XS 750

Ga gewoon even langs bij de dealer. Waarschijnlijk is deze veer nog gewoon leverbaar. Ff struinen op het grote web en ik heb zelfs een onderdeelnummer.
 
Gebruik liever oude zooi, meer passend bij de leeftijd van het brik.

Maar omdat er meer zijn die sleutelen aan een XS van die leeftijd is het mogelijk handig voor anderen om te weten dat er nog steeds onderdelen voor deze motoren nieuw te leveren zijn.
 
Het gaat met kleine stapjes, maar toch zit er nog wat gang in de werkzaamheden rond de 850 ;) .

Remmen worden/zijn opgeknapt. Twee remklauwen zijn reeds voorzien van een seal en zuiger, voor de derde is de bestelling voor een revisieset is al gedaan (zuiger, seal, stofrubber en veer).

En omdat een verhaaltje zonder plaatje niet leuk is, wat bewijs toegevoegd (al kan je de binnenkant natuurlijk niet zien :+ )
full
 
Zo vanavond lekker aan het prutsen geweest. Revisieset voor een remklauw verwerkt, alle klauwen zitten nu weer in elkaar. De achterklauw heeft al remblokken en voor de voorzijde zijn er remblokken onderweg.

Ook het kleppendeksel vervangen door een exemplaar uit de berg oud Japans metaal :+
Gelijk geconstateerd dat het erbinnen goed uitziet, anders gezegd geen bijzonderheden te zien :)

En bij het demonteren van het kleppendeksel een dekselshandige constatering gedaan... :X

Zie de foto en bedenk dat je toch wel een tijdje bezig ben voor een dergelijk klein iets hebt gevonden :P
full
 
Deze set kostte mij overigens 25.81 Euro en dat bruine papier bevat een gloednieuwe remzuiger *D

En ook nog een nokkenas om te laten zien dat er weinig te zien is :P
full
 
Als je Molex stekkers hebt ...zó opgelost.
Connector losnemen, even met een klein schroevendraaiertje (horlogemakerstype) het weerhaakje terugbuigen en stekkertje uit de connector nemen.
Nieuw stekkertje op de kabel knippen, ding in de connector klikken...klaar.
5 minuten werk.
 
Het probleem oplossen is, zoals je zegt, niet echt moeilijk.

Ben alleen blij dat ik dit gezien heb voordat ik het apparaat probeer op te starten. Want dergelijk verstopte "geintjes" kosten tijd en frustratie.


Gisteren trouwens mijn eigen bestelde kerstkado's binnen gekregen :+ , zoals remblokjes (met veertjes en een boutje), ontluchtingnippels, accu, spiegels, elektrazooi, benzine slang en ander klein grut. Kan dus weer verder...

Leverancier grootste deel www.triple.de en Louis voor de accu.
 
Wat bedoel je met remcylinders ? Remzuigers of de rempompen ?

De stand van zaken rond de remmen is als volgt:
- twee remzuigers zijn ondertussen nieuw aangeschaft bij de Yamahadealer op het dorp.
- rempomp (voorzijde) is zover ik kan constateren in voldoende staat. Bij het demonteren van de remmenzooi is de hoofdrempomp goed doorgespoeld met relatief schone vloeistof en werkte hij goed.
- de achterpomp werkt (zover op een werkbank gecontroleerd kan worden) ook naar behoren.

Remleidingen worden pas aangeschaft als het zover is. Ben nu bezig om moed te verzamelen om de elektra werkend te krijgen (ben namelijk niet zo van de elektra :N )

Voor de voorremmen heb ik twee revisiesetjes bij de dealer aangeschaft. Was niet heel duur het gehele setje zoals ik 22 dec 2015 geplaatst heb, was nog geen 26 Euro en dat is inclusief een gloednieuwe remzuiger.

Heb de laatste week weinig kunnen doen, ondanks dat ik vrij was. Zoals dat heet: andere verplichtingen '( , al waren niet alle verplichtingen even erg ;) Maar ja, je kan je tijd maar eenmaal besteden.


Het enige wat vandaag gedaan is contactspray aanschaffen om de stekkerverbindingen te schonen, zonder dat ik alles uit elkaar hoef te halen.
 
Weinig tijd voor de garage ;(

Dus weinig te berichten. Vanavond wel twee bobines gemonteerd, waarvan de bougiekabel is vernieuwd en de stekkers van zijn gecleand. Geen fotowaardige actie ;)
Gaat niet hard de 850....

Maar ja, primair is het de bedoeling dat er in huis geklust wordt (en dat heeft tot gevolg dat garage weinig aandacht krijgt).
 
Heel herkenbaar allemaal, ben vorig voorjaar begonnen aan een serieuze verbouwing in huis, nu die zo'n beetje klaar is staan er weer andere in de rij, slaapkamer dochterlief moest ook nog aangepakt worden, kozijnen en binnendeuren moeten dan dus ook want anders staat de kleur niet meer... etcetera etcetera.... Zag tot mijn schrik dat ik al 9 maanden niets meer aan de fiets had gedaan...

Tja, prioriteiten stellen hé?
 
En dan wil ik van de zomer ook nog een dikke week (9 dagen) weg met de Fazert. Ivb met de vrede thuis, blijft er niet veel garagetijd over :N

En toch wil ik dit jaar mijn 850 proberen rijdbaar te krijgen, maar of het gaat lukken :?

Qua onderdelen heb de zooi wel aanwezig, uitgezonderd banden & remleidingen. Maar met een bestelling in Duitsland en Nederland + een afspraak in omgeving om de banden er om te laten leggen is dat geregeld (wielen zijn al opgeknapt). Hetzelfde geldt voor de remleidingen, bestellen en binnen een week zitten de leidingen op z'n plaats.

Even een overzicht over de 850
Voorzijde is rijwieltechnisch opgeknapt (lees geheel ander voorvork met t-stuk en kroonplaat). Achter zijn andere schokdempers gemonteerd.
Alle remklauwen zijn gereviseerd en voorzien van een nieuw laklaagjes (rempompen zijn schoongemaakt, maar niet gereviseerd). Wielen zijn opgeknapt (opnieuw gespoten met een knikkerbus).
Carbs geheel uit elkaar gehad, handmatig schoongemaakt en weer in elkaar gezet.

Het meeste werk gaat nu zitten in het goed werkend krijgen van de elektra. Want met werkend elektra kan ik proberen de motor te starten (heb de motor namelijk nog niet lopende gehoord).
Ondertussen is er dus best wel wat gedaan aan het opknappen.

Bedenk dat zo ongeveer alle onderdelen wel aanwezig zijn. Zijkapjes, tank, benzinekranen, achterspatbord met achterlicht & knippers, koplamp. Tevens aanwezig, nieuwe remblokken voorzijde, bougies, elektra onderdeeltjes, accu. En olie moet nog even aangeschaft worden bij de Action :Y (moet natuurlijk wel het budget in de gaten houden :+ )

Het geheel in ogenschouw genomen is er dus best kans dat het dit jaar toch gaat lukken :P
 
Hee Wim, ja dat klinkt al met al helemaal niet zo slecht hoor! Toch al een hoop gedaan en de situatie heb je goed overzichtelijk. Dat is ook al heel wat.
En ja, soms zijn er andere prio's thuis, dat is helemaal niet zo gek. Ben blij dat de garage niet het enige is wat je omhanden hebt ;) ook al vind je het soms jammer haha, tenminste dat vind ik zelf.
Het is namelijk heel herkenbaar. Daarom duurde het bij mij ook zo lang voor mijn 750 weer liep dit najaar.
 
Yep, tijd/geld/andere prioriteiten, en bij mij ontbrak het regelmatig aan zin.
Het voordeel van de tijd er voor nemen is wel dat er in 2016 3- XS850's de weg op gaan , teminste de mijne is op de voorvork na klaar.

Eigenlijk heb ik een compleet nieuwe motor.

Blij als een kind!


*D *D *D
 
Laatst bewerkt:
Er blijft natuurlijk wel iets knagen, want zolang de 850 niet gelopen heeft... :X

Wat ben ik dan aan het opknappen :?

Maar ja, zonder een flink deel van deze werkzaamheden is een poging tot starten sowieso niet mogelijk.










Heb natuurlijk altijd nog een blok van XS750 (late versie) liggen
 
Electra heb ik trouwens door een jongen compleet laten vervangen Wim, open koper en vonken schijnen niet goed te zijn. Uitbesteden scheelt soms een hoop ellende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan