XS 750

Rijklaar valt wel mee. Geen remleidingen is toch iets om rekening mee te houden :+

Moeten nog aangeschaft en gemonteerd worden.

Achterband is denk meer dan 15 jaar oud :? Ga daar dus ook niet mee rijden.
Heb al wel twee opgeknapte wielen staan. Er moeten alleen nog verse banden aangeschaft en opgelegd worden.
Voorwiel wat er nu inzit verhuist naar de caféracerachtige ;)
 
Lijkt zeker al heel wat Wim!

Die tank, is dat nu een originele XS kleur, zo zonder emblemen etc.? (zal wellicht al een keer besproken zijn in je topic).
 
Nee is een overspuiten. Weet niet wat het is maar het is goed dik. Was erg dof maar met een polijstmachine (Lidl) was er weer glans.
 
Niet veel gedaan de laatste dagen, wel in huis geklust maar dat hoort hier niet thuis ;)

Wel nog de tijd gevonden om het achterste stuk plastic een kleurtje te geven en te monteren :Y

Ook komt er een koplamp richting het Westland. Dan resten alleen remleidingen en banden (en dat gaat niet lang meer duren :P , vakantiegeld komt er aan }) )

En om dat er toch nog iets gedaan is een foto

full



Twijfel nog of de zwarte zijkapjes ook een stuk rood moeten krijgen...
Dit wordt trouwens niet definitieve kleurenschema (daar ben ik nog niet over uit). Eerst zorgen dat de motor betrouwbaar gaat worden, dan wordt het uiterlijk verder aangepakt...
 
Rood net als de tank zou mooier zijn denk ik Wim.

En eens de alu zijdeksels van het blok, en bij de voetsteunen een beetje polijsten zou hem ook goed staan..!
 
Eerst zorgen voor verdere onderdelen. En dat polijsten/poetsen gaat zeker komen.

Rood, denk wel dat een deel van de zijkapjes rood gaat worden. Kleur zal net niet de tankkleur zijn.

Weet alleen nog niet wanneer er weer geklust kan worden aan de 850, eerst moet de Fazer verse voorvorkolie. Relatief veel werk ten opzichte van een XS want er zitten geen aftapboutjes in. Dus poten uitbouwen en op z'n kop houden anders komt de olie er niet uit.
 
Wordt een mooie fiets zo! Is de tank niet de grote 850 uitvoering maar de kleine uitvoering? (misschien heb je dat elders al getypt maar ik weet het zo niet meer :$ )
Wel raar geen aftapboutjes, is bij mijn RF900 ook het geval. Ik denk dat de vorkolie nog nooit gedaan is. ook geen middenbok, dus echt handig....
Kapjes voorzien van een Yamaha speed blokken patroon lijkt me mooi. Veel plezier met verder sleutelen en hoop 'em op bijvoorbeeld het Nationale Veteranen Treffen of zo eens in het echt te zien.
 
Tank is een 17 liter XS750 tank. Niet z'n dikke 24 liter tank die er origineel op hoort (zat er ook niet op toen ik deze motor, in lijk stadium kocht :+ ).
De motor heeft dat stadium ondertussen achter zich gelaten, met dank aan het nodige sleutelwerk :Y

En ja aftapboutjes op de Fazer ontbreken. Maar dit is gelukkig niet de eerste keer dat de olie ververst wordt (motor heeft 97 dkm gelopen). Is niet handig, maar niet verversen is ook niet goed.
En de fiets heeft een middenbok, wel handig met dit soort werkzaamheden :)

Voor het definitieve kleurenschema moet ik nog de nodige biertjes drinken om een uiteindelijke keus te maken _O- _O-
 
Doei Ouwe ;)

Al weer een tijd geleden dat er iets te melden was. Gisteravond nav allerlei info over de podfilters de podfilters (afkomstig van Louis) van mijn caféracerachtige XS750 er maar eens afgetrokken.

En ja :( ook deze filters hebben inwendig een dikke rand. Gelukkig heb ik ook een berg XS-zooi dus een paar rubbers opgezocht die normaal tussen de carbs en het luchtfilterhuis horen. Deze enigszins gemodificeerd, het beroerde rubber verwijderd van de pod en het feitelijk filter op de aangepaste rubbers gefrot.

Vanavond kan ik pas proberen of het ook echt effect heeft, want het leek mij geen goed idee om 22.00 uur voor een flat even te gaan staan gassen met relatief open Marshall })

Goede verhoudingen met de buren is ook wat waard :Y
 
Doei Ouwe ;)

Al weer een tijd geleden dat er iets te melden was. Gisteravond nav allerlei info over de podfilters de podfilters (afkomstig van Louis) van mijn caféracerachtige XS750 er maar eens afgetrokken.

En ja :( ook deze filters hebben inwendig een dikke rand. Gelukkig heb ik ook een berg XS-zooi dus een paar rubbers opgezocht die normaal tussen de carbs en het luchtfilterhuis horen. Deze enigszins gemodificeerd, het beroerde rubber verwijderd van de pod en het feitelijk filter op de aangepaste rubbers gefrot.

Vanavond kan ik pas proberen of het ook echt effect heeft, want het leek mij geen goed idee om 22.00 uur voor een flat even te gaan staan gassen met relatief open Marshall })

Goede verhoudingen met de buren is ook wat waard :Y

Ben benieuwd naar de werking Wim, maar euh....

nog veel benieuwder naar de foto's!!! ;)
 
'( Net weer thuis. XS750 stopte ermee op de snelweg wou ook niet meer starten. Afgevoerd via een sleepdienst van de snelweg. Na de snelweg wordt er weer "afgegooid". En dan moet je zelf alles regelen.

Geluk bij pech was dat de route van de chauffeur dicht langs mijn woonplaats liep zodat hij mij in de buurt kon afzetten zonder dat ik ver hoefde te lopen. Dus hierbij mijn dank voor sleepbedrijf Vreugdenhil.

En natuurlijk geen telefoon bij mij ;(

En wat schetst de verbazing bij de garage start de motor terwijl op de snelweg er geen fatsoenlijk leven in te krijgen was....

Dus wat is er aan de hand ?
 
'( Net weer thuis. XS750 stopte ermee op de snelweg wou ook niet meer starten. Afgevoerd via een sleepdienst van de snelweg. Na de snelweg wordt er weer "afgegooid". En dan moet je zelf alles regelen.

Geluk bij pech was dat de route van de chauffeur dicht langs mijn woonplaats liep zodat hij mij in de buurt kon afzetten zonder dat ik ver hoefde te lopen. Dus hierbij mijn dank voor sleepbedrijf Vreugdenhil.

En natuurlijk geen telefoon bij mij ;(

En wat schetst de verbazing bij de garage start de motor terwijl op de snelweg er geen fatsoenlijk leven in te krijgen was....

Dus wat is er aan de hand ?

Das waardeloos zeg -O-

Ik roep maar gewoon wat er het eerst opkomt: benzinetoevoer niet voldoende? Bobineprobleem wanneer warm? Al lijkt dat laatste me niet logisch met 3 bobines...

Elektronische ontsteking?
 
Ontsteking werkt. Motor startte bij de garage gewoon weer. Te warm zou kunnen had wel al even 130 gereden maar dat was enige kilometers geleden reed voordat hij uitviel ongeveer 70 km.

Buitentemperatuur is toch niet zo hoog dat een luchtgekoeld blok tegen enige wind in goed moet koelen.


Accu had ik nagenoeg leeg gestart. Motor startte via kickstarter. Accu had dus nog genoeg prik voor de elektronische ontsteking.

Motor loopt wel beter met andere inlaatrubbers (tot dat hij er mee stopte.....)
 
Ontsteking werkt. Motor startte bij de garage gewoon weer. Te warm zou kunnen had wel al even 130 gereden maar dat was enige kilometers geleden reed voordat hij uitviel ongeveer 70 km.

Buitentemperatuur is toch niet zo hoog dat een luchtgekoeld blok tegen enige wind in goed moet koelen.


Accu had ik nagenoeg leeg gestart. Motor startte via kickstarter. Accu had dus nog genoeg prik voor de elektronische ontsteking.

Motor loopt wel beter met andere inlaatrubbers (tot dat hij er mee stopte.....)

Tja; het boerenverstand zegt dat het ofwel gebrek aan mengsel ofwel gebrek aan vonk is geweest. Lastig te controleren wellicht.

Ik heb toevallig net vanavond de originele inlaatrubbers met vliegengaas gemonteerd als voorlopige oplossing voor het Chinese probleem :P
 
Bougies al gecontroleerd? Kan goed zijn dat ze redelijk wit zijn als ik het zo lees. Oververhitte motor durft vaak ook zulke problemen te geven. Meer lucht = arm mengsel = meer hitte.

Hoe viel hij uit trouwens? Bwaaaaap zoals brandstof op, ...?
 
Ik zou de accu ook even onder de loep nemen. Heb er zelf ook problemen mee gehad. Hij lijkt opzich goed maar na enige tijd heeft de accu te weinig spanning en stopt de ontsteking.
Je geeft zelf al aan dat hij op de kickstart wel goed start.
Dus even kijken of hij wel goede laadspanning krijgt en eventueel bij een garagebedrijf op kortsluitspanning laten testen (is een simpele test voor de accu om te zien of hij nog genoeg kracht heeft).

Mocht dit allemaal goed zijn dan is de CDI ook een verdachte. Heb iets vergelijkbaars gehad met een Honda Magna van een kennis, die startte goed maar na enige km's stopte hij er ook mee. Toen ook alles nagelopen (tankontluchting, onsteking etc., etc.) maar niets kunnen vinden. Heb er toen een ruil-CDI in gefrut en probleem was weg.
 
Motor viel uit alsof er geen brandstof meer was (vaporlock ?)

Bougies nog niet kunnen controleren (nog geen tijd gehad om even een bougie eruit te draaien).

En door het ontbreken van een telefoon ook geen foto's van het afslepen '(
 
Vanavond even een bougie eruitgedraaid. Geen foto maar de bougie was koffiekleurig, dus niet meer pik zwart van het roet....

De andere bougies nog niet bekeken (heb helaas weinig tijd '( ).

Maar wel nog even tijd om de foto's die ik gemaakt had van de filters voor montage in omvang aan te passen. Duidelijk zichtbaar is dat de doorlaat flink is gegroeid. Heb het niet gemeten, doch het gaat over meer dan 5 % :+
full
 
Nu de foto die gemaakt is recht boven een aangepast filter.
Verschil is denk wel duidelijk.

Nu nog achterhalen waarom de motor er de brui aangaf. Want ik wil het apparaat wel betrouwbaar krijgen... Het blijft natuurlijk oud, doch oud hoeft niet te betekenen dat je elke keer je hart moet vasthouden dat de motor strandt (mijn vorige XS750 was namelijk gewoon betrouwbaar.
full
 
En dan vergeet ik het meest belangrijke te melden ;(

Geen dikke rand direct meer tegen de carb *O*
Hierdoor worden er geen openingen in de rand o.a. nodig voor membraanbewegingen meer afgedekt.

En waarschijnlijk is het overbodig, maar links ligt het aangepaste filter en rechts het origineel ;)
 
Vandaag ook de andere bougies bekeken. Conclusie, naalden moeten toch verder omhoog. Want de motor staat nu te arm.

Middelste bougie (heetste cylinder) is zowat wit :X
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan