CB450S

Dat ziet er erg netjes uit :Y
Mooie achterbrug is dat die erin is gegaan.
Lijkt wel nieuw of opnieuw gegalvaniseerd ?

Heb binnenkort vakantie, en dan ga ik ook weer klussen. In ieder geval vorkolie verversen en een nieuwe kettingset. Plus nog wat kleine dingetjes als een nieuwe benzineslang en nieuwe handvaten. De ketting/tandwielen zien er bij mij nog goed uit, maar zijn blijkbaar toch versleten, want er zit een enorm verschil tussen het strakste punt en het minst strakke punt. En dat terwijl er geen vaste schakels zijn. Gaat dus een nieuwe op komen.


Nee, de achterbrug is gewoon een originele, kijk maar eens een foto boven degene waar ie zo mooi schoon opstaat. Daar ligt ie nog vuil naast de oude. Een bak met ontvetter/motorreiniger helpt om de zooi eraf te krijgen. Van dichtbij is ie ook niet helemaal roestvrij... :X

Goed om de ketting te vervangen als ik het zo hoor, zware punten in een ketting/tandwielset betekent idd meestal slijtage en het einde van de levensduur..
Laat het eens zien met wat foto's als je aan de slag gaat!
:W
 
Ik heb vakantie, en ben maar eens aan het klussen geslagen. Ben begonnen met vorkolie vervangen. Ik heb het op de ingewikkelde manier gedaan, dus de vorkpoten gedemonteerd. Puur omdat ik dat ook eens gedaan wilde hebben, want bij de VFR moet ik ook de stofkappen gaan vervangen. Viel allemaal best mee, bij deze de foto's :)


Remklauwen, voorwiel, spatbord en vorkpoten gedemonteerd:

full


Het achterwiel wordt aan de grond gehouden door een houten constructie die ik al eens voor de VFR gemaakt had. Werkt ook prima voor de CB...

Een van de draadeinden van de asklem zit vastgerot B|
Die kreeg ik er dus niet af, maar wel net genoeg los om de as eruit te krijgen.

full



De veren:

full


Op de vorkpoten zitten Showa stickers, dus misschien aftermarket veren ?


Oude olie eruit kieperen. De olie ziet er nog wel redelijk uit, maar ruikt niet al te fris meer. Er ontsnapte ook lucht bij het opendraaien van de vorkdoppen.

full



De nieuwe vorkolie, SAE 15W:

full



Vullen met nieuwe olie en oliepeilen. De oude luchtkamers waren 6,5 cm en 8 cm. Ik heb beide vorkpoten weer gevult tot 8 cm onder de rand. Hiervoor gaat er wel meer olie in dan de 256 cc die is voorgeschreven in de manual. Hoop maar dat het goed is...


full


Alles wordt weer netjes op moment vastgezet met mijn nieuwe momentsleutel 8-)


full



De kilometerteller aandrijving weer gesmeerd:

full



As weer vastzetten met grotere iets minder nieuwe momentsleutel :z

full



En weer helemaal klaar:

full


Toch nog bijna een hele dag bezig geweest, met name omdat de asklem moeilijk los ging... Wordt als goed is binnenkort vervolgt... :W
 
Fase 2 van het klussen: Kettingset vervangen.

Ik heb een ketting met sluitschakel, maar heb toch maar de achterbrug gedemonteerd. Ten eerste om dat ook eens gedaan te hebben, en ten tweede om de boel eens goed schoon te maken.

De oude ketting:

full


Voortandwiel en ketting gedemonteerd:

full


Achterwiel er uit:

full


Achterste tandwiel eraf:

full


De moer komt met tapeind en al los... Maakt op zich niet uit, schroeven we in z'n geheel weer vast straks.

De oude kettingset:

full


Achterbrug gedemonteerd en schoongemaakt:

full


Alles netjes ontvet en schoongemaakt:

full


full


De nieuwe kettingset:

full


Nieuw achtertandwiel zit er op:

full


Nieuw voortandwiel er op:

full


Achterrem schoongemaakt:

full


Achterwiel zit er weer in:

full


Nieuwe ketting er op en sluitschakel aangebracht:

full


En helemaal klaar!! (Behalve de kettingkast dan)

full



*O* *O* *O*

Gisteren een stukje gereden, en hij rijdt een stuk beter nu. Veel minder kraak, rammel en piep geluiden tijdens het rijden. En de onregelmatige acceleratie is ook weg. Blijkbaar was die oude ketting toch wel erg ver heen....

:W
 
Laatst bewerkt:
[
.....
Gisteren een stukje gereden, en hij rijdt een stuk beter nu. Veel minder kraak, rammel en piep geluiden tijdens het rijden. En de onregelmatige acceleratie is ook weg. Blijkbaar was die oude ketting toch wel erg ver heen....

:W


Mooi werk, ziet er weer goed uit! :} :Y *O*
Zo zie je maar weer wat een goede kettingset scheelt.
Van dat visje als sluitschalm ben ik niet kapot op een motor, je loopt het risico dat de bekjes uitbuigen op wat hogere kettingsnelheid en dan is Leiden in last, dan breekt je ketting open en loopt eraf/vast. Als ik jou was ging ik die sluitschalm vervangen door een geklonken exemplaar. Desnoods even bij de dealer laten klinken, veiligheid staat voorop :Y
 
He Dre!! *O*

Dat visje blijft met dat vermogen, wat er aan staat te trekken, wel zitten hoor! :Y
Als je boven de 80 pk komt is het zinvol om voor zeker te gaan.

:W
 
Van dat visje als sluitschalm ben ik niet kapot op een motor


Ja, ik heb ook wel een beetje getwijfeld of ik een ketting met een visje zou nemen. Eindloos had ook gekunt omdat de achterbrug er toch af is geweest. Maar ik dacht als ze die ketting zo leveren dan zal het wel goed zijn. De vorige ketting had ook een visje, dus ik ben al een beetje aan het idee gewend ;)
 
He Dre!! *O*

Dat visje blijft met dat vermogen, wat er aan staat te trekken, wel zitten hoor! :Y
Als je boven de 80 pk komt is het zinvol om voor zeker te gaan.

:W

Hé Gijs, tijdje geleden dat we elkaar gesproken hebben! :Y Ik ga proberen mijn forumleven te beteren en weer iets meer van me laten horen in jouw topics!
Dat van die 80 pk wist ik niet, natuurlijk wel dat vermogen ermee te maken heeft. Enfin, weer wat geleerd. Maar eigenwijs als ik ben prefereer ik altijd een geklonken ketting :$
:)
 
Ja, ik heb ook wel een beetje getwijfeld of ik een ketting met een visje zou nemen. Eindloos had ook gekunt omdat de achterbrug er toch af is geweest. Maar ik dacht als ze die ketting zo leveren dan zal het wel goed zijn. De vorige ketting had ook een visje, dus ik ben al een beetje aan het idee gewend ;)

Nou, zoals je boven kan lezen zou het moeten kunnen, maar ik blijf er niet gelukkig mee, zo'n visje. Vinnik eng... -O-

Nog weer een nieuwtje van mijn kant: de CB is verhuisd naar mijn broer en dus min of meer uit mijn blikveld verdwenen. -O- Aangezien hij niet zo technisch is, zal ik er zo nu en dan nog wel eens aan werken. *O* Dus niet helemaal weg. :)
Mijn inbreng zal wel iets minder worden, maar mocht iemand een vraag hebben, kan ik altijd proberen te helpen, al is het maar van de wal in de sloot. O-)

Tja, nou moet ik toch eens gaan kijken wat ik nu weer in de schuur ga zetten..... })
 
Laatst bewerkt:
Nou, zoals je boven kan lezen zou het moeten kunnen, maar ik blijf er niet gelukkig mee, zo'n visje. Vinnik eng... -O-

Ach ja, ik heb meer vertrouwen in het visje dan in sommige andere onderdelen :+
Ik ga er toch niet al te lomp hard mee rijden, dus het zal wel blijven zitten.


Nog weer een nieuwtje van mijn kant: de CB is verhuisd naar mijn broer en dus min of meer uit mijn blikveld verdwenen.
-O-

Tja, nou moet ik toch eens gaan kijken wat ik nu weer in de schuur ga zetten..... })
Altijd goed om weer eens iets anders te proberen *O*. Ben benieuwd wat het gaat worden!
 
Voorlopig laatste fase van mijn kluswerk. De motor maakt de boven de 5000 toeren een soort razend geluid. Ik dacht dat dit van de balansasketting zou komen, omdat de spanner aan het eind van z'n bereik zat. Om die te kunnen verstellen moest dus het koppelingsdeksel eraf.

Motor schuin geplaatst, zodat de olie er niet uit loopt:

full


Koppelingsdeksel eraf:

full


full


Spanner zit aan het eind van z'n bereik:

full


Spanner een tandje versteld:

full


De oliepompketting lijkt ook wat aan de lange kant te zijn:

full


Nieuwe pakking er op:

full


full


De boel weer in elkaar gezet en een stukje gereden. Het geraas boven de 5000 toeren is grotendeels weg *O* *O* . De motor blijft boven de 5000 toeren echter wat extra geluid maken. Niet echt verontrustend, maar je hoort het wel. Zou dit door de (te lange) oliepompketting kunnen komen ?
 
Ketting is niet te lang, als dat wel zo zal zijn dan breekt deze gewoon.
Ketting is zo kort dat evt te lange ketting geen invloed zal hebben.
Ze hangen allemaal nogal slapjes, is geen probleem.
 
Ketting is niet te lang, als dat wel zo zal zijn dan breekt deze gewoon.
Ketting is zo kort dat evt te lange ketting geen invloed zal hebben.
Ze hangen allemaal nogal slapjes, is geen probleem.

OK, bedankt. Dacht dat het geluid daar misschien vandaan zou komen, omdat het bijstellen van de balansasketting wel veel geholpen heeft.
 
He Dre!! *O*

Dat visje blijft met dat vermogen, wat er aan staat te trekken, wel zitten hoor! :Y
Als je boven de 80 pk komt is het zinvol om voor zeker te gaan.

:W

Sorry boys! :$

Ik heb me vergist. O-)
Het probleem van losknappende visjes begon te spelen, toen de motoren boven de 60/65 pk kwamen.

;)
 
Ketting is niet te lang, als dat wel zo zal zijn dan breekt deze gewoon.
Ketting is zo kort dat evt te lange ketting geen invloed zal hebben.
Ze hangen allemaal nogal slapjes, is geen probleem.
Maar echt te slap is ook weer niet goed. Ik heb wel eens zo'n motor gezien waarbij op de koppelingskorf schuursporen van die oliepompketting zaten. Het blok was al kapot toen ik het kreeg, ik heb het niet horen lopen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat geruisloos ging.

Check je korf ook eens. Misschien is dit bij jou ook zo.
 
Hey allemaal,

ik ben nieuw hier.

Ik rijd ook met een CB450S van 1986.
Ik heb hem kunnen kopen van iemand die hem in orde gezet had voor zichzelf, maar hem uiteindelijk niet zwaar genoeg vond.
Hoeveel daar van waar is, zal wel de vraag zijn.
Hij heeft hem in december ingevoerd uit Nederland, in orde gezet en in maart ingeschreven. In juni heb ik hem al ven hem overgekocht, dus je begrijpt dat ik het hele verhaal niet echt geloof...

Hij heeft alvast verse olie, nieuwe bougies, nieuwe ketting en tandwielen, verse filters en batterij gekregen. Van de ketting ben ik niet zeker, ik denk niet dat een ketting op 3 maanden al roestsporen kan vertonen of wel?
Het beestje wordt door mij gebruikt om mee te leren rijden.

Ik heb het vermoeden dat mijn carbs eens moeten gesynchroniseerd worden.
Als hij koud staat draait hij niet zo mooi stationnair en valt hij bij terugschakelen nog wel eens stil. Eens hij warmgedraaid is, blijft hij mooi draaien, maar je voelt wel dat het niet 100% is zoals het hoort...
Kan iemand van jullie me uitleggen hoe ik daar aan moet beginnen?
Alvast bedankt!

Greetz,
Caro
full
 
Hey allemaal,

ik ben nieuw hier.

Ik rijd ook met een CB450S van 1986.
Ik heb hem kunnen kopen van iemand die hem in orde gezet had voor zichzelf, maar hem uiteindelijk niet zwaar genoeg vond.
Hoeveel daar van waar is, zal wel de vraag zijn.
Hij heeft hem in december ingevoerd uit Nederland, in orde gezet en in maart ingeschreven. In juni heb ik hem al ven hem overgekocht, dus je begrijpt dat ik het hele verhaal niet echt geloof...

Hij heeft alvast verse olie, nieuwe bougies, nieuwe ketting en tandwielen, verse filters en batterij gekregen. Van de ketting ben ik niet zeker, ik denk niet dat een ketting op 3 maanden al roestsporen kan vertonen of wel?
Het beestje wordt door mij gebruikt om mee te leren rijden.

Ik heb het vermoeden dat mijn carbs eens moeten gesynchroniseerd worden.
Als hij koud staat draait hij niet zo mooi stationnair en valt hij bij terugschakelen nog wel eens stil. Eens hij warmgedraaid is, blijft hij mooi draaien, maar je voelt wel dat het niet 100% is zoals het hoort...
Kan iemand van jullie me uitleggen hoe ik daar aan moet beginnen?
Alvast bedankt!

Greetz,
Caro[afbeelding]


Hey cake, welkom bij de club,

Ach ja, het is misschien een beetje vreemd, maar niet onmogelijk. Als iemand een beetje voor de PK's gaat bij een motorfiets kan ik mij voorstellen dat hij hem te licht vind. Maar ik vind het heerlijk rijden hoor, en snel zat. Ook op de snelweg kan je er best mee uit de voeten. Ideaal voor woon-werk-verkeer, leren rijden of rustig toeren. En de meeste auto's hou je gemakkelijk bij. Maar het is inderdaad niet te vergelijken met een snelle 600 of een 750, zo is het dan ook wel weer.

Of die kettingset nieuw is kan je goed zien aan de tandwielen, vergelijk maar eens de foto's van mijn oude voortandwiel en het nieuwe voortandwiel. Als de motor met nieuwe ketting 3 maanden zonder al te veel vet buiten heeft gestaan kan ik me wel voorstellen dat er al wat roestsporen op te zien zijn, maar veel mag het inderdaad niet zijn nee.

Het gedrag bij koude motor wat je beschrijft komt me bekend voor, bij mij is het precies hetzelfde. Wat bij mij helpt is de shoke volledig open zetten. Hij loopt dan wel wat hoog in de toeren, rond de 2500 - 2800, maar hij blijft dan wel lopen. Als je de shoke te snel terug doet slaat hij inderdaad af. En het duurt best lang voordat de motor een beetje warm is, toch wel rond de 15 minuten, en dan loopt hij stationair mooi rond.

Dit zal allemaal wel niet helemaal zijn zoals het hoort, maar of dat alleen aan het synchroon stellen ligt betwijfel ik. Ik denk dat het schoonmaken van de carburateurs meer zal helpen.

Synchroon stellen is niet moeilijk, je hebt twee vacuummeters nodig die je op de carbs aansluit. Vervolgens kan je een van de carburateurs (ik dacht de rechter) bijstellen zodat het vacuum gelijk is aan de linker. Maar hoe het precies gaat weet ik ook niet, want dat heb ik ook nog niet gedaan. Het staat wel beschreven in de manual, maar de foto's zijn een beetje onduidelijk.

De manual is nog steeds hier te vinden:

http://rijsdam.nl/wphb-cb450s.zip
 
Laatst bewerkt:
Hey,

bedankt voor het antwoord.
Ik ga morgen eens checken naar dat tandwiel. Hij staat in het tuinhuis en ik heb daar geen verlichting, dus kan nu niet kijken...
De manual heb ik, maar waar vind je dat? Er staat volledig in hoe je de carbs uit elkaar moet gooien, maar het synchroniseren vind ik niet. Ik ga nog eens goed moeten kijken...

Ik moet wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog nooit een sleutel in mijn handen had gehad vóór ik de VFR opengegooid heb.
Samen met de mensen van het VFR forum en een manual heb ik de bougies nagekeken, olie en -filter vervangen, nieuwe luchtfilter gestoken (de tank moest er daarvoor ook af), remklauwen gereviseerd (die zaten volledig vastgekoekt) en dan de hele boel ontlucht.
Ik moet zeggen dat de Viffer nog nooit zo mooi gedraaid had.! Best wel een beetje trots op mijzelf!! ;)
Nu wil ik natuurlijk aan de CB ook zoveel mogelijk zelf doen.
Om te beginnen heb ik wel nagekeken of de olie en luchtfilter en zo wel degelijk vervangen waren, en dat is ook het geval. Er lag ook een set nieuwe banden op, dus op dat vlak is alles ok.

Ik kijk de ketting morgen na en ga dan nog eens zoeken in die manual.

Bedankt!
Greetz,
Caro
 
Hey,

bedankt voor het antwoord.
Ik ga morgen eens checken naar dat tandwiel. Hij staat in het tuinhuis en ik heb daar geen verlichting, dus kan nu niet kijken...
De manual heb ik, maar waar vind je dat? Er staat volledig in hoe je de carbs uit elkaar moet gooien, maar het synchroniseren vind ik niet. Ik ga nog eens goed moeten kijken...

Ik moet wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog nooit een sleutel in mijn handen had gehad vóór ik de VFR opengegooid heb.
Samen met de mensen van het VFR forum en een manual heb ik de bougies nagekeken, olie en -filter vervangen, nieuwe luchtfilter gestoken (de tank moest er daarvoor ook af), remklauwen gereviseerd (die zaten volledig vastgekoekt) en dan de hele boel ontlucht.
Ik moet zeggen dat de Viffer nog nooit zo mooi gedraaid had.! Best wel een beetje trots op mijzelf!! ;)
Nu wil ik natuurlijk aan de CB ook zoveel mogelijk zelf doen.
Om te beginnen heb ik wel nagekeken of de olie en luchtfilter en zo wel degelijk vervangen waren, en dat is ook het geval. Er lag ook een set nieuwe banden op, dus op dat vlak is alles ok.

Ik kijk de ketting morgen na en ga dan nog eens zoeken in die manual.

Bedankt!
Greetz,
Caro


Ah, je hebt ook een VFR en je zit ook op het VFR-forum. Je naam kwam me al bekend voor :) Ik heb ook nog niet zo heel veel sleutelervaring, ben nu een jaar of twee bezig. Carbs heb ik nog nooit iets mee gedaan, dus dat wil ik ook nog gaan doen bij de CB450. Synchroniseren staat op pagina 3-10 van de manual.
 
Synchroniseren is op zich vrij simpel; het idee is dat de gaskabels aan een asje vastzitten, en dat asje beweegt beide gasschuiven (kleppen). Om de verhouding tussen beiden af te kunnen stellen is dat niet een enkel asje, maar zijn het er twee. De afstand tussen die twee wordt door een schroefje/borgmoertje bepaald. Dus de tactiek: zoek het asje en kijk waar je een dergelijk schroefje ziet zitten.
 
Hey allemaal,

ik heb een mailtje gestuurd naar de vorige eigenaar ivm de carbs. Ze lekken ook een iniminibeetje en ik wou weten wat er juist mee gebeurd was vóór ik de hele boel opengooi...
Dit is zijn antwoord:

Ze zijn opengeweest hoor en gereinigd,waarschijnlijk blijft het vlottertje een beetje hangen.Bij sommige motoren wil het wel eens helpen dat je even een paar tikjes op de carbu geeft zodat die terug loskomt.Alvast veel succes

gr

Wat denken jullie? Eens tegen tikken en synchroniseren? :?

Ben wel blij dat ik ze niet hoef open te gooien! :)

Greetz,
Caro
 
Hey allemaal,

ik heb een mailtje gestuurd naar de vorige eigenaar ivm de carbs. Ze lekken ook een iniminibeetje en ik wou weten wat er juist mee gebeurd was vóór ik de hele boel opengooi...
Dit is zijn antwoord:Wat denken jullie? Eens tegen tikken en synchroniseren? :?

Ben wel blij dat ik ze niet hoef open te gooien! :)

Greetz,
Caro



Waar lekken de carbs ? Bij mij lekten ze een beetje uit de aftap punten onderaan de carbs. Door de aftapschroefjes eruit te draaien en schoon te maken was dit probleem opgelost.

Als de vlotter blijft hangen kan ertegen tikken wel helpen, maar de vraag is hoe lang het duurt voor de vlotter weer vast gaat zitten denk ik. Proberen kan altijd natuurlijk. Met carburateurs open maken heb ik verder ook geen ervaring...
 
Hey allemaal,

ik kan vrijdag bij iemand gaan die er naar gaat kijken. We gaan de carbs synchroniseren en de packing vervangen denk ik. Hij zweet gewoon een beetje, het komt niet echt uit de aftapkraantjes...
De ketting ga ik straks een bekijken, ben nu op mijn werk!

Tot later!
Caro
 
Terug
Bovenaan Onderaan