How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Nog een vraag ik zie op Mobile.de niet waar je kan bieden . Ik zie alleen de prijzen .
kan iemand hier kort toelichting aan geven.
dank
 
Nog een vraag ik zie op Mobile.de niet waar je kan bieden . Ik zie alleen de prijzen .
kan iemand hier kort toelichting aan geven.
dank

Ik zou gewoon een mail sturen naar de verkoper en in die mail een bod uitbrengen.
Zo heb ik het gedaan en zijn we er samen uitgekomen.

Voor BPM kan je de fastguzzi site gebruiken: http://www.fastguzzi.nl/index1.html (Paul's Fast Guzzi page)
BPM berekenen voor motoren doe je meestal alleen via de afschrijvingstabel omdat dat het meest voordeligst is voor zo ver ik weet. Afschrijvingstabel is altijd a.d.h.v. consumentenverkoopprijs en dus niet de prijs die jij hebt betaald voor de motor.
 
Als ik bv op de site MObile.de kijk zie je motoren staan voor bv 4500 Euro Bruto uit duitsland.
Hoe werkt dit dan.
Is dat het bedrag wat je dus betaald aan de verkopen en ook wat je opgeeft aan de Belastingdienst ..
dank je
Belastingdienst is niet geïnteresseerd in hoeveel je hebt betaald. Ze gaan uit van de NL nieuwprijs en passen daarop forfaitaire afschrijving toe. Staat ook in de OP plus in vele van de honderden reacties daarna.
 
Weet iemand of je een motor al bij RDW kan laten keuren VOORDAT de oude eigenaar hem in Duitsland afgemeld heeft? Verkoper stelt voor om hem namelijk op een zondag op te pikken en hem de maandag daarop af te melden ivm werk. Ik zelf wil uiteraard al om 6:00 maandag bij de RDW op de stoep staan en ik denk dat hij minder haast heeft.
 
Weet iemand of je een motor al bij RDW kan laten keuren VOORDAT de oude eigenaar hem in Duitsland afgemeld heeft? Verkoper stelt voor om hem namelijk op een zondag op te pikken en hem de maandag daarop af te melden ivm werk. Ik zelf wil uiteraard al om 6:00 maandag bij de RDW op de stoep staan en ik denk dat hij minder haast heeft.

Nee, dat is zowaar een nieuwe vraag hier. Absoluut geen ervaring mee.
Ik weet echter niet in hoeverre de instanties hier samen werken? Dus gaat het RDW/de belastingdienst in Duitsland een voertuig checken? Lijkt me wel, maar hoe snel dat allemaal gebeurt?
 
Ik kan, wat betreft de belastingdienst, me niet voorstellen dat ze zo vlot werken maar ik zal morgen even RDW bellen, kijken of zij dat weten. Leek mij ook wel logisch dat dat op een of andere manier gecheckt/gekoppeld word/is met de duitse systemen. Zal hun antwoord hier terugkoppelen.
 
Denk dat dat wel gaat.
Ik weet niet of het ook voor Duitsland geldt, maar ik heb wel ervaring met het invoeren van Belgische voertuigen, in veel gevallen ook voordat de vorige eigenaar de platen terugstuurt of een nieuw voertuig inschrijft op zijn platen.
 
Weet iemand of je een motor al bij RDW kan laten keuren VOORDAT de oude eigenaar hem in Duitsland afgemeld heeft? Verkoper stelt voor om hem namelijk op een zondag op te pikken en hem de maandag daarop af te melden ivm werk. Ik zelf wil uiteraard al om 6:00 maandag bij de RDW op de stoep staan en ik denk dat hij minder haast heeft.
Wanneer jij bij het RDW je motor ter keuring aanbied dan heb je daarvoor o.a. het complete buitenlandse kenteken nodig. Dit wordt ingenomen. Hoe kan de verkoper dan DAARNA nog met datzelfde kenteken in Duitsland zijn voertuig afmelden?
 
Wanneer jij bij het RDW je motor ter keuring aanbied dan heb je daarvoor o.a. het complete buitenlandse kenteken nodig. Dit wordt ingenomen. Hoe kan de verkoper dan DAARNA nog met datzelfde kenteken in Duitsland zijn voertuig afmelden?

Op basis van de kentekenplaat?
Aangezien deze persoonlijk zijn.

Maar ik verwacht idd ook dat de verkoper de papieren nodig heeft voor het afmelden.
 
Op basis van de kentekenplaat?
Aangezien deze persoonlijk zijn.

Maar ik verwacht idd ook dat de verkoper de papieren nodig heeft voor het afmelden.
Mijn vraag stellen was hem beantwoorden. Het kan dus niet. Immers, in Duitsland heeft men voor het afmelden beide delen van het kentekenbewijs nodig.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de RDW maakt het voor invoer iig niet uit of de motor al afgemeld is in Duitsland, de beste man zei letterlijk 'daar controleren we niet op'.


Mijn vraag stellen was hem beantwoorden. Het kan dus niet. Immers, in Duitsland heeft men voor het afmelden beide delen van het kentekenbewijs nodig.

Hmm, dat zou jammer zijn. Ik heb het even doorgespeeld naar de verkoper. Ik lees overigens wel hier en daar dat je in Duitsland tegenwoordig online kan af- en aanmelden. Maar van wat mijn gebrekkige duits kan opvangen kan dat alleen bij voertuigen die na 2015 zijn geregistreerd. Ik wacht even het antwoord van de verkoper af.
 
Ik vond overigens wel de volgende info (bron: autoimportgids.nl)

AFMELDEN KENTEKEN
Het kenteken kan door (en in het belang van) de verkoper afgemeld worden. Deze dient zich met het motorvoertuig, de kentekenplaten en de autopapieren bij het Strassenverkehrsamt te melden. Daar wordt de auto afgemeld, waardoor de verkoper vanaf dat moment gevrijwaard is en het voertuig niet meer door de verkoper verzekerd hoeft te zijn. Dit is echter niet beslist nodig. Indien het voertuig inclusief kentekenpapieren en kentekenplaten naar Nederland wordt meegenomen, verzorgt de RDW de afmelding in Duitsland zodra er voor het voertuig een Nederlands kenteken is uitgegeven. Het is dus vooral voor de verkoper beter de auto afgemeld mee te geven.

Maar dat hangt dus vooral van de bereidwilligheid en vertrouwen van de verkoper af. Verkoper net gesproken en die zou het even uitzoeken hoe of wat met de mededeling dat hij anders eventueel de kentekenpapieren na stuurt. Ook kwestie van vertrouwen denk ik, maar zal dan ook helaas langer duren.
 
Wanneer beoogde motor na 1 januari 2015 op kenteken is gezet en er op de achterkant van deel I (vroegere "Fahrzeugschein") een groen-zilverachtige sticker - een soort 'kras code' - is geplaatst dan kan hij hoogst waarschijnlijk wel online afgemeld worden. Maar wanneer jij op zondag de motor ophaalt en hem op maandag daaropvolgend bij het RDW wilt aanbieden dan heb je op dat moment gewoon het complete kenteken nodig. Nasturen door de verkoper, zoals je aanhaalde, is dan geen optie. Los daarvan, als koper een motorfiets betalen en meenemen zonder dat daar het kentekenbewijs bij is, is wel heel erg naïef.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond overigens wel de volgende info (bron: autoimportgids.nl)Maar dat hangt dus vooral van de bereidwilligheid en vertrouwen van de verkoper af. Verkoper net gesproken en die zou het even uitzoeken hoe of wat met de mededeling dat hij anders eventueel de kentekenpapieren na stuurt. Ook kwestie van vertrouwen denk ik, maar zal dan ook helaas langer duren.

Dat wist ik. Ik heb ook al eens een motor gekocht die ik zelf afgemeld heb. Sterker nog, via eBay ongezien gekocht, hij heeft hem naar me toe gereden en ik heb hem later afgemeld kort over de grens :P
 
Ik heb uiteindelijk toch afgesproken op maandag, samen afmelden, en lekker op trailer naar huis rijden. De beste man stelde ook voor om het andersom te doen, dus op zijn kenteken en verzekering naar huis rijden. Kan dus uiteindelijk ook niet maar geeft wel vertrouwen in zijn bedoelingen. Uiteindelijk toch maar voor gekozen om beide op safe te spelen. Zelfs zonder kwade bedoelingen is het natuurlijk een risico als de papieren bij de post zoek raken. Geeft ook heel veel gedonder.
 
Maakt het bij invoer in Nederland en op kenteken zetten iets uit hoelang een Duitse motor in Duitsland afgemeld is? Heb er een die in 2005 afgemeld is. Voor Duitsland zou dan een nieuwe Vollabnahme gelden, voor hier weet ik het niet?
Heb je de papieren zoals gemeld in de OP?
Dan kan je gewoon invoeren.
Nederland kent andere schorsingsregels dan Duitsland. Denk bijv. eens aan het restaureren van een oldtimer. Is dan ook niet te vergelijken met de situatie van een Duitse "Vollabnahme" wanneer het voertuig langer dan 7 jaar buiten gebruik is geweest. Bovendien gaat die vergelijking reeds mank vanwege export. Bijzonder geval. Zou hierover eerst contact opnemen met het RDW.
Heb gebeld en ben vandaag op keuring geweest, maakt inderdaad niets uit hoe lang de motor heeft stil gestaan..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben maandag nog bij het RDW in Arnhem geweest, met mijn Belgische KTM.
CVO (belgisch kent. bewijs) ingeleverd, keurmeester heeft ff 2 tellen het framenummer met het CVO vergeleken, terug naar het loket, 109 euro aftikken, belasting papieren in de brievenbus, en dat was alles. Letterlijk.

Ik heb dinsdag de BPM betaald, en hoop dat morgen m'n kentekenpapieren in de bus vallen, kan ik dit weekend weer rijden :]

Had je genoeg aan het Gelijkswaardigheidsattest?
Hoef je geen kentekenbewijs, roze of oranje papier, te hebben?
Ik wil nl een motor uit Belgie halen, maar de koper heeft alleen een gelijkswaardigheids attest.
 
Laatst bewerkt:
Had je genoeg aan het Gelijkswaardigheidsattest?
Hoef je geen kentekenbewijs, roze of oranje papier, te hebben?
Ik wil nl een motor uit Belgie halen, maar de koper heeft alleen een gelijkswaardigheids attest.

Gelijkvormigheidsattest bedoel je denk ik
Ik vrees dat dat niet voldoende zal zijn
Je hebt toch echt een inschrijvingsbewijs nodig of een attest van de politie ivm vermissing van het inschrijvingsbewijs.

Het roze formulier (aanvraag tot inschrijving) is volgens mij ook niet te gebruiken, dit is bedoeld om de motor in België in te schrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan