Racen op een oude CBR Fireblade (SC28, 33 of 44)

Thanx! Jij rijdt een blauwe GSX-R met dubbele uitlaatpijpen toch..?
Dikkere olie klinkt niet logisch... Je zou eerder verwachten dat dunnere olie , 5 W 40 ipv 10 W 40 minder slip veroorzaakt omdat deze sneller op temperatuur is...
 
Check je koppelingskabel of die niet te strak staat. Er moet speling op de koppelingshendel zijn, ongeveer 0.5cm aan het uiteinde van de hendel.

De koppelingsplaten los meten heeft niet zo veel zin. Je moet de dikte van het hele pakket meten. Hoe dik het pakket moet zijn, kan ik dan weer niet zeggen, sorry. ;)

Het zouden de veren kunnen zijn, maar niet zo waarschijnlijk. Mijn veren zitten er 78.000km in en zijn nog zo goed als nieuw.

Waarschijnlijker is dat ze gewoon versleten zijn.

Ik zou je aanraden om originele koppelingsplaten te kopen. Ik heb in mijn straatfiets EBC platen zitten, maar ben daar niet tevreden over. En het viel me op dat de vierkante vlakjes groter zijn, De ruimte ertussen is dus kleiner. En dan kan de olie er minder goed tussen komen. Met de EBC koppelingsplaten schakelt mijn Fireblade pas echt als een traktor.
 
Thanx! Jij rijdt een blauwe GSX-R met dubbele uitlaatpijpen toch..?
Dikkere olie klinkt niet logisch... Je zou eerder verwachten dat dunnere olie , 5 W 40 ipv 10 W 40 minder slip veroorzaakt omdat deze sneller op temperatuur is...

Ja klopt! Kom net van een dikke Blade af :) Ga waarschijnlijk weer "terug".. Veel leuker :Y
 
Had de koppeling ook erg los staan, een ruime cm op de hendel.
heb eens preventief de platen vervangen en idd ook weer voor originele platen en veren, niets mis mee.

Bart, weer terug naar de Blade 8-) ? haha bevalt de gixxer niet.
Vorige week voor het eerst op de zx10 gereden erg leuke machine maar moet er nog wel aan wennen en vond hem niet super snel aanvoellen maar dat was het eerste gevoel.
 
Had de koppeling ook erg los staan, een ruime cm op de hendel.
heb eens preventief de platen vervangen en idd ook weer voor originele platen en veren, niets mis mee.

Ik keek toevallig zaterdag in het werkplaatshandboek, en daar staat dat je zelfs tussen de 10 en 20mm speling moet hebben, gemeten aan het uiteinde van de hendel. Dus mijn 5mm was al aan de krappe kant. ;)
 
Zo ik meld me hier ook even aan als "bijna-blade-eigenaar".
Ik ga zaterdag een omgebouwde blade van een collega overkopen (word mijn circuitfiets), ik post dan wel een foto :).

Heeft enkel nog de onderkuip als kuipen en het kontje.
Verder breed stuur en dubbele stalen remleiding erop vooraan.

Zijn er puntjes die verbeterd moeten worden aan een fireblade als je op circuit gaat? Alsook welke banden etc.

Alvast bedankt

Werd doorgestuurd door de jongens van het normale blade-topic.
 
Zijn er puntjes die verbeterd moeten worden aan een fireblade als je op circuit gaat?

  1. De rijder. :)
  2. Staalflex remleidingen. Voor beter gevoel bij het remmen.
  3. De rijhoogte achter. Die kan zeker 2cm omhoog, waardoor de motor wat meer grondspeling bij de uitlaat krijgt.
  4. 17" voorwiel. Voor makkelijker bandenkeuze.
  5. De achterschokker. Gewoon omdat die na 15 of meer jaar wel op zal zijn. Laat hem in ieder geval even servicen.
  6. Uitlaat. Voornamelijk omdat de standaard uitlaat zo groot is dat je hem snel aan de grond rijdt.
  7. Stepjes mogen wel wat naar achteren en omhoog.

Echt, veel meer hoef je er niet aan te doen. ;)
 
1. Dat zal terug een werkpunt worden :p
2. Stalen remleidingen zitten er al op
3. Hoe? :p
4. Zal zaterdag eens kijken of het 16" voorwiel er nog in zit ja of nee.
5. Die is geloof ik nog goed
6. Zit een open demper van viper op (moet nog db-killer maken)
7. Allright
 
@3: Als je de originele vering blijft houden, dan heb je een setje tailrisers nodig.

Bijvoorbeeld hier: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page

Of deze: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page

Als je de hele achterschokker vervangt, dan zit daar meestal een rijhoogte instelling op en kun je hem daar mee hoger stellen. Mijn Wilbers achterveer heeft dat in ieder geval.

full
 
Met een 17" voorwiel wil de motor rechtuit nog wel eens een beetje zwabberen wanneer je overschakelt (hoewel dat toch voornamelijk aan de rijder ligt, denk ik ;)). De remedie daarvoor is je voorvering 5mm door te steken.

Doorsteken helpt ook wanneer je vindt dat de motor niet zo neutraal door de bocht gaat (dat hij zich te veel wil oprichten). Maar let op dat het per merk banden verschilt hoe de motor door de bocht gaat. En dat ook de rijhoogte achter er weer invloed op heeft. Dus dat moet je eigenlijk een beetje proefondervindelijk uitvinden.

Ik heb hem zelf niet doorgestoken, maar ga dat zeker de volgende keer even proberen. Ik rij op dit moment met een setje Bridgestone BT003, en die zijn wat ronder dan Pirelli's, heb ik het idee.
 
Oh ja. Zorg dat je de remklauwen helemaal blinkend schoonmaakt, anders krijg je daar opmerkingen over bij de keuring. Ik maak ze schoon met siliconenspray, werkt heel goed.

En zorg ook dat je nieuwe remvloeistof hebt. Als je remvloeistof donker is geworden, dan kunnen ze hem daar ook op afkeuren.

Kijk, zo:

full


En niet zo ;):

full
 
Zo ik meld me hier ook even aan als "bijna-blade-eigenaar".
Ik ga zaterdag een omgebouwde blade van een collega overkopen (word mijn circuitfiets), ik post dan wel een foto :).

Heeft enkel nog de onderkuip als kuipen en het kontje.
Verder breed stuur en dubbele stalen remleiding erop vooraan.

Zijn er puntjes die verbeterd moeten worden aan een fireblade als je op circuit gaat? Alsook welke banden etc.

Alvast bedankt

Werd doorgestuurd door de jongens van het normale blade-topic.

dit is mijn mening/verhaal.

Als je gaat beginnen met circuit rijden hoe je in prensieppe niets veel te doen, ik heb 6 jaar bijna origineel gereden (op een RVS uitlaat na dan omdat deze was door gerot) en reed iets van 2.10 op cpz (leuk om naar toe te werken denk ik zo)
Een 17'' voorwiel is wel rete handig omdat je veel meer banden keuze hebt, dan is het verstandig de voorpoten iets door te laten zakken (dacht 10mm, maar Junior Gixxer weet dat wel ;) en is ook persoonlijk)

Achterkant verhogen heb ik nooit gedaan(vond de motor scherp genoeg sturen), ben wel na 6 jaar overgestapt op Hyperpro vering dit mede omdat me achtershock lek was(dus nieuwe hyperpro shock) en de motor onstabiel ging worden (bleek achteraf erg oude en te weinig olie in te zitten), toen ook stalen remleiding gemonteerd omdat de rubberen het niet meer bij hielden, mag ook wel na 15jaar (tijden 2.05 op cpz).
Uitlaat/kuip stepjes verhogen enz ook nooit gedaan, misschien door de circuitkuipen en rvs bochten dat het niet nodig was, tuurlijk reed ik wel eens een kuipje en stepje aan de grond maar niet met mate (dan moet je meer gaan verzitten).
Wat ik wel erg prettig vond en vrij snel heb gedaan is snelgas, geeft meer rust omdat je een kortere gas uitslag hebt en je pols niet zo hoeft te draaien.

Remmen is idd wel een punt, zorg dat ze schoon zijn er goede (zijn ook de originele nissin) blokken in zitten en de vloeistof helder is.
Omdat de motor al wou oud is kijken ze er bij de keuring toch anders tegen aan heb ik het idee.

verder goed humeur mee nemen en veel lol beleven :Y
 
Laatst bewerkt:
Het is btw ook geen originele fireblade meer.
Zaterdag heb ik hem en zal ik eens wat foto's posten.
Zit een breed stuur op en enkel de onderkuip nog.
Ander frontkapje, en moet ook nog ergens een toerenteller scoren :p.

Wel alvast bedankt voor de tips!
Ga inderdaad eerst standaard proberen en dan zien wat ik aanpas en wat niet.
 
dit is mijn mening/verhaal.

Als je gaat beginnen met circuit rijden hoe je in prensieppe niets veel te doen, ik heb 6 jaar bijna origineel gereden (op een RVS uitlaat na dan omdat deze was door gerot) en reed iets van 2.10 op cpz (leuk om naar toe te werken denk ik zo)
Een 17'' voorwiel is wel rete handig omdat je veel meer banden keuze hebt, dan is het verstandig de voorpoten iets door te laten zakken (dacht 10mm, maar Junior Gixxer weet dat wel ;) en is ook persoonlijk)

Achterkant verhogen heb ik nooit gedaan(vond de motor scherp genoeg sturen), ben wel na 6 jaar overgestapt op Hyperpro vering dit mede omdat me achtershock lek was(dus nieuwe hyperpro shock) en de motor onstabiel ging worden (bleek achteraf erg oude en te weinig olie in te zitten), toen ook stalen remleiding gemonteerd omdat de rubberen het niet meer bij hielden, mag ook wel na 15jaar (tijden 2.05 op cpz).
Uitlaat/kuip stepjes verhogen enz ook nooit gedaan, misschien door de circuitkuipen en rvs bochten dat het niet nodig was, tuurlijk reed ik wel eens een kuipje en stepje aan de grond maar niet met mate (dan moet je meer gaan verzitten).
Wat ik wel erg prettig vond en vrij snel heb gedaan is snelgas, geeft meer rust omdat je een kortere gas uitslag hebt en je pols niet zo hoeft te draaien.

Remmen is idd wel een punt, zorg dat ze schoon zijn er goede (zijn ook de originele nissin) blokken in zitten en de vloeistof helder is.
Omdat de motor al wou oud is kijken ze er bij de keuring toch anders tegen aan heb ik het idee.

verder goed humeur mee nemen en veel lol beleven :Y

Ik zou even moeten meten.. :P
Maar wat hier allemaal gezegd wordt klopt. Begin eens redelijk simpel.
Ik heb de oude fiets van Mick85 gekocht. Een complete race blade voor niet te veel geld.
Zo kan ik dit jaar wat meer dagen boeken, als ik een standaard motor had gekocht moesten er weer dingen aan veranderen. Denk aan vering enz.

Over het rijden kan ik nog niet veel zeggen, 22 mei wordt mijn eerste dag met de blade op Assen.
 
eerste dag met de blade word ergens in juli op Mettet.
Ben echt verliefd op dat circuit :D.
Ging super met men CB500, dus ben benieuwd wat het doet met de blade.
 
eerste dag met de blade word ergens in juli op Mettet.
Ben echt verliefd op dat circuit :D.
Ging super met men CB500, dus ben benieuwd wat het doet met de blade.

Mettet is idd leuk circuit paar weken geleden voor het eerst gereden, voordeel van jou, je woont lekker dichtbij ik moet echt overnachten anders is het niet te doen.

En het is even werken met de blade, maar moet zeggen als je het door hebt valt het reuze mee, moet met me kawa ook nog aardig werken.
 
ik rij nu 4 jaar op een 93er blade, alleen op assen.de eerste keren met originele vering, de laatste tijd met aangepaste vering voor en achter...HK suspension...wereld van verschil! ben van 1.58 naar 1.53 gegaan...wil nu wel graag wat jingers...mag ook een 600rr zijn...ik wil ook nog graag wedstrijden rijden in de ow cup alleen laat mn portemonnee dat momenteel nog niet toe. 6 juni heb ik mn volgende crt spirtgridtime circuitdag...nu al weer zin in! mijn motor is verder voorzien van een 17"wiel,verstelbare rem/schakelset en andere vertanding, ...15-45.gebruik ik alle 6 versnellingen.
 
achterkant heb ik omhoog gezet door zelf nieuwe driehoekvormige lonkplaten te maken waar 1 van de 3 gaten een cm hoger zit...komt de kont ong 2.5 cm omhoog..tevens heb ik de uitlaat vlak voor de demper doorgezaagd ,omhoog gezet en weer vastgelast...veel meer grondspeling..
 
Terug
Bovenaan Onderaan