Husqvarna SM610 2005 and up ... Topic

de mooiste husqvarna staat er niet bij!!!!
50cc sm ook als cross.
supermooi
full
 
Het CCT probleem. De Husqvarna SM610 heeft één zwak punt. De distributie ketting slijt soms nogal snel. Eingelijk zou deze 20000km moeten meegaan toch zal deze soms rond de 10000 á 12000km al vervangen moeten worden.

Hoe controleer je dit?

Door de automatische kettingspanner te checken! Aan te raden voor aankoop te controleren.

'How to...'
staat van distributie ketting controleren?

Links op het blok zit de automatische spanner. Deze moet worden verwijderd om te kijken of de spanner nog ruimte over heeft. Zit de spanner op zijn einde dan is de distributie ketting te ver opgerekt en zal deze vervangen moeten worden. Doe je dit niet of veel te laat kan de ketting gaan klapperen en flink wat schade veroorzaken.

... Klik hier... Voorbeeld van schade

1357137670_5581348e91_o.jpg


Het is super belangrijk dat je de de bout met de veer als eerste verwijderd en als laatst weer monteerd.

Het stappen plan!

Verwijderen van automatsiche spanner:
1) Verwijder de centrale bout met bij behorende veer. (1)
2) Verwijder de twee buitenste bouten (2) en verwijder de complete spanner.
3) Kijk naar de spanner. Het 'linear tanden ding' zou bij een lage km stand maar een paar tandjes naar buiten moeten staan. Als die meer dan 8 tanden naar buitenstaat zal wellicht de distributie ketting vervangen moeten worden. Wat overigens geen ramp (kwa euro's) hoeft te zijn, maar het is wel een onderhandelings troef bij een aankoop.

Montage van de spanner:
4) Monteer het mechanisme terug in het blok.
5) Monteer de twee buitenste bouten (aanhaal moment is 4,5Nm).
6) Monteer eerst de veer, en dan de centrale bout (aanhaalmoment 9 Nm).
 
Laatst bewerkt:
Het was weer even stil.

Maar paul van bon motoren stuurde mij nog een foto die ik wou delen. Als je echt perse een luchtfilter recht achter de carb wil plaatsen dan kan het :)

Linksysteem2.jpg
 
Lijkt me echt vet een keer off road gaan, maar durf nog niet zo. Ben bang op me plaat te gaan. lol
 
Daar heb je natuurlijk wel weer gelijk in. Zolang de schade maar aan de motor is dan en niet aan mezelf :D
 
Kan prima rijden offroad hoor. Je moet alleen een beetje vaarthouden zodat de motor geen sporen gaat zoeken. Ik kan er leuk donut mee driften op het zand. En ik heb nog geen schade overgehouden aan de offroad ritjes :)
 
Ook wel een erg mooi stukkie terein dat je daar hebt. Daar kun je wel lekker knallen ;)
 
Nee, dat is zeker niet verstandig maar K&N bied 1 000 000km garantie op die dingen. Dan moet die wel wat zand aankunnen.
 
Jij denkt dat k&n je een nieuw blokkie betaald als hij stuk loopt door zand in je blok? Denk t niet. Maar denk dat t wel meevalt als het zand zo vochtig is. Als je door droog mul zand gaat baggeren is het een ander verhaal.
 
En ook als je pleurt met een open filter komt er altijd wel zand in, ongeacht of het nat of droog is.

Staat een stukje in de nieuwe motoplus over een ktm 690sm die ze na 50.000km uit elkaar hebben gehaald. Was ook een klein beetje troep in het blok gekomen (door de airbox en papier luchtfilter heen dus!) en deze had toch slijt sporen veroorzaakt in de cilinderwand.
 
Ik denk niet dat K&N een nieuw blokje betaald ik zeg gewoon dat ze erg zeker zijn van hun zaak. Dus dat die filters van prima kwaliteit zijn. En als het blok na 50000km wat slijtsporen heeft ben ik blij, zit nu al tegen een nieuwe distributieketting aan te hikken.
 
Even gekeken bij K&N

Afhankelijk van de rijomstandigheden dient u het K&N filter bij gebruik op de openbare weg te reinigen om de 50.000-80.000km. Bij off-road gebruik of bij stoffige omstandigeheden zult u het filter vaker moeten reinigen.

WAARSCHUWING:
Uiterst fijn stof – landbouw-offroad-industrie- zuigt de olie uit het filtermateriaal. U zult het filter regelmatig dienen in te oliën (vanaf de schone zijde). Gebruik niet teveel olie en voer een totaal onderhoud uit indien mogelijk. Voor extra bescherming kunt u K&N afdichtingskit of de extra meegeleverde seal (afh. van filtertype) gebruiken. Onderhoud uitsluitend met K&N olie en K&N filterreiniger.
 
Goed het was weer even stil dus een korte update!

Hij zou op de dyno gaan deze week maar helaas dat ging niet door. Ik remde mijzelf voor een kruispunt onderuit. En brak daarbij een pols een been |(

de motor heeft weinig schade *O* De remhendels en rechter voetsteun zijn afgebroken en verder geen cosmetische schade op de handkap na.

Nog minimaal 5 weken revalideren B| en daarna weer :]
 
Beste MF'ers 8-) ,

Als eerste stel ik me even voor:
Ik ben Dave van Hoorn, 20 jaar en kom uit IJsselstein. Ben inmiddels al een tijdje bezig met lessen en mag 22 december weer afrijden, vorige keer helaas gezakt.

Natuurlijk ben ik ook op zoek naar een motor, en de SM-modellen spreken me wel aan. Ik heb al het een en ander uitgezocht en ik kom steeds op een SM uit die qua onderhoud niet extreem is, maar toch ook wat te bieden heeft. De Suzuki DRZ-400SM lijkt steeds de beste keuze, aangezien ik ook rekening moet houden met mijn beperking (25kw)..

Nou zag ik van de week op m'n school iemand wegrijden op een Husqvarna, ik meen dat het een 610sm was. Ik was onder de indruk, mooie motor en heb het een en ander uitgezocht. Mijn vraag is dus of deze motor ook begrensd kan worden. Ik heb al enkele oudere topics gevonden, maar toen was de IKS-keuring er nog niet. De Husqvarna heeft vanaf de fabriek minder als 60 KW dus ik neem aan dat dat in ieder geval goed zit. Qua gewicht zit de Husq iets onder de 0,16 kw/kg. Droog weegt de motor 140 kilo, dus mag het maximale vermogen 22 kw zijn.

Mijn vraag: Is het uberhaupt mogelijk een Husqvarna 610sm te begrenzen? En zo ja: rijdt de motor dan nog fijn, of is het gewoon echt een afrader dit te doen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

Groetjes,

Dave :)
 
als ik jou was zou ik zeggen wacht met afrijden tot je 21ste :P maarja dat is nu ook zonde nu je al zo ver bent met lessen. ik denk persoonlijk niet dat je bij de husqvarna een type 2 goedkeuring hebt die je wel nodig hebt om hem legaal tebegrenzen. tevens denk ik niet dat de motor lekker zou lopen op jouw berekende 22kw.
 
Bedankt voor de reactie. Legaal begrenzen kan nu zonder 2e typegoedkeuring door middel van de IKS keuring. Eisen zijn er wel:
Bron: www.25kilowatt.nl


Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;

1 Maximaal origineel motorvermogen 60kw (81,6pk)
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd
.

Probleem wordt dus hoe de motor loopt als deze eenmaal begrensd is. Iemand toevallig ervaring met een begrensde 610sm?
 
Als je een mooi solide beugeltje maakt, die de gasuitslag beperkt bij de carburateur, zou dat geaccepteerd worden? Ik zou ze eens mailen om te vragen of dit mag. Zoja, dan is het geen probleem de 610 op gas te begrenzen.

Ik vraag me trouwens af of er geen 610's zijn die voor minder dan 24 kw op kenteken staan. Zonee, dan zijn er zat andere supermotards die zo wel op kenteken staan. Als je het dan helemaal legaal wil hebben maak je ook nog een gasuitslagbegrenzing en klaar ben je voor hooguit 20 euro.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan