HowTo: Motor importeren uit Belgie

Mdeurloo

MF'er
10 mrt 2009
52
0
Beste mensen,

Hierbij een beknopte handleiding voor het importeren van en motor uit Belgie, wat ik heb gemerkt uit reactie's van mensen om mij heen is het importeren altijd nog en struikelblok terwijl dit het in mijn optiek niet hoeft te zijn vandaar deze beknopte handleiding.

Over het waarom kan ik kort zijn; in veel gevallen is het goedkoper, houd hiermee wel rekening met de BPM natuurlijk....

Hieronder de motor in kwestie:

HONDA CBR 600 f 1996 PC31






Zoeken:

het zoeken van motoren kan natuurlijk bij de belgische dealers of op sites als bv. kapaza.be. In mijn geval was het een belgische collega die de motor verkocht.
Voor het berekenen van de BPM kun je terecht op de site van de douane en voor de netto cataloguswaarde op bv de site van de ANWB.

Documenten:
-Belgisch kentekenbewijs (voor RDW)
-Gelijkvormigheidsattest / CVO (niet nodig voor motoren van voor 31-12-1997)
dit document zat erbij dus heb het voor alle zekerheid gewoon meegenomen.

De motor:
Zorg dat de motor voldoet aan de eisen vermeldt op de site van de RDW (zie link):
404 | RDW

Denk hierbij aan dingen als E-keur lichten, standaard uitlaat (geluidsproductie i.i.g. niet boven max.toegestaan aantal Decibel) en gasdicht , voldoende profiel op de banden (min. 1,6 mm) en remmen, ketting en tandwielen in goede staat. Verder scheelt het veel of de motor mooi 'oogt'. Voor mijn keurmeester was dat heel belangrijk als eerste indruk.


Afspraak maken:
Voldoet de motor volgens jou aan de eisen dan kun je een afspraak maken op de site van de RDW of bellen (Eur 0,10 p/min). Vooraf is het verstandig om te kijken of de locatie van jou keuze al niet vol zit. Ook kun je zonder afspraak op maandag en dinsdag terecht al moet je dan wel zorgen dat je er EEEEERG vroeg bent omdat het dan zeer druk is.

Bij het maken van de afspraak kun je ook aangeven of je een eendagskenteken wil, dit is gratis en is een kenteken om via de kortste weg vanuit huis naar het keuringsstation te rijden. Deze moet je wel verzekeren en kun je na goedkeuring en na ontvangst van je uiteindelijke kenteken om laten zetten in een normale verzekering.
Dit kenteken krijg je thuisgestuurd en moet je zelf maken op een witte plaat, de letter/cijfercombinatie krijg je thuisgestuurd van de RDW

Naar de RDW:
Zorg dat je op tijd bent op de locatie van je keus, zodat de keuring kan beginnen. Ik had mijzelf een uitgebreidde inspectie van de motorfiets voorgesteld, maar schijnbaar zijn de regels vanaf 1 mei 2009 versoepeld. Dit hield in mijn geval in dat het chassis- en motornummer gecontroleerd werden en dat er even gekeken werd of de org. uitlaat erop zaten naar de km-stand . Verder was nogmaals de eerste indruk belangrijk. And that was it!

Afhandeling:

Na de keuring geeft de keurmeester de ingevulde documenten aan de baliemedewerkster en worden de gegevens voor het kentekenbewijs ingevuld.
Het originele kentekenbewijs blijft hier ook achter. Na betaling van de keuring en aanvraag kentekenbewijs krijgje nu formulieren mee waarop de gegevens staan en gaat hiermee naar de douane (in mijn geval de balie naast de RDW) en vult het BPM-formulier in.

Hierna berekent de ambtenaar het BPM bedrag wat je verschuldigd bent en krijg je na betaling het BPM formulier waarop staat dat je betaalt hebt mee.

Nu duurt het nog ongeveer 5 werkdagen voordat je je kentekenbewijs thuisgestuurd krijgt.

Hiermee kun je naar de kentekenboer om er 1 te laten maken en daarna kun je (na het afsluiten van de verzekering lekker gaan rijden!

Wat kost het:

Prijs motor: Variabel (in mijn geval Eur 1500,-)
Keuring / kentekenbewijs: Eur 96,-
BPM: variabel (in mijn geval Eur 84 ,-)
Kentekenplaat: variabel (ong. Eur 15,-)


Ik hoop dat jullie wat aan hebben en bij op-of aanmerkingen hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Mooi, duidelijk en overzichtelijk verhaal, super! En misschien heb ik er zelf nog iets aan binnekort :).

Bedankt.
 
Neem aan dat je in Belgie woont? dan is daar 1 motor minder op de weg hahahaha....
 
VERGEET JE REFLECTOR AAN DE ACHTERKANT NIET!!!



anders kun je terugkomen,
voor een herkeuring.
tenzij die in het achterlicht ingebouwd is natuurlijk.
 
die documenten de je noemt heb je echt ook allebei nodig bij de rdw keuring.

Reflector heb ik bij mijn keuring niets over gehoord, er is ook niet gekeken naar e-keur van de verlichting, als het vastzat en werkte was het goed vertelde de keurmeester, maar kan natuurlijk best zo zijn dat zijn collega wat anders vind :)
 
'Tips motor importeren uit Belgie' > 'HowTo: Motor importeren uit Belgie'
 
@ Bolski: thanx, is wellicht duidelijker.
@ petsch: hangt van bouwjaar af CVO had ik niet nodig alleen kentekenbewijs.
@ ahamer: v.w.b. de reflector: klopt als en bus, staat ook in de RDW eisen bij de link.
 
Nog even een tip om je kentekenplaat binnen evt. binnen dag te krijgen.
Sommige kentekenplaatdrukkerijen *D leveren niet aan particulieren maar wel direct aan bedrijven, ik heb gevraagd aan een garagebedrijf of hij een aanvraag wilde doen.
Was geen probleem en had meteen mijn kentekenplaat i.p.v. een dag wachten.

Garagehouder deed dit trouwens gratis, dat was helemaal top

Hoop dat jullie er wat aan hebben.
 
1. Hoe kom je aan zo'n CVO, waar vraagt de (ver)koper die aan??

2. Stel dat de huidige eigenaar het kentekenbewijs op zijn/haar naam heeft staan en ik wil de motor kopen, dan moet er voor die eigenaar toch een soort vrijwaring komen.. hoe werkt dit en is dit hetzelfde voor alle landen??
 
ik heb vorige week nog een motor gekeurd.
Als je papierwerk goed is schrijven ze alleen de frame/bloknrs op .
Hij moest alleen om te wegen van de kar,heeft niet gelopen daar.
Het duurde nog wel evenlang.
Het duurd ongeveer 4 uur (keuren zonder afspraak).
Beste aankomsttijde 10.30 kun je om 13.00 na de lunchpauze van de douane naar de BPM
ben je om 14.00 klaar.
GELD alleen voor keuren zonder afspraak.
Maak je wel een afspraak kun je er met je 1 dagskenteken heen,das het voordeel,maar in
tyd maakt het niet uit.

Een belgiesche motor heeft een importeur kaartje,en een roze papier met data van motor en eigenaar.

Een duitse heeft een kraftfahrzeugbrief,uit beide landen hoef je geen vrijwarig te hebben
de eigennaar meld het zelf af.
Zwitserland heeft een grijze kaart met motor/eigennaardata Moet abgemelded/annuliert zijn,invoer document hoeft ook niet meer.
Andere landen weet mischien iemand anders.

Op dit moment kun je het beste uit belgie kopen.
 
Laatst bewerkt:
Dan kun je beter een afspraak amken bij de RDW, duurde bij mij al met al een uurtje.

Vrijwaring voor vorige eigenaar gaat in zodra hij kenteken (welke persoonsgebonden is in BE) opstuurt naar verzekring. Daarmee is hij gevrijwaard.
CVO is op te vragen bij dealer dacht ik....
 
Ik was 2 weken geleden bij de RDW met 2 klassieke bromfietsjes. Per 1 mei zijn een aantal regels versoepeld. Er hing een papier aan de muur waarop stond dat motoren vanuit de EU met de juiste documenten geen technische keuring hoeft te ondergaan... (?) Dat was bij de RDW Zwijndrecht.

Groeten, Karl
 
ik zie dat jullie aangeven dat een originele uitlaat erop gemonteerd hoort te zijn.
waarom is dit?
het gaat toch om de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt?
in de eisen volgens de link staat ook een rijtje met geluidsniveaus die ze hanteren.

het zit namelijk zo, ik heb een motor gezien met een Devil uitlaat eronder, en was eigenlijk niet van plan deze eraf te halen om de originele te monteren voor 1 dag..

ook gaf je aan minimaal 1,6 mm profiel diepte, in die eisen staat 1 mm. zeiden ze bij jou dat het echt 1,6 mm moet zijn?
 
Laatst bewerkt:
Met originele uitlaat loop je minder risico op evt. herkeuring. Is toch zonde als je terug moet komen voor zo'n klein dingetje. Met 1,6 mm zit je aan de veilige kant (maar neem aan dat je niet met 1mm rijd....)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen februari heb ik zelf ook een in België gekochte motor in Nederland geïmporteerd. Ik heb daarbij veel gehad aan de info in dit draadje. De keuring bleek een eitje. Het betreft een motor uit 1998, die oorspronkelijk in de VS van A op de weg is gekomen.

Grappig was wel dat ik onderweg naar de RDW vanwege het eendagskenteken meteen aan de kant werd gezet door de pliesie. Ik had netjes een plaat van 55 bij 11 cm gemaakt, formaat autoplaat. Dat stond namelijk zo op het kentekenbewijs... Ze hebben al mijn papieren gecontroleerd en goed bevonden. Toen bleken beide pliesiegenten ook nog motorliefhebbers, dus het gesprek eindigde leuk.

Wat er inmiddels is gewijzigd is dat je per 01-01-2010 niet meer direct bij het douanekantoor van de RDW de BPM kunt betalen. Het papierwerk werd door de douanebeambte bij de RDW in Waddinxveen ingevuld en ik zou per E-mail een opgave van het BPM bedrag krijgen. Wanneer ik dat had betaald (bleek 103 euro te zijn) zou de procedure voor het kenteken verder in gang worden gezet.

Verder bleek ik geen gelijkvormigheidsattest te hebben (wat ik wel dacht) maar een keuringsformulier van de Belgische RDW van toen de motor vanuit Duitsland naar België werd geïmporteerd.
Toen de keurmeester mij dat vertelde, werd ik eerst wat bleek om de neus.. Toen ik hem vroeg wat dat dan voor me inhield, vertelde hij dat dat geen punt was, hij moest nu alleen de wielbasis van de motor zelf opmeten en de motor wegen.
 
Maakt het nog uit of je een motor uit Duitsland of Belgie importeert qua kosten van de motorfiets zelf? Of is er weinig verschil qua prijzen?
 
Wat er inmiddels is gewijzigd is dat je per 01-01-2010 niet meer direct bij het douanekantoor van de RDW de BPM kunt betalen. Het papierwerk werd door de douanebeambte bij de RDW in Waddinxveen ingevuld en ik zou per E-mail een opgave van het BPM bedrag krijgen. Wanneer ik dat had betaald (bleek 103 euro te zijn) zou de procedure voor het kenteken verder in gang worden gezet.

De 5 werkdagen wachten op je kenteken zijn hiermee ook verleden tijd.
Mijn motor (BMW K75RT op belgisch kenteken) staat nog steeds bij de dealer.
3 juni gekeurd en langs de douane geweest. BPM zou niet betaald hoeven te worden omdat de motor van oorsprong Nederlands is. Al maakt dit weinig meer uit met een motor van bijna 20 jaar oud.
Ondertussen is het 15 juni en de RDW heeft nog altijd geen goedkeuring van de belastingdienst gehad. :(
De dealer zou er vandaag weer achteraan gaan.
Morgen weer bellen dus.

De taken van de douane zijn kennelijk voor een deel door de belastingdienst overgenomen en zoals ze zelf zeggen, leuker wordt het dan niet. Over het makkelijker ben ik ook niet zo te spreken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan