Schakelen met de hand?

Klink alsof het ook nog echt kan werken!
Lijkt me wel ff wennen maar alles went...

Heb je een foto van dit gebeuren op je stuur?
 
Ik rij met 1 hand, en doe dus alles rechts. Zie dus geen probleem in al wat hierboven is beschreven... Dus stel nou dat je het volgede zou doen->
Als je nou eens de koppeling naar de rechterkant haald (RDW verantwoord trouwens) en deze bediend met de duim. Kun je los van de voorrem ook de koppeling regellen terwijl je volgas een burnout maakt. Geloof mij, het werkt en het kan! Het maakt los van de vrije linker kant van het stuur ook nog eens je motor een stuk moeilijker te stelen. En ook daarop kan ik je garantie geven! :Y

Niet bang zijn, doen!
:]
De reden dat je met 1 hand rijdt is dat ivm een handicap?

Ik ga het op de volgende manier doen.
Mijne word dus semi automaat.
Dus ik heb straks geen koppeling meer, dus zodra ik het gas los laat kan ik schakelen.
Mijn achterrem word door middel van een remhendel aan de linkerkant op mijn stuur bedient.
Dit om puur de symmetrie te bewaren op mijn stuur.
Mijn schakelpook komt waarschijnlijk gewoon aan de linkerkant(dus handbediening en niet voetbediening).
En hierdoor heb ik straks alleen nog voetstepjes zonder bediening.

Mijn voordelen zijn natuurlijk dat bij een noodsituatie ik beide handen aan het stuur kan houden want als ik mijn gas dan los laat staat hij "in zijn vrij"
Niet helemaal maar voor de motor is het dat de koppeling staat ingeknepen.

Grootste nadeel van het geheel is dat ik volgens mij niet meer op de motor kan afremmen.
Maar voor de looks.....................................
Ieder zijn mening, maar ik denk dat het super gaaf zal staan.
 
Als je nog steeds handels aan je stuur hebt komt bij mij de vraag op.......waarom????????
Omdat ik maar niet met een goede oplossing kan komen om ze te verwijderen.
Tuurlijk wil ik ze het liefst kwijt, maar veiligheid is het belangrijkste.
Voorrem met je voet bedienen lijkt me moeilijk te doseren dus minder veilig.
Maar als jij een goede oplossing hebt hoor ik het heel graag.
 
De reden dat je met 1 hand rijdt is dat ivm een handicap?

Ik ga het op de volgende manier doen.
Mijne word dus semi automaat.
Dus ik heb straks geen koppeling meer, dus zodra ik het gas los laat kan ik schakelen.
Mijn achterrem word door middel van een remhendel aan de linkerkant op mijn stuur bedient.
Dit om puur de symmetrie te bewaren op mijn stuur.
Mijn schakelpook komt waarschijnlijk gewoon aan de linkerkant(dus handbediening en niet voetbediening).
En hierdoor heb ik straks alleen nog voetstepjes zonder bediening.

Mijn voordelen zijn natuurlijk dat bij een noodsituatie ik beide handen aan het stuur kan houden want als ik mijn gas dan los laat staat hij "in zijn vrij"
Niet helemaal maar voor de motor is het dat de koppeling staat ingeknepen.

Grootste nadeel van het geheel is dat ik volgens mij niet meer op de motor kan afremmen.
Maar voor de looks.....................................
Ieder zijn mening, maar ik denk dat het super gaaf zal staan.

Dit lijkt mij een listige oplossing. Kan het fout hebben, maar als ik het goed begrijp is je motor geheel ontkoppeld wanneer je geen gas geeft. Dus als je naar een bocht rijdt en voor de bocht laat je het gas los vlieg je ontkoppeld door de bocht? Lijkt mij een hachelijke onderneming. Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben
 
Dit lijkt mij een listige oplossing. Kan het fout hebben, maar als ik het goed begrijp is je motor geheel ontkoppeld wanneer je geen gas geeft. Dus als je naar een bocht rijdt en voor de bocht laat je het gas los vlieg je ontkoppeld door de bocht? Lijkt mij een hachelijke onderneming. Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben
je hebt gelijk(althans zo je heb ik het ook begrepen) maar je moet weten dat het een lage lange gestreched motorfiets word.
Zal geen bochten machine worden, dus deze worden waarschijnlijk toch al met een lage snelheid genomen.
Ik ben bang dat als ik klaar ben met de bouw dat ik helemaal opnieuw moet wennen aan het rijden aan de motor.

Maar ik vind het een heel goed punt van je, ik zal het eens navragen bij die leverancier.
 
Dit lijkt mij een listige oplossing. Kan het fout hebben, maar als ik het goed begrijp is je motor geheel ontkoppeld wanneer je geen gas geeft. Dus als je naar een bocht rijdt en voor de bocht laat je het gas los vlieg je ontkoppeld door de bocht? Lijkt mij een hachelijke onderneming. Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben

Idd. Ik rij 10x liever met suicide clutch dan dat ik helemaal geen controle meer heb over mn koppeling.

Zoveel heisa om maar geen pookje te hebben bij je voet???
 
Idd. Ik rij 10x liever met suicide clutch dan dat ik helemaal geen controle meer heb over mn koppeling.

Zoveel heisa om maar geen pookje te hebben bij je voet???
Heeft jou motor dan 2 standen??
Geen gas en vol gas?
Het kan zo zijn dat als je een heel klein beetje gas geeft(net voldoende om je koppeling aan te laten grijpen) dat je motor mogelijk wel afremt.
Dit zijn dingen die ik zeker nog moet navragen bij de leverancier, en wie weet remt hij wel af.
Ik heb dit systeem ook nooit eerder gezien, maar het schijnt vaak te worden gebruikt in de cross wereld(van horen zeggen)
 
je hebt gelijk(althans zo je heb ik het ook begrepen) maar je moet weten dat het een lage lange gestreched motorfiets word.
Zal geen bochten machine worden, dus deze worden waarschijnlijk toch al met een lage snelheid genomen.

Des te meer een reden om een goede controle over de koppeling te hebben en dus ook goed kan afremmen op de motor en altijd aandrijving door de bocht
 
Je kunt dan toch gewoon een gashandle gebruikem waar een terugkabel op kan (zoals yamaha XT) en ipv die terugkabel een koppelingskabel monteren? Waarom moet je bak naar de VS? daar verander je toch niets aan?
Wat kost dat als ik vragen mag?

Als je je koppelingskabel op deze manier bevestigd dan is de verhouding tussen gas geven en ontkoppelen altijd hetzelfde. En dat is niet wat je wilt denk ik. Als je eens wat vlugger weg wilt rijden of je hebt meer gewicht op de motor dan heb je niet de mogelijkheid om meer gas te geven en later te ontkoppelen.
Daarnaast is je koppelingsveer sterker dan je gas veer, dus als je je rechterhand los laat gaat je motor volgas lopen.


Ik zou links een voetkoppeling maken en daarmee gecombineerd een handkoppeling. Of je die dan op het stuur zet of op de schakelstang kun je zelf bepalen. Als ik het zou moeten doen dan op het stuur.
Dan kun je 2 handen aan het stuur houden als je een noodstop moet maken.
Die 2 combineren is best eenvoudig te doen door 2 kabels aan je koppelingshefboom te maken.
 
ja maar hoe ga jij door een bocht dan?
Ik rem altijd voor een bocht af en zodra ik de bocht in ga staat de motor in de juiste versnelling.
Normaal gesproken(kan altijd eens voorkomen) rem of schakel ik niet in een bocht.
Met dit systeem is het niet anders hoor.
Het enige is met dit systeem is dat je de koppeling zelf niet hoeft in te knijpen, maar de motor doet dit voor je.
Dus ook met dit systeem is het zorgen dat je in de juiste versnelling staat en dan de zelfde snelheid aanhouden of mischien wat versnellen in een bocht.
Met mijn huidige motor ga ik ook niet zonder gas door een bocht.
 
enige verschil is trouwens als je door trager verkeer moet afremmen in een bocht.
Normaal kan je dan afremmen op de motor in de bocht, en in dit geval zou het kunnen zijn dat dit niet mogelijk is.
Maar als je rustig moet remmen heb je genoeg controle zodat je ook gewoon zonder gebruik van de motor kan afremmen, als je hard moet remmen om welke reden dan ook moet je zo hard knijpen in je remmen dat op je motor remmen ook niet meer aan de orde is.

Persoonlijk denk ik dat het wel zal loslopen, vooral omdat het een machine word waar je de bochten erg rustig mee moet nemen.

Ik ben het er mee eens dat het erg wennen word, maar dat word het zoiezo met of zonder dit systeem
 
ik heb het geheel nog eens gelezen en deze koppeling werkt op de toeren van de motor.
Als je onder een bepaalt aantal toeren komt komt de motor in zijn vrij om te kunnen schakelen.
Ik heb ook meteen een mail gestuurd met de vraag hoe dat werkt op de snelweg, dan kom je waarschijnlijk niet onder die aantal toeren en kan je dus niet doorschakelen(lijkt me)


Maar de fiets remt dus wel af op de motor.
 
~
De reden dat je met 1 hand rijdt is dat ivm een handicap?

quote]

Het heeft idd te maken met een kortsluiting in het lichamelijk systeem :X

@Matiezzzz:
Klink alsof het ook nog echt kan werken!
Lijkt me wel ff wennen maar alles went...

Klopt maar ik laat er beter niemand op rijden, je moet er idd even de tijd voor nemen eer je kunt rijden met dit systeem.

@G-jo:
PB76, heb jij eens wat foto's van jou koppelings gebeuren etc....jou oplossing lijkt me wel mega handig! en apart!

Heb je een foto van dit gebeuren op je stuur?

Zodra ik wat foto's heb zal ik ze posten hier in deze topic.

De koppeling mag zonder probleem worden verandert van plaats op het stuur, de rem daarin tegen mag niet zonder herkeuring bij de RDW worden verplaatst naar welke plaats dan ook.
Stel je vraag ook eens aan hun qua ombouw naar semi.
Zo ook voor het feit dat je wielbasis niet meer dan 60mm mag afwijken van org. Niet onbelangrijk... ligt ook je verzekering in over je plannen. Mocht het ooit een keer fout gaan en je geraakt in een ongelukt kunnen ze zich niet terug trekken. Zo voorkom je ook het gevaar om "onverzekert" rond te rijden ondanks wel altijd netjes je premie te hebben betaald.
 
Laatst bewerkt:
Is allemaal zo makkelijk.
Handschakeling in mekaar knutsele.
Standaard HD friction clutch.
Kun je beide voetjes aan de grond zette.Veilig en simpel.Dede ze bij harley al 80 jaar geleden.Slimme jongens bij harley.

 
Op speciaal verzoek hier wat foto's van mijn koppeling en rem combinatie. Ik heb deze aanpassing niet zelf gemaakt. Deze is des tijd professioneel gemaakt door Rob Janssen's Allround Technical Assist.

De hendel voor de rem is niet verandert, enig verschil is dat er een extra hendel is gelast aan de bev. beugel waarmee de koppeling wordt bedient. Deze was org. bedoeld voor mijn Suzuki SV650 maar zit nu op mijn GL1000

Hier een linkje naar hun site: www.mmvg.nl

PICT2960.jpg


PICT2967.jpg


PICT2963.jpg
 
Ik ga voor de frictie clutch. Enigste wat ik me nu nog afvraag is dat deze bijna altijd op harley's zitten. en dan gaat de koppeling via een metalen stangetje, bij mijn motor gaat het via een kabel. Is dat aan te passen? anders heb ik er nog niks aan.
 
Ik ga voor de frictie clutch. Enigste wat ik me nu nog afvraag is dat deze bijna altijd op harley's zitten. en dan gaat de koppeling via een metalen stangetje, bij mijn motor gaat het via een kabel. Is dat aan te passen? anders heb ik er nog niks aan.


maak jij eerst maar eens weer wat leuke piccies van de voortgang van uw VT :Y O-)




:+


kan ik wellicht wat van leren
 
Laatst bewerkt:
Op speciaal verzoek hier wat foto's van mijn koppeling en rem combinatie. Ik heb deze aanpassing niet zelf gemaakt. Deze is des tijd professioneel gemaakt door Rob Janssen's Allround Technical Assist.

De hendel voor de rem is niet verandert, enig verschil is dat er een extra hendel is gelast aan de bev. beugel waarmee de koppeling wordt bedient. Deze was org. bedoeld voor mijn Suzuki SV650 maar zit nu op mijn GL1000

Hier een linkje naar hun site: www.mmvg.nl

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Rob maakt mooi spul :Y
Zo heeft hij voor m'n vrouw ook het gas op haar scooter erg netjes omgebouwd van rechterzijde naar linkerzijde.
 
Laatst bewerkt:
@ murph, ik haal bij L&L gewoon zon clutch, de rest maak ik zelf wel, op die site kost een koppelingskabel bizar veel :| zelf beugeltjes maken enzo :P die hebben ze natuurlijk niet voor een jap.
 
Ik heb trouwens nog een mooi schakelknop liggen voor het schakelen met de hand. Het is een nieuwe Tapknop van Wiekse Witte. Ivoor wit met een mooi logo in het rood en een chrome aansluiting. Laat maar weten of het je iets lijkt.

Totale hoogte is ongeveer 100mm en de aansluiting is 8mm

PICT2969.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan