XS 750

Uiteindelijk gaan er deze week 6 stuks rubber op de motor. Twee dikke, twee dunne met ventiel en twee hele kleintjes :?

Oftewel, twee stuks BT45 met binnenband en twee dopjes voor de vacuumaansluitingen.
De kosten van het rubber verschilt nogal, maar ook de twee gratis dopjes zijn noodzakelijk om te kunnen rijden, banden waren helaas niet gratis :N .

Als het een beetje meezit morgen een stukje :] op de project fiets
 
Ik ben ook nog op zoek naar banden. Online shops als motorbandenmarkt zijn wel goedkoper maar dan ligt de band nog niet op de velg. Komt er toch al snel 15 tot 20 euro bij.
ZIt te denken aan Bridgestone AC accolade 03 04 zien er wat klassieker uit en zijn ooit bedoeld voor de Kawa 650.
 
Ik heb mijn banden via Mopedreifen.de. Alleen opletten of je TL (tubeless) of TT (tube type) banden besteld. Kosten vielen mee :).

Zijn bij een motorzaak hier in de regio gemonteerd. Montagekosten per band 15 euro. Als ik via mijn gewone dealer banden laat monteren zit er toch wel een fors verschil in. Dat verschil besteed ik liever aan andere zaken van het project.

Want één van de delen van de lol van het opknappen van een oud brik, is wat mij betreft om binnen een zo beperkt mogelijk kosten een leuk resultaat te bereiken. Wel veilig want daar doe ik geen concessies in.
Overigens een oude XS naar nieuwstaat brengen lijkt mij economisch een soort zwart gat beginnen :( en daar zie ik de lol niet van in :N .

Als jij al een lopende, in fatsoenlijke staat, verkerende XS voor een krat bier en een frituurpan kan krijgen, waar hebben we het dan over...................
 
Ik heb pas een ook een set via motorbandenmarkt en er zelf opgelegd en gebalanceerd, ben je wel even een middagje zoet maar geeft toch wel voldoening, oh ja ik heb gewoon met banden lichters gedaan en zelf een steun gemaakt om te balanceren.
 
Als jij al een lopende, in fatsoenlijke staat, verkerende XS voor een krat bier en een frituurpan kan krijgen, waar hebben we het dan over...................
Tja, dat was wel geluk hebben.
Mijn lol zit er in om voor onder de 1000 euro een mooie en goede motor te bouwen/opknappen. Low budget dus en dan kom je vanzelf bij de XS750 uit omdat ze in aanschaf niet te duur zijn. Bovendien is het een fijne motor om aan te werken en heb je geen gedoe met ketting en tandwielen (scheelt ook weer in de kosten).

De kosten eruit halen is niet zo belangrijk als ge maar leut hebt. :]
 
Hoe krijg ik mijn stationair toerental omlaag ? Als ik via de gewone draaiknop werk kan het toerental alleen maar verder omhoog :X en nu loopt hij al rond de 2000 toeren. En ik wil hem naar de 1000 tot 1200 hebben, dus omhoog is niet de goede kant uit :N .

De gaskabel hangt nu al los (er staat dus geen spanning op het staaldraadje), ik krijg het toerental wel iets omlaag als ik aan de veer van de gaskleppen duw.

De vraag is dus moet ik nu de carbs verwijderen en kijken of ik iets kan verstellen dat de klep dichter gaat als er geen kracht uitgeoefend wordt via de gaskabel ik hoop dat dit te begrijpen is voor een ander .

Overigens zo ziet de motor er op het moment uit.

Ja, ja ik weet de achterkant zie er nog niet uit _O- , maar eerst rijden op dat ding voordat ik de zaag of slijpschijf pak.
full
 
Het toerental omlaag brengen stationair doe je door de schroef uit te draaien dus linksom.
Ziet er goed uit verder Wim.
 
Als inlaatrubbers goed zijn en de gasfabrieken zijn goed afgesteld qua vlotterhoogte en gasnaaldhoogte en de ontsteking staat goed, dan moet je het spul kunnen afstellen door de stationairstelschroef uit te draaien.
Reageert hij hier niet op, dan is er dus ergens aan je afstelling iets niet goed (vlotterhoogte?).
Komt de choke goed terug of blijft deze wat hangen?
 
Inlaatrubbers zijn vernieuwd, dus vers en niet lek. En zijn ook goed aangebracht, de slangeklemmen zitter er overheen en zitten nog netjes ook ;)

Gasnaaldhoogte is aangegokt, er zijn 4 mogelijkheden om de gasnaald te monteren. Zit op hoogte nr. 2 lijkt mij met losse filtertjes niet gek om mee te beginnen.

Van de choke is goed te zien dat hij ingeschakeld wordt of teruggezet wordt. Dit zie je aan de rechterzijkant (daar zie je heel goed dat de choke een soort palletje optrekt en bij terugzetten weer induwt).

Vlotterhoogte is mij niet bekend. Dat ga ik nog controleren.

Zelf denk ik dat op een één of ander manier de hoofdklep iets blijft open staan (oorzaak nog onbekend). Dit omdat als ik aan de veer van de hoofdklep duw het toerental omlaag gaat (of omhoog als ik de andere kant uit duw, maar om het toerental omhoog te krijgen gebruik ik liever het gashandel, werkt wat makkelijker _O- zeker tijdens het rijden....)

Er zit volgens mij niets anders op dan de carbs eraf te halen en nogmaals boel te onderzoeken en na te lopen. Om frustraties te voorkomen, zie het als een leerproces voor mijzelf ;)

Maar bedankt voor het meedenken :} . Door jullie vragen wordt de ruimte om te zoeken naar de fout kleiner.

Vandaag de eerste km-ers gereden op de nieuwe banden. Gaat best aardig. Wel merkbaar dat de remmenblokken nog niet ingesleten zijn op de schijven. Dit omdat mijn XS 1979 merkbaar beter remt.

Ga straks gelijk de bougies nog even bekijken, mogelijk zeggen die ook iets over het mengsel.
 
Wim, ik weet niet of je rubbers hebt met zo'n tuutje voor een vacuumgestuurde benzinekraan? en dat die lekker openstaan Klinkt in ieder geval of je ergens valse lucht aanzuigt....
 
De vacuumaansturingsaansluiting (wat een woord zeg ;) ) heb ik afgedopt.
Zie ook foto.

Zichtbaar is of de choke in gebruik is of niet. De choke blijft niet hangen. Zie foto's.
full
 
En omdat ik een stukje gereden had op de XS heb ik ook de bougie even gekiekt. Zie geen bijzonderheden aan de bougie. Lichtbruin in het midden en niet te veel roet, maar ja dat is mijn niet deskundige mening......... (ben namelijk ambtenaar _O- _O- die zie zo nu en dan iets technisch doet zoals geluidmetingen :) )
full
 
Ik vind hem vrij wittig -> te arm mengsel (-> valse lucht?).
Heb jij gasnaalden met 4 standen??
Dan zou ik vanaf de scherpe punt gezien hem in de één na onderste zetten, iets rijker dus.
Check vlotterhoogte!
 
Komende week tijd vinden om de carbs de demonteren en dan geheel langs te lopen, aan de hand van de gemaakte opmerkingen.

Voor de rest vandaag twee Yamaha-logo's aangeschaft tijdens de technische dag van de Fazerclub. Was leuk en interessant om te doen.

Waar de stickers/logo's komen weet ik nog niet, maar de kans dat ze op tank komen is groot.
 
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden van het hoge stationair toerental *D

Nadat de carbs eraf waren en ik ze op de werkbank had liggen zag ik met tegenlicht dat twee carbs een kiertje openstonden, terwijl de middelste (niet afstelbare) dichtstond. Gelijk bijgesteld, maar nog geen mogelijkheid om even proef te draaien. 'k Weet niet of de buurt om 22.00 uur ff testen kan waarderen, denk het niet _O-

Dus dat wordt morgen of donderdag proberen en hopen dat dit het is.

Met enige geluk donderdag een volgend bericht.................................

Ben wel blij dat ik de carbs losgehaald heb.
 
Synchroniseren heet dat, en dat kan op gevoel maar meestal heb je klokken/ meters nodig.
 
Ik heb een goedkope tip: Snij een strookje uit een blik frisdrank en steek dat onder de middelste klep. Dan kijk je om stationair zo te regelen dat ie er net vanonder kan schuiven. En dan regel je de andere kleppen dat het strookje er ook net onder kan...

Ik weet wel dat dit niet meteen de correctste methode is, maar is het is toch redelijk nauwkeurig vind ik. :P
 
Vandaag starten en lopen :Y :Y en gelukkig veel lager in toeren. Ik kan het nog niet goed afregelen, maar het gaat veel beter dan eerst.

Nu merk ik dat de gaskleppen niet soepel terugkomen, of is het de gashandel in combinatie met de gaskabe l? Nog iets om uit te zoeken.

Ook nu gemerkt dat de tweede versnelling snel eruit schiet. Dus ik zal de tweede versnelling moet aanpakken.

Al met al reden om een biertje te nemen. Maar gezien dat alles nog niet op orde is, zal het wel niet de laatste zijn om een kleine voortgang te vieren _O-

Maar bedankt voor alle aanmoedigende woorden. De tip met een stukje blik zal ik zeker gaan gebruiken. Want helaas hij loopt nog niet perfect :N
 
Van mijn andere XS de middenbok vervangen. Maar nu een vraag weet iemand een methode om de sterke veer op een eenvoudige manier te vervangen ?

Oftewel heeft iemand daar een trucje voor ? Want open handen is niet handig ben ik achtergekomen :N

Aanvulling voor de project XS750, nog geen werk aan verricht.......... ;( helaas
 
Ijzerdraad nemen, aan beide einden een oog draaien, stuk pijp of grote schroevendraaier door de ogen, lus om uiteinde van de veer, en trekken maar. Wel opletten dat je niet de hele motor omtrekt. Zo is het mij tot nu toe altijd gelukt. Succes!
 
Bedankt :} , aan dit soort praktische tips heb ik wat. Morgenavond gelijk de veer via deze methode herplaatsen.
 
Gelukt *O* *O*

De zware veer bij mijn middenbok zit weer en wel mbv een spanbandje voorzien van een ratel. Niet geheel zoals aangegeven, maar dank zij je opmerking kwam ik op de gedachte om een spanbandje te (mis)bruiken O-)


En dat zonder dat ik mijn handen beschadigd heb....................
 
Terug
Bovenaan Onderaan