XS 750

:( ;( :r |( '(

Helaas, ik heb ook een gevalletje te slappe primaire ketting.

De ketting heeft de onderzijde van het olievulpunt al grotendeels weggevreten. En als ik de ketting voel geeft deze wel heel erg mee.................. Er moet dus een spanner komen.

Gevolg: deze XS staat voorlopig stil tot er iets gefreubeld is.
Gelukkig heb ik voorbeelden van spanners ;)
Het wordt overigens wel de eerste keer dat ik echt het blok ga openmaken. Benieuwd wat ik tegenkomen. Zal plaatjes maken :Y
 
Mooi blokje teflon erin frotten en klaar.
Carterhelft eraf halen is ook eenvoudig. Het enige dat wat lastig kan zijn is het verwijderen van het vliegwiel. Heb ik gedaan met een trekker met 3 armen. In de bout een klein ondiep gaatje geboord zodat de center er niet af glijdt.
 
Zal wel zien of het gaat lukken, heb (nog) geen trekker. Ik heb nog wel onderdelen die normaal de nokkenasketting geleiden. Ga kijken of ik daar wat van kan maken.

Maar foto's volgen.
 
Je hebt het complete kickermechanisme nodig, dus kicker, as, hulpas en wormwiel.
Vervelender is alleen dat de tussenas (tussen bak en haakse tussenbak-cardanaandrijving) een hulplager nodig heeft.
Dit lager is gekrompen op een kick-model, dus eigenlijk moet je deze tussenas ook overzetten..
Dat betekent dat je het blok zult moeten splitsen, als jouw tussenas de mogelijkheid niet heeft het hulplager te borgen.

Dus..verwijder het koppelingsdeksel/ rechtercarter en doe me een fotootje van vooral de plek waar de kickeras zou moeten zitten.

FYI: ik heb met 'Kamikaze' dit ook willen doen en er uiteindelijk vanaf gezien door bovengenoemd verhaal.


Bij mij viel de operatie mee, ik heb het al twee keer uitgevoerd. De eerste keer op mijn 750F, heel lang geleden en onlangs nog op een 850G blok.
De tussenas overzetten bleek in beide gevallen niet nodig. Dat lager, de binnenring van dat grote rollager dus, kon ik in beide gevallen met handkracht verwijderen. Die ring moet je wel overzetten want op kickstartloze uitvoeringen zit een simpele afstandsbus op die plaats. Verder heb ik een bronzen busje gedraaid voor de lagering van de kickstartas in het carterdeksel.
 
Heb me hier toevallig ook in verdiept omdat ik ook met het idee van geperforeerde schijven speel.
Er zwerven hier en daar wel wat sjablonen rond, maar zelf tekenen in CAD of op ruitjespapier is ook niet zo heel moeilijk.
Voor het boren: je hebt een goede (zware) kolomboor nodig, en als ik het goed begrijp zijn boren met kobalttip de enige die het chroomstaal enigszins aankunnen. Snijolie schijnt ook nodig te zijn. Ik zag laatst ook dat iemand de schijven op elkaar boorde, scheelt weer een rondje.
Laatst zag op ebay iemand die dit als dienst aanbood, maar dat koste omgerekend 120 EUR (excl verzendkosten). Ik vermoed dat het toch best een klusje is.

gr Ernst

Precies, zo moet het, 't is inderdaad een tijdrovend klusje. Hierbij een voorbeeld zoals ik het uitvoerde. De verdeling was indertijd voor mij een makkie, ik werkte in een machinefabriek en kon beschikken over een verdeelschijf. Dat betekende dus slechts een keer instellen op de diameter, boren en 45° verder draaien.
Vele jaren later heb ik nog eens set geboord en toen heb ik een van de eerste als mal gebruikt. En uiteraard 2 op elkaar gelegd, niet alleen omdat het sneller gaat maar zo maak je een linkse en een rechtse.
full
 
Bij mij viel de operatie mee, ik heb het al twee keer uitgevoerd. De eerste keer op mijn 750F, heel lang geleden en onlangs nog op een 850G blok.
De tussenas overzetten bleek in beide gevallen niet nodig. Dat lager, de binnenring van dat grote rollager dus, kon ik in beide gevallen met handkracht verwijderen. Die ring moet je wel overzetten want op kickstartloze uitvoeringen zit een simpele afstandsbus op die plaats. Verder heb ik een bronzen busje gedraaid voor de lagering van de kickstartas in het carterdeksel.
Interessante info, bedankt. Zodra ik het carterdeksel er een keer af heb zal ik een foto plaatsen.
 
Begonnen het losmaken van de rechterkant van het blok. Ben nu zover dat ik een polietrekker nodig heb. En helaas die heb ik niet beschikbaar :N .

Dus nu kijken of ik ergens een trekker kan lenen. Of anders wordt het er één aanschaffen, het is niet anders.....
 
Een twee- of driepootje kost geen drol, zelfs Gamma-kwaliteit voldoet voor die ene keer prima.
 
Morgen ff langs de Gammel hier op het dorp. Kijken wat ze daar hebben liggen (en als de prijs bevalt gelijk maar aanschaffen..) En dan gelijk de rotor verwijderen en de achterliggende deksel van het blok, zit trouwens al los.

En dan foto's maken van de stand van zaken, ga duimen dat de schade intern meevalt.
 
Begonnen het losmaken van de rechterkant van het blok. Ben nu zover dat ik een polietrekker nodig heb. En helaas die heb ik niet beschikbaar :N .

Dus nu kijken of ik ergens een trekker kan lenen. Of anders wordt het er één aanschaffen, het is niet anders.....

In de rotor zit een schroefdraad, als ik het me goed herinner M16 X 1.5. Ik steek een stukje Ø 8 in het eind van de krukas (anders beschadig je die) en dan druk je hem met die bout los. Werkt prima. Zo'n bout hebben ze bij een automaterialenhandel of anders de plaatselijke John Deere dealer. Maar, inderdaad, met een poelietrekker gaat het ook, moet je wel een precies passende hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bouten in de maat M16 zijn niet dik gezaaid bij de reguliere bouwmarkten. Dus maar verder zoeken........
 
Primaire ketting te slap :(
Gelukkig valt de schade nog mee ;)

Maar nu opzoek naar een methode om de ketting te spannen of is deze ketting te ver heen :? Zie foto.
full
 
Kornfred, jouw spanner ziet er goed uit. En is volgens mij niet heel erg ingewikkeld om te maken (wat weer handig is voor mij ;) )

Waar heb jij het stuk teflon vandaan ? En wat was de diameter ? Als ik dat weet kan ik in deze regio op zoek naar een bedrijf waar ik dit kan "verkrijgen".

Of weet jij nog ander voorbeelden van spanners voor een primaire ketting.

Ik heb zitten zoeken op de Amerikaanse triple site maar niets kunnen vinden. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn zoekkwaliteiten |( , want volgens mij heeft TripleXS daar wel iets over geschreven/gepubliceerd .....
 
ff helpen zoeken....

klik

en

klik

Wat ik altijd doe als ik iets zoek, is een topic openen waarin je denkt wat te vinden, dan hierboven onder het kopje [Zoeken] iets intypen, op de enterknop rammen. Succes gegarandeerd ;)


Ik ben benieuwd naar je oplossing straks :Y
 
Bedankt voor de links :}

En voor alle lezers een gelukkig, gezond en van vele veilige motorkilometers Nieuwjaar toegewenst.

En voor de spanner moet ik nu opzoek naar nylon of delrin ( :? ken ik zelf niet) om op een spanner te monteren. Want zonder "glijmateriaal" wordt het niets :N

Dus komende week maar aan de slag. En als het klaar danwel in "productie" zal ik het fototoestel gebruiken en het resultaat tonen.
 
Ik heb Akulon gebruikt Wim.
Is een soort Teflon dat ik op het werk heb gescoord.
Ik heb nog wel een stuk over waar je wel wat mee kunt.

Akulon 6 ®
Dit is een van de meest wijd verspreid gebruikte technische slijtvaste kunststoffen. Het kenmerkt zich door een grote taaiheid, een hoog dempingsvermogen en een lage wrijvingsweerstand. Het grootste nadeel is de relatief hoge vochtopname. Het wordt veel gebruikt voor tandwielen, tandheugels, lagers, kettingwielen, slijtstrippen en slijtplaten.
 
Laatst bewerkt:
Hé jongens: de beste wensen uiteraard.
Moge 2012 ons vele veilige motorritjes brengen die we in goede gezondheid kunnen doen.

Je kent Delrin niet???
Da's een 'oer'-hollands product Wim, geproduceerd in Dordt en (technisch gezien) misschien wel ons grootste exportsucces...
Grootste voordeel tov gewoon teflon: het is niet vochtgevoelig en sterk bestand tegen diverse oplosmiddelen, vandaar de wijdse toepassing in de automobielindustrie.

Omdat het geleideblok/-wiel/-spandinges continue te maken zal krijgen met spatsmering door de oliemist (-douche?) die ontstaat binnen in een motorblok, kan deze intolerantie tegen olie op langere termijn een teflon onderdeel de das omdoen....
Met nadruk kán, en dat moet tijdens oliewissels wel duidelijk worden.

Lees je goed in en bekijk de diverse ontwerpen (generation 1,2,3 en 4) die op de amerikaanse site onder de loep worden genomen.
Want elk ontwerp heeft z'n pre's en con's vwb goede werking en maakbaarheid.
Succes!
 
Tsja, dat ik Delrin niet ken komt voort uit het feit dat mijn achtergrond bouwkundig is en werktuigbouw niet mijn vak is.

Maar dat mag de pret niet drukken, ik ga gewoon een kettingspanner maken. En daarvoor ga ik ook gebruik maken van kennis die op internet te vinden is.............
 
Mijn XS loopt weer en wel heel erg rustig. Nog nooit zo mooi horen lopen :P

Dank aan Kornfred voor het stuk kunststof wat hij mij toegezonden heeft :} :}

Het maken van de spanner was een soort beeldhouwen, maar wat is dat taaie "rotzooi" zeg ;) Het geeft zich niet zo gauw gewonnen. Gezien de functie is dit toch wel een prettige constatering :Y

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan