How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Top man.

Wat is de reden dat deze motor daar goedkoper was? Meestal kopen de Polen hier motoren.
Zware motoren zijn hier goedkoper.
Lichte motoren daar.

Heb ik me laten vertellen door Poolse klanten, en n handelaar.
 
Ik was opzoek naar deze motor. Weet niet precies hoe het over het algemeen zit met prijzen in Polen. Deze was aantrekkelijk genoeg geprijsd om op en neer te gaan.

Daarnaast is dit een 900cc. Lijkt me niet “licht”.
 
Daarnaast qua onderhoud en staat. Motor verkeerd echt in absolute Nieuwstaat. Motor komt oorspronkelijk uit Duitsland. De pool was 2de eigenaar.

Alle stempels en rekening zijn aanwezig in het boekje.
 
Afgelopen vrijdag mijn bpm overgemaakt nav het mailtje van de douane. Heeft er iemand ervaring met wanneer ik post van 't rdw kan ontvangen? En of ik de kentekencard en tenaamstellingscode apart ga ontvangen?

Lijkt me dat ik beiden nodig heb voor 't drukken van een plaat.
 
Afgelopen vrijdag mijn bpm overgemaakt nav het mailtje van de douane. Heeft er iemand ervaring met wanneer ik post van 't rdw kan ontvangen? En of ik de kentekencard en tenaamstellingscode apart ga ontvangen?

Lijkt me dat ik beiden nodig heb voor 't drukken van een plaat.


Dat verschilt nogal, er staan hier in het topics wel wat mensen die verslag hebben uitgebracht hoe lang het duurde, waaronder ik.

De pasen maakt het wat lastiger om een inschatting te maken, maar zou normaal gesproken verwachten dat je eind van de week kenteken in huis hebt. Hiermee kun je een plaat laten maken. tenaamstellingscode ben je niet nodig voor de plaat en kan later komen.
 
Laatst bewerkt:
Dat verschilt nogal, er staan hier in het topics wel wat mensen die verslag hebben uitgebracht hoe lang het duurde, waaronder ik.

De pasen maakt het wat lastiger om een inschatting te maken, maar zou normaal gesproken verwachten dat je eind van de week kenteken in huis hebt. Hiermee kun je een plaat laten maken. tenemaalstellingscode ben je niet nodig voor de plaat en kan later komen.
Goed om te weten, dankjewel :)
 
Zal vast wel eens gebeuren, maar deze klopt alles aan :)

Maar dat moet verder ieder voor zich weten, hoe ze er over denken.

Ik hoop het. Naar wat ik begreep van auto's die naar Polen gaan is het net als andere export. In het land van bestemming is opeens de km.stand flink lager.

Dus ik hoop dat in jouw geval inderdaad alles klopt :) Is op zich wel vreemd, dat die motor daar de helft goedkoper is dan hier.
 
Dat verschilt nogal, er staan hier in het topics wel wat mensen die verslag hebben uitgebracht hoe lang het duurde, waaronder ik.

De pasen maakt het wat lastiger om een inschatting te maken, maar zou normaal gesproken verwachten dat je eind van de week kenteken in huis hebt. Hiermee kun je een plaat laten maken. tenaamstellingscode ben je niet nodig voor de plaat en kan later komen.
vrijdag tm afgelopen maandag was er geen geldverkeer. Dat kost een paar dagen extra idd.
 
Ik hoop het. Naar wat ik begreep van auto's die naar Polen gaan is het net als andere export. In het land van bestemming is opeens de km.stand flink lager.

Dus ik hoop dat in jouw geval inderdaad alles klopt :) Is op zich wel vreemd, dat die motor daar de helft goedkoper is dan hier.

Motor heeft 23k gelopen. Aan de staat te zien komt dit echt wel overeen. Maarja, bij de rdw klopte vandaag alles gewoon. Motor is helemaal recht. Dus het zal allemaal wel. Ik ga mooie zomer tegemoet :)
 
Wel een leuke vraag eigenlijk. Wat gebeurd er als je een motor invoert die omgekat of in ieder geval dubieus is, maar wel een buitenlands kenteken hebt en dat allemaal klopt met de papieren voor op de motor en ie dus daar is goedgekeurd? Officiele papieren dus, behorend en passend bij een auto met een uiterst dubieus verleden.

(Denkende aan reportages die ik weleens heb gezien van de Duitse tv over gestolen auto's die verscheept werden naar landen als Albanie enz, waar ze niet zo moeilijk deden.
 
Laatst bewerkt:
Albanië kan dan wel niet moeilijk doen maar Nederland doet dat wel. Invoer uit een land dat geen lid is van de EU of EVA krijgt een speciale behandeling, met speciale apparatuur (tegen een speciale prijs) terwijl invoer uit o.a. Duitsland en België administratief wordt afgehandeld, zonder verdere technische keuring.
 
Ik begrijp heel het verhaal van importeren wel.

Je koopt een motor.
Je haalt hem zelf op
Je laat hem keuren

Maar dan die BPM waar en wanneer betaal je die?

Bij de RDW?

of moet je daar formulieren voor invullen?

Ik snap dat niet
 
Ik begrijp heel het verhaal van importeren wel.

Je koopt een motor.
Je haalt hem zelf op
Je laat hem keuren

Maar dan die BPM waar en wanneer betaal je die?

Bij de RDW?

of moet je daar formulieren voor invullen?

Ik snap dat niet

De BPM betaal je nadat je bij de RDW geweest bent. Je moet hiervoor wat formulieren invullen, en je krijgen nog een extra formulier na de keuring bij de RDW.

Dit hele zaakje moet naar de belastingdienst opgestuurd, hiervoor staan speciale brievenbussen bij de RDW keuringsstations. Daarna krijg je van de belastingdienst een betaalverzoek.
 
Top

Mooi.

Nu zie ik overal in duitsland op de motor sites staan bruto bedrag (hoger als netto)
en netto bedrag. Wat houd dat precies in dan?
 
Net als in NL. Helaas geldt de hoogste voor ons :P
De BPM betaal je nadat je bij de RDW geweest bent. Je moet hiervoor wat formulieren invullen, en je krijgen nog een extra formulier na de keuring bij de RDW.

Dit hele zaakje moet naar de belastingdienst opgestuurd, hiervoor staan speciale brievenbussen bij de RDW keuringsstations. Daarna krijg je van de belastingdienst een betaalverzoek.
Of... Zelf afleveren bij het bedoelde kantoor van de belastingdienst. Was voor mij vlakbij huis en 't keuringstation. Scheelt toch weer 'n dag. Let even op dat je ook het berekeningsformulier mee moet sturen.







Bij mij is alles sinds gisteren rond. Iedereen bedankt voor alle duidelijkheid en informatie hier. Heb zo'n €1500 bespaard en 'n motor gevonden die exact aan m'n eisen voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik het dan goed begrijp betaal je die motor in duitsland eerst de Bruto prijs dus inclusief BTW daar en dan hier in nederland nog een keer BPM?

Is dat niet wat dubbel
 
Kijkt de RDW bij keuring naar alle pakketten die erop zitten?
Of hoe controleert de Belastingdienst dat de opgegeven waarde bij aangifte BPM?

Als de prijs van de motor bij nieuwkoop €10.000 is, maar er 2 pakketten en een ander kleurtje op zit van €2000, hoe controleert de BD dan dat de nieuwprijs eigenlijk 12.000 is i.p.v. de opgegeven 10.000 voor het kale model?
 
Kijkt de RDW bij keuring naar alle pakketten die erop zitten?
Of hoe controleert de Belastingdienst dat de opgegeven waarde bij aangifte BPM?

Als de prijs van de motor bij nieuwkoop €10.000 is, maar er 2 pakketten en een ander kleurtje op zit van €2000, hoe controleert de BD dan dat de nieuwprijs eigenlijk 12.000 is i.p.v. de opgegeven 10.000 voor het kale model?

Ze mogen hem bij je thuis komen controleren, als je de aangifte doet ga je daar mee akkoord.
 
Vandaag bij de rdw zwolle geweest.
Ging lekker vlot en alles ok door alle info die ik hier gevonden heb :t

nu wachten op de rekening en daarna kan het grote genieten beginnen
 
Succesvol voor de tweede keer een motor geimporteerd aan de hand van deze how-to! Bedankt :) Tijdlijn:
6 April - motor aangeschaft in DLD
6 April - RDW keuring gedaan en BPM terplekke in de bus gedaan
11 Apr - Na belletje met de belastingdienst in de avond mail ontvangen m.b.t te betalen BPM
16 Apr - Kenteken zichtbaar in mijn voertuigen overzicht RDW
18 Apr - Kentekencard binnen
 
Een vraag een beetje omgekeerd op de topic-vraag:

Hoe gaat het in zijn werk als ik een motor in NL koop en in B wil invoeren?

Er is een reële kans dat het zover komt dat ik een motor koop in NL, want de motor die ik zoek vind ik veel meer in NL dan in B ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan