Yamaha XVS 1100A Classic aanschaffen - waarop te letten?

frankwijers

Die hard MF'er
7 jul 2009
700
0
Ik ben van plan om mijn eerste motor aan te gaan schaffen. Nu heb ik een mooie Yamaha XVS 1100A Classic te koop zien staan. Ik vind zowel de prijs (6450) als de kilometerstand (24500) redelijk voor een fiets uit 2000. Ga natuurlijk nog wel proberen om de prijs een beetje naar beneden te krijgen.

Ik vraag me alleen af waar ik op moet letten voor de aanschaf. Ik ga donderdag een proefritje maken en kan hem dus bekijken zonder een verkoper die telkens op mijn vingers kijkt. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat er geen schade aan zit (met uitzondering van een klein krasje op de tank). Ik kon zo snel ook geen roest of zo vinden. Wat zijn nog meer aandachtspunten?
 
Waar je op moet letten is of de startmotor niet getordeerd is. Dat is het enige wat vooral de eerdere modellen van de Dragstar wel eens opbreekt. Verder moettie tijdens de proefrit gewoon goed trekken, en ook goed remmen (is namelijk een echt pluspunt van de dragstar t.o.v. alle andere choppers, de voorremmen zijn erg goed doorgaans). Probeer ook eventjes het stuur los te laten, dattie netjes rechtdoor gaat e.d. Verder moet je eigenlijk ff googlen ofzo, want er zijn wel standaard checklijsten beschikbaar waar alle checkpunten op staan waar iedere motorfiets aan moet voldoen.
 
De checklisten had ik al op verschillende websites gevonden. Het ging mij meer om model specifieke zaken. Dat van die startmotor is een goed punt. Zal dat zeker bekijken.
 
maar als de motorfiets helemaal perfect is, en de startmotor begint net ietsje te torderen zou ik m daarom niet laten staan. Het is geen moeilijke reparatie. Ik dacht ook geen hele kostbare, en vaak kun je er nog behoorlijk wat kilometers mee maken voordat het mis is. Die van mij heeft er ook al een beetje last van (constateerde het voor het eerst toendie op 13000 km zat) en ik rij er ook nog dagelijks mee zonder dat het echte problemen oplevert (zit inmiddels op 27500 km)
 
De dragstar classic is een goede betrouwbare fiets. Moet perfect lopen, en geeft maar heel weinig tot geen problemen..

Wat wat nadelen zijn(zoals iedere fiets heeft) is het het kleine oliefiltertje(had de virago ook, en het blok is nagenoeg gelijk aan de 1100 virago) dus vervang deze wel regelmatig. Als het een uitvoering is met spaken dan heeft het ook nog het nadeel dat door de knik in je spaken achteraan, de boel wat minder stevig is als rechte spaken. Dus als je plannen hebt om naar een treffen te gaan, op vakantie gaat met zijn tweeen, moet je goed op het totale gewicht letten. Dacht dat dit 200 kg mag zijn.

Als je wat groter en zwaarder bent dan kan het zadel wel een probleem brengen. Na een km of 200 ga je deze echt voelen in je achterrug en stuitje. Dit probleem hebben meerdere berijders van de drag die zwaarder zijn. Probleem is voor 100 euro opgelost. Ander schuim in de zadel en je bent klaar. Ben je van een gewoon gewicht zal je er geen problemen mee hebben
Maar goed dat zijn allemaal peanuts..


Het belangrijkste is dat je een motor koopt die het eigenlijk altijd doet. KM zijn geen probleem voor haar, en er zit kracht genoeg in(ze krijgt mij zelfs de stijlste berg op zonder problemen, en geloof me dat wil wat zeggen)
Maarja op het moment zijn bijna alle motors goed te vertrouwen. Denk dat het belangrijkste is dat de motor bij je pas. Persoonlijk denk ik dat je wel wat van de prijs af kunt krijgen. D
 
Het betreft een classic met ginderdaad de spaken. Vond het eigenlijk wel mooi, maar was (nog) niet van plan om er ook mee op vakanties te gaan (al zeker niet met twee pesonen op 1 motor).
Wat betreft het zadel, tsja, dat moet ik even afwachten.

Ik ben zelf ook redelijk fors (1m80, 95 kg), vandaar dat ik naar de 1100 kijk en niet de 650.

Ga vanmiddag de proefrit maken. Bedankt dusverre voor de tips. Als ik belsuit deze inderdaad an te schaffen komen er wel een paar foto's (is met de speciale groene kleurstelling).
 
Vanmiddag dus een ritje gemaakt met de 1100.
Wat een ontzettend koppel zeg. Heb bij het lessen maximaal op een 600 gereden, dan is deze toch wat anders bij het optrekken. Wat rijd dat heerlijk zeg.
Wat me wel opviel was het stukje snelweg dat ik gereden heb. Ik weet het, het mag eigenlijk niet in Nederland, maar ik heb hem even doorgetrokken naar wat hogere snelheden. Vanaf de 140 begon deze motor toch wat te trillen. Is dat normaal?
Ik ga zaterdag nog met een andere 1100 classic de weg op, maar deze is een stuk nieuwer (2007, 5900 km gelopen) Deze is iets duurder (8995), maar goed, 7 jaar nieuwer en 20k minder op de teller.
 
Het trillen kan, kan aan de tegenwind liggen, het uitbalanseren, de vtwin, de weg enz enz. Maar als hij het gewoon niet doet onder deze snelheden zal het vermoedelijk goed zijn(check even met de andere drag)

De prijs ligt een beetje aan jezelf. EEn drag met 24500 op de teller kan je nog veel jaren plezier geven, daarintegen als je wat nieuwers wilt..... Kwa veranderingen zijn het dacht ik alleen de heldere knipperlichten, en ik dacht geen spaken meer.

Om je een prijsindicatie te geven, ik vind dat je een dragstar ,met 8000 a 10000 op de teller van bj 2000 /2001 voor 6000 euro wel moet kunnen kopen(deze vind je ook wel) je houd dan wel veel geld in je zak voor eventuele andere dingen(aan de motor). Je hoeft daarvoor dus geen nieuwere motor te kopen. Maar vind je dit zelf belangrijk natuurlijk gewoon doen.

Die km stand vind ik persoonlijk belangrijker dan het bj aangezien ik er per jaar een 15 a 20000 op zet. Vermoed dat een drag toch wel tegen de ton moet halen(was geen probleem voor de xv blokken in ieder geval)

In ieder geval succes met je andere testrit, ik zou dit zowiezo doen omdat je niet bekend bent met de dragstar, je kan dan kan vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
moet zeggen dat die van mij ook een beetje trilt, vooral rond de 130, is wel minder geworden met nieuwe banden. Maar wat je het beste kan gaan doen is gewoon gas bij geven :P. Verder denk ik dat als je een trillingsvrije motor wil hebben je eentje moet kopen met een 4 cilinder lijn blok, en geen V2. Maar ging het daar juist niet om bij een V2? Tyfusherrie en stampende cilinders, trillende motorfietsen met charme?
 
Ik heb het gedaan. Ik heb de dragstar uit 2000 gekocht.
Kan hem donderdag ophalen. Zal dan wel wat pics plaatsen.
 
Heb gisteren de motor opgehaald. Helaas was het weer minder goed, dus heb maar een anderhalf uur gereden (toch lekker). Hierbij de foto's:
large

large

large

large

large
large

large
 
Geniet er van Frans, denk niet dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
kleur(ik heb hem ook) komt idd niet zo vaak voor
 
Ik heb nog een mooie noob vraag.
Zoals jullie aan de foto's kunnen zien, er zitten van die extra koplampen op. Ik heb alleen geen idee hoe ik ze aan krijg. Mocht ik er vandaag geen antwoord meer op krijgen rij ik morgen wel even terug naar de dealer, maar misschien kan iemand me zo al helpen.
 
euhm ... Aangesloten zal wel. Er komen draden uit die ergens onder de koplamp door gaan, heb ze nog niet helemaal gevolgd.
Maar batterijen?
 
:P geouwehoer, tenminste, hoop niet dat het dmv batterijen is! Accu en dynamo zou het moeten doen...

Denk dat ze gewoon aangesloten zitten op je groot licht, dat is vrij gebruikelijk, en anders is er waarschijnlijk een mooi weggewerkt schakelaartje...Heb er geen ervaring mee moet ik zeggen
 
Ik voel me dom. Er zat een kleine schakelaar onder de koplamp. Maar goed, de eerste monteur bij de dealer zag hem ook niet. De tweede wist hem toevallig te zitten. Enige nadeel is dat je het dus moet beslissen voor je gaat rijden. Tijdens het rijden kan je er niet bij. Schakelen samen met het normale licht. Weer wat geleerd. En vandaag meteen een 150 km gereden. Zowel links als rechts als met de steps op de grond gezeten. Weet dus redelijk hoe plat ie kan :)
 
Zet ze standaard maar aan.Ik heb ze erop gezet nadat een bestuurder van een auto de voorrangweg opreed waar ik net aankwam......... Rook van de band af achter, net.....NET....net optijd stil. Zon achter mij, wel licht aan maar niet voldoende. Toen heb ik meer licht gevonden in het gebruik van de "passinglights" zoals ze heten.

OJA schakelaar is meestel alleen erop gezet voor "moeilijke" politieagenten die willen dat je de lampen niet tegelijk met het andere grote licht aanzet. Tsja.


WIM
 
Het zijn eigenlijk "passinglights" dus lampen mee te seinen.
Als je ze continu laat branden wil het nog weleens voorkomen dat ie niet meer wil starten.
Er zit maar een hele kleine accu in.
En wat je ook eens moet proberen: rijden zonder scherm, zal je merken dat er minder geklapper en wervelingen zijn.
Ik heb één van de eerste modellen gehad, dus de gewone zonder al dat extra gewicht.
40.000 km mee gereden en het enige wat ik in al die jaren als pech heb ervaren was dat de accu niet meer bijgeladen werd.
Dat bleek achteraf de 3 polige connector aan de linkerzijde van het blok te zijn vanaf de dynamo.
Die was gaan oxideren en daardoor deels doorgebrand/gesmolten.

Maar bij dit geweldige motorblok, en dat trillen bij hogere snelheden is normaal.
Doet ie ook bij stevig accelereren.
Dat is nou eenmaal het karakter van deze V-Twin.
Ik rij nog steeds met bijna hetzelfde motorblok, de BT1100 Bulldog.
Veel zorgeloos rijplezier gewenst, verstandige aankoop!
full
 
Het zijn gewoon bewezen motorblokken.
De eerste was een TR1 met dit type blok, daarna in de virago's, toen de dragstar en heel ven in de BT1100.

Ik ken verhalen over meer dan 200.000 km zonder uit elkaar te zijn geweest.
Alleen regulier onderhoud gehad.
 
Iemand een idee welke olie aan te bevelen valt ? Ik kan uit de onderhoudsboekjes van mijn 'nieuwe' niet opmaken wat er nu precies voor olie in zit en ga het dus maar vervangen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan