"chroom"-poedercoating

Steenbok

Rookie
11 sep 2009
10
0
Olst
Hallo mede forumers / cruisers,

Het brakke chroom van mijn BMW R1200C schreeuwt om aanpak. Na vrijwel al het chroom al 4x onder garantie te hebben vervangen zag de dealer mij aankomen en ben ik zelf ook helemaal klaar met BMW "Originalteile" :r.

Omdat ik mijn geweldig rijdende Cruiser toch nog steeds niet weg wil doen heb ik uitgebreid zitten neuzen op dit forum naar een definitieve oplossing voor mijn chroomprobleem. Omdat ik bij voorkeur het hele jaar doorrij, wil ik mijn Cruiser al het ff kan ook "winterproof & pekelvast" maken.

Diverse malen wordt er op dit forum melding gemaakt van een "chroom"-kleurige poedercoating *D. Omdat mij dit als muziek in de oren klinkt, wil ik er graag alles over weten. (Website)adressen van poedercoaters, richtprijzen en natuurlijk gebruikservaringen van forumleden zijn dus van harte welkom.
 
Hallo mede forumers / cruisers,

Het brakke chroom van mijn BMW R1200C schreeuwt om aanpak. Na vrijwel al het chroom al 4x onder garantie te hebben vervangen zag de dealer mij aankomen en ben ik zelf ook helemaal klaar met BMW "Originalteile" :r.

Omdat ik mijn geweldig rijdende Cruiser toch nog steeds niet weg wil doen heb ik uitgebreid zitten neuzen op dit forum naar een definitieve oplossing voor mijn chroomprobleem. Omdat ik bij voorkeur het hele jaar doorrij, wil ik mijn Cruiser al het ff kan ook "winterproof & pekelvast" maken.

Diverse malen wordt er op dit forum melding gemaakt van een "chroom"-kleurige poedercoating *D. Omdat mij dit als muziek in de oren klinkt, wil ik er graag alles over weten. (Website)adressen van poedercoaters, richtprijzen en natuurlijk gebruikservaringen van forumleden zijn dus van harte welkom.

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met http://www.speedlinecoatings.com. Een coatingbedrijf die zich vooral richt op motoren en auto's.

Succes!!
 
@ Zoldier: WOW, dat ziet er super goed uit zeg! :Y :P :9~ :Y Kost waarschijnlijk wel een flinke zak euries zeker? :? Maar ja, kwaliteit heeft z'n prijs. Hoewel: dat zeggen ze bij BMW ook altijd en dat Cruiserchroom is echt om te janken ;( :( .

Wat heb jij er trouwens laten coaten (heb je foto's)? Heb jij ook ervaring met ceramic coaten (cromex *D ) van een uitlaatsysteem?

Wel nogal een eind weg, maar liever een eind rijden en topresultaat, dan in de buurt een beetje aanklooien. In ieder geval bedankt voor deze tip :) .
 
zie hier de foto (als hij niet opent, dan ff in intruder topic eerste pagina kijken) van mijn intruder 1500:

1000046az3.jpg


Ik heb mijn dempers thermisch laten coaten in matzwart en ziet er goed uit. verder heel veel delen zoals mijn velgen satijnzwart laten coaten en mijn carterdeksels laten coaten met zwarte "wrinkle finish". kijk anders ff op volgende link, dan zie je beter wat er allemaal gecoat is. D'r zit een foto bij waar alle onderdelen op een vloerkleed liggen. Ik geloof zo rond de 30 onderdelen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DI86MJZC

Totaal kostte me dat iets van € 450,-- Viel enorm mee, vond ik zelf.
 
Dat valt idd erg mee! Kga eigen uitlaten maken voor me shadow en zit te twijfelen welke kleur ik ze zal geven..Chrome, Matzwart of uitlaat tape...enn ik zou meteen me spaak wielen kunnen coaten/chrome etc...Zal dan vast niet zo heel duur zijn, als ongv 30 onderdelen 450 kost! :o is dat bij hetzelfde bedrijf dat in dit topic staat?

edit: niet goed gelezen..is zelfde bedrijf zie ik al :+
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat zijn nou handige tips! Allen bedankt hiervoor.

@ Zoldier: mooi project man, jouw Intruder ziet er klasse uit!

Direct ff gebeld met Speedline. Het voorbehandelen van de aangetaste verchroomde aluminium velgen lijkt een probleem op te leveren. Op sommige plaatsen zit het chroom er namelijk nog wel heel goed op, terwijl het op andere plaatsen juist afbladderd. Volgens de Speedline krijgen ze dat nooit 100% netjes en zal de coating na verloop van tijd loslaten op de plaatsen waar ze het chroom onvoldoende kunnen weg- / matstralen.

Chemisch of electrolytisch ontchromen zou aangetast (wit verpoederd) aluminium onder de slechte chroomlaag nog verder aantasten, zodat er ook op die manier nog geen egale ondergrond ontstaat. Waarschijnlijk is chemisch + mechanisch ontchromen, slijpen, polijsten, glasparelstralen en uiteindelijk poedercoaten de enige manier om een echt glad eindresultaat te verkrijgen.

Hiertoe moeten spaakwielen volledig gedemonteerd (ontspaakt etc.) worden. Indien het chroom er met stralen wel voldoende afgaat / mat wordt, hoeven de wielen in principe niet ontspaakt te worden en kunnen ze in 1 geheel gestraald en gecoat worden, wat uiteraard ook veel goedkoper zal zijn.

@Bugeater: verhip, met dat spuitbare metaal heb ik via m'n werk enkele jaren terug al eens laten experimenteren. Was destijds trouwens geen chroom, maar op aluminium-basis, dat wordt afgedekt met een clearcoat. De plastic producten die ik destijds heb laten coaten waren echter niet geschikt voor gebruik in ruwe omstandigheden; pekel en steenslag gaat het zeer waarschijnlijk niet overleven.

Nu ook nog ff checken of anodiseren misschien een (beter) alternatief is voor verchromen / poedercoaten.
 
Kijk, dat zijn nou handige tips! Allen bedankt hiervoor.

@ Zoldier: mooi project man, jouw Intruder ziet er klasse uit!

Direct ff gebeld met Speedline. Het voorbehandelen van de aangetaste verchroomde aluminium velgen lijkt een probleem op te leveren. Op sommige plaatsen zit het chroom er namelijk nog wel heel goed op, terwijl het op andere plaatsen juist afbladderd. Volgens de Speedline krijgen ze dat nooit 100% netjes en zal de coating na verloop van tijd loslaten op de plaatsen waar ze het chroom onvoldoende kunnen weg- / matstralen.

Chemisch of electrolytisch ontchromen zou aangetast (wit verpoederd) aluminium onder de slechte chroomlaag nog verder aantasten, zodat er ook op die manier nog geen egale ondergrond ontstaat. Waarschijnlijk is chemisch + mechanisch ontchromen, slijpen, polijsten, glasparelstralen en uiteindelijk poedercoaten de enige manier om een echt glad eindresultaat te verkrijgen.

Hiertoe moeten spaakwielen volledig gedemonteerd (ontspaakt etc.) worden. Indien het chroom er met stralen wel voldoende afgaat / mat wordt, hoeven de wielen in principe niet ontspaakt te worden en kunnen ze in 1 geheel gestraald en gecoat worden, wat uiteraard ook veel goedkoper zal zijn.

/ poedercoaten.

Dus uiteindelijk zou het misschien wel goedkoper zijn om nieuwe spaakwielen te zoeken? B|
 
@G-jo: net als vrijwel alle andere chroomdelen zijn mijn wielen al 3 of 4 X (onder garantie) vervangen omdat het chroom er na verloop van tijd vanaf begon te bladderen. De laatste X duurde dit iets langer dan een jaar en wilde de dealer niet weer de aangetaste chroomdelen vervangen. Nieuwe wielen is dus geen optie, want de chroomkwaliteit daarvan is en blijft gewoon om te janken. Daarnaast betreft het gepatenteerde "cross-spoke" tubeless spaakwielen, met speciale naven, spaken en velgen, die alleen door BMW worden aangeboden.

Om chroomproblemen te voorkomen kunnen de spaakwielen door "Independent" gietwielen worden vervangen, maar dat is al helemaal stervens duur en vind ik minder mooi dan spaakwielen. Bovendien heb ik geen zin om dure vervangingswielen te kopen van hetzelfde merk dat zijn kopers uiteindelijk toch met afgebladderd chroom in de kou laat staan. Hoewel mijn Cruiser een mooie en fijn rijdende motor is, zal ik nooit meer een BMW kopen, omdat BMW haar arrogant gepresenteerde topkwaliteit gewoon niet waar maakt.
 
Kan je helaas niet helpen of verder de weg wijzen, maar 1 ding moet me toch van het hart: Je gaat verdomme wel eens serieus met de zaken om!! :}

Je krijgt tips en doet er iets mee, koppelt lekker hier terug! Neem daar mijn helmpje voor af. Komt nl. nog wel eens voor, dat er een vraag wordt gesteld, iedereen duikt daar gelijk op in, maar je hoort er nooit meer iets van :')

Succes met je "chroom" ;(
 
@G-jo: net als vrijwel alle andere chroomdelen zijn mijn wielen al 3 of 4 X (onder garantie) vervangen omdat het chroom er na verloop van tijd vanaf begon te bladderen. De laatste X duurde dit iets langer dan een jaar en wilde de dealer niet weer de aangetaste chroomdelen vervangen. Nieuwe wielen is dus geen optie, want de chroomkwaliteit daarvan is en blijft gewoon om te janken. Daarnaast betreft het gepatenteerde "cross-spoke" tubeless spaakwielen, met speciale naven, spaken en velgen, die alleen door BMW worden aangeboden.

Om chroomproblemen te voorkomen kunnen de spaakwielen door "Independent" gietwielen worden vervangen, maar dat is al helemaal stervens duur en vind ik minder mooi dan spaakwielen. Bovendien heb ik geen zin om dure vervangingswielen te kopen van hetzelfde merk dat zijn kopers uiteindelijk toch met afgebladderd chroom in de kou laat staan. Hoewel mijn Cruiser een mooie en fijn rijdende motor is, zal ik nooit meer een BMW kopen, omdat BMW haar arrogant gepresenteerde topkwaliteit gewoon niet waar maakt.

Ik heb ook een BMW cruiser gehad met hetzelfde probleem en heb ik toen onder coulance nieuwe wielen gehad. Deze waren niet verchroomd, maar van aluminium.

Wellicht kun je daar eens naar vragen.
 
@ Swagman: bedankt voor je reactie. Als ik uiteindelijk van mijn "serieuze" chroomprobleem af wil, zal ik ook serieus naar een oplossing moeten zoeken ;) .

@ abjuh: bij Haan Wheels in Schijndel kost een wiel overspaken €90,- + €45,- voor rvs spaken.

@ zoldier: Zo te zien heb jij het zelfs helemaal gehad met welk chroom dan ook ;) ?
Mijn BMW dealer heeft mij enkele jaren terug ook een voorstel gedaan om tegen een "matsprijs" een setje Independent gietwielen te leveren of de motor "gunstig" in te ruilen tegen een GS (zonder chroom ;) ). Dit voorstel was echter vooral "gunstig" voor de dealer en zeker niet voor mij.

Via dit forum probeer ik dan ook een zo praktisch mogelijke no-nonsens oplossing te vinden, omdat ik niet weer in de (uiterst) kostbare, maar uiteindelijk waardeloze "BMW Originalteile"/ Exclusief Dealer-val wil lopen.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alle verchromers in het land gebeld en allen menen dat verchroomd aluminium uiteindelijk onvoldoende bestand is tegen weersinvoeden. Om van het hele gez#*k af te zijn, lijkt poedercoaten dus de beste optie.

"Chroom"-kleurige poedercoatings lijken niet op echt chroom omdat ze niet spiegelen, maar lijken wel goed te combineren met de overige kleuren / coatings van mijn Cruiser. Voor een duurzaam resultaat moeten dergelijke kleuren worden afgedekt met een zo helder mogelijke transparante poedercoating.

Anodiseren wordt overigens sterk afgeraden op oud, reeds enigszins verweerd / poreus en gegoten aluminium vanwege de matgrijze verkleuringen die het silicium in het geanodiseerde aluminium veroorzaakt.

Hardchroom Techniek Nederland in Hengelo kan onderdelen chemisch, elektrolytisch en mechanisch ontchromen en poedercoaten. Dit lijkt me het meest aangewezen bedrijf voor mij. Heeft iemand ervaring met deze club?

Weet iemand trouwens nog een setje goedkope R1200C wielen die ik kan gebruiken om wat mee te experimenteren?
 
@ Swagman: bedankt voor je reactie. Als ik uiteindelijk van mijn "serieuze" chroomprobleem af wil, zal ik ook serieus naar een oplossing moeten zoeken ;) .

@ abjuh: bij Haan Wheels in Schijndel kost een wiel overspaken €90,- + €45,- voor rvs spaken.

@ zoldier: Zo te zien heb jij het zelfs helemaal gehad met welk chroom dan ook ;) ?
Mijn BMW dealer heeft mij enkele jaren terug ook een voorstel gedaan om tegen een "matsprijs" een setje Independent gietwielen te leveren of de motor "gunstig" in te ruilen tegen een GS (zonder chroom ;) ). Dit voorstel was echter vooral "gunstig" voor de dealer en zeker niet voor mij.

Via dit forum probeer ik dan ook een zo praktisch mogelijke no-nonsens oplossing te vinden, omdat ik niet weer in de (uiterst) kostbare, maar uiteindelijk waardeloze "BMW Originalteile"/ Exclusief Dealer-val wil lopen.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alle verchromers in het land gebeld en allen menen dat verchroomd aluminium uiteindelijk onvoldoende bestand is tegen weersinvoeden. Om van het hele gez#*k af te zijn, lijkt poedercoaten dus de beste optie.

"Chroom"-kleurige poedercoatings lijken niet op echt chroom omdat ze niet spiegelen, maar lijken wel goed te combineren met de overige kleuren / coatings van mijn Cruiser. Voor een duurzaam resultaat moeten dergelijke kleuren worden afgedekt met een zo helder mogelijke transparante poedercoating.

Anodiseren wordt overigens sterk afgeraden op oud, reeds enigszins verweerd / poreus en gegoten aluminium vanwege de matgrijze verkleuringen die het silicium in het geanodiseerde aluminium veroorzaakt.

Hardchroom Techniek Nederland in Hengelo kan onderdelen chemisch, elektrolytisch en mechanisch ontchromen en poedercoaten. Dit lijkt me het meest aangewezen bedrijf voor mij. Heeft iemand ervaring met deze club?

Weet iemand trouwens nog een setje goedkope R1200C wielen die ik kan gebruiken om wat mee te experimenteren?

was het je opgevallen....
 
Even een update voor geïnteresseerden:

Inmiddels voor €50,- een nog redelijk net R1200C voorwiel gescoord, zodat ik nu een extra wiel heb om mee te kunnen experimenteren. Vorige week ook even een tourtje gemaakt langs enkele verchromers / poedercoaters.

Jansen Chroom in Enschede kan direct op aluminium vernikkelen en daarna verchromen. Een losse alu velg verchromen kost dan ca. €80,- ex BTW, terwijl kleinere delen (rempedaal, kofferrail, zijkapje etc.) verchromen zo'n €25,- à €35,- ex BTW per stuk kost. Volgens Jansen is het correct afbeitsen van de oxidehuid van aluminiumdelen van cruciaal belang om een goede hechting van het nikkel te verkrijgen. Verkoperen zou hiervoor niet per sé nodig zijn.

Het aluminium kan wel eerst verkoperd worden, maar dat kost dan wel 30% extra, vanwege de bewerkelijke extra handelingen die er dan moeten worden verricht. Prijzig dus, maar volgens Jansen blijft mijn chroom dan wel weer zo'n 30 jaar netjes (wel poetsen en vet houden uiteraard)!

HTN in Hengelo doet alleen hardchroom, maar kan chroomdelen wel ontchromen, stralen en poedercoaten. Die "chroom"-kleurige poedercoat ziet er eigenlijk best heel goed uit. Deze bestaat uit een primer- een "chroom"-kleur (op aluminium basis)- en een extra heldere en krasvaste acrylaat poedercoatlaag.

Een setje spaakwielen poedercoaten kost €125,- als de wielen compleet, maar zonder banden, schijven en lagers worden aangeleverd. Afplakken en afdoppen doet HTN. Nadeel van in 1 geheel coaten van spaakwielen is dat de spaken niet meer gesteld kunnen worden, zonder dat de poedercoating beschadigd raakt. Velgen en naven kunnen natuurlijk ook los worden gecoat (eventueel in verschillende kleuren), dat kost €155,- per set.

Tim Jaarsma, directeur van HTN en zelf motorrijder (BMW R1200S) wist zich gaandeweg ons gesprek te herinneren dat de BMW R1200C destijds door BMW en Atotech (leverancier van chemicaliën) als proefproject werd gebruikt om een revolutionair nieuwe en minder milieubelastende manier van verchromen te promoten.

HTN zou deze week trouwens weer een setje aluminium autovelgen gaan poedercoaten in de desbetreffende "chroom"-kleur. Even checken dus of ze een paar plaatjes willen mailen. Wordt vervolgd.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan