Het grote Benelli TNT topic

Voor de liefhebber een Benelli TNT EVO uit 2007...Ivm aanschaf SuperDuke 1290...
full
 
Hallo, ben nieuw hier bij het grote TNT topic vanwege recente aanschaf van een TNT 1130. Ik heb alles even doorgelezen en gelukkig lees ik dat de meeste eigenaren geen spijt hebben van hun aanschaf.. Meteen een paar vraagjes aan de kenners;

- mijn TNT heeft zeker niet al het vermogen beschikbaar. Op een buitenlands forum heb ik gelezen dat soms de volledige mapping pas wordt geïnstalleerd bij de 1e service beurt (2500km). Gezien de KM stand zou dit in mijn geval kunnen (net 2000 km gelopen). Iemand hier ooit van gehoord of andere ideeen? Ik twijfel ook aan de correcte werking van de power schakelaar..

- ik heb een 2008 model; dus in theorie zou de warme-start modificatie uitgevoerd moeten zijn; is dit ook ergens aan te herkennen?

Alvast bedankt!

Geert
 
@kuki, het carbon heb ik allemaal nog. Is weer onder weg terug, had het naar Belgie mee gegeven met een vriendin van me maar die jongen vond het te ver ophalen. En hij moest nog passen ben toch echt niet van plan om het nog te monteren ook. Dus komt weer deze kant op, ik zal het laten weten hier als het weer terug is.

@ geert, leuk een nieuwe erbij hier, alhoewel we wel heel stil zijn. Mapping nog nooit van gehoord maar je kan Brabant Motor Grave of andere dealer/ex dealer een belletje geven. Power button werking merk ik vooral aan de mate van feller op pakken, vind het met door de stad rijden dus net iets fijner als hij iets rustiger is, maar heel groot verschil merk ik niet. Heb op de snelweg nooit echt vergeleken, rij dan altijd vol vermogen.

Warme start probleem merk je echt meteen, je start motor krijgt je motor niet rond gedraaid en trekt alleen maar je accu leeg dan als je ddor start. Het komt omdat de oude as wat krom trok door de hitte en dan pakte de tandwieltjes niet goed in elkaar over. Ik had een trucje dat ik hem in zijn 1 zette en een beetje rollen koppeling los en starten, werkte wel vaak maar niet lekker rijden natuurlijk. Als je echter nog niks gemerkt hebt heeft je motor de update wel gehad of idd 2008 fabrieks af al goed.
 
Geachte heren/dames MF'ers,

Ik ben na een jaar in het buitenland wonen in 2015 weer terug in het land. Uiteraard ben ik naast een woning ook op zoek naar een bijpassende motor. De benelli TNT 1130 2007/2008 is in mijn hoofd gaan zitten. Wat zijn zaken om voor uit te kijken bij het aanschaffen van deze monsterlijke motoren?
 
Heb een in nieuwstaat verkerende Cafe Racer staan. Hoeft bergens meer op telet te worden. Alleen een nieuw achterbandje erop. Mocht je wat anders zoeken, vraag of hij alle modificaties heeft gehad. Vooral het warme start probleem was voor sommige erg vervelend.

http://link.marktplaats.nl/876636361
 
Wakker worden uit die winterslaap !! :+

Afspraak voor jaarlijkse beurtje is gemaakt, dus binnenkort weer ff naar City moto in Belgie..
Gelijk maar ff 2 nieuwe tankcovers besteld, want de rechtercover was vorig jaar vervangen omdat ik een bevestigingsschroef iets te vast :( had aangedraaid, waardoor er een scheur in was gekomen.. Alleen was het kleurverschil te groot voor mijn irritatiegrens 8-) en nu dus maar 2 nieuwe besteld.

Weekend trips zijn ook al besproken :Y
 
Op het moment even niets kwamen wat onverwachte kosten tussen door, weer even sparen. Komt zoiezo wel weer een TNT en vind de superduke R ook wel erg spannend.
 
Geachte benelli liefhebbers,

Ik stel me even voor: ik ben Jens en rijd al 11 jaar met de motor,
Ben begonnen met een aprilia pegaso trail die mij veel zweet en tranen gekost heeft.
Een echte italiaan die ik door een in mijn recht zijnde ongeval nr de schroot heb moeten sturen.
Idem met de tdm erna.
Ik ben dan overgegaan op een hardcore ktm smc die gestolen is.
De volgende koop was een ktm smt waar ik zot van ben maar deze is 3 weken geleden ook gestolen. :s
Ik heb toen ik de aprillia nog had kennis gemaakt met de benelli trek en deze is me toch sterk bijgebleven.
Nu ben ik terug aan het twijfelen om me eentje te kopen.

Ik heb het vorige forum van 12 pg gelezen en nu deze 50pg.
Nu zit ik met een vraag voor de (ex)eigenaars hier.
Is het mogelijk wetende dat het een italiaan is om hem betrouwbaar te maken?

Het lijstje met tot nu toe meest relevante problemen:

Ontstekingswindingen(ignition coils)
As alternator en startmotor +assen
Oververhitting
Contacten +water nono
Zuipen 10l
Bout versnellingspookje komt los getrild
Opletten de koppelingsveren kunnen krom slaan waardoor achterwiel blokkeert.
Sensoren?

Dat is het dacht ik.
Zo lang hij rijdt is iedereen super lovend

Mogelijke oplossingen?

Heatwrap heel de uitlaat
Catalysator eruit
Contacten (relais en zekeringen op droge plaats zetten en afdichten)
Veel gevoeligere thermostaat en groot debiet waterpomp.
Grotere vertanding startmotor en betere as ( draai ik mss zelf wel)
Li ion batterij
Bout versnellingspookje met locktite
Koppelingsveren?
Remap voor het verbruik.
Coils door Triumpf versie vervangen.

Mijn grote vraag zie ik nog iets over het hoofd?
Kostprijs voor dit alles? Want een paar van jullie hebben al iets moeten vervangen.
Is de trek door lagere vermogens en koppeltuning minder gevoelig aan dit alles ?
Sorry voor de lange tekst :)
En al vast bedankt om deze te lezen.
Groeten
Jens
 
Op het moment even niets kwamen wat onverwachte kosten tussen door, weer even sparen. Komt zoiezo wel weer een TNT en vind de superduke R ook wel erg spannend.

Hey Benben, dat is jammer man, maar soms moet je idd prioriteiten stellen ;(

@ RickV en Reverofarpus: Als je vragen hebt waar op te letten kun je beter ff langsgaan bij Citymotors in Belgie, die weten waar ze over praten :Y

Ik ga as zaterdag mijn fiets daar ook brengen voor zijn jaarlijkse beurtje *O*
 
Hallo allemaal,
Ik ga waarschijnlijk deze week een proefritje maken op een TNT 899 uit 2010 met nog geen 9000 KM op de teller. Ik heb al heel wat pagina's gelezen over de Benelli en het enige wat mij nog een beetje tegenhoud is de kans op duur onderhoud. En de kans dat ik een eindje moet rijden om bij een zaak uit te komen die weet hoe ze onderhoud moeten plegen.
Ik ben zeer benieuwd. Een andere optie is een Zwart Groene Kawa z750 uit 2008. Ik weet het, een stuk minder exclusief, maar waarschijnlijk (hoeft niet altijd zo te zijn overigens) minder kosten voor onderhoud.

Ik gebruik de motor voor woon/werk en plezier ritjes. Altijd met mooi weer en de motor zal altijd binnen staan.

Misschien tot binnenkort. Als ik over ga op aanschaf zal ik hier wel vaker komen. Mocht iemand opmerkingen hebben over mijn verhaal dan lees ik die graag.
 
Technopower, als je een aparte / exclusieve fiets wil en daar niet wat meer moeite voor wilt doen, dan kun je beter een jap kopen.
Ik heb altijd Honda gereden (fireblades) en 1 keer een nieuwe Triumph 675 gekocht en die bevielen ook goed, niks mis mee..
 
Hallo allemaal,
Ik ga waarschijnlijk deze week een proefritje maken op een TNT 899 uit 2010 met nog geen 9000 KM op de teller. Ik heb al heel wat pagina's gelezen over de Benelli en het enige wat mij nog een beetje tegenhoud is de kans op duur onderhoud. En de kans dat ik een eindje moet rijden om bij een zaak uit te komen die weet hoe ze onderhoud moeten plegen.
Ik ben zeer benieuwd. Een andere optie is een Zwart Groene Kawa z750 uit 2008. Ik weet het, een stuk minder exclusief, maar waarschijnlijk (hoeft niet altijd zo te zijn overigens) minder kosten voor onderhoud.

Ik gebruik de motor voor woon/werk en plezier ritjes. Altijd met mooi weer en de motor zal altijd binnen staan.

Misschien tot binnenkort. Als ik over ga op aanschaf zal ik hier wel vaker komen. Mocht iemand opmerkingen hebben over mijn verhaal dan lees ik die graag.
Lange tijd geleden overwoog ik ook Benelli TnT 1130... Heeft mooie looks en is exclusief (je ziet niet veel rijden). Nadelen onderhoud is duurder, hoge verbruik en startproblemen.

Uiteindelijk gekozen voor Honda CB1000RA (abs) en ben heel tevreden mee. :) :} :]
 
Uiteindelijk toch voor de Benelli gekozen. Wat een beest!
Inderdaad, als je een exclusive wil moet je het risico accepteren dat je duurder onderhoud nodig zal hebben. We gaan het zien.
Zet de motor in ieder geval altijd binnen en zal zo rond de 10.000 KM (nog 1700 te gaan) de motor voor een beurt naar de garage brengen. Helaas moeten de banden vervangen worden, maar dan kan ik er in ieder geval weer een tijdje tegenaan.
 
Uiteindelijk toch voor de Benelli gekozen. Wat een beest!
Inderdaad, als je een exclusive wil moet je het risico accepteren dat je duurder onderhoud nodig zal hebben. We gaan het zien.
Zet de motor in ieder geval altijd binnen en zal zo rond de 10.000 KM (nog 1700 te gaan) de motor voor een beurt naar de garage brengen. Helaas moeten de banden vervangen worden, maar dan kan ik er in ieder geval weer een tijdje tegenaan.
Goede keus, mooie motor zo,n Benelli TNT.
En meer onderhoud of duurder is mede afhankelijk van het aantal kms wat men per jaar rijdt dus voor iedereen weer anders.


gr driver
 
@Techno: Feli met je bike *O* Veel plezier ermee !
Heb je een piccie ervan, en waar heb je haar gekocht ?

Wat betreft hoge onderhoudskosten: Ik heb mijn TNT R nieuw gekocht in 2013 en het eerste beurtje (1000 km.) koste me bij Motostretta €145,00.
2e (jaarlijkse) beurtje (5300 km.) koste me, ook bij Motostretta, €187,00.
Vind ik nog wel meevallen...

Verbruik: Ik rij nu ongeveer 1 op 15 gemiddeld..Vind ik ook wel meevallen voor een 1130cc en bijna 160 pk ahw, en het gas gaat bij mij toch wel aardig open O-) :X

Startproblemen: bij de eerste modellen kwam dit idd voor maar daar is ook een modificatie voor gekomen vanuit Benelli dus is op te lossen..
Mede daarom heb ik gekozen voor een nieuwe fiets zodat de kinderziektes eruit zijn.
Tot op heden is er bij mij 1 sensor kapot gegaan, deze is vervangen, en ze hebben mijn fiets compleet afgesteld op de Dyno onder garantie :Y

Mijn brommer staat nu bij Citymoto voor zijn 10.000 km beurt en ik laat wel weten wat dat gaat kosten..

Dus als je een gebruikte Benelli wil kopen, even opletten of de modificaties zijn uitgevoerd, en bij een nieuwe nergens op letten en gewoon rijden :]

Er zijn merken die tegenwoordig meer problemen hebben als Benelli, kijk bv maar naar BMW :W
 
Laatst bewerkt:
Dank!
Maar die start problemen waren toch alleen bij modellen tot 2008? Of heb ik het mis? Dacht dat in dit topic gelezen te hebben :D

Heb de motor in Amersfoort gekocht bij Hofland Motoren.

Mijn fiets komt dus uit 2010.

10544321_10155351200145613_5989615800144436805_n.jpg


Ik heb wel het idee dat de motor behoorlijk zuipt. Ik heb na aankoop voor 20 euro getankt (tank was bijna leeg). Nu pakweg 120 KM verder was het laatste streepje (en pomp icoontje) al keihard aan het knipperen. Even snel een berekening komt neer op 1 op 10.
Maar goed, ik rij vrij korte afstanden en het is ook nog eens redelijk koud buiten. Helpt me niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor hoor... ik zie net pas dat jij bijna naast me woont dat had ik gisteren ffe niet gezien.
Kom je aanwinst maar een keer laten zien als je ri Ede gaat ik woon net bij de Stadspoort dus vlakbij ..
 
Dank!
Maar die start problemen waren toch alleen bij modellen tot 2008? Of heb ik het mis? Dacht dat in dit topic gelezen te hebben :D

Heb de motor in Amersfoort gekocht bij Hofland Motoren.

Mijn fiets komt dus uit 2010.

[afbeelding]

Ik heb wel het idee dat de motor behoorlijk zuipt. Ik heb na aankoop voor 20 euro getankt (tank was bijna leeg). Nu pakweg 120 KM verder was het laatste streepje (en pomp icoontje) al keihard aan het knipperen. Even snel een berekening komt neer op 1 op 10.
Maar goed, ik rij vrij korte afstanden en het is ook nog eens redelijk koud buiten. Helpt me niet mee.

Mooie fiets ! :Y

Ik weet dat het hot start probleem voorkwam bij de eerste bouwjaren, maar t/m welk bouwjaar weet ik niet..

Als je je fiets en het verbruik goed wil hebben dan moet je hem echt op een bank af laten stellen.
Toen ik mijn fiets weer ophaalde wist ik niet wat me overkwam: niet meer bokken onder de 2000 rpm, van 1 op 10 naar 1 op 15 gemiddeld verbruik, gewoon 800 rpm stationair draaien, en als ik het gas opendeed *O* *O* *O*

Bij Citymoto kost je dat ongeveer €200,00 en een ritje daar naar toe, maar het zijn de euries echt waard.
Bij mijn fiets hebben ze de ECU geflasht en zijn begonnen met een nul map (boordcomputer gewisd en opnieuw geprogrameerd :? )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan