De ideale zithouding in bochten (plat door de bocht)

Gewoon lekker veel rijden en je goed voelen op je motor.

Het sneller en platter door de bocht gaan komt vanzelf wel, of niet.

Zolang je de glimmende kant maar boven houdt dan is het allemaal goed.

De 1 hangt er naast, de ander blijft rechtop zitten. Gewoon doen wat je lekker vind. Als je maar zorgt dat je banden goed zijn :Y :Y :Y
 
Twist of the wrist moet je deel 2 lezen, is de verbeterde versie met toevoegingen.
Gewoon bij bol.com te bestellen voor 20,- :)
 
Nog even een extra toevoeging aan de discussie. Wat is het punt om weer gas bij te gaan geven in de bocht. In the Twist of the wrist wordt vermeld dat dit eigenlijk moet zodra je bent ingekanteld voor de bocht? Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Ik geef nu meestal gas bij op het moment dat ik al een stuk door de boch heen ben.
 
Het moment van inkantelen, dus wat jezelf ook al aangeeft, is het juiste moment. Zodra je de bocht begint te verlaten en dat is dan, gaat het gas er weer op.
 
Laatst bewerkt:
:Z













:W
full
 
Het is hier waarschijnlijk al gezegd maar inderdaad gewoon kilometers vreten en na een tijdje zal je vaak momenten hebben waarop je plots denk van ' mmz dit gaat wel lekker...'

Belangrijkste dat ik vond is je tippen op de stepjes zetten en je kijkhouding verbeteren.
 
@TS ja, dat heb je goed. Kijk eens op de site van de luiemotorfiets en dan zie je nog eens precies uitgelegd hoe je dat moet doen. Lees bijv. het begin van de bocht: inkantelen.
Als je niet zo'n rot end weg woonde, kwam ik t wel ff met je oefenen, maar ja Delfzijl is me wat ver (mijn vriendin komt daar vandaan). Delfsail was trouwens wel weer gezellig dit jaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Rij je banden maar goed warm voor je nog gaat proberen.
Uiteindelijk kom je er echt wel hoor het is gewoon een soort van klik die je moet maken als je houding al goed zit.

het goede is dat je in jou geval gerust mag zijn dat je de moto nog altijd op een veilig manier wat dieper kan en mag duwen. Eens je over die grens zit blijf je het doen, zelfde geval met kneedown maken
 
Nou net iets lekkerder door de bochten bij de N33 door gekomen.
Maar ik moet nog een heel eind.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Je moet helemaal niets.. op de openbare weg kun je zelfs beter gewoon normaal rijden. Als je wil kijken wat je fiets kan kun je beter het circuit opzoeken. Leer je veel meer.

Verder, lees een goed boek zoals Twist of the Wrist en het Handboek circuitrijden. Dan begrijp je ook veel beter wat je motor bepaalde dingen doet en welke input jij als rijder moet geven en welke vooral niet. Verder zijn er nog wel meer boeken, gewoon eens op amazon.com kijken. Kosten ook heus niet allemaal de hoofdprijs.

Tot slot 1 tip, werk aan je kijktechniek. Dat is echt het allerbelangrijkste!
 
Zeg chielemans, heb je überhaupt wel enige posts gelezen? Op deze zelfde pagina citeert TS uit het boek dat je hem aanbeveelt. Verder is hij niet op zoek om circuit te rijden, hij wil gewoon zijn bochten techniek verbeteren. En als je de boven afgebeelde schaamboulevards ziet, dan kan er nog wel wat aan bijgeschaafd worden.
Sphyrnidus wordt altijd een beetje sjaggo van mensen die zomaar wat roepen... :N :N
 

Hier word het ook aan een normale rijder uitgelegd .
Hoop dat je een beetje engels kan.
 
Fivelpoort kun je mooi een paar bochtjes draaien, zoals eerder door anderen gezegd :Y
Ben er zelf ook weleens te vinden met de Mille.
Gewoon rustig opbouwen en genieten van het rijden :]
 
Zeg chielemans, heb je überhaupt wel enige posts gelezen? Op deze zelfde pagina citeert TS uit het boek dat je hem aanbeveelt. Verder is hij niet op zoek om circuit te rijden, hij wil gewoon zijn bochten techniek verbeteren. En als je de boven afgebeelde schaamboulevards ziet, dan kan er nog wel wat aan bijgeschaafd worden.
Sphyrnidus wordt altijd een beetje sjaggo van mensen die zomaar wat roepen... :N :N

Nee, ik heb inderdaad niet het hele topic gelezen maar die schaamranden zijn toch prima voor iemand die nog maar een paar maanden zijn rijbewijs heeft? Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die het idee hebben direct maar zo hard en schuin mogelijk door de bocht moeten. Leer eerst een beetje rijden, leer je fiets kennen.. zorg dat je wat kennis hebt over de theorie zodat je ook beter begrijpt waarom een motor bepaalde dingen doet. Dat leer je uit boeken, die circuit gerichte boeken zijn daar prima leesvoer voor maar je hebt ook heus andere boeken die op sportief straat gebruik zijn gericht. Een heel goed boek is bijvoorbeeld deze van Nick Ienatsch:

http://www.amazon.com/Sport-Riding-...=sr_1_8?ie=UTF8&s=books&qid=1254043556&sr=8-8

maar je hebt veel meer zoals

http://www.amazon.com/Total-Control...=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1254043556&sr=8-4

http://www.amazon.com/Ride-Hard-Smart-Strategies-Motorcyclists/dp/0760317607/ref=pd_sim_b_9


Als je dan vervolgens weet wat hoe het allemaal werkt kun je op straat gewoon lekker kilometers maken en op een veilige / bewuste manier werken aan je bochtentechniek. Dat heeft toch ook een deel met vertrouwen, talent en ervaring te maken.
 
Laatst bewerkt:
Meestal rij ik gewoon omdat ik er lol in heb maar heel soms wil ik kijken hoe plat ik ga en juist dan ga ik niet plat omdat ik niet met de bocht bezig en naar het verkeerde punt kijk :+
Ik denk dat ik wel plat ga want ik heb geen schaamrand maar ik steek m'n knie ook niet uit wat ik heb geen kneesliders (textielpak).
Laatst had ik m'n voet niet 100% goed op het steppie en reed dus m'n teen aan de grond |( dus denk dat ik plat genoeg ga zonder me druk te maken of het wel een kneedown is... who cares... ik heb lol, heb niet het gevoel dat ik teveel voor m'n banden betaal omdat ik maar de helft gebruik en wat een ander vindt :? Vraag eens of mij dat boeit 8-)
 
}) })


Denk er gewoon niet zoveel over na. Ga lekker rijden, genieten. Alle soorten wegen rijden, zelfs off road. Niets forceren, niets doen wat boven je "macht" ligt. De rest komt vanzelf wel. Er is echt geen wet dat je "plat" door de bocht moet gaan. Je moet er heel uitkomen, dat is wat heel anders. En als jou dat een tijd lang goed lukt, dan komt dat platter vanzelf.

Denk eens aan de verschilende types motor. Een Harley of Gold Wing, een chopper met lange voorvork, of een Buell of Ducati. Verschillende motors, gericht op verschillende soorten motorrijden en die gaan ook beslist heel verschilend door een bocht.
En toch allemaal motorrijders op hun motor door een bocht. En het enige dat telt is dat ze de bocht ook weer uitkomen.

Veel plezier met rijden.

:] :W
 
Nog even een extra toevoeging aan de discussie. Wat is het punt om weer gas bij te gaan geven in de bocht. In the Twist of the wrist wordt vermeld dat dit eigenlijk moet zodra je bent ingekanteld voor de bocht? Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Ik geef nu meestal gas bij op het moment dat ik al een stuk door de boch heen ben.

Bij het gas er (licht) op door de bocht belast je de achterband extra, zodat het gevaar om over de voorkant weg te glijden (haast niet te corrigeren) een stuk minder is bij gelijke of hogere bochtensnelheid als/dan wanneer je er hard induikt en dan van het gas gaat. Er is dan ook minder onderstuur, als je dit extreem toepast kan je driften.
 
Hier nog ff mijn tips, zoals ik het zelf heb aangepakt vroger.

Kies een bocht waarvan je weet dat het wegdek goed, schoon en droog is. Je kan de grip van het asfalt voelen met je handen of testen met je laars, het moet wel een beetje grippig aanvoelen. Je eigen oefenterrein voldoet hier waarschijnlijk al aan.

Neem de bocht met constante snelheid en vloeiend, zo veel mogelijk met constante straal. Maar iets harder dan voorheen, zeg met 48 i.p.v. 45 km/h.

Kom hiertoe met de gewenste bochtensnelheid aanrijden, rem niet meer bij en leg de motor rustig en geleidelijk in de bocht. Draai het gas niet dicht. Herhaal dit een aantal keer, maar niet te vaak. Als je schrok bij 48 en even van het gas moest, maak de stap dan nog iets kleiner. Wen aan het gevoel dat bij de hogere snelheid past, en neem hier vooral de tijd voor. Kijk alleen voor de bocht even op je snelheidsmeter.

Als je schaamranden dan nog niet weg zijn of als je maat zegt dat je nog steeds niet echt plat gaat (foto's?), leg je bij een volgende keer oefenen er nog een klein schepje bovenop qua snelheid, b.v. 50 waar je eerst bij 45, en toen 48 ging. Dit kan je nog een aantal keer opvoeren, maar dan wordt het natuurlijk ook tijd om er op letten dat je niet overdrijft.

Zoek ook nog wat andere bochten om te oefenen, misschien iets ruimere waar je gemakkelijk met 60-80 door kan. Dan kan je wat vloeiender rijden. Je zal dan langzamerhand merken dat je steeds minder op je snelheidsmeter hoeft te letten om de juiste (gewenste) snelheid te rijden. Nogmaals, neem de tijd ervoor, het gaat om het ontwikkelen van het juiste gevoel, je snelheidsmeter is slechts een hulpmiddel.

Dat gevoel kan je dan op nieuwe situaties overdragen, je zult merken dat je steeds minder op je teller hoeft te kijken om een juiste inschatting te maken van een (nieuwe) bocht.
 
P.s. Je zithouding is in het begin niet zo belangrijk, ik zou nog niet gaan verzitten en misschien zelfs de motor iets de bocht indrukken, vooral bij korte bochten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan