How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Dat zal, maar in de OP staat het letterlijk.

Over hoe makkelijk ze het maken zullen we het maar niet hebben.
Het staat inderdaad duidelijk genoeg in de OP. Maar niet iedereen leest altijd alles even goed. En dat leidt dan weer tot het stellen van "overbodige" vragen.
 
Super handig topic dit. Ik ga vandaag (na uitgebreid whatsapp contact) een mooie Versys bekijken en hopelijk ophalen in Duitsland.

Een vraagje dat ik hier nog niet vond:

Op het huidige Duitse kenteken staat rechts halverwege:

03
---
10

Wat betekent dat? Is dat vergelijkbaar met het de kwijtraakcijfertjes in NL, of dat toch niet?
 
Super handig topic dit. Ik ga vandaag (na uitgebreid whatsapp contact) een mooie Versys bekijken en hopelijk ophalen in Duitsland.

Een vraagje dat ik hier nog niet vond:

Op het huidige Duitse kenteken staat rechts halverwege:

03
---
10

Wat betekent dat? Is dat vergelijkbaar met het de kwijtraakcijfertjes in NL, of dat toch niet?

Er staan tig cijfertjes op die papieren...

Kan je een vergelijkbaar papier van Google halen en laten zien wat je bedoelt?
 
Super handig topic dit. Ik ga vandaag (na uitgebreid whatsapp contact) een mooie Versys bekijken en hopelijk ophalen in Duitsland.

Een vraagje dat ik hier nog niet vond:

Op het huidige Duitse kenteken staat rechts halverwege:

03
---
10

Wat betekent dat? Is dat vergelijkbaar met het de kwijtraakcijfertjes in NL, of dat toch niet?


Is een seizoens kenteken, deze is alleen geldig vanaf Maart (03) tot oktober (10) dus in de winter niet mee gereden. Heeft voor jou verder geen impact.
 
Is een seizoens kenteken, deze is alleen geldig vanaf Maart (03) tot oktober (10) dus in de winter niet mee gereden. Heeft voor jou verder geen impact.

Soms kan het zo makkelijk zijn. Ik had in mijn beste Duits gezocht maar kreeg het écht niet gevonden. Thanks!
 
Vraagje, om even te checken of ik het nou goed begrijp...

Voorwaarde:
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen.

Situatie gebruikte brommer:
14.690 € (Brutto)
12.345 € (Netto) 19,00% MwSt.
Consumentenprijs in NL € 19.875,-
Teller 2.400 km
Eerste toelating 03/2017

Resultaat:
Motor wordt als nieuw aangemerkt ivm KM-stand
Dus BPM én BTW betalen!?

Als ik deze nummertjes inklop bij Paul's Fast Guzzi:
Netto catalogusprijs, dus zonder btw en bpm = 14306 (t.b.v. formulier belastingdienst)
BPM te betalen bij invoer, als het nieuwe motor is = 2565 (dit is de BPM minus de 210 euro BPM korting, dit moet dus afgedragen worden)
(=Bruto BPM op formulier belastingdienst)

21% BTW te betalen bij invoer, als het nieuwe motor is.
De uiteindelijk te betalen btw is over het factuurbedrag = 3004

Aantal maanden in gebruik = 15 maanden
Korting in procenten op totaal BPM 36.64%
Af te dragen BPM bij gebruikte motor 1625 euro

Wat ik niet helemaal terug kan vinden is, wordt ie nu als geheel nieuw beschouwd, of komt het in feite neer op:
Af te dragen BPM 1625 + BTW over het factuurbedrag 3004 = 4629 euro

:?

Oh, en ik lees in de OP niets over controle KM-stand, dus...??
 
Laatst bewerkt:
Btw betaal je bij een gebruikte motor niet. Bij een tellerstand van 2400 dus wel.
Bpm ga ik niet narekenen maar heb je het goed ingevoerd ga ik daar vanuit.

Wat denk jezelf?
 
OK, ik ga er maar vanuit dat de RDW wel ff kijkt naar de teller...

Deze info kwam ik tegen, weet niet of dit ook voor motoren geldt;
- Voor de BPM is een auto nieuw wanneer deze jonger is dan 3 maanden of minder dan 3000km heeft gereden.
- Voor de BTW is jonger dan 6 maanden en 6000km wordt beschouwd als nieuw voor de BTW.

Mijn inschatting is dat ik bij de motor dus naast BTW óók BPM moet betalen omdat deze voor beide als nieuw wordt beschouwd. De BTW wordt berekend over de netto aanschafprijs, de BPM is mij nog niet duidelijk, maar ik schat in: 19,4% van oorspronkelijke nettocatalogusprijs, minus € 210

In Duitsland kopen kan zonder BTW, mogelijk zal de verkoper de BTW als borg kunnen vragen en terugstorten zodra je inschrijving van je kenteken aan hem overlegt. (dan pas kan hij de BTW terugvragen die hij in eerste instantie heeft afgedragen)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, om even te checken of ik het nou goed begrijp...

Voorwaarde:
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen.

Situatie gebruikte brommer:
14.690 € (Brutto)
12.345 € (Netto) 19,00% MwSt.
Consumentenprijs in NL € 19.875,-
Teller 2.400 km
Eerste toelating 03/2017

Resultaat:
Motor wordt als nieuw aangemerkt ivm KM-stand
Dus BPM én BTW betalen!?

Als ik deze nummertjes inklop bij Paul's Fast Guzzi:
Netto catalogusprijs, dus zonder btw en bpm = 14306 (t.b.v. formulier belastingdienst)
BPM te betalen bij invoer, als het nieuwe motor is = 2565 (dit is de BPM minus de 210 euro BPM korting, dit moet dus afgedragen worden)
(=Bruto BPM op formulier belastingdienst)

21% BTW te betalen bij invoer, als het nieuwe motor is.
De uiteindelijk te betalen btw is over het factuurbedrag = 3004

Aantal maanden in gebruik = 15 maanden
Korting in procenten op totaal BPM 36.64%
Af te dragen BPM bij gebruikte motor 1625 euro

Wat ik niet helemaal terug kan vinden is, wordt ie nu als geheel nieuw beschouwd, of komt het in feite neer op:
Af te dragen BPM 1625 + BTW over het factuurbedrag 3004 = 4629 euro


:?

Oh, en ik lees in de OP niets over controle KM-stand, dus...??
Hij wordt voor de BTW als "nieuw of bijna nieuw" beschouwd. In feite komt dat erop neer, dat je dan 21% BTW betaald over de Nederlandse NCP. En verder betaal je natuurlijk daarbij nog het restbedrag aan BPM, zoals berekend aan de hand van de toegepaste afschrijvingsmethode. Overigens is de BPM voor een motorfiets van slechts 15 maanden oud, nog een heel aanzienlijk bedrag.
 
OK, ik ga er maar vanuit dat de RDW wel ff kijkt naar de teller...

Deze info kwam ik tegen, weet niet of dit ook voor motoren geldt;
- Voor de BPM is een auto nieuw wanneer deze jonger is dan 3 maanden of minder dan 3000km heeft gereden.
- Voor de BTW is jonger dan 6 maanden en 6000km wordt beschouwd als nieuw voor de BTW.

Mijn inschatting is dat ik bij de motor dus naast BTW óók BPM moet betalen omdat deze voor beide als nieuw wordt beschouwd. De BTW wordt berekend over de netto aanschafprijs, de BPM is mij nog niet duidelijk, maar ik schat in: 19,4% van oorspronkelijke nettocatalogusprijs, minus € 210

In Duitsland kopen kan zonder BTW, mogelijk zal de verkoper de BTW als borg kunnen vragen en terugstorten zodra je inschrijving van je kenteken aan hem overlegt. (dan pas kan hij de BTW terugvragen die hij in eerste instantie heeft afgedragen)
Dat verhaaltje van die 3 maanden en 3.000 km voor BPM hefing geldt niet voor motoren. (het BPM-tarief voor motoren wordt nl. anders bepaald dan voor auto's) Je betaald altijd een restbedrag BPM - volgens de afschrijvingsmethode - maar dit bedrag komt bijna uit op nul, wanneer de motor ca. 17,5 jaar oud is. Wat de BPM betreft spreekt men niet over "nieuw of bijna nieuw". Voor de BPM is eigenlijk alles nieuw, maar doordat de afschrijvingsmethode wordt toegepast, blijft er een restbedrag over, dat steeds kleiner wordt naarmate de motor ouder is. De diverse methoden van afschrijving staan op de site van de belastingdienst vermeld.
 
Thx

Het is inderdaad niet echt aantrekkelijk op het moment dat hij voor de BTW als nieuw wordt gezien, dat nekt m.

Enige punt is dat er in NL geen staan.

Maargoed, dank voor jullie toelichting, de RDW zou hier duidelijker in kunnen zijn.
 
Thx

Het is inderdaad niet echt aantrekkelijk op het moment dat hij voor de BTW als nieuw wordt gezien, dat nekt m.

Enige punt is dat er in NL geen staan.

Maargoed, dank voor jullie toelichting, de RDW zou hier duidelijker in kunnen zijn.
Het is niet alleen financieel onaantrekkelijk vanwege de BTW betaling, maar met de nog bijna volle mep BPM daarbij bovenop, is het pas echt een debacle.
Overigens is BTW en BPM geen zaak van de RDW maar van de belastingdienst. En die is hier echt wel duidelijk over op hun website. Zo is de O.P.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie er toch wel een aantal staan:

Klopt, daarom kijk ik dus naar invoeren, niet omdat het zo goedkoop is :/ maar het is zinvol om op te letten dat ie voor BTW niet nieuw is want dan kan je net zo goed een nieuwe kopen uiteindelijk.

Tegelijk is de 20k beurt ook een dure, dus 6001 km is de beste stand. :)
 
Klopt, daarom kijk ik dus naar invoeren, niet omdat het zo goedkoop is :/ maar het is zinvol om op te letten dat ie voor BTW niet nieuw is want dan kan je net zo goed een nieuwe kopen uiteindelijk.

Tegelijk is de 20k beurt ook een dure, dus 6001 km is de beste stand. :)

Oke ik dacht je wil er zo 1 maar de enige die je zag was te nieuw om in te voeren.
Maar succes dan verder.

Wat overigens ook een optie is, wel 6 mnd of ouder maar een teller lenen van een fiets met meer als 6000km (als dat kan, geloof dat bepaalde KTM dan niet start)
 
vraag,
als ik ik in Dld een brommer koop,
moet ik dan uitgaan van de betaalde Duitschen kosten,
ik bedoel, de netto catalogus prijs in Dld, scheelt aanzienlijk met de NL netto catalogus prijs..

dit om zo de BPM en BTW te berekenen..
in NL = €11.900.-
in Dld = €8450.-
voor dezelfde brommer incl de BTW
:?
 
vraag,
als ik ik in Dld een brommer koop,
moet ik dan uitgaan van de betaalde Duitschen kosten,
ik bedoel, de netto catalogus prijs in Dld, scheelt aanzienlijk met de NL netto catalogus prijs..

dit om zo de BPM en BTW te berekenen..
in NL = €11.900.-
in Dld = €8450.-
voor dezelfde brommer incl de BTW
:?

Nederlandse netto catalogusprijzen
 
Terug
Bovenaan Onderaan