Kawasaki VN1500A project

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Heb sinds kort een VN1500A uit 1988 die nog enorm standaard is. Heb em gekregen, dus voor iemand begint over slechte blokken e.d... het was niet mijn keuze! Mijn vorige motor was een ZXR750 die ik destijds helemaal verbouwd heb, dus dit is even hele andere koek. Maar ben er tot nu toe wel heel erg blij mee :) Hier even 2 piccies:

IMG_3675.JPG


IMG_3672.JPG


Ben eerst begonnen met het motorische gedeelte, vloeistoffen vervangen, carburateurs schoon gemaakt. Hij loopt nu weer als een zonnetje! Nog geen 15.000 km op de teller, dus (hopelijk) nog vele jaren plezier.
Nu het cosmetische gedeelte. Daarbij wil ik gelijk zeggen dat het budget beperkt is, dus het zal een langdurig project worden zonder kant en klare (dure) onderdelen. Ook zullen alle modificaties omkeerbaar gemaakt worden zodat de VN altijd terug te brengen is naar de originele staat. Nu is er voor de VN1500 niet mega veel te vinden (t.o.v. een Intruder), maar zeg eerlijk... dat maakt het des te leuker en origineler!

De eerste dingen die me opvallen als ik naar deze motor kijk zijn:

- de wielen
- de spatborden
- zadel
- stuur
- remmerij
- uitlaten

Wielen: ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Dingen die me te binnen schoten waren 'deels polijsten', 'in andere kleur spuiten', 'vervangen'. In dat laatste geval zat ik te denken aan spaakvelgen van een later model. Misschien ga ik polijsten wel eerst proberen.

Spatborden: met name het achter spatbord vind ik foeilelijk. Ik zat zelf te denken aan 2 andere spatborden die langer naar beneden doorlopen. Dan wel iets van de sloop van een ander model, dan wel aftermarket spul (waarschijnlijk duurder).

Zadel: het is net een fout bankstel, het zit niet echt lekker, vervangen dus. Denk er aan om het opnieuw te laten bekleden.

Stuur: naast de Sissybar (die er de eerste minuut af ging) vind ik dat het stuur de motor de looks geeft van een bromfiets. Als ie niet loopt hoor ik het lichte geluid al in m'n hoofd. Ik wil het graag vervangen voor een mooi breed stuur waar ik nog wel de poort mee door kom en waarbij ik niet op de tank lig.

Remmerij: na 6 zuiger Tokico's i.c.m. Wave disks gewend te zijn is de Vulcan echt een dweil als het gaat om remmen. Ik kan ze nog wat beter proberen te ontluchten, maar ik denk dat er iets anders voor in de plaats moet komen.

Uitlaten: zien er nog prima uit, echter klinken ze wel heel braaf. Voor aftermarket spul ben je snel 500 / 600 euro kwijt, dat heb ik er niet voor over. Ik ga geen gaten in de huidige uitlaat boren (of zelfs slaan zoals bepaalde websites beschrijven). Er schijnt een mogelijkheid te zijn om de 'Goat's Belly' te vervangen voor rechte pijpjes, denk dat ik dat eerst ga proberen.

Verder ben ik compleet nieuw in de chopper / cruiser wereld, dus als jullie handige tips hebben (over bijvoorbeeld de bovenstaande onderdelen) dan hoor ik dat heel graag!
 
Jaaaaaaah! Het wordt steeds mooier op het forum. *O*

Als je uitlaatsysteem aanpast, houdt er dan rekening mee, dat je bij het afremmen op de motor, angstaanjagende knallen hoort, met name bij de Amerikaanse importmotoren.
Dit komt door het reedvalve systeem, waarbij lucht in de uitlaat wordt geinjecteerd.
Het is te verhelpen door zg. coasters te plaatsen. dit zijn plaatjes die de reedvalves afdichten.

Makkelijker en goedkoper is het om de slangen af te dichten met een knikker of grote kogellager. Dit staat ergens op een site beschreven en heb ik ook gedaan.
Het werkt erg goed, ik zal de url nog opzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip! Heb volgens mij al wat gevonden daarvoor:

Loading...

Maar als ik het goed heb waren er in die tijd nog niet van die emissienormen en heb dat ik dat er ook niet op zitten ;)
 
Laatst bewerkt:
jij hebt een a serrie, als je de velgen zoekt van een b serrie ben je al een heel eind.
nog de uitlatan er bij (van een b) en ik denk dat je op de weg bent die je wilt.
 
gezeik over slechte blokken....
hij doet het al sinds 88 dus zal toch wel iets goed zijn....

gefeliciteerd!
 
Thanks voor de tip! Heb volgens mij al wat gevonden daarvoor:

Loading...

Maar als ik het goed heb waren er in die tijd nog niet van die emissienormen en heb dat ik dat er ook niet op zitten ;)


Yep, dat is de site die ik bedoel. Volgens mij heb ik hem al een keer hier gepost.
Er staan trouwens heel veel nuttige tips op voor de Vulcan.

Heel veel plezier met je motor! :]
 
Nu zijn opnieuw de berichten verwijderd... wordt wel een beetje vervelend. Wordt er maar eens per week een backup gemaakt of zo? :|

Anywayz. Ik ben op zoek naar een vervangende remklauw-voor. Het liefst een 4 of 6 zuiger versie. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik hiervoor moet zoeken. Ik weet dat de steek van de bevestigingsbouten 72mm is en dat de afstand tussen de bevestigingspunten op de vork en de remschijf max 12mm is. Vooral dat laatste kan misschien wat problemen geven.

Iemand een suggestie voor zo'n remklauw of waar ik moet beginnen met zoeken (via internet?) Wanneer ik zoek op 'brake caliper 72mm' kom ik niet veel verder.
 
Ok, MF is weer gereanimeerd, maar even wat fotootjes plaatsen dan.

Gisterenmiddag stuur vervangen.

IMG_3707.jpg


Before shotje..

IMG_3709.jpg


Stuur gestript. Dat viel nog niet mee, de kruiskop schroeven op de uiteinden van het stuur waarmee de stabilisatie gewichten vast zitten waren met geen mogelijkheid los te krijgen. Heb een zware schroevendraaier geprobeerd, no go. Slagschroevendraaier geprobeerd, maar dat helpt niet heel veel met locktite. Op de kop van de slagschroevendraaier een ratel gezet, daarmee raakte het bitje compleet verdraaid en vervolgens ook de kop van de schroef beschadigd. Heb de uiteindelijk uit moeten boren, kwam er toen achter dat over de volledige lengte van de schroeven locktite zat. Dat is wel een beetje erg onnodig, had ik inderdaad ook nooit los gekregen.

IMG_3716.jpg


Hele stuur er vanaf.

IMG_3720.jpg


Vervolgens een 5mm gaatje in de rechter kant van het nieuwe stuur geboord. Dat is waar het rechter handvat (gas handle) mee vast zit. Vervolgens het stuur gemonteerd.

IMG_3721.jpg


Stuur verder opgebouwd. Kwam er toen achter dat het best wel iets breder had gemogen. Dit stuur heeft me nagenoeg niets gekost, dus misschien dat er later nog een bredere op komt.

IMG_3724.jpg


Ook even geexperimenteerd door de rechter spiegel te verwijderen.

Stukje gereden vandaag, zit stukken beter! Vind het er ook wel beter uit zien, al is het nog wel een beetje 'gewoontjes'. Had iets extremer gemogen, dat had gekund als het breder was. Maar voor nu ben ik er tevreden mee!
Merk dat ik m'n rechter spiegel toch vaker gebruikte dan ik dacht. Misschien is het een kwestie van wennen, maar anders komt ie er weer op.
 
Je motor ziet er met dat stuur ziet er veel beter uit! :]

Ik rijd zelf een vn800a ook met origineel stuur en wil ook een breed stuur.
Nu ben ik een leek in motortechniek, is dat te doen voor een leek als ik, een stuur vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Je motor ziet er met dat stuur ziet er veel beter uit! :]

Ik rijd zelf een vn800a ook met origineel stuur en wil ook een breed stuur.
Nu ben ik een leek in motortechniek, is dat te doen voor een leek als ik, een stuur vervangen?
Het is geen rocketscience. Gewoon alles los schroeven, andere stuur plaatsen en alles er weer op schroeven. Mogelijk dat je nog een gaatje in het stuur moet boren. Maar kijk eerst maar even of je die schroeven op het einde van je stuur los krijgt ;) Anders kan het iets lastiger worden.
En check even of je een 22mm of een 1 Inch (25,4mm) stuur hebt voor je bestelt.
 
Laatst bewerkt:
Je motor ziet er met dat stuur ziet er veel beter uit! :]

Ik rijd zelf een vn800a ook met origineel stuur en wil ook een breed stuur.
Nu ben ik een leek in motortechniek, is dat te doen voor een leek als ik, een stuur vervangen?

tis bijna eenvoudiger als benzine tanken
 
Hahaha tanken lukt me wel!

MIjn stuur is 25mm (dus 1 inch).
Ik ga een mooi stuurtje uitzoeken!

Bedankt voor jullie reactie

:-)
 
En vergeet niet de lengte van je kabels en remslang eerst op te meten, als je een breder en/of hoger stuur wil monteren.

idd, want andere kabels monteren is wel een stukkie lastiger, maakt het een stukkie prijziger en ook arbeidsintensiever. Moeilijker als tanken dus...
 
moeilijker dan

maar dan kun je wel meteen staalomvlochten kabels doen ;)


en chop 's verder: tankdashboard wegmieteren bv
 
Terug
Bovenaan Onderaan