De ideale zithouding in bochten (plat door de bocht)

eerst maar eens lekker door het grind heen baggeren daar voor de motorzaak in wommels en lekker de keet onderspuiten vooral de eigenaar van de zaak

Heb je persoonlijk ervaring met de zaak dat je dit zegt?

@TS, gewoon lekker gaan rijden en zorgen dat je een langer stuk weg goed leert kennen. Bijvoorbeeld een dijk. Als je die 3 keer op en neer rijdt zul je zien dat je al bijna de helft platter gaat dan aan het begin van de rit. Lange bochten zijn veel beter om bochten techniek te krijgen dan korte, haakse bochtjes.
Zorg dat je ook in een goeie versnelling zit als je de bocht in gaat (niet heel laag in toeren, ook niet heel hoog) en geef door de bocht heen steeds wat meer gas. Vloeiend en langzaam steeds wat meer gas. Zo kom je sneller uit de bocht en druk je de motor op een rustige manier steeds platter. Te hard de bocht in is gevaarlijk, door de bocht heen wat versnellen is een veel gecontroleerdere manier. Maarr!! In een bocht niet schakelen, aan je koppeling of remmen zitten of het gas ineens dichtgooien. Ver vooruit blijven kijken (voor zover mogelijk naar het einde van de bocht) en als je denkt dat je het niet halen gaat dan langzaam het gas ietsje dicht (de motor valt dan vanzelf ook meer naar binnen toe en maak je de bocht dus iets scherper).

Whoei, lang verhaal! Belangrijk is dat je een stuk neemt wat je goed kent. Ik vind dijkwegen perfect omdat het altijd vloeiende bochten zijn met relatief weinig kans om tegen een paal, huis of muur te vliegen. Je vliegt in het ergste geval de dijk af met hopelijk alleen schade voor de motor.
 
Oh ik lees net dat die vraag al gesteld was. _O-
Klein wereldje soms

Woon je daar in de buurt? Ik wel. Kunnen wel eens een blokje om? Kun je misschien wat leren. Samen rijden met anderen is erg leerzaam.


Mee eens!!!
Ik woon in Lwd.

Missch dat je es mij mij wil rijden.....
Ben ook veel aan het oefenen en met een ervaren rijder leer je meer idd :Y

Jij bent dus al redelijk bedrefen in KD'en???
 
Zoiets ?

main.php


i.i.g niet zo:

main.php
 
@vloer

Ben vanavond even wezen rijden bij de n33 (mac) en ook nog even op fivelpoort. IK heb het idee dat ik op die op- en afritten veel minder hard de bocht om kan dan bij een aantal bochten op fivelpoort. Komt mede ook door het niet genoeg inkantelen denk ik. Maak je ook gebruik van contrasturen bij de mac of gebruik je puur lichaamskracht? Het kijken gaat al iets beter maar heb nog vaak dat ik te dicht of veel te ver voor me uitkijk.
 
Bel Ben Spies ff! :+ die kan zelfs met z'n ellebogen aan de grond door de bocht! :Y :9

full




Ik zou idd zoals hierboven al door meerderen is aangegeven, gewoon genieten van het rijden, rustig aan, lekker veel kilometers maken en dan komt de rest geleidelijk aan vanzelf! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie juist heel vaak mensen die steppies slijpen tegen de motor in bewegen, oftewel zwaartepunt aan de buitenkant van de motor en hem vervolgens naar beneden drukken, das dus vragen om problemen omdat je veel onbalans creeert.... Hoofd naast je stuur brengen, schouder indraaien

Zoals al gezegd trekkend door de bocht en laat insturen zodat je altijd laag op je eigen helft uitkomt, als kijkpunt de verre buitenlijn aanhouden zodat je niet binnendoor de berm banjerd... Te vroeg insturen resulteert in wijd lopen/ gas correcties, onbalans... Subtiel omgaan met gewichtsverplaatsingen...It's all about being smooth...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie juist heel vaak mensen die steppies slijpen tegen de motor in bewegen, oftewel zwaartepunt aan de buitenkant van de motor en hem vervolgens naar beneden drukken, das dus vragen om problemen omdat je veel onbalans creeert.... Hoofd naast je stuur brengen, schouder indraaien

Zoals al gezegd trekkend door de bocht en laat insturen zodat je altijd laag op je eigen helft uitkomt, als kijkpunt de verre buitenlijn aanhouden zodat je niet binnendoor de berm banjerd... Te vroeg insturen resulteert in wijd lopen/ gas correcties, onbalans... Subtiel omgaan met gewichtsverplaatsingen...It's all about being smooth...
me vriendin is net geslaagd en heeft het dus zomoeten leren, dus zo leert men rijden tegenwoordig :N
 
dat is ook alleen bij langzame krappe bochten..

en anders heeft ze gewoon een schijt instructeur gehad die foute dingen heeft aangeleerd.
 
me vriendin is net geslaagd en heeft het dus zomoeten leren, dus zo leert men rijden tegenwoordig :N

Bij afschuinen van een krappe bocht, bijv. rechtsaf T-splitsing kun je dit doen... Maar als je snel plat door een langere bocht wilt gaan zul je je zwaartepunt naar de binnenkant van de motor moeten brengen om balans te houden...

Counter steering is dan ook een effectieve manier, met name als je clip-ons hebt (minder hefboom in je stuur, waardoor je op een andere manier je gewicht de bocht in moet verplaatsen) http://www.youtube.com/watch?v=M1A7o-aXvqU&feature=PlayList&p=24654FA71619969E&index=0

Als je echt geinteresseerd bent in de techniek achter het sturen is Keith Code "a twist of the wrist" (ook op internet te vinden) of het boek van the Race Academy een aanrader :]
 
Laatst bewerkt:
Bij afschuinen van een krappe bocht, bijv. rechtsaf T-splitsing kun je dit doen... Maar als je snel plat door een langere bocht wilt gaan zul je je zwaartepunt naar de binnenkant van de motor moeten brengen om balans te houden...

Counter steering is dan ook een effectieve manier, met name als je clip-ons hebt (minder hefboom in je stuur, waardoor je op een andere manier je gewicht de bocht in moet verplaatsen) http://www.youtube.com/watch?v=M1A7o-aXvqU&feature=PlayList&p=24654FA71619969E&index=0

Als je echt geinteresseerd bent in de techniek achter het sturen is Keith Code "a twist of the wrist 2" (ook op internet te vinden) of het boek van the Race Academy een aanrader :]
Erg goed boek! Heb hem nu ik 3 jaar rijd gekocht en ondanks dat ik al 'plat door de bocht' kon (KD) heb ik hier veel van geleerd, vooral de motor stabiel te houden.
 
@vloer

Ben vanavond even wezen rijden bij de n33 (mac) en ook nog even op fivelpoort. IK heb het idee dat ik op die op- en afritten veel minder hard de bocht om kan dan bij een aantal bochten op fivelpoort. Komt mede ook door het niet genoeg inkantelen denk ik. Maak je ook gebruik van contrasturen bij de mac of gebruik je puur lichaamskracht? Het kijken gaat al iets beter maar heb nog vaak dat ik te dicht of veel te ver voor me uitkijk.

Zoals al eerder aangegeven staan er goeie tips in het 'kneedown topic'. Wat ik daar wel doe is m'n kont verschuiven om zo een beetje 'naast'de motor te hangen en zodra je de hele bocht door kan kijken gas bij geven (staat dackt ik ook omschreven in het KD topic). Je zult van zelf merken dat je dan steeds harder de bocht om kan. Maar zoals altijd: hoogmoed komt voor de val en voor je het weet schuif je languit de bocht door zo bij de Mac Drive naar binnen. Trouwens wel op letten daar: de vrienden van de politie rijden daar ook vaak met mooi weer :]
 
Ik zou idd zoals hierboven al door meerderen is aangegeven, gewoon genieten van het rijden, rustig aan, lekker veel kilometers maken en dan komt de rest geleidelijk aan vanzelf! ;)~[/quote]

En trouwens waaromikniet: dit is ook een hele goeie tip! :}
 
Iedere bocht is aftasten. Naar mate je meer ervaring krijgt, ga je ook met hogere snelheid de bocht in. Tot dan durf je nog niet echt, en denk je idd. iedere keer mid bocht: dit kon nog een stuk harder.

Oplossing: pak die bocht 500 keer, dan ga je er retestrak doorheen.
Dan nog oefenen op 500 andere types bochten, en je kunt alles.... :+
 
Je hebt net je rijbewijs bouw het langzaam op. Rij met motorrijders mee die wat meer ervaring hebben.





Net zijn rijbewijs??? :? 8/9 maanden noem ik niet net. Het ligt gewoon aan ts, en dat komt uiteindelijk allemaal goed. oefenen oefenen :] en meer niet en evt een cursus tussen door :]
 
Zo laat mogelijk insturen
Zo snel mogelijk insturen
Zo vroeg mogelijk het gas erop (betekent niet dat je volgas moet geven maar met licht trekkende motor)


Iedereen die beweert dat dit fout is doet het verkeerd!
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb veel lol als ik aan het rijden ben. Het enige wat ik irritant vind, zijn die twijfel momentjes als ik bijvoorbeeld een oprit oprij richting een auto of snelweg. Ik heb dan het idee dat rapper / platter door de bocht kan gaan. En baal altijd als ik met iemand anders rij die mij dan voor bij rijdt in de bocht.


Ik heb sinds 2 weken mijn rijbewijs, ook ik ga soms als een slak een autwegoprit op.
Maar hoe vaker je het doet, hoe sneller je gaat en hoe platter je durft.
Gewoon bij een weg die je kent op en af rijden.
Voor je het doorhebt ga je lekker plat ;)
 
Waar kan je dat boek van race academy bestellen???

Jah, oefening baart kunst zeggen ze, dus gewoon vaak oefenen.
 
Zo laat mogelijk insturen
Zo snel mogelijk insturen
Zo vroeg mogelijk het gas erop (betekent niet dat je volgas moet geven maar met licht trekkende motor)


Iedereen die beweert dat dit fout is doet het verkeerd!

...of iedereen denkt al minimaal één bochtje verder, dat kan natuurlijk ook :Y
 
Waarom geven jullie allemaal aan dat ie cursussen moet gaan doen of boeken bestellen?

Hij moet gewoon meer rijden, vaker van die momentjes pakken in de bochten van; iets schever, iets harder, iets meer precisie, iets vroeger op het gas etc. Daarvoor hoef je niet persee een VRO cursus te volgen. Voor een VRO cursus kun je beter eerst je motorfiets leren kennen alvorens je daar heen gaat en op je plaat gaat (ook zonde).

Na een jaartje of 2 rijden en dan de VRO cursus.. toppie, gelijk doen. Alle kennis is een pluspunt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips. Ik ga gewoon veel rijden en dan moet het 'voorzichtige / angst' in de bochten vanzelf weg gaan. Ik denk ook dat ik volgend jaar ook mee ga met de circuit dag van Rinket motor sport op circuit papenburg. Zodra ik het onder de 'knee'heb laat ik het weten....
 
Niet alleen ver vooruit kijken. Dan zie je de diesel, het grind, zand, de bladeren en takjes, de natte plekken en de wisselende asfaltsoorten en reparaties niet meer die in zowat elke bocht jenseits van het circuit op de loer liggen. En op het circuit ligt het er ook allemaal, maar dat weet je na de eerste rustige rondes als je tenminste niet te ver vooruit hebt gekeken.
 
Niet alleen ver vooruit kijken. Dan zie je de diesel, het grind, zand, de bladeren en takjes, de natte plekken en de wisselende asfaltsoorten en reparaties niet meer die in zowat elke bocht jenseits van het circuit op de loer liggen. En op het circuit ligt het er ook allemaal, maar dat weet je na de eerste rustige rondes als je tenminste niet te ver vooruit hebt gekeken.
Klopt, het circuit ligt idd vol met zand, takken en reparatiestroken. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan