XS 750

Tsja, het was dat het slecht weer was en daardoor eerst een museum bezocht hebben, anders hadden we echt in het centrum rondgelopen.

En zo blijkt een vakantie op een heel bijzondere wijze afgesloten te worden. Wij zullen ons altijd de klap herinneren aan het eind van de vakantie in Noorwegen.
Net zoiets als dat ik nog weet dat wij op zoek waren naar een camping in Nederland toen de vuurwerkramp plaatsvond in Enschede, we reden ergens op de A28 in Drente.

Maar ja, ik ben gewoon weer aan het werk....

En de eerste dag na een vakantie is toch een beetje een rommel dag, email opschonen, post uitzoeken e.d.
 
De carbs gepoetst en in elkaar gezet. Gemonteerd en de keigele tank van Kornfred gereed gemaakt door de kranen en de tankdop over te zetten uit mijn zwarte inwendig enigiszins geroeste tank.

Benzine gehaald en het geheel gestart. Hij startte echt snel en liep tegen mijn verwachting in gelijk mooi. De carbs had ik op het oog synchroon gesteld. Op de werkbank gaat dat toch redelijk goed blijkbaar. Met een klein beetje tegenlicht kon ik goed zien of de gaskleppen dezelfde stand hebben en na wat draaien aan de schroeven is het blijkbaar gelukt :Y

Daarna een stuk gaan rijden. Op de snelweg liep de motor zonder problemen door naar de 140....... :P
Ook het stationair toerental is weer regelbaar, is wel zo prettig ;)

Kan dus nu verder met andere klusjes, 2e versnelling, koplamporen, zitje met achterlicht. En ook in die volgorde, want zonder 2e versnelling rijden is lastig :/

Merk ook dat de remmen weer iets op elkaar ingesleten raken. Want in het begin was het echt uien met de remvertraging. Nu merk ik pas dat er ook rvs ommantelde remslangen opzitten.

Plaatje bijgevoegd van de opgeknapte carbs.

Na de rit waren de bougies licht bruin van kleur. Zal nog een foto maken, want ik heb enige twijfels.... (mogelijk te licht danwel te arm mengsel)

Maar samengevat, er zit weer gang in en dat in twee opzichten want het project is een belangrijke stap verder en de motor rijdt weer :)
full
 
Zoals gezegd een fotootje van de bougies.

Na enig rondsurfen denk ik dat de afstelling niet heel slecht is. Al is het volgens mij wel slim om de naald 1 stapje hoger te zetten (iets verrijken van het mengsel).

Echter ik ben niet opgeleid als monteur en heb geen werktuigbouw gehad, dus het is de mening van een leek :?


full
 
Ik weet niet hoeveel kilometers je met deze bougies hebt gemaakt, maar ze zien er erg wittig uit -> te arm.
Kijk eens of een tandje hogere naaldstand een mooiere kleur oplevert.
De carbs kunnen voor deze klus eventueel blijven zitten, want alleen de deksels hoeven eraf.
Probeer eens met een tandje choke of het motorgedrag verbetert of niet Wim.
 
Was ongeveer 20 km. Met een stukje snelweg. Want de motor liep zonder problemen, dus gelijk een beetje meer gas gegeven maar bij 140 km vond ik het even goed.
Want ik had alleen mijn motorjas en handschoenen aan (en de verplichte helm).

Zat overigens nog niet aan het eind van het vermogen. *D er zit dus nog meer snelheid in :+

Ga de naalden één stapje omhoog halen.

En de nodige andere zaken, 2e versnelling, ander contactslot, buddy aanpassen (achterzijde geheel modificeren), andere knipperlichten, nieuwe koplamporen..........
Dus zeker nog niet klaar en het sleutelen.


Gelijk een aanvullende vraag.
Waar halen jullie de pakkingen vandaan die gebruikt worden om de benzinekranen af te dichten en dan met name de pakkingen die onder de schroeven zitten. 1 van de vier schroeven traant (lekt een minuscuul beetje). Maar hierdoor stinkt het nogal in mijn garage :r .
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Wat een ervaring zeg, daar in Noorwegen. Komt het allemaal wel heel dichtbij. Wij zijn daar, heel lang geleden, ook geweest. Met de toen nog vrij nieuwe 750F 2 weken rondgetoerd door het fjordengebied.
Maar ter zake, die afdichtringen voor de benzinekranen zitten bij Uwe Friedrich in het assortiment. Maar als je de beschikking hebt over holpijpjes kun je ze ook zelf slaan uit een stukje pakkingmateriaal. Succes.
 
@Wim: die kraanpakking kun je nog gewoon bij je Yammaboer bestellen onder nr 1J7-24522-00-00 .
Waarschijnlijk is de kans groot dat hij hem gewoon op schap heeft, want hij is hetzelfde voor de XS400, 500, 650, 758/850 en 1100.

Je kunt natuurlijk ook vloeibare benzinebestendige pakking gebruiken: even de kraan van de tank halen en het raakvlak met de tank even insmeren.
Smeer dan ook meteen het schroefdraad van de schroeven in en monteer de kraan weer.
 
Bedankt voor het meedenken :}

Dus morgen (met het nummer) ff naar de Yamaha dealer op het dorp.... (tsja dat is toch wel makkelijk als er een officiële Yammie dealer op ongeveer loopafstand zit ;) ).

Het is overigens de pakking onder de schroef. En niet de pakking tussen de kraan en de tank zelf. Het lekt zodanig gering dat ik geen druppels krijg aan de schroef. Maar als de dampen ruik lijkt het wel of er liters gemorst zijn :X

Ben overigens net aan het uitzoeken hoe ik het beste mijn tweede versnelling kan herstellen.

Er gaan dus nog meer plaatjes volgen :Y
 
Oh..maar da's een ander nummer inderdaad.
Je moet 90202-05187-00 hebben dan, da's een fiber ringetje.

Vwb de beruchte tweede versnelling: ik heb een aantal jaar geleden een foto-howto gemaakt voor het amerikaanse forum.
Enige aanvulling erop; beide washers terugplaatsen vóór het tandwiel.
Ik heb het nu al een paar keer uitgevoerd, en dit geeft ècht het beste resultaat.
Tis een vrij eenvoudige klus, kost je een halve zaterdag ofzo.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Gisterenavond nog de foto's zitten bekijken op de Amerikaanse site.

Dus binnenkort alles aan de kant en dan beginnen (met vingers gekruist ;) ) want het is dan de eerste keer dat ik aan de inhoud van het blok ga "rommelen".

Gisteravond ff nieuwe olie in mijn rijdende XS ververst en voorzien van nieuwe bougies.
Wat kwam daar een zwarte olie uit zeg.

Het houdt wel in dat ik sinds het opknappen ongeveer 5000 km gereden heb op dit oudje en dat met veel plezier *O* *O* *O* en maar 1 keer stil gestaan (dat weer wel :( , stomme noodstop.... en die heeft het niet overleeft :+ )

Op voor de volgende keer olieverversen :Y
 
Mooi is dat hè?!

Vanmiddag ook nog effe een stukkie geknald op 'Caféracert', een motoragent bleef wèl de hele tijd om en nabij me heen zweven..
Blijkbaar genoot hij van het geluid ofzo hahaha.

Mocht je problemen ondervinden met de 2e versnellingsoperatie, dan moet je me maar een gil geven Wim.
Naaldwijk ligt voor mij nu niet bepaald naast de deur, maar daar vinden we vast wel wat op.
 
Ik ga gewoon sleutelen aan de tweede versnelling ;)

Ben namelijk ook zonder echte ervaring begonnen met remmen, elektra, voorvork. polijsten, plamuren en spuiten van onderdelen dus waarom dan niet een tweede versnellling............

Ga er wel foto's van maken :Y
 
Even een vraag hoe komen jullie aan de originele onderdelennummers van Yamaha ?

Want dat maakt bestellen een stuk eenvoudiger :Y
Want nummer doorbellen naar de dealer en een paar dagen later ophalen.... zo simpel kan het dan zijn.
 
Bedankt ;) ,hij gaat onder de favorieten.

Ook even een fotootje plaatsen hoe de motor er op het moment bijstaat.

Nu de motor redelijk loopt kan ik verder met verbouwen. En je ziet dat de tank is "geland" is....
full
 
Eerst verder met "verbouwen" en dan kijken of er nog Euro's zijn voor iets als spuitwerk....
 
Persoonlijk gebruik ik liever deze link voor mijn gezochte onderdeelnummers, want dat is zelf een Yamahadealerschap..
De link van Hans werkt ook prima uiteraard.

Tank erop, wordt alweer wat toonbaars zo.
Waarom niet zelf spuiten?
Als je het even met wat aandacht doet, kun je met een knikkerbus een prachtig resultaat behalen en het is zéker zo leuk en "rewarding" om zelf te doen.
Een paar busjes etsende primer, een paar bussies lak en wat blanke lak...kost dat nou?

Wat ga je met het kontje doen?
 
Afzagen _O- _O- _O- want zo ziet het er niet uit.

En dan een gebogen buis erop fabrieken. Daarop moet dan een zitje komen. En ergens moet dan de elektra "verstopt" worden en moet er aan wettelijke vereisten voldaan gaan worden voor de "blauwe plaat"en de noodzakelijke verlichting. Gaat een 1 persoonsmotor worden :+ . Kweet niet of het dan valt onder de term caferacer maar dat boeit niet.......... :P

Voorkant worden de originele koplamporen verwijderd (nieuwe heb ik al liggen). Komen kleine knippers op (heb ik ook al liggen). Achterlicht annex kentekenplaathouder moet nog gekocht worden.

Wel ondertussen de gasnaalden een standje hoger gehaald. Nog niet mee gereden.

Komende week starten, maar maandag eerst nog wat onderdelen van een XS ophalen die ik via marktplaats te pakken heb gekregen.
 
Vandaag achterlicht besteld. Zelfs eentje met E-keur....

Ben gestart met het demonteren van de achterzijde van de motor. Gelijk de mooie onderdelen overplaatsen naar de XS uit 79.

Morgen zagen/slijpen. Ga wel even foto's maken :P .

En als het erg snel klaar is ga ik door met de 2e versnelling en dan weer foto's maken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan