Kawasaki ER-5

Jullie wachten wel dat de motor goed in de versnelling zit? Gas Dicht, koppeling in. versnelling koppeling oplaten komen en gas. (of wat je ook kan proberen. met je teen druk geven tegen het pookje naar boven. niet door trappen. Snel gas dicht en weer open terwijl je druk geeft tegen het pookje. dan schakel je ook op. Ben benieuwd of je het op de laatste manier ook hebt). Kan ook zijn dat hij stationair wat hoog loopt? Hoeveel touren loopt de jouwe stationair? Met andere versnellingen heb je dit niet? Kan ook zijn dat de koppelingsveren of platen versleten zijn.
 
Even een kleine update over het modificeren. De knipperlichten werken nu naar behoren dankzij een nieuw relais. Heb ook nieuwe stuureind spiegels erop gezet :)
full
 
Jullie wachten wel dat de motor goed in de versnelling zit? Gas Dicht, koppeling in. versnelling koppeling oplaten komen en gas. (of wat je ook kan proberen. met je teen druk geven tegen het pookje naar boven. niet door trappen. Snel gas dicht en weer open terwijl je druk geeft tegen het pookje. dan schakel je ook op. Ben benieuwd of je het op de laatste manier ook hebt). Kan ook zijn dat hij stationair wat hoog loopt? Hoeveel touren loopt de jouwe stationair? Met andere versnellingen heb je dit niet? Kan ook zijn dat de koppelingsveren of platen versleten zijn.

kan ook zijn dat ze vies zijn. heb ik ook eens gehad bedacht ik mij later. schoonmaken was toen genoeg.
 
Yes goed! *D

------------
Ik heb een vraagje:
Als ik "snel" op wil trekken (we rijden tenslotte een motor en geen auto) en ik schakel van de 4 naar de 5 bijvoorbeeld, dan is het net alsof ik het gas nog open heb als ik schakel en dan maakt ie dus ineens heel veel toeren!
Doe ik (wij) iets verkeerd? Is er iets verkeerd afgesteld?
Ik laat het gashendel wel los uiteraard, knijp de koppeling in en schakel maar op t moment van koppel hoor je m omhoog schieten.

Mijn vriendin reed ook even op mijn motor (we hebben beide net het rijbewijs) en die had dit ook.
Het voelt net alsof het mijn eerste auto rijles is, nog gas geven terwijl je de koppeling in had en dan zon geluid horen alsof de motor gaat ontploffen.. :9

Gaat je gas wel goed terug? In plaats van je gashendel los te laten moet je hem eens terug draaien. Je hebt namelijk twee gaskabels, een voor het openen van de gasklep en een voor het sluiten. Als er ergens iets te stroef gaat dan kan het gebeuren dat je gas dus eigenlijk gewoon open blijft staan met de door jou beschreven gevolgen van dien. Anders even de gashendel loshalen en van daaruit je gaskabels goed inspuiten met bijvoorbeeld siliconenspray of een ander dunvloeibaar smeermiddel. Ook de behuizing intern goed inspuiten. Stuurhelft even goed schoonmaken en ook inspuiten. Daarna alles weer monteren. Bij mij ging hierdoor het gas zo licht en soepel dat ik het bij wijze van spreken met mijn pink kon bedienen.
 
Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga er mee aan de slag, en laat t nog wel even weten. T was de afgelopen tijd toch niet echt motor weer..... :(
 
Mijn trouwe ER5 uit 2003 wilde vandaag na een kort ritje niet meer starten, moest 5 km naar huis lopen met de motor aan de hand :).

Lichten gaan wel aan, multimeter geeft 12.1 ~ 12.2 V aan. Bij het indrukken van de startknop hoor ik een luide tik van de startrelais. Ik heb voor de volledigheid ook de zekering gecontroleerd van de startrelais, maar die zag er goed uit.

Daarnaast nog wat stekkers met WD40 ingespoten, de accu los gehaald en de polen gecheckt en daarna goed vastgezet, maar het mocht allemaal niet baten.

Iemand enig idee wat ik nog kan testen om uit te sluiten waar het aan ligt? Of kan ik beter meteen een nieuwe startrelais aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten. Even kijken of het startrelais wel naar behoren werkt of anders de startmotor even "kortsluiten".

De startrelais geeft ~ 11.6 V aan met sleutel op contact. Bij indrukken van de startknop daalt deze naar 0. Volgens mij betekent het feit dat deze daalt naar 0 dat de startrelais in orde is.

Toch gewoon een kwestie van een te lage accuspanning?
 
Mijn trouwe ER5 uit 2003 wilde vandaag na een kort ritje niet meer starten, moest 5 km naar huis lopen met de motor aan de hand :).

Lichten gaan wel aan, multimeter geeft 12.1 ~ 12.2 V aan. Bij het indrukken van de startknop hoor ik een luide tik van de startrelais. Ik heb voor de volledigheid ook de zekering gecontroleerd van de startrelais, maar die zag er goed uit.

Daarnaast nog wat stekkers met WD40 ingespoten, de accu los gehaald en de polen gecheckt en daarna goed vastgezet, maar het mocht allemaal niet baten.

Iemand enig idee wat ik nog kan testen om uit te sluiten waar het aan ligt? Of kan ik beter meteen een nieuwe startrelais aanschaffen.

Vervelend allemaal, dat moet nog een hele wandeling zijn geweest, zo met de motor aan de hand. :') kon je hem niet aanduwen, met een aanloopje moet dat meestal wel lukken. :Y
 
Vervelend allemaal, dat moet nog een hele wandeling zijn geweest, zo met de motor aan de hand. :') kon je hem niet aanduwen, met een aanloopje moet dat meestal wel lukken. :Y

Ik had m'n wekelijks sportmomentje wel gehad ja :') . Helaas lukte het met een aanloopje niet... Maar eerlijk gezegd, ik wist niet goed hoe ik dat moest aanpakken.

Nog tips voor de toekomst over hoe het aanlopen in z'n werk gaat?
 
Al eens geprobeerd over te starten met een andere accu ( spanning wat je aangeeft is wel aan de lage kant )
 
Ik had m'n wekelijks sportmomentje wel gehad ja :') . Helaas lukte het met een aanloopje niet... Maar eerlijk gezegd, ik wist niet goed hoe ik dat moest aanpakken.

Nog tips voor de toekomst over hoe het aanlopen in z'n werk gaat?

Je zet hem in z'n 2e of 3e versnelling, koppeling intrekken en rennen maar, als je denkt dat je hard genoeg rent, koppeling loslaten en hopen dat ie aanslaat. Zoniet nog een keer proberen. :Y
 
Ja heb geprobeerd de motor de starten met een auto maar dat lukte ook niet.

@eip: ik krijg de motor niet in een andere versnelling dan Neutraal als die niet gestart is...
 
Ja heb geprobeerd de motor de starten met een auto maar dat lukte ook niet.

@eip: ik krijg de motor niet in een andere versnelling dan Neutraal als die niet gestart is...

Vreemd, ook niet als je iets heen en weer beweegt met de motor. Normaal moet dat geen probleem zijn, zelfs de Suzuki die ik nu heb, kan ik probleemloos in allerlei versnellingen klikken als ie niet loopt.
 
Vreemd, ook niet als je iets heen en weer beweegt met de motor. Normaal moet dat geen probleem zijn, zelfs de Suzuki die ik nu heb, kan ik probleemloos in allerlei versnellingen klikken als ie niet loopt.

Nee mij lukt het niet zonder dat de motor loopt :) .

Kill switch staat goed inderdaad.

Heb gisteren de accu opgeladen. De acculader geeft aan dat de accu volledig opgeladen is, maar de multimeter geeft iets van 12.5 ~ 12.9 aan. Erg verschillende waarden maar los daarvan, de motor start nog steeds niet.

1. Zouden bovenstaande waarden genoeg moeten zijn om de motor te kunnen starten?
2. Ik heb in ieder geval een nieuwe accu besteld omdat ik niet weet hoe oud de huidige accu is.

Als de motor met de nieuwe accu nog steeds niet start heb ik nog een aantal mogelijkheden:

1. Toch een kapotte startrelais
2. Kapotte startmotor
3. Kapotte spanningsregelaar
 
Haal je startrelais er eens uit en maak de contacten schoon.
Sluit dan alleen de stuurdraden die het relais de spanning geven om in werking te treden .



Spanningsregelaar heeft niks met het starten te maken ,zorgt er allleen voor dat je accu word geladen op de juiste wijze
 
Laatst bewerkt:
Dus niet de draden die van de accu afkomen?
En dan? Iets doormeten?


Als je dan start zou het relais moeten klikken .

Die twee dikke kabels zijn voor de startmotor.als ik het goed heb en je houd deze tegen mekaar aan zou je startmotor moeten draaien
 
Als je dan start zou het relais moeten klikken .

Die twee dikke kabels zijn voor de startmotor.als ik het goed heb en je houd deze tegen mekaar aan zou je startmotor moeten draaien

Spanningsregelaar is inderdaad alleen voor het juist laden, maar aangezien ik na een stuk rijden deze problemen kreeg dacht ik aan het feit dat de accu niet goed werd geladen tijdens het rijden.

Ik snap nog niet helemaal wat ik nou moet doen sorry :) .

De dikke draden zijn te zien om onderstaande foto:
22070111ER503.JPG


Welke stappen moet ik uitvoeren en wat kan ik daarmee bereiken?

Als ik nu probeer te starten hoor ik het startrelais klikken en dat voel je ook als je met je vinger op het startrelais drukt.
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar is inderdaad alleen voor het juist laden, maar aangezien ik na een stuk rijden deze problemen kreeg dacht ik aan het feit dat de accu niet goed werd geladen tijdens het rijden.

Ik snap nog niet helemaal wat ik nou moet doen sorry :) .

De dikke draden zijn te zien om onderstaande foto:
[afbeelding]

Welke stappen moet ik uitvoeren en wat kan ik daarmee bereiken?i




Als ik nu probeer te starten hoor ik het startrelais klikken en dat voel je ook als je met je vinger op het startrelais drukt.
Dan sluit de dikke kabel aan die naar de accu gaat en meet dan of daar spanning op staat als je start ( meten op de bevestiging van de andere dikke kabel .

Werkt dat dan zou ik de dikke kabels aansluiten waar ze moeten zitten ( accu en startmotor en dan de kabels die wat dan op het relais moeten zitten met elkaar contact maken ,als het dan goed is draait je startmotor)
 
Helaas zorgt een nieuwe accu er niet voor dat de motor start.

Nog steeds wel een harde tik van de relais tijdens het starten.

Helaas snap ik de instructies van ninja1964 niet :(.

Welke volgende stap kan ik het beste uitvoeren?
 
Laatst bewerkt:
Helaas zorgt een nieuwe accu er niet voor dat de motor start.

Nog steeds wel een harde htik van de relais tijdens het starten.

Helaas snap ik de instructies van ninja1964 niet :(.

Welke volgende stap kan ik het beste uitvoeren?

Heb je een werkplaatshandboek? Ik heb er een digitaal. Zou hem je kunnen mailen. Misschien heb je er wat aan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan