jawa mengsmering en meer gezelligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Want wat klinken ze gezellig als ze staan te pruttelen!
Goed, ik heb natuurlijk wel en vraagje want anders zou ik 't hier niet posten.
Sinds een paar mnden heb ik een jawa 640, (waarva ik zojuist de happende koppeling heb gefixd, tenminste, dat moet zich nog bewijzen zodra ik weer kan/mag motorrijden)

Goed, in het handboekje wat ik heb staat een verhouding mengolie(minerale soorten, tenminste, de castrol super tt is volgens google mineraal..) 1: 40
Een bekende jawa-handelaar claimt(bijna; eist) op zijn forum dat 1: 40 correct is maar de olie moet volsynthetisch zijn en wel van een bep. A-merk!

Nu vind ik 1 op 40 best rijk.. naja misschien heeft het te maken dat het een twin is(heter) en de afwerking van de zuigers etc wat ruwer kan zijn..
Maar volsynthetisch voor een oostblokbarrel? hadden ze dat wel rond 1994??
Goed, nu heb ik van een duitser begrepen(die ook enfield diesel rijdt) dat men daar louter minerale mengolie gebruikt. Synthetische olie zou alleen voor extreem hoogtoerige maschines gebruikt worden.
De 1 op 40 verhouding was op basis van de qualitatief slkechte ostblok-mengolie.
Daarop mailde hij me hetzelfde handboekje dat ik heb, alleen staat in zijn boek achterion een correctie die het na inrijden over een verhouding van 1 op 60 heeft..

Goed, Heeft iemand een idee waarom men in NL zulke vette eisen stelt?
Ik kan via google hier niet echt meer info over vinden..
Gr
S.
 
Ik heb zelf een Jawa 639 foto, uit 1991 en inmiddels iets van 50000km gereden. Exact kilometerstand is niet bekend omdat de teller zijn werk heeft gestaakt bij 27254km en daarna, met kleine onderbrekingen, een fietstellertje deze taak op zich heeft genomen. Ik smeer de Jawa 1 op 48 (250cc op 12 ltr benzine) en gebruik Castrol RS tweetaktolie. In het verleden wel eens andere olie gebruikt maar daarbij trad koolvorming bij de zuigerveren op.
Ik heb de Jawa ook voorzien van een kleinere hoofdsproeier, echter de exacte maat weet ik niet. Het is in ieder geval de maat zoals in het wphb beschreven. Oorspronkelijk was deze groter en was de Jawa een stuk minder zuinig. Het toenmalige verbruik lag op 1 op 17, waarbij de Jawa zelfs 1 op 65 werd gesmeerd. Met de oude hoofdsproeier zat de gehele achterzijde van de motor, inclusief jassen van duopassagiers, onder de oliespetters. Door de kleinere hoofdsproeier loopt de Jawa een stuk minder `bonkerig`bij deellast, maakt bijna geen spetters meer en verbruikt 1 op 23 bij een rustige rijstijl. Een uitlaat is zelfs helemaal schoon, de andere nog niet.

Hoe heb je de haperende koppeling opgelost?. Heb daar zelf ook last van, metname bij een koude motor.
Interesse in de tweetaktdag in Moergestel?
 
Ehm bij dej jawaclub wordt 1 menig daarover geponeerd, zie 1ste post.. ik geloof toch niet dat er verschil zit tussen nl-jawa's en duitse jawa's? daar snappen ze niet wat een volsyntheet in een oostblokfites moet, en mengen ze dus 1 op 60 mineraal, conform de andere handleiding.
 
@dt125.
De koppeling van onze typen is berucht. Ik had dezelfde kwaal en had al een nwe rubber ringe besteld war het aan zou liggen.
Ik heb het spul uit elkar gehaald (kickstarter verticaal zetten voor je deksel eraf trekt) en de centrale moer van de koppeling zat idd. los!
hierdoor(?) was de passing van dit deel(waar ook die rubber ring in zit) op de prise-as uitgelubbert. Deze heb ik vervangen.
Je kan ook de complete koppeling van een ouder type er op zetten zo heb ik me laten vertellen die dit probleem niet heeft.
Bij montage heb ik de centrale moer van een borgmiddel voorzien.
Tip! zet 'm eerst in de 4de versn. voordat je het deksel er af haalt, dan kun je de moer goed aantrekken als je de rem indrukt.
 
Ik heb een tijdje een 639 met zijspan gereden. Daarvoor wordt her en der 1 op 35 aangeraden vanwege de hogere belasting. 1 op 40 komt me dus niet zo vreemd voor bij solo gebruik.

Rijdt prima maar wel elke week even je achterspatbord en kont van de zijspan schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi document. Moet ik eens op mijn gemak doornemen. Ik heb een soortgelijk wphb, echter wat minder professioneel en geschreven voor de 638. Even op de pantoffels naar de garage gerend om wphb te voorschijn te halen. Zover ik weet hebben de 638, 639 en 640 hetzelfde blok. Bij de carburateur echter staan in mijn boek wat andere waardes.

638-Hauptduse 72 ---- 640 Hauptduse 100 (pag.29 of 65).
638 Kaltstart-Kraftstoffduse 65 ---- 640 Kaltstart Zugabeduse 72, ik vermoed dat dit hetzelfde sproeiertje is.

De overige omschrijvingen waardes van de Duses en afstellingen zijn hetzelfde.

In mijn 639, die ik destijds nieuw gekocht heb, zit dus al jaren een 72 sproeier, gekocht bij de lokale brommerboer. Afgeleverd is de Jawa met, zover ik me kan herinneren, een 96 sproeier. Met wat zoekwerk is dit nog wel te achterhalen, echter het is nu te donker en te koud in de garage.
Zoals ik al schreef was de 96 sproeier te veel van het goede. De Jawa spetterde en rookte als een gek, en had daarbij een hoog benzineverbruik. Met de 72 sproeier loopt de Jawa beter bij deellast en verbruikt een stuk minder. Daarbij zijn de bougies mooi koffiebruin. Ik vermoed dat de sproeier nog wel wat kleiner kan, maar ik ga, gezien de mogelijke gevolgen, niet verder experimenteren.
Verder is het gat in de pakking tussen carburateur en cilinders vergroot. Het diameter in de pakking is te klein, waardoor deze als restrictie zou fungeren.
Ook heb ik de doorstroming in de uitlaten verbeterd. In eerste instantie met gaatjes van 10 mm op diverse plekken. Aangezien de Jawa hierdoor nauwelijk meer geluid produceerde, met de haakse slijper wat extra sleuven aangebracht. Geluid is nog steeds acceptabel. Heeft overigens geen gigantische pk-winst gebracht.
 
heel verhaal
Ook heb ik de doorstroming in de uitlaten verbeterd. In eerste instantie met gaatjes van 10 mm op diverse plekken. Aangezien de Jawa hierdoor nauwelijk meer geluid produceerde, met de haakse slijper wat extra sleuven aangebracht. Geluid is nog steeds acceptabel. Heeft overigens geen gigantische pk-winst gebracht.
een man met humor, ik mag dat wel. _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Hmmm.
Ik heb destijds korte tijd een witte 638 gehad.. die had het gelijke koppelingsprobleem.
Ik had destijds geen zin om meteen het spul open te halen(was toen met de condor bezig meen ik) en volgens de jawa importeur in de buurt(de haan, nabij Oosterwolde) vertelde me dat vervangingsonderdelen hiervoor 300 euro kostten :o

Goed, ik heb deze jawa dus voor 12,50 goed gefixt...
in ieder geval, ik vond dat een veel mooiere/fijnere fiets dan mijn red style. Hij trilde ook minder boven de 100km/h(wattik qua toerental al eng vind).
De 634 is nog leuker, schijn een zwakkere V-bak te hebben maar de ijzeren cylinders zouden beter zijn dan de alucylinders die ongelijk roken door afwerkingsfouten die klemmers zouden veroorzaken..
Misschien dat daarom de NL dealert zo rijk mengsel voorschrijft??

In ieder geval.. een 638tje, bij voorkeur wit, moet er maar voor in de plek komen..

Leuke hobby om komende tijd af en toe eens op te letten..
 
Ik smeer met mijn 638 zijspan altijd 1 op 50 minerale Castrol, achterzijde is dan nog vet genoeg zonder veel rook.
 
Hmmm.
Ik heb destijds korte tijd een witte 638 gehad.. die had het gelijke koppelingsprobleem.
Ik had destijds geen zin om meteen het spul open te halen(was toen met de condor bezig meen ik) en volgens de jawa importeur in de buurt(de haan, nabij Oosterwolde) vertelde me dat vervangingsonderdelen hiervoor 300 euro kostten :o

Goed, ik heb deze jawa dus voor 12,50 goed gefixt...
in ieder geval, ik vond dat een veel mooiere/fijnere fiets dan mijn red style. Hij trilde ook minder boven de 100km/h(wattik qua toerental al eng vind).
De 634 is nog leuker, schijn een zwakkere V-bak te hebben maar de ijzeren cylinders zouden beter zijn dan de alucylinders die ongelijk roken door afwerkingsfouten die klemmers zouden veroorzaken..
Misschien dat daarom de NL dealert zo rijk mengsel voorschrijft??

In ieder geval.. een 638tje, bij voorkeur wit, moet er maar voor in de plek komen..

Leuke hobby om komende tijd af en toe eens op te letten..

Kun je aangeven wat je precies hebt gerepareerd aan de koppeling?. Toevallig een speciale o-ring vervangen?
Ik weet niet of de Aluminium cilinders beter of slechter zijn. Ik heb gelukkig nog geen last gehad van klemmers (klop-klop). Wel een rookverschil tussen beide cilinders. Cilinder links heeft een mooie blanke uitlaat, cilinder rechts is zwart van de olieresten, de meeste Jawa-rijders wel bekend.

Over smaak valt niet te twisten. Ik heb mijn 639 destijds nieuw gekocht, echter moest toch wel een keer slikken toen een maand of wat later de 640 werd voorgesteld. De 640 is een stuk vlotter gelijnd. Op MF is trouwens ook een erg mooie 638 te zien geweest, omgebouwd tot een soort cafe-racer met speciale buddyseat en expansieuitlaten.
Albino Jawas zijn wel zeldzaam.
Motorisch zijn de 638, 639 en 640 zowat gelijk. Ik vermoed, door grote spreiding in toleranties, dat niet elke Jawa hetzelfde gedrag vertoont. Dit moet ik direct weer tegenspreken, want ook mijn Jawa trilt boven de 100km/hr. Daarbij zit er een vervelende trilling bij 80km/hr die afneemt tot 100km/hr. Onder de 80km/hr is de Jawa zowat trillingsvrij. Ik heb niet de indruk dat boven de 100km/hr het mechaniek direct van slag raakt. Een Jawa hoort gewoon wat de rammelen. Dit is trouwens niet altijd zo vanzelfsprekend geweest. Ooit een complete revisie overwogen door een rammelend zijschildje tegen de luchtfilter huis. Een stukje rubber en weg rammel.
Het trillen wordt minder als ik meer dan een tiental snelwegkilometers heb afgelegd. Hierna stopt ook het overdadig roken. Ik vermoed dat het trillen iets te maken heeft met onverbrandde olie die zich ergens heeft opgehoopt (onder de krukas?) en bij de eerste snelwegkilometers verbrand.
 
Hmm als het boekje 1 op 60 met nette minerale olie geeft zit je met 1 op 50 voor spangebruik wel zeker..
deze verhouding met hema volsyntheet helemaal denk ik(ga ik maar voortaan doen)

Toch raar dat sommigen 1 op 40 volsyntheet voor deze oostblokdingen eisen(!)

Enne, weet iemand wat stevigere vervanger voor de schokbrekers?

goed.. ik zou denken als je al een tijd de jawa hebt dat je 'm wel een open hebt gehad??
1 zet de motor in de 4de versn.
2 tap de olie af
3 zet het pedaal in de kickstartstand en verwijder deze.
4 verwijder het linkerdeksel
5 verwijder de koppelingsschijven dmw de 5 of 6 bouten.
6 zit de centrale moer los? welicht. Verwijder deze en haal de binnenkorf er af
7 kijk of de sleuven zijn uiteglubbert, zo ja(waarschijnlijk) vervangen met rubber ring
8 ontvet de moer en as en gebruik borgmiddel. Trek de moer aan door de achterrem in te trappen en met hand moer aan te draaien.
9 de koppelingsplaten slijten niet gelijk, zet de buitenste binnen e.o.
10 frut het spul weer in elkaar
11 mik de olie (evt nwe, moet regelmatig) er in.

Succes!
 
@dt 125
ik heb van andere mensen begrepen dat het vervangen van de primaire ketting (na ca. 25/30 mille) een rammel over kan zijn.
De mijne heeft 6000 gereden maar ik verbaasde me over de grote speling die de ketting heeft.
Ik verbaasde me nog meer over het ontbreken van een spanner hiervoor. :?
 
Ik heb de Jawa al meerdere keren open gehad. Het probleem ligt niet bij de montage en demontage, maar bij de happerende koppeling. Begin dit jaar nog nieuwe koppelingsveren gemonteerd, omdat deze misschien wat veerkracht hadden verloren. Dit bleek echter niet de oorzaak te zijn. De koppeling zag er verder nog netjes uit, niet ingeslagen. Als ik de koppelingsplaten verdraaid heb, is dat niet bewust gedaan.
Ik heb de indruk dat de motor, metname als deze koud is, in de eerste versnelling bij het wegrijden, door de koppeling slipt. Hierbij maakt de motor geen geruststellend geluid bij. Ik laat de koppeling rustig opkomen, maar het het is net alsof deze losspringt, waarna de koppeling het niet helemaal kan verwerken.
Ik wou binnenkort de halfautomaat, voor het kettingwiel, eens bekijken. Misschien is daar een klein smeerbeurtje noodzakelijk.
De primaire ketting heeft inderdaad veel speling. Er zijn zelfs slijtsporen zichtbaar op het carterdeksel. Deze slijtage heeft echter alleen in het begin plaatsgevonden. Tijdens een van de eerste demontages heb ik met een kraspen een streep over de slijtagesporen getrokken. De streep is nu nog steeds zichtbaar.
Ik heb de primaire ketting een paar jaar geleden gewisseld. Niet na de voorgeschreven 25000 of 30000km, maar wat later. Jawa is mechanisch iets minder herrie gaan maken met de nieuwe ketting. Trillingen zijn er echter nog steeds.

Kun je al iets vertellen over benzineverbruik, sproeierbezetting en koppeling?
 
Hallo heren en dames!
Ik rij een 634-5 uit 1980 met 27000 km

Ik smeer deze gewoon braaf 1:40 en dit gaat eigenlijk prima!
Je moet alleen wel ontkolen 1x per zoveel kilometer.
Verbruik is ongeveer eh 1 op zuinig :)

Als je een moeilijke koppeling hebt, wil het nog wel eens aan de motorolie liggen.
Deze moet geloof ik 10w80/90 zijn, normale 10w40 gaat niet goedkomen.
ik raad om www.jawa.nl even door te lezen, deze man heeft er erg veel verstand van

Groet
Bas
 
, .

Kun je al iets vertellen over benzineverbruik, sproeierbezetting en koppeling?


Nee, het duurt nog even voordat ik weer kan rijden(sterilisatie)
verbruik ligt wel wat hoger denk ik, Kan ook komen omdat ik verbruik van 1 op 55 van de enfield gewend ben..
 
Blijven leuke fietsjes om te zien die Jawa's..ik heb'alleen ervaring met de Oostduitse concullega's die een stuk lelijker eruit zien.
Denk dat je met een oostblokfiets met moderne westerse olie gemakkelijk 1:50 kan smeren..ongeacht of het semi-/ syntheet is..ligt meer aan wat je wil uitgeven
Heb veel soorten olie gebruikt voor mengsmering in noodgevallen zelfs versnellingsbak olie...omdat ik ook snellere hoogtoerigere Yamaha's en Suzuki had gebruikte ik gegeven moment wel Castrol TTS...nu gebruik ik gewoon scooterolie van Elf en als de voorraad op is het huismerk van mijn lokale automaterialen zaak,is allemaal wat meer te betalen.
Veel kennissen gebruikten ook de olie van Shell en Eurol welke ook goed en redelijk te betalen zijn.
Ik kijk alleen op de verpakking of de olie geschikt is voor zelf mengen of smeerautomaat.
Succes,MZllss,Rob.
 
Ik heb me van de zomer laten vertellen dat de puch 250 dubbelzuiger ook met blokolie werd bijgesmeerd..

1 ding valt me wel op en daar wil ik jullie om vragen..
De achterbrug van de jawa heb ik aangedraaid (zat los) maar nog steeds kun je het fragiele ding t.o.v. het frame heen en weer bewegen.( zie je doordat de afstand tussen achterbrug en uitlaat verandert als je er aan ropt)
Daarnaast heeft het wiel ook wat speling op de lagers (is dit bij te stellen?) maar zorgt die zwakke achterbrug voor het gezwabber in de bochten??
 
Ik heb niet echt de indruk dat de Jawa zwabbert door de bochten, hoewel ik wel moet nageven dat mijn rijstijl rustig is. Alleen met duo (ega) is het mij gelukt de steps aan de grond te krijgen, die mij vervolgens weer zo'n beuk heeft gegeven dat ook dit niet meer is voorgekomen. Daarbij rij ik de Jawa meestal bij nacht en ontij en ben dan niet zo´n lefgoser. Om de Jawa nog beroerder te laten sturen heb ik een stuurkuip en topkoffer gemonteerd en rij al tijden met een vierkant afgesleten achterband. Ik zou haast zeggen voldoende restricties om te voldoen aan het predikaat, "bromfiets".
Speling op de lagering van de achtervork en wielen hoort in ieder geval niet.
De Jawa heeft normale kogellagers in het voor- en achterwiel en deze zijn niet nastelbaar. Als ik me goed herinner zit er een smeernippel op de achterbrug, maar als deze al speling vertoont, moet je iets meer doen dan smeren.

Is het verbruik van een Enfield 1 op 55??? Met wat voor rijstijl is dat te realiseren?

@roblc: Zo'n 20 jaar geleden heb ik ook een tijdje een MZ gehad, een grijze van het type ETZ250. Tweedehands gekocht met 16000km op de teller, voorzien van windscherm, koffers en 20cm clubblaadjes. Heb daar met heel veel plezier mee gereden. Gekocht voor fl1250,- (geen Euries) . Het is inderdaad het uiterlijk geweest waarom de MZ is verruild voor de Jawa. Het motorkarakter van de MZ is echter een stuk sportiever en vlotter in vergelijking met de Jawa. Daarbij een oliepomp en een brandschone uitlaat. Niet zwart maar grijs aan de binnenkant, een viertakt zou er jaloers op worden. Had ik toen wat meer geld gehad, had ik de MZ gehouden.
 
Laatst bewerkt:
~
Is het verbruik van een Enfield 1 op 55??? Met wat voor rijstijl is dat te realiseren?

Gassen, anders kom je niet vooruit..
het maakt weinig uit of je het gas half of heel open doet, Het werkt anders dan bij een benzineblok. Je hebt duidelijk een gouverneur in handen waarmee je het gewenste toerental regelt. Het dieseltje doet de rest zelf..
Desalniettemin is de 10pk genoeg om met het verkeer (muv snelweg) mee te komen.
 
Ja, dat anere spul..

zie mijn avatardinges...

bij 'reizen en toeren' --> kleine fietsen voor dikke tochen(ofzo) heb ik (weer) meer verteld
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan