How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Duitse eigenaar kan voertuig niet afmelden zonder documenten. Wanneer jij hem niet vertrouwt dat hij deze nastuurt, dan kun je beter wachten met het voltooien van de koop totdat het voertuig is afgemeld en hij jou de documenten - met annotatie - persoonlijk kan overhandigen.
 
Heeft iemand tips over het verzekeren van een eendagskenteken?
Ik lees dat de meeste maatschappijen ervan uitgaan dat als ze je eendagskenteken verzekeren, jij bij hun je motor laat verzekeren als je je nl kenteken hebt. Ik wil mijn motor bij Univé verzekeren maar zij doen niks met eendagskentekens.
 
Heeft iemand tips over het verzekeren van een eendagskenteken?
Ik lees dat de meeste maatschappijen ervan uitgaan dat als ze je eendagskenteken verzekeren, jij bij hun je motor laat verzekeren als je je nl kenteken hebt. Ik wil mijn motor bij Univé verzekeren maar zij doen niks met eendagskentekens.

Ik heb op het moment dat de motor naar nederland gehaald werd de verzekering al in laten gaan op chassisnummer (ook de diefstal dekking dus, en het rijden met 1 dags kenteken) Was bij mijn verzekerings maatschappij geen probleem. Was wel een bestaande polis, die daarna ook bleef lopen, dus niet alleen los voor het 1 dags kenteken.

Heb je Unive al gebeld, of kun je het alleen niet aanvragen op de website?
 
Heeft iemand tips over het verzekeren van een eendagskenteken?
Ik lees dat de meeste maatschappijen ervan uitgaan dat als ze je eendagskenteken verzekeren, jij bij hun je motor laat verzekeren als je je nl kenteken hebt. Ik wil mijn motor bij Univé verzekeren maar zij doen niks met eendagskentekens.
Ik denk dat de meeste, zo niet alle verz. maatschappijen "niets met eendagskentekens doen". Gewoon de motor vanaf de dag dat je ermee in Nederland gaat rijden, verzekeren en dan is de rit naar het RDW daarbij inbegrepen. Op het moment dat daarna het kenteken bekend is, moet je dat z.s.m. doorgeven aan de maatschappij. Of wil je de motor alleen maar voor 1 dag verzekeren???
 
En hoe wil je dat doen dan? Je moet de motor verzekeren op chassisnummer of op kenteken. Als je op de in te voeren motor naar het RDW rijdt, heb je dus een eendagskenteken nodig. De meeste verzekeraars doen daar niet aan. Idem dito voor verzekeren op chassisnummer.

Er zijn speciale verzekeringen die je kunt afsluiten. Heb ik ook moeten doen. FF Google gebruiken dus.
 
En hoe wil je dat doen dan? Je moet de motor verzekeren op chassisnummer of op kenteken. Als je op de in te voeren motor naar het RDW rijdt, heb je dus een eendagskenteken nodig. De meeste verzekeraars doen daar niet aan. Idem dito voor verzekeren op chassisnummer.

Er zijn speciale verzekeringen die je kunt afsluiten. Heb ik ook moeten doen. FF Google gebruiken dus.
Gewoon KNMV even bellen. Zijn bovendien ook nog erg concurrerend.
 
ASR maakte er geen probleem van, wel bestaande polis.

Had bij Univé ook nog geïnformeerd destijds en die zeiden dat t gewoon kon, ook bij een nieuwe polis. Moet je wel even bellen ipv online.
 
Dank jullie wel! Ik ga morgen maar naar Univé bellen. Ik wil bij Univé blijven omdat ik daar al 3 voertuigen heb.
 
Die doen dat niet.
In vroegere jaren hebben ze dat wel gedaan maar nu hebben ze als voorwaarde gesteld dat je reeds klant bij hun moet zijn. De zin daarvan ontgaat me een beetje. In ieder geval jammer voor al die mensen wiens eerste motorfiets een geïmporteerde is. Ik bedoel, je moet toch ergens kunnen beginnen ......
 
Allright... gevalletje verbazingwekkend. Ik ben op zoek naar een KTM 690 Enduro. Net over de grens bij mij in de buurt staat een knappe fiets te koop. Ding heeft een tellerstand van 2560km, maar is een andere teller op gekomen bij 4000. Dus in totaal meer dan 6000km gelopen. Rdw gebeld en gevraagd hoe dit zit met btw en geheel terecht wijzen ze me door naar de belastingdienst. Die gebeld en verhaal uitgelegd en serieus niemand weet hoe daar mee om te gaan. Enige advies wat ik kreeg was om een brief te sturen met daarin mijn standpunt te vermelden waarom ik vind dat ik geen btw hoef te betalen aangezien de motor meer dan 6000km gelopen heeft. Verklaring van oude eigenaar en factuur van nieuwe teller kan ik erbij krijgen. Mijn standpunt zou dan beoordeelt worden, maar de garantie geven dat het wel goedkomt dat kunnen ze niet. Conclusie, er is dus wel een kans dat ik alsnog btw moet betalen over de fiets en dat ga ik niet doen. Dus doorzoeken naar een fiets met een teller waarop meer dan 6k staat. Jammer, want is een knappe fiets en dichtbij! Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker..
 
Laatst bewerkt:
Allright... gevalletje verbazingwekkend. Ik ben op zoek naar een KTM 690 Enduro. Net over de grens bij mij in de buurt staat een knappe fiets te koop. Ding heeft een tellerstand van 2560km, maar is een andere teller op gekomen bij 4000. Dus in totaal meer dan 6000km gelopen. Rdw gebeld en gevraagd hoe dit zit met btw en geheel terecht wijzen ze me door naar de belastingdienst. Die gebeld en verhaal uitgelegd en serieus niemand weet hoe daar mee om te gaan. Enige advies wat ik kreeg was om een brief te sturen met daarin mijn standpunt te vermelden waarom ik vind dat ik geen btw hoef te betalen aangezien de motor meer dan 6000km gelopen heeft. Verklaring van oude eigenaar en factuur van nieuwe teller kan ik erbij krijgen. Mijn standpunt zou dan beoordeelt worden, maar de garantie geven dat het wel goedkomt dat kunnen ze niet. Conclusie, er is dus wel een kans dat ik alsnog btw moet betalen over de fiets en dat ga ik niet doen. Dus doorzoeken naar een fiets met een teller waarop meer dan 6k staat. Jammer, want is een knappe fiets en dichtbij! Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker..

Je denkt te moeilijk.

Heeft hij een ouderwetse kabel? Boormachine erop en laten draaien.
Digitale meter? Motor ophalen, tellerunit eraf en 1 van de vele bedrijven die tellerstand aanpassingen doen benaderen.
 
Je denkt te moeilijk.

Heeft hij een ouderwetse kabel? Boormachine erop en laten draaien.
Digitale meter? Motor ophalen, tellerunit eraf en 1 van de vele bedrijven die tellerstand aanpassingen doen benaderen.

Juist. Heeft de verkoper misschien ook wel al gedaan voor je :D

Toevallig vannacht nog even daarop gegoogled, naar aanleiding van een post in het topic over Jager Motoren. Daarin werd verwezen naar een artikel in Das Motorrad magazine dat ging over kilometerstandfraude bij (internationale) motorhandel.

Googlen leerde dat vermoed wordt dat bij 30% van de auto's in Duitsland vermoed wordt dat ze met een verkeerde km'stand rondrijden. Zal bij motoren ook wel zo zijn dan.. dus als er een nieuwe teller inzit met slechts 2k erop, zou ik voor mezelf even heel goed nagaan of dat klopt met de rest van het verhaal van de verkoper. En als dat klopt, zou ik 'm het ding laten corrigeren. Kost 50-100 euro ofzo.

Zijn er onderhoudsfacturen bij de motor die een en ander kunnen aantonen?
 
Laatst bewerkt:
Je denkt te moeilijk.

Heeft hij een ouderwetse kabel? Boormachine erop en laten draaien.
Digitale meter? Motor ophalen, tellerunit eraf en 1 van de vele bedrijven die tellerstand aanpassingen doen benaderen.


Heb ik uiteraard over nagedacht. Teller is digitaal en zou aangepast kunnen worden. Alleen dan moet de teller wel opnieuw ingelezen worden en dan ben ik de mapping van de ecu kwijt waar de ktm nu op is afgesteld aldus de ktm dealer. En opnieuw op de bank en afstellen kost ook knaken!
 
Lijkt me sterk. Mapping staat in ecu niet in teller?

En de teller moet aangemeld worden in de ecu als de stand wordt aangelast... aldus de ktm dealer.

Misschien is het idd allemaal bullcrap, maar als niemand het me kan garanderen dan is me de gok net ff te groot snap je!
 
Laatst bewerkt:
Je denkt te moeilijk.

Heeft hij een ouderwetse kabel? Boormachine erop en laten draaien.
Digitale meter? Motor ophalen, tellerunit eraf en 1 van de vele bedrijven die tellerstand aanpassingen doen benaderen.

Juist. Heeft de verkoper misschien ook wel al gedaan voor je :D

Toevallig vannacht nog even daarop gegoogled, naar aanleiding van een post in het topic over Jager Motoren. Daarin werd verwezen naar een artikel in Das Motorrad magazine dat ging over kilometerstandfraude bij (internationale) motorhandel.

Googlen leerde dat vermoed wordt dat bij 30% van de auto's in Duitsland vermoed wordt dat ze met een verkeerde km'stand rondrijden. Zal bij motoren ook wel zo zijn dan.. dus als er een nieuwe teller inzit met slechts 2k erop, zou ik voor mezelf even heel goed nagaan of dat klopt met de rest van het verhaal van de verkoper. En als dat klopt, zou ik 'm het ding laten corrigeren. Kost 50-100 euro ofzo.

Zijn er onderhoudsfacturen bij de motor die een en ander kunnen aantonen?
Juist. Heeft de verkoper misschien ook wel al gedaan voor je :D

Toevallig vannacht nog even daarop gegoogled, naar aanleiding van een post in het topic over Jager Motoren. Daarin werd verwezen naar een artikel in Das Motorrad magazine dat ging over kilometerstandfraude bij (internationale) motorhandel.

Googlen leerde dat vermoed wordt dat bij 30% van de auto's in Duitsland vermoed wordt dat ze met een verkeerde km'stand rondrijden. Zal bij motoren ook wel zo zijn dan.. dus als er een nieuwe teller inzit met slechts 2k erop, zou ik voor mezelf even heel goed nagaan of dat klopt met de rest van het verhaal van de verkoper. En als dat klopt, zou ik 'm het ding laten corrigeren. Kost 50-100 euro ofzo.

Zijn er onderhoudsfacturen bij de motor die een en ander kunnen aantonen?

Je kunt het wel zien aan de motor zelf. Originele handvaten er op, stepjes nagenoeg nieuw, remschijven prima, compressie dik in orde etc. Ding heeft zeker niet veel gelopen. Daarnaast factuur van de nieuwe teller erbij. Maar goed, dit gaat hem toch niet worden. Er zijn of komen er wel meer te koop!
 
Zelfs dat niet! ;(

Ik moest vorig jaar dus noodgedwongen gebruik maken van een "speciale" verzekering. Dat heb ik toen bij http://www.diks.nl geregeld.

Mijn info is anders:

Behandeld door Klantenadvies Datum 26 maart 2018
Afdeling Particulieren Ons kenmerk KNMVP
E-mail info@knmvverzekeringen.nl Telefoon 071-3643150
Fax 071-3610767

Geachte heer,

Onderwerp: Keuring RDW

Uw bericht hebben wij ontvangen.

Voor nieuwe klanten is het niet meer mogelijk om een verzekering aan te
vragen om naar de RDW keuring rijden.
U bent een bestaande klant, voor u geldt deze regeling niet.
U, als bestaande klant, kan wel gewoon een verzekering aanvragen om
naar de RDW keuring te rijden.

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd.


Wanneer u vragen heeft over deze brief kunt u een e-mail sturen naar
info@knmvverzekeringen.nl. U kunt ons ook bellen op maandag tot en met
vrijdag van 8 tot 18 uur. Ons telefoonnummer is 071-3643150. Wij helpen
u graag.

Met vriendelijke groet,

KNMV Verzekeringen
 
Laatst bewerkt:
Ok... Ik heb helaas geen mail, want alles is per telefoon gegaan. Mijn vraag was expliciet of ik een motor kon verzekeren op chassisnummer of het aangevraagde en reeds uitgeprintte dagskentekenbewijs.

"Nee."

- Echt niet? Anders kan ik geen kant op!

Doorverbonden andere afdeling.

"Nee."
 
Ok... Ik heb helaas geen mail, want alles is per telefoon gegaan. Mijn vraag was expliciet of ik een motor kon verzekeren op chassisnummer of het aangevraagde en reeds uitgeprintte dagskentekenbewijs.

"Nee."

- Echt niet? Anders kan ik geen kant op!

Doorverbonden andere afdeling.

"Nee."

Ik kan dit bevestigen, heb 6 verschillende verzekeraars gebeld en nergens kon het. Uiteindelijk via sluitsnel.nl gedaan, die was destijds in ieder geval een stuk goedkoper dan Diks.
 
Hallo
Is er hier iemand met ervaring met een motor kopen in Polen? Ik ken de hele invoer riedel, ik wil alleen welke documenten er met de motor zouden moeten komen?

Dus, kan iemand mij met zekerheid vertellen welke documenten ik van de Poolse eigenaar mee zou moeten krijgen?

Groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan