Schakelen met de hand?

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
He,

Ik ben helemaal gek van oude harley, oldschool choppers en bobber. Nu ben ik zelf mijn honda shadow aan het verbouwen en ik zit er over te denken om er een tank shift op te maken.

hogchop.jpg


zoiets dus, in combinatie met een voetkoppeling.

Nu vraag ik me af of hiermee een beetje te rijden is. Ik ben 19 jaar en heb ongeveer een half jaar me rijbewijs. Ik weet dat dit niet heel veel is. Ik woon in het noorden dus hoef niet midden door Amsterdam te crossen. Wat zijn jullie ervaringen?

-B
 
Laatst bewerkt:
Dit is een hardtail. Het zal niet mee vallen om je Shadow daarnaar om te bouwen.
Als dat je lukt moet het laten weten want ik wil ook zoiets.

Over het rijgedrag:
Het is een HARDtail, je kunt er echter niet HARD mee.
Hoeveel je per dag kunt rijden zal afhangen van jouw uithoudingsvermogen en het soort weg waar je op rijdt. Veel meer dan 200km zal het wss niet worden.

Maar toch: mooie fiets, loffelijk streven.
Suc6
 
Dit is een hardtail. Het zal niet mee vallen om je Shadow daarnaar om te bouwen.
Als dat je lukt moet het laten weten want ik wil ook zoiets.

Over het rijgedrag:
Het is een HARDtail, je kunt er echter niet HARD mee.
Hoeveel je per dag kunt rijden zal afhangen van jouw uithoudingsvermogen en het soort weg waar je op rijdt. Veel meer dan 200km zal het wss niet worden.

Maar toch: mooie fiets, loffelijk streven.
Suc6


Vraag ging over handschakele.

Lees niets over obouwen naar hardtail.
 
Ik heb geen hardtail idd, maar het maken van een handschakeling/voetkoppeling lukt wel. Ben gewoon nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn. Ik rij er meestal mee naar school, geen dikke tour tochten ofzo.
 
Er werd toch mee gereden vroeger, dus het moet toch te doen zijn :P In mijn auto heb ik trouwens ook zoiets, handschakel icm voetkoppeling...
 
handschakeling wordt niet voor niets "suicide shift/clutch" genoemd.
mocht je aan keuren denken, de rdw ziet dit niet graag.
probleem is dat je af en toe je voet op de grond moet zetten en tegelijkertijd de koppeling in wilt trappen.

vraag het eens hier.
Low Budget Chopper Build Forum: Nieuws
 
Laatst bewerkt:
Ey gast,

een vriend van mij heeft een voetkoppeling met suicide clutch op zijn verbouwde kawasaki gezet...Zal wel eens vragen waar hij de onderdelen vandaan heb...die gast verbouwd veel...

hier een plaatje van ze bike met suicide clutch, aan de andere kant wellicht maarrrr, hij rijdt er goed mee :Y

772938131_5_4-g3.jpeg


Zal wel ffe gaan vragen voor je :Y hoe staat het verder met de bike?

Hou je oude topic levend ! ;) ik heb een spattert en wat andere dingen besteld voor mijn shadow ;)

Edit: de suicide clutch zat er hier nog niet op bedenk ik me ineens......Maar zit er nu wel op :Y
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt.

Nou heb ik wel eens een motor gezien die op de schakelpoot een hendel had voor de koppeling. Dit was een erg vette hardtail van een rijder met een handicap, deze miste een been. Respect!

Dus daar gaat je verhaal met het aantal benen op de grond :}

En er zijn Jawa's waarbij het voetpookje ook gelijk de koppeling bedient. Trap je deze half in dan ontkoppel je, verder dan wissel je van versnelling. Voor de duidelijkheid... dat werkt dus 2 kanten op.

Ik heb hier zelf ook een tijdje aan zitten denken maar mij werd een andere oplossing geboden. De koppeling aan de rechter kant en ik bedien deze met de duim. Waarom? Nou omdat mijn linker arm verlamt is en dit de eenvoudgiste mannier was om het aan te passen. Maar dat staat geheel los van dit project.

Wat je ook nog zou kunnen doen is het plaatsen van een brug tussen de voor en achter rem. Zo bedien je voor en achter met de voet en kun je de koppeling met rechts (in mijn geval) of met links bedienen. Dat is wat ik bij mijn GL ga doen. Zo krijg je een mooi kaal stuur. Als ik mij niet vergis is de fiets die je als voorbeeld gebruikt een projectbike geweest van de BT. En ik geloof dat zij dat toen ook hebben gedaan met 2 afzonderlijke remcilinders.

Ga door met wat je van plan was, verbouw je fiets naar eigen wens en rijdt veilig!
:]
 
Laatst bewerkt:
thanks g-jo,laat maar weten hoe hij ermee overweg gaat. Ik wil natuurlijk nog wel langer rijden dan half jaartje ;) zonder ongelukken. Ja ik wou het eerst in me eigen topic plaatsen, maar hiermee krijg ik denk ik meer reacties. Ik zal er zo wel even fotos plaatsen met vorderingen. Ik heb het alleen super druk met school :( dus motor zal eventjes moeten wachten.

@pb76, ja ik wou gewoon gaan voor een standaard voetkoppeling, maar waar ik beetje mee zit is op het moment dat je een keer hard moet remmen, zoiets doe je met 2 handen aan het stuur....dus kan je op dat moment niet schakelen. En mocht je toch je evenwicht verliezen dan zul je met je voet van de koppeling af moeten. Daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen.
 
Gewoon een frictie koppelingspedaal maken of kopen.Heb je geen suicide noig en kunnen beide benen aan de grond.Die frisco chopper op je foto heeft een originele HD frictiekoppeling.Easy.
 
die zaten toch op oude liberators? maar dan heb je natuurlijk wel een floorboard......
Ik vind het ook moeilijk te zien hoe ze dat dan op die fiets in de eerste poste hebben, lijkt wel alsof ze de achterste stuk eraf hebben gehaald. Maarja hoe ontkoppel je dan :P ?
 
omdat je dan verplicht bent om met 1 hand weg te rijden, bovendien als je een keer hard moet remmen doe je dat ook liever met beide handjes aan het stuur.
 
Als je veiligheid belangrijk vindt moet je blijven handkoppelen.
Enig voordeel van voetkoppelen is het showeffect.
 
Ik rij nu een paar maanden met handschakeling/voetkoppeling. Het valt mij alles mee.

Een stapvoets bochtje naar links draaien is vooral wennen omdat je niet effe je voet aan de grond kan zetten als je te ver leunt. Voor een stoplicht effe in zn vrij zodat je voet kan rusten, of anders je voorrem in blijven knijpen als je stilstaat zodat je niet naar voren schiet als je voet van je koppeling af glijd. (die voorrem was er vroeger niet, en dat maakt het een stuk meer 'suicide').

Ik vind het erg gaaf rijden..

P1010430.jpg
 
jij hebt ''suicide clutch'' zie ik. Ja neutraal, maar kan je die wel snel genoeg vinden dan :P ? Ben je al een keer van het pedaal afgeschoten?
 
ik rij ook met voetkoppeling, maar ik kan er niet aan wennen dus ga alles weer veranderen.
vooral langzame bochtjes vind ik niet te doen, omdat je dan vaak uit balans raakt.

full
 
keep ehm comming! dit soort dingen wil ik weten :)

dude ik zag eerst niet eens dat het een schadow was :P echt mooi gebouwd!
 
Laatst bewerkt:
jij hebt ''suicide clutch'' zie ik. Ja neutraal, maar kan je die wel snel genoeg vinden dan :P ? Ben je al een keer van het pedaal afgeschoten?

Na een week testen heb ik een ledje gemonteerd in mn balhoofd die gaat branden als ie in zn neutraal staat. Veeeeel makkelijker rijden. Doordat die stang langer is kan ik juist beter voelen of ie in zn vrij staat trouwens.

Mn voet is er nog nooit vanaf geschoten. Ik ben eerst op sportschoenen gaan rijden zodat ik een beter kon voelen hoe mn koppeling oppakt. Nu rij ik op kisten en kan gewoon vloeiend wegrijden. Ik heb niet het idee dat ik mn motor minder onder controle heb. Als ik een noodstop moet maken ga ik echt niet terugschakelen, en kan ik dus gewoon 2 handen aan het stuur houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan