How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

vraag,
als ik ik in Dld een brommer koop,
moet ik dan uitgaan van de betaalde Duitschen kosten,
ik bedoel, de netto catalogus prijs in Dld, scheelt aanzienlijk met de NL netto catalogus prijs..

dit om zo de BPM en BTW te berekenen..
in NL = €11.900.-
in Dld = €8450.-
voor dezelfde brommer incl de BTW
:?
Men gaat uit van de netto catalogusprijs, zoals die in Nederland gold, op de dag dat de motorfiets voor het eerst op kenteken werd gezet.
 
jammer is dat het prijsverschil zo groot is...
netto dld tov netto NL..
De verschillen tussen NL en DE netto catalogusprijzen zijn juist niet zo groot. Maar bij de consumentenprijzen ligt dat anders. Want NL heft BPM en DE niet. Dat scheelt een slok op 'n borrel! Bovendien is de BTW in NL 2% hoger.
 
Nou lees ik elders dat iemand stelt dat je als consument - binnen de EU - nooit twee keer BTW hoeft te betalen. In het geval ik een motor van 1 jaar oud met 2400 km op de klok in DLD zou kopen, dan zegt de NL belastingdienst dat je echter alsnog de BTW over de NL netto catalogusprijs moet betalen.

Ook lees ik, dat je in DLD in principe ook "NETTO" kunt kopen, zonder Mwst (BTW) dus, aangezien een Duitse handelaar deze terug kan vorderen wanneer hij kan aantonen dat de motor geëxporteerd is.
Dit laatste kan dan alleen wanneer jij je NL registratie / kenteken kunt overleggen.

Om dit geheel te organiseren zal je met de Duitse ondernemer dus iets moeten afspreken (op schrift) dat hij een borg vast houdt tot je daadwerkelijk de juiste papieren kunt overleggen.

Mijn vraag is.... klopt dit? Feit blijft dat je daarnaast natuurlijk alsnog de BPM over de NL netto catalogusprijs moet betalen.
 
Laatst bewerkt:
Nou lees ik elders dat iemand stelt dat je als consument - binnen de EU - nooit twee keer BTW hoeft te betalen. In het geval ik een motor van 1 jaar oud met 2400 km op de klok in DLD zou kopen, dan zegt de NL belastingdienst dat je echter alsnog de BTW over de NL netto catalogusprijs moet betalen.

Ook lees ik, dat je in DLD in principe ook "NETTO" kunt kopen, zonder Mwst (BTW) dus, aangezien een Duitse handelaar deze terug kan vorderen wanneer hij kan aantonen dat de motor geëxporteerd is.
Dit laatste kan dan alleen wanneer jij je NL registratie / kenteken kunt overleggen.

Overigens werd bij de eerste stelling als voorbeeld gegeven dat je in DLD 19,00% MwSt. betaald en dus een voordeel t.o.v. NL (21%) ontstaat. Als de stelling - dat je als consument nooit 2x BTW hoeft te betalen - juist is, dan zou je dus beter wel op rekening inclusief BTW kunnen kopen en alleen de BPM nog verschuldigd zijn.
 
ik sta wel (nog ergens) geregistreerd als bedrijf..
wellicht is dat een optie?importeren (nieuw) als bedrijf bij dealert in Dld, invoeren en dan BTW en BPM aftikken??

of maakt dat niets uit??
:?
 
ik sta wel (nog ergens) geregistreerd als bedrijf..
wellicht is dat een optie?importeren (nieuw) als bedrijf bij dealert in Dld, invoeren en dan BTW en BPM aftikken??

of maakt dat niets uit??
:?
Wanneer je in het bezit bent van een geldig Nederlands BTW-nummer - de Duitse ondernemer kan en moet dat dat controleren - dan kun je inderdaad in Duitsland een zgn. BTW-motor kopen tegen het nultarief - intracommunautaire verwerving. Of dat wat uitmaakt? Jazeker, je betaalt op die manier 2% meer BTW! Maar ik dacht dat de O.P. en daarmee dit topic, juist bedoeld was voor mensen zonder BTW-nummer, om onder omstandigheden zo voordelig mogelijk een gebruikte motorfiets aan te schaffen, in Duitsland of Belgie. Waarom dan toch die 'zoektocht' naar duurdere en voor weinigen bereikbare, opties?
 
ik sta wel (nog ergens) geregistreerd als bedrijf..
wellicht is dat een optie?importeren (nieuw) als bedrijf bij dealert in Dld, invoeren en dan BTW en BPM aftikken??

of maakt dat niets uit??
:?

Hier staat een duidelijk stukje uitleg:
Auto importeren BTW betalen - Das Import

Het mag dus geen marge-voertuig zijn, want dan er niet zonder BTW geleverd worden door de Duitse verkoper.
Als je geen bedrijf hebt, kan bovenstaande firma de import verzorgen, zodat de Duitse BTW niet betaald hoeft te worden.
 
Weet iemand hier hoe lang het tegenwoordig duurt voor je de papieren van het RDW binnen hebt vanaf het moment dat je langs bent geweest bij de keuring voor het invoeren van een motor uit Duitsland? En een kentekenplaat bestellen, hoe lang duurt dat?
 
Weet iemand hier hoe lang het tegenwoordig duurt voor je de papieren van het RDW binnen hebt vanaf het moment dat je langs bent geweest bij de keuring voor het invoeren van een motor uit Duitsland? En een kentekenplaat bestellen, hoe lang duurt dat?

In mijn ervaring: papieren enkele dagen en kp kun je op wachten
 
Weet iemand hier hoe lang het tegenwoordig duurt voor je de papieren van het RDW binnen hebt vanaf het moment dat je langs bent geweest bij de keuring voor het invoeren van een motor uit Duitsland? En een kentekenplaat bestellen, hoe lang duurt dat?

Niet zo gek lang geleden:
Succesvol voor de tweede keer een motor geimporteerd aan de hand van deze how-to! Bedankt :) Tijdlijn:
6 April - motor aangeschaft in DLD
6 April - RDW keuring gedaan en BPM terplekke in de bus gedaan
11 Apr - Na belletje met de belastingdienst in de avond mail ontvangen m.b.t te betalen BPM
16 Apr - Kenteken zichtbaar in mijn voertuigen overzicht RDW
18 Apr - Kentekencard binnen
 
En ik ga de motor privé rijden..
mijn idee was the importeren als bedrijf en dan alles (bpm/btw) in NL te voldoen..
En zo uit ruim duizend euro te besparen.. .

dacht ik..
Duizend euro is een heel aanzienlijke besparing. Is dat in dit specifieke geval het berekende voordeel t.o.v. de aanschaf van een vergelijkbare motorfiets in Nederland?
 
Laatst bewerkt:
Duizend euro is een heel aanzienlijke besparing. Is dat in dit specifieke geval het berekende voordeel t.o.v. de aanschaf van een vergelijkbare motorfiets in Nederland?

dat is juist...
als ik de berekeningen erop los laat, site ik meen fastguzzi, scheelt t mij €1200.-
(als ik van deze berekening mag uitgaan)
 
dat is juist...
als ik de berekeningen erop los laat, site ik meen fastguzzi, scheelt t mij €1200.-
(als ik van deze berekening mag uitgaan)
Alles wat Paul Guzzi voor de berekening van de BPM op zijn site doet is de forfaitaire afschrijvingstabel van de belastingdienst, omzetten in een Excel rekenprogrammaatje. Dat is betrouwbaar en nauwkeurig, zoals diverse keren hier is bevestigd. Bovendien is het programmaatje uitermate handig te gebruiken wanneer je verschillende parameters invoert, a.h.w. googelt met cijfers en dan onmiddellijk resultaat wilt zien. Bij twijfel kun je het resultaat altijd handmatig narekenen, aan de hand van de genoemde tabel. Maar de totale berekening van het beoogde voordeel, behelst natuurlijk veel meer dan alleen maar de BPM vaststelling.
 
Dank voor de reacties. Ik ga binnenkort even shoppen In Duitsland en als het een beetje meezit kan ik 'm nog meenemen op vakantie, als het papierwerk allemaal rond is uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Moet je nog steeds langs een strassenverkehrsamt om de motor af te melden of kan het ook online? Mijn Duits is niet heel erg denderend, maar in onderstaande link lijkt daar iets over te staan. Of gaat dat over het schorsen van een kenteken?

Kontakt
 
In die link zie ik alleen maar het adres en openingstijden staan van een bijkantoor in het district Bad Kreuznach, voor 'toelating van motorvoertuigen'. Of afmelden tegenwoordig ook on-line kan, betwijfel ik, maar is wel uit te zoeken. Overigens is afmelden een zaak van de verkoper.
 
Afmelden kan online mits het kenteken daarvoor geschikt is (er moet een code onder het Plakzegeltje zitten van de plaat en het kentekenbewijs)

Kan volgensmij ook niet in elke Kreis
 
Laatst bewerkt:
Hmm verkeerde link geplakt, ik bedoelde deze:

Informationen der Kfz-Zulassungsstelle: Öffnungszeiten, wichtige Hinweise und Übersicht erforderlicher Dokumente

Afmelden is inderdaad zaak van de verkoper, maar ik neem aan dat als ie ‘m wil afmelden dat die dan het kenteken en plaat moet meenemen? Nu is die plaat geen probleem, maar die papieren heb ik zelf natuurlijk ook nodig voor het invoeren. De beste meneer waar ik mee probeer af te spreken kan alleen ‘s avonds wanneer het strassenverkehrsamt dicht is. Of kan ie er ook met een kopie van het kenteken terecht? Dan kan ik, als de motor goed is, de hele boel meenemen naar NL.
 
Terug
Bovenaan Onderaan