XS 750

Weet dat het "lomp" vastgezet moet worden. Doch van het "originele" schakelpookje heb ik de opening al iets groter gemaakt (ijzerzaag doorheen "gezaagd").

Maar eerst een andere proberen, voordat deze schakelpook met de slijpschijf een behandeling gaat krijgen (lees de sluitnaad, nog groter maken).
 
De spleet groter maken heeft geen zin, zo lang de helften elkaar niet raken.

wat wel kan helpen is de spleet dieper maken, maw aan de andere kant van het 'gat' de sleuf een stukje doortrekken..
 
Nadat gisteren in het Zeeuwse twee geperforeerde remschijven zijn opgehaald, zijn gelijk maar schoongemaakt en is het hart gespoten.

Zijn dus klaar om gemonteerd te worden (als er tijd voor is ;) )
full

Foto staat op zijn kop, doch het plaatje is wel duidelijk :+
 
Zo er is weer wat te melden. De schakelpook van de 850 is vervangen en zit nu vast *O*
Daarbij startte de motor zonder enige aandrang na 6 weken stilstand :Y

Minder prettige constatering '( is dat het voorwiel danwel de voorband niet geheel rond is. Het is een soort hobbelpaard aan de voorzijde |( (betreft een nagenoeg nieuwe BT45).

De vraag is wat is wijsheid :?
Band eraf laten draaien en opnieuw erop laten leggen ? Kosten ergens rond de 25 Euro. Garantie dat het goed komt is er natuurlijk niet.

Of is het gewoon door de zure appel heen bijten en een nieuwe band laten monteren (reclamatie richting leverancier gaat niet, overgenomen tweedehands band via MF al enige tijd geleden).
 
Dat het aan het wiel ligt is zeer onwaarschijnlijk, zilt de binnenband er wel goed in of zit die ergens klem tussen buitenband en velg? Op de buitenband zit een ribbeltje, zit dat overal even ver van de velgrand? Als dat allemaal goed is dan kost het dus een nieuwe band..
 
Het "ribbeltje" zit niet overal op gelijkevafstand van de velg. Heb al geprobeerd om de band leeg te krijgen terug te duwen naar ver midden van het wiel. Alles tot doel om de binnenband met zekerheid niet tussen de velg te hebben.

Heeft vooralsnog niet geholpen.

Ga denk maar de gok nemen om de band er opnieuw op te laten leggen.
 
Het "ribbeltje" zit niet overal op gelijkevafstand van de velg. Heb al geprobeerd om de band leeg te krijgen terug te duwen naar ver midden van het wiel. Alles tot doel om de binnenband met zekerheid niet tussen de velg te hebben.

Heeft vooralsnog niet geholpen.

Ga denk maar de gok nemen om de band er opnieuw op te laten leggen.
Ik had hetzelfde bij het overzetten van dr bt45's van de cb550 op de xs. Een keer of drie weer de hiel eraf gedrukt voordat ie goed zat. Binnenband zat er niet tussen. Goed inzepen en hard oppompen.
 
Zo de 850 is gereed, schakelt goed, rem met de geperforeerde schijven erg goed. Moet alleen nog wel het laadcircuit nalopen, want starten na een stukje rijden gaat slecht.

Blok loopt lekker en het rijdt echt anders dan m’n 750. Meer vermogen van onderuit
IMG_2628.JPG
IMG_2627.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heeft een XS750 de DGR gereden. Was de rit in Den Haag. En omdat dit toch om bewijs vraagt (achter de Vmax zijn de drie pijpen van m'n uitlaat te ontdekken ;) )
IMG_2643.JPG
 
Zo even een langlopend topic ophalen. De XS750 even uitgelaten. Na enig aandringen startte het brik op de kickstarter 😉

Daarna een rondje Westland en even in Hoek van Holland een plaatje geschoten.
 

Bijlagen

  • 468AC60B-2413-4FC6-AB17-4512B46318B9.jpeg
    468AC60B-2413-4FC6-AB17-4512B46318B9.jpeg
    117,4 KB · Weergaven: 28
Zo er is wat te melden. De reden is wat minder, mijn XS750 1977 (in caféracertrim) staat te koop. Het geeft wel pijn in het hart, maar als de garage te vol raakt moet je keuzes maken '(

Er blijft wel een driepitter in de garage achter (mijn XS850) :Y wel moet ik van het achterwiel de lagers vervangen (maakt nu een heel bijzonder geluid als ik rij :+
 
Zo vandaag voor, waarschijnlijk de laatste keer, na de winterstop de XS caféracerachtige opgestart. Er gaat na de Corona ellende een afspraak gemaakt worden in verkoop.

Voor de andere XS-en geldt dat deze nu stil staan. Zal van de week de 850 starten (staat nu zonder accu). En voor XS400 ga ik een collega vragen mij te helpen om deze goed draaiend te krijgen 2 pitter waar maar 1 loopt). Dan kan de motor voorzien worden van de (klaarliggende) verse ketting en (nog te kopen) banden. En dan rijden 🤪

Verder is vrijdag de dertiende echt een heel erge vrijdag de dertiende geweest. Heb namelijk die dag een oogontsteking opgelopen. ‘😢😡🤢😥

s Ochtends nog naar de huisarts geweest want mijn oog voelde niet lekker. Arts heeft gekeken niets te zien en mij met een oogzalf naar huis gestuurd. Eind van de middag zat ik in het ziekenhuis. Met een ontsteking ongeveer recht voor mijn pupil. 🤬

Nu afwachten of er hoeveel schade dit achterlaat. En omdat ogen langzaam herstellen is alles nog vaag (net als het beeld in dat oog 😢).

Zie hier de reden dat er pas op de plaats gemaakt gaat worden. Schat in dat motorrijden wel blijft maar prutsen zal op een andere plek komen. Voelt een beetje als in volle vaart met een klap tot stilstand gebracht te worden (al heb ik dat in de fysieke werkelijk gelukkig nooit meegemaakt 😉).

Als het “café” is verkocht wordt dit hier vermeld (en hij is best al een tijd in mijn bezit). Hem zien weggaan zal best een brok in de keel opleveren 😞 (maar ja niets is eeuwig).

Een hele lap tekst zonder foto (foei 😇).

Morgen even de 750 voor de garage zetten en een plaatje schieten....

En wat er met de 400 en de 850 gaat gebeuren is afwachten, wachten dus op een stabiele situatie (en hoelang dit gaat duren is mij nu onbekend).
 
Wat ontzettend waardeloos Wim.. beterschap en sterkte kerel.
Toen ik de 750 Cafédinges verkocht die toen 12jr in bezit was gaf dat ook even een gedraaide maag, maar ik ken de nieuwe eigenaar en die rijdt er nog steeds met veel plezier mee...dat helpt de pijn verzachten.
 
Dank Haga-San. Is zeker niet iets wat fijn is.

En omdat ik gisteren toegezegd had toch wat foto's te plaatsen van mijn XS, hierbij de foto's. De motor is niet echt gepoetst, enige wat ik gedaan heb is de stof van de tank en spatborden afvegen.
Foto's zijn trouwens hedenmiddag gemaakt.

IMG_0518.JPEG

IMG_0520.JPEG


IMG_0519.JPEG
 
Ook vanuit “RMU” (het Zeeuwse woord voor mijn woonplaats :)) veel beterschap Wim. Ik heb zelf eens een operatie aan een netvlies gehad en weet dus wat het betekent om iets aan je ogen te mankeren. Het is -gelukkig- goed gekomen maar spannend is het wel.
 
Hier het nummerbord van mijn allereerste XS uit 1977. Scheelt niet veel met de jouwe.
 

Bijlagen

  • 1A009D52-BD9B-4432-8045-841AB47F5E78.jpeg
    1A009D52-BD9B-4432-8045-841AB47F5E78.jpeg
    41,7 KB · Weergaven: 13
Zo de XS850 is weer gestart na een hele tijd stilstand. Ga proberen op korte termijn de achterwiellagers te vervangen (hij rammelt/ratelt nu als je de motor verplaatst :(;(). Is dus feitelijk niet rijdbaar. Enige wat hier moeilijk aan is, is dat de 850 geen middenbok heeft. Gevolg achterwiel verwijderen is een redelijk ingewikkeld klusje (zeker om dat het brik nogal zwaar is).

Verder is de XS750 café even beroofd van de accu (nodig voor de 850).

Voor de XS400 geen update.

Ooginfo, zit te wachten op het Oogziekenhuis Rotterdam. En door Corona zal dat wachten lang kunnen duren.. ;(.
 
Ja, een middenbok is bijna onmisbaar voor zo'n motor inderdaad. Zijn de ogen voor de middenbok kapot, of kan er wel een onder?
Alternatief kan je kijken of je de motor aan spanbanden aan balken van een plafond of zo van de grond kan hijsen. Iets minder stabiel maar dan kan er wel het wiel uit..

Is de 750 nog niet verkocht, Wim?

Nogmaals beterschap en sterkte met je oog. Wanhoop overigens niet te snel vwb de "klus toekomst", het kan best een tijd lastig zijn maar, als het een beetje wil kan je zicht ook nog wel herstellen al dan niet met een visueel hulpmiddel? 🧐🤓
 
Middenbokogen zitten er wel, echter een bok van een 750 past niet.

Ga het gewoon proberen. Met de nodige veiligheidsvoorzorgen ( dat wel). Zal tzt wel foto’s plaatsen.

750 nog niet verkocht.

Voor mijn oog ik ben doorgestuurd naar het Oogziekenhuis Rotterdam (en zit dus in de wacht... moet het potje met geduld gevuld zien te houden).
 
Motor op zijstandaard, krikje aan de andere kant, wiel nèt van de vloer...

Kan prima
 
Ik ben bezig met mn xs750 special uit 1979.
Ik wil de voorpoten vervangen met die van een normale 750. Nu zijn de balhoofdplaten wat anders, bij de normale staan de poten iets verder naar voor.
Zou t een probleem geven als ik de platen van de special gebruik met de (kortere) poten van een normale?
 
Terug
Bovenaan Onderaan