Yamaha X-max

Goed Yamaha handvatverwarming opgehaald, uit de doos valt het mij op dat de kwaliteit van de materialen, connectors, kabels goed voelt en er goed uitzien. Zegt verder niks maar je ziet dat het wel kwaliteit is. (heb nooit een ander merk handvatverwarming gezien dus.. ik weet eigenlijk niet waar ik het over heb ;) )

full



Gereedschap erbij en beginnen met verwijderen van stroomlijn, stuur covers etc. Had ik al vaker gedaan dus je weet waar alle montage punten zitten.
Daarna de oude handvatten los gesneden en de nieuwe linker geplaatst, past prima en het is ook gelijk duidelijk hoe je hem wilt. Bij de gas handel is het wat gepuzzel. Je moet namelijk wat kabel slack houden vanwege natuurlijk het gas geven en belangrijk gas los. Uiteindelijk heb ik hem geplaatst met de draad uiteinde boven. Dit leek mij het best, maar goed ieder zijn voorkeur. (ps in de doos zit géén lijm en ik heb ze met haarlak vast gezet:-) ergens gelezen op een forum)

full

full


Verder met het wegwerken van de kabels, is allemaal niet ingewikkeld maar wel even secuur omdat je niet wilt dat het te strak staat of je stuur beweging in de weg zit.

full


En uiteindelijk rechtstreeks op de accu gezet. Alle covers er weer op en presto klaar. Klusje van 1,5 uur.
Kan natuurlijk nog helemaal niets zeggen over de warmte afgifte in koude omstandigheden maar vanmorgen de eerste rit gedaan en op stand 2 werden ze al aangenaam warm.
Verder vindt ik ze mooi staan en ik heb géén lelijk bedien paneel moeten monteren, kortom zover ben ik er blij mee.

Graag nog tips van Xmax kuntselaars:
Wil de verwarming alleen nog aansluiten op een relais of aftappen van een geschakelde draad. Iemand tips bij een xmax 400 waar die je het beste van kunt halen?
Verder handkappen voor een Xmax 400? iemand een tip?
:W
 
Graag nog tips van Xmax kuntselaars:
Wil de verwarming alleen nog aansluiten op een relais of aftappen van een geschakelde draad. Iemand tips bij een xmax 400 waar die je het beste van kunt halen?
Verder handkappen voor een Xmax 400? iemand een tip?
:W


Ziet er netjes uit. :}
Wat jouw aansluitingen betreft. Ik zou hem niet direct aftappen van een geschakelde draad. Wat je wel kan doen is een relais plaatsen op een geschakelde draad (b.v. koplamp) en dan via het relais de voeding van de accu naar de verwarming brengen.
 
Laatst bewerkt:
Graag nog tips van Xmax kuntselaars:
Wil de verwarming alleen nog aansluiten op een relais of aftappen van een geschakelde draad. Iemand tips bij een xmax 400 waar die je het beste van kunt halen?

Ik ben geen Xmax kuntselaar, maar kan je wel uitleggen hoe het heurt.



Br> Bruin (niet te verwarren met Ch> Chocolate) is door je hele brommer de contact geschakelde plus draad.
Daar even een schakelrelais van ± 5 ampère voor kopen en aan monteren.

Je vindt Bruin overal in je bedrading b.v. ook op Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"

De DC jack is optioneel dit betekend dat de stekker er wel zit maar mogelijk niet zit aangesloten op een 'DC jack'...dit omdat je die misschien optioneel moet kopen?

Voor de rest ben je vrij om elke andere bruine draad in je brommer te nemen, maar de plug voor DC jack is reeds aanwezig dus misschien wel zo makkelijk om die te gebruiken als aftap punt.

Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"
image.php


Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"
image.php



Hier nog even een voorbeeld zodat je Ch> Chocolate niet zal verwarren met Br> Bruin!

Linker kleur noemt Yamaha Ch> Chocolate en rechts is Br> Bruin
image.php


Je handvat verwarming ziet er gelikt uit,
maar ik had niet anders verwacht van een Yamaha optioneel OEM part.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Top, thanks voor de tip, ik ga er mee aan de slag, gaat toch regenen het weekend.

Ik ben geen Xmax kuntselaar, maar kan je wel uitleggen hoe het heurt.



Br> Bruin (niet te verwarren met Ch> Chocolate) is door je hele brommer de contact geschakelde plus draad.
Daar even een schakelrelais van ± 5 ampère voor kopen en aan monteren.

Je vindt Bruin overal in je bedrading b.v. ook op Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"

De DC jack is optioneel dit betekend dat de stekker er wel zit maar mogelijk niet zit aangesloten op een 'DC jack'...dit omdat je die misschien optioneel moet kopen?

Voor de rest ben je vrij om elke andere bruine draad in je brommer te nemen, maar de plug voor DC jack is reeds aanwezig dus misschien wel zo makkelijk om die te gebruiken als aftap punt.

Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"
[afbeelding]

Nr. 37 de "Auxiliary DC jack (Option)"
[afbeelding]


Hier nog even een voorbeeld zodat je Ch> Chocolate niet zal verwarren met Br> Bruin!

Linker kleur noemt Yamaha Ch> Chocolate en rechts is Br> Bruin
[afbeelding]

Je handvat verwarming ziet er gelikt uit,
maar ik had niet anders verwacht van een Yamaha optioneel OEM part.

Mvg. Jan
 
Ik heb de volgende modificaties aan mijn x-max gedaan:
- hoog scherm van yamaha
- achterdrager van yamaha
- smartphone houder van yamaha
- dr pullie rollers
- 12V plug in linker vakje

in de winter:
- beenkleed van Tucano
- stuurmoffen van yamaha

De stuurmoffen werken prima en hebben een perfecte pasvorm.

Tim
 
hi Jan,

Vanavond mij brommer weer open gemaakt om te zien of ik de 'nr 37 auxilary DC jack' kan vinden.

Rechts naast de accu zie ik 2 stekkers waar de witte denk ik de auxillary DC is.:
full


Is dit inderdaad de nr 37 Auxillary? dan ga ik daar het relais op aansluiten.

Weet je ook wat de stekker is die je hier ziet, zit achter de zekeringen doos en is 3 polig:
full
 
Ik kom tot de conclusie dat de vraag waar de stekker zit in 2014 al eens door mij en Chopper Cooper is uitgelegd.
Kijk even op de link hier onder en het zal je duidelijk worden waar de stekker zit.
Want hij zit ongeveer in de bovenkant van de tunnel.

X-max 2010 & USB converter
 
Laatst bewerkt:
@Ferry34

Ik heb een X max 400 Momo met Akra(mat zwart) korte kentekenplaat, zadelverwarming. Ben van plan hem in te ruilen voor een naked. Weet nog niet echt wat. Staat nu 5200 km op de teller. Hij is van feb. 2015. mocht je interesse hebben let me know.
 
@Ferry34

Ik heb een X max 400 Momo met Akra(mat zwart) korte kentekenplaat, zadelverwarming. Ben van plan hem in te ruilen voor een naked. Weet nog niet echt wat. Staat nu 5200 km op de teller. Hij is van feb. 2015. mocht je interesse hebben let me know.

Nu al uitgekeken? Zet er anders wat foto's bij
 
Doei Oma..

Ondertussen heb ik mijn vrouw ook zo gek gekregen dat ze haar Majesty in heeft geruild voor een Xmax400.
Een witte en ze is er heel erg blij mee *D
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu 3 jaar Xmax 250. 47000km momenteel. 1000€ aanschaf (gelukje)
Heb reeds een 70tal motoren gehad. Meestal racers (ook enduro)
Heb altijd wel 5-6 motoren thuis staan. Geen dure hoor. gemm waarde 1750€.
Wel, ik denk dat er altijd wel een scooter in huis zal zijn tot het einde der dagen.
Zo praktisch en zuinig.
Het kost in België geen wegenbelasting (tot 250cc) en als ik een professionele verplaatsing moet doen voor mijn werk dan word ik 0,34€cent/km betaald. Dus ze brengt nog op ook.

Binnen 2 weken ga ik eens naar de alpen rijden met mijn xmax 250.
Gewoon voor de fun. Met de motor is het geen challenge en ik daag mezelf graag uit :-)
Was van plan dit met een aprilia rs250 te doen, maar is nog niet klaar.

Echt een heel handig ding.
Grote aanrader

kleine minpunten :

Slechte vering (grootste minpunt)
vaag sturen boven de 100kmh
21pk is wel wennen als je van zware motoren komt, maar minder kans op boetes (alhoewel)
originele banden zijn slecht in de regen. Maar zeeeeeeer duurzaam. (35000km met de achterband)
 
Laatst bewerkt:
Zo na lang wikken en wegen toch gekozen voor de Exan uitlaat, zie hier het resultaat:
full

full


Montage in 30 minuten gepiept.
Over de looks kunnen we het denk ik snel eens zijn, top! maar het geluid is wat aan de harde kant, mijn buren gaan het niet leuk vinden als ik om 06:00 vertrek :-(
Even wat niet wetenschappelijke onderbouwing van het geluid, een DB meter op je telefoon:

Stationair: Standaard: 64 db Exan: 80 db
4000 rpm : Standaard: 79 db Exan: 86 db
De DB killer zit er in.
Iemand een oplossing om het geluid extra te dempen? zijn er alternatieve db killers, extra db killers etc? Je bestaande DB killer modificeren?
 
Ik vind het verschil in geluidmetingen nogal fors? En het is een pijp met e keur?
 
Heb een vraagje, ik heb een x-max 125 van 2014 en was aan het kijken voor een uitlaat.
Was zelf aan het zien voor een akrapovic uitlaat maar hij is nogal prijzig...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het verschil in geluidmetingen nogal fors? En het is een pijp met e keur?

Ja officiële pijp met E keurmerk en certificaat en ja vindt de verschillen ook fors qua DB maar ook qua geluid :-(

Heb de DB killer eruit gehaald:

full


Heb wat gelezen en zal beginnen met:
a) gat aan het begin van de DB killer dicht te maken, opnieuw db meten
b) DB killer omwikkelen met dempingswol en opnieuw db meten

morgen maar weer verder
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag even ge hobby’ed met de DB Killer. Ik wilde nog niet definitief aanpassingen doen dus eea is even geimproviseerd 😊

Een onzuiver meeting met een DB meter op de telefoon. Zeker stationair fluctueert het enorm:

Standaard Yamaha uitlaat: Stationair: 65/65. En bij 4000 rpm: 79 db
Exan:
DB Killer standaard: Stationair: 83/84 en bij 4000 rpm: 86 db
DB killer, eind kap : Sationair 78/82 en bij 4000 rpm 86/87
DB killer, eind kap+staalwol: Stationair: 75/81 en bij 4000 rpm 84

Zoals je ziet scheelt het wel wat als je zowel de end kap gebruikt en staalwol omwikkelt.

full


Nog iemand suggesties om hem stiller te krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan