Racen op een oude CBR Fireblade (SC28, 33 of 44)

Hey schakelfreak je stond iets verder bij ons,
ik reed eerst 3, race in 4
was dat gevalletje met die camera, weet je al van wie die was ??

we hebben het wel getroffen met het weer he, ik ben ook weer op zoek naar ene circuitfiets, DR-Z mag er weer uit, ging wel lekker gister :)

Jaa ik heb nog ff met jou/jullie staan ouwehoeren :), jij was degene die de motor (r6) leende toch??
Weet voorderest niks van die camera, ben van mezelf te eerlijk om te zeggen dat ik em mis terwijl die eigenlijk van een ander is :P
Wat was je tijd tijdens de cup?? Ik ben toen niet verder dan een 2:07 gekomen.
Blijkbaar heb ik nog een mikpunt in de buurt nodig om iets snellere tijden te rijden...

trouwens... woensdag had ik brood, kaas en tosti ijzer meegenomen, beviel me erg goed :+
 
Jaa ik heb nog ff met jou/jullie staan ouwehoeren :), jij was degene die de motor (r6) leende toch??
Weet voorderest niks van die camera, ben van mezelf te eerlijk om te zeggen dat ik em mis terwijl die eigenlijk van een ander is :P
Wat was je tijd tijdens de cup?? Ik ben toen niet verder dan een 2:07 gekomen.
Blijkbaar heb ik nog een mikpunt in de buurt nodig om iets snellere tijden te rijden...

trouwens... woensdag had ik brood, kaas en tosti ijzer meegenomen, beviel me erg goed :+
klopt dat was ik.

tijd in de cup was 2.06.70 dus viel me helemaal niet tegen voor de 2e keer Zandvoort, 1e x die fiets en 1x circuit 2010.

Was een Top dag :Y en geluk met het weer gehad ook :Y
 
Het is effe stil geweest, en ik heb nog geen foto's, maar ik kan zeggen dat de motorfiets leeft :). Vanavond of morgenavond ga ik een testritje maken.

De motor lijkt het ECHT goed te doen, beter dan mijn straatfiets. Ik zag zaterdag dat er 120 sproeiers in de carburateurs zitten, in plaats van 115. Er zit dus een Dynojet kitje in. Het blok loopt erg lekker. Met de testrit ga ik uitvinden of de versnellingsbak nog goed is :).

Ik moet eerst wat beugeltjes maken voor de kuip.
 
Okee lekker bezig zo te lezen. :)
Ik heb vandeweek een beginnetje gemaakt met het schuren van de onderkuip.
(moet echt me tijd even beter gaan indelen)
Van het weekend wil ik wat polyester troep halen en verf bij de verfhandel of spuiterij.
Ook moet ik mijn compressor spuit weer eens gaan opzoeken..
Flinke lading schuurpapier inslaan en geduldig beginnen met de kappen weer mooi netjes strak te maken.
 
schakelfreak hier sta je ook nog insturend
full
 
Hey grappig man :)

Hmmmz als ik zo kijk moet ik die audi s wel even iets anders gaan insturen :+
Volgende keer ga ik proberen zo laat mogelijk rechtsom naar die pion te sturen, dan zal de lijn linksom een stuk wijder gereden kunnen worden
+ hogere bochtensnelheid
+ dan ook sneller de bocht uit. :Y
Nu goed onthouden voor volgend jaar :')
 
Laatst bewerkt:
Het moeilijkste aan op het circuit rijden vind ik op dit moment vooral het 'voorsorteren' voor de bocht voor de juiste rijlijn. Ik wil nog wel eens te vroeg insturen. Dat voelt dan sneller aan, omdat ik met hogere snelheid kan insturen. Maar in feite is het langzamer omdat je bij de het uitkomen al je snelheid kwijt bent.

Beter om iets langzamer de bocht in te gaan zodat ik bij het uitkomen eerder op het gas kan. Dat is sowieso nog een probleempje bij mij. Op zich moet je op het gas gaan tot je voelt dat je achterwiel wat begint te glijden. Maar zo ver ben ik nog lang niet :).
 
Hey grappig man :)

Hmmmz als ik zo kijk moet ik die audi s wel even iets anders gaan insturen :+
Volgende keer ga ik proberen zo laat mogelijk rechtsom naar die pion te sturen, dan zal de lijn linksom een stuk wijder gereden kunnen worden
+ hogere bochtensnelheid
+ dan ook sneller de bocht uit. :Y
Nu goed onthouden voor volgend jaar :')
ja zeker omdat ik Zandvoort amper kenden was het de eerste 2 sessie's even afkijke waar het het beste insturen was,
want zoals gezegd ben je geneigd om hard en snel in te sturen terwijl iets laten lopen en eerder op het gas waarschijnlijk sneller is :)

was wel een geslaagde dag verder, zie je gelijk wat hoofdjes achter de nicknames he
 
Je het idd grappig om forum leden tegen te komen en te weten te komen wie wat voor persoon nu echt is :)

Jij leert wel snel opzich als je zo weinig ervaring hebt op zandvoort.
Neem aan dat je wel op andere circuits al ervaring had?

Voor de liefhebbers heb ik btw ook wat filmpjes op youtube geplaatst
sessie 1 tot de cam ermee ophield

sessie 2 en 3 uit derde persoon perspectief gefilmd (incl 2 keer drive by met mij in de grindbak :+)

sessie 4 en weer stopt die dr mee

Door de filmpjes weet ik nu wel waar ik volgende keer ook iets andere lijnen ga proberen te rijden :Y
 
Je het idd grappig om forum leden tegen te komen en te weten te komen wie wat voor persoon nu echt is :)

Jij leert wel snel opzich als je zo weinig ervaring hebt op zandvoort.
Neem aan dat je wel op andere circuits al ervaring had?

Voor de liefhebbers heb ik btw ook wat filmpjes op youtube geplaatst
sessie 1 tot de cam ermee ophield

sessie 2 en 3 uit derde persoon perspectief gefilmd (incl 2 keer drive by met mij in de grindbak :+)

sessie 4 en weer stopt die dr mee

Door de filmpjes weet ik nu wel waar ik volgende keer ook iets andere lijnen ga proberen te rijden :Y
valt mee, 2008 1x zandvoort op de soes1000
2009 4x Zolder, 1x met een RGV250 en 3x met een SRAD750
2010 net die ene keer zolder op de R6

Laatste keer ging het wel lekker dat wel, maar om te gaan verbeteren zou ik een circuitfiets moeten kopen en ene dag of 8 per jaar moeten kunnen rijden :)
 
Heeeej, mijn motor leeft! Zaterdag de laatste kleine dingetjes gedaan om de motor in ieder geval rijdend te hebben. En zondag de shakedown gedaan. Op een niet nader te noemen achteraf plek in het midden van het land :).

Het begon goed. De motor startte als een speer! Liep mooi, weinig rammels vanuit de koppeling. Volgens mij had ik al eerder gezegd dat dit wel een aardig blokje was. Hij maakt minder herrie dan het blok van mijn straatfiets (maar ja, daarvan is het koppelingshuis dan ook bijgevijld omdat hij nogal ingeslagen was). Ook na warm draaien (dunnere olie) geen gekke geluiden.

Dus rijden! Pak aan en gaan! Well, dat viel dus wat tegen. :/ Bij 5000 a 6000 rpm begon 'ie te sputteren en te ploffen. Oh oh, shit on the marble, en volgende week moet ik er al mee op Spa rijden!

Naja, eerste gedachte was dat er misschien wat los zat in de ontsteking, misschien een stekkertje op de bobines niet goed vast. Dus luchtfilter los en kijken. Wat ziet mijn oog: plasjes olie in de carburateurs! Shit!

En toen viel het kwartje... Ik heb er een schuim luchtfilter in zitten en die moet in de olie. Ik heb er olie in gedaan en hem uit laten lekken. Voorheen had ik K&N olie gebruikt, maar dat was zo dun dat ik het eigenlijk niet vertrouwde. Dus heb ik olie gebruikt die je ook voor schuimfilters van crossers gebruikt: kettingzaagolie. En ik was het filter dus vergeten uit te knijpen. :+ De overtollige olie zat dus nu in de carburateurs en cylinders.

Naja, dus filter snel met benzine schoongemaakt om in ieder geval toch te kunnen rijden. Carburateurs schoongemaakt, zo goed als het kon, en opnieuw starten. Eventjes stationair warmdraaien om de boel schoon te branden, en hoppa weer opnieuw proberen.

Dit keer liep hij dus echt SUPER goed! Bij deze fiets komt in de 2e versnelling bij zo'n 10.000rpm het wiel uit zichzelf nog omhoog, iets wat mijn straatfiets niet doet. Zelfs in de 3e wordt 'ie licht van voren in de hoge toeren. Daar heeft een Fireblade normaal net effe niet genoeg PK's voor. Had ik al verteld dat ik uitgevonden had dat deze motor een dynojet kitje had (120 sproeiers i.p.v. 115)? Nu na het opnieuw inslijpen van de kleppen denk ik dat er wel weer tegen de 140pk in het blok zit. Binnenkort gaat hij op de bank (maar ik denk niet dat ik dat voor Spa nog ga redden), dan weet ik het met zekerheid.

Goed, motor aan de kant gezet en nog eens geluisterd. En shit! 'tiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktiktik', geluid van een tikkende klep! OMG, de kleppen zijn ingeslepen en gesteld, er had niks horen tikken! Zou ik een montagefout gemaakt hebben? Eerst nog maar eens goed luisteren. En hmm, het tikken was soms zachter, soms harder. Idee: laten we de uitlaat bouten eens aantrekken. En ja hoor! De bouten zaten niet goed genoeg vast. Dus natrekken en weg was het getik. Pfew!

Daarna nog eens een stuk rijden en dit keer de boel wat op zijn flikker geven. De (nieuwe) remblokken begonnen ingesleten te raken, dus het remmen ging ook al beter. En echt, ik kon niks problematisch meer vinden. Zelfs bij voluit accelereren schiet de versnellingsbak niet uit de versnelling. Hij schakelt als een speer (goed, een speer uit het stenen tijdperk, zoals elke ouwe Fireblade, maar alla :)).

Nog een probleempje is dat met het 17" voorwiel de voorkant toch best instabiel wordt bij accelereren. In eerste instantie ga ik de vorkpoten 5.5mm doorsteken om te zien of dat helpt. In tweede instantie komt er een stuurdemper op.

Van de week moet ik nog even bij een uitlaatbakker langs om de uitlaat te verhogen. Ik was van plan bij Mile Pajic langs te gaan, maar die zit helemaal in Doetinchem. Heeft iemand nog een tip voor iets dat dichterbij zit? Het is dus wel wat handwerk, er zal wel wat gelast moeten worden.

Nou het allerergste: ik had wat mensen meegenomen die foto's en filmpjes zouden maken. Maar helaas heeft mijn videocamera (een VHoldr CountourHD) een standby stand. Als 'ie 5 minuten ofzo niet gebruikt wordt gaat 'ie in standby. En dus hebben mijn vrienden met een camera zitten filmen die uit stond. :/ Ik heb alleen wat filmpjes van het uitpakken enzo.

Ik heb nog wel in de middag wat stickers zitten plakken, en de motor ziet er inmiddels al heel wat beter uit :). Foto'tjes komen wat later.

Volgende week Spa!
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal! Fijn dathie zo goed loopt! Een dynojetkitje kan dus wel eens waar zijn voor je geld. Merk je ook een flinke toename in het middengebied? En qua gasreactie?

Ik moet zeggen dat ik er nog niet genoeg mee gereden heb om echt verschil te merken. Ik merkte vooral dat hij in het bovengebied harder doortrok. Er zit duidelijk meer pk's boven de 10.000rpm dan op mijn (standaard) straatfiets. Mijn straatfiets komt alleen in z'n 1 uit zichzelf omhoog.

Ik had wel het gevoel dat de motor wat bruter aanvoelde, en ik denk dat dat kwam door de gasreactie die wat beter is. Met mijn straatfiets merk ik dan weer in lage toeren (zeg 3000-4000 rpm) dat hij wat langzaam 'op gang' wil komen. Rond de 6000rpm begint hij dan meer te trekken.

De racer komt wel degelijk sneller op gang, en er was minder verschil in trekkracht onder de 6000rpm en boven de 6000rpm. Hij begint gewoon te trekken als het gas open gaat en houdt pas weer op als het gas dicht gaat :).

Maar ik weet niet wat er precies allemaal aan de carburateur gedaan is. Als ik naar die setjes op EBay kijk, dan zitten er ook boortjes bij om links en rechts wat gaatjes groter te maken enzo. Ik weet dat mijn carburateur 120 sproeiers heeft, maar of er meer aan gedaan is dan dat...?
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk maken de hoeveelheid PK's ook niet uit. Of je nou 130pk of 140pk hebt, je redt het met je Fireblade toch niet op gas tegen die moderne motoren met 180pk en traction control.

Wat belangrijker is, is de handelbaarheid van de motor. Als het blok lekker lineair over het hele toerenbereik de trekkracht gelijk houdt, zonder pieken of dalen, dan trek je zonder angst het gas tot de stuit open en hou je hem vol open tot je weer moet afremmen. :) Who needs traction control? Gewoon een motor met lineaire gasafgifte!

Ik las laatste een test van supersports in Fast Bikes (geloof ik). En wat waren de top 2 motoren? 1e plaats de BMW S1000RR. Want die had een ontzettend sterke motor en een hele betrouwbare traction control. 2e plaats de Honda CBR1000RR. Die had zo'n beetje de minst sterke motor van de hele grid, maar door de manier waarop het blok zijn power afgeeft en waarop de motor stabiel blijft, was het de enige motor die de S1000RR kon bijhouden.

Met een Honda Fireblade (welke dan ook) win je, simpelweg omdat je minder voorzichtig hoeft te zijn :).

Maar goed, ik heb al meermalen achter bijvoorbeeld een dikke Ducati 1098 gezeten, waarbij ik hem in de bocht aan het inhalen was. Alleen maar om hem weer te zien vertrekken als we de bocht uit kwamen.
 
Uiteindelijk maken de hoeveelheid PK's ook niet uit. Of je nou 130pk of 140pk hebt, je redt het met je Fireblade toch niet op gas tegen die moderne motoren met 180pk en traction control.

Wat belangrijker is, is de handelbaarheid van de motor. Als het blok lekker lineair over het hele toerenbereik de trekkracht gelijk houdt, zonder pieken of dalen, dan trek je zonder angst het gas tot de stuit open en hou je hem vol open tot je weer moet afremmen. :) Who needs traction control? Gewoon een motor met lineaire gasafgifte!

Ik las laatste een test van supersports in Fast Bikes (geloof ik). En wat waren de top 2 motoren? 1e plaats de BMW S1000RR. Want die had een ontzettend sterke motor en een hele betrouwbare traction control. 2e plaats de Honda CBR1000RR. Die had zo'n beetje de minst sterke motor van de hele grid, maar door de manier waarop het blok zijn power afgeeft en waarop de motor stabiel blijft, was het de enige motor die de S1000RR kon bijhouden.

Met een Honda Fireblade (welke dan ook) win je, simpelweg omdat je minder voorzichtig hoeft te zijn :).

Maar goed, ik heb al meermalen achter bijvoorbeeld een dikke Ducati 1098 gezeten, waarbij ik hem in de bocht aan het inhalen was. Alleen maar om hem weer te zien vertrekken als we de bocht uit kwamen.

volgens mij overschat jij de Fireblade een beetje ;)

de reden dat je zo'n ouwe Blade makkelijk opentrekt is door het mindere vermogen en het hoge gewicht..

echt niet dat jij een 09 1000RR zo eff tot de stuit opentrekt in de bocht :N
 
echt niet dat jij een 09 1000RR zo eff tot de stuit opentrekt in de bocht :N

Nee wat hij bedoelt is dat, ALS je dat zou doen, je geen piek in het vermogen hoeft te verwachten waardoor je onverwacht alsnog de baan af gaat.. :)
 
Laatst bewerkt:
mijn ervaring.

De blade is inderdaad vrij zwaar, de tailriser heb wel gezorgd dat die wat makkelijker de bocht invalt.
Opvallend voor mij was dat hij onderin redelijk koppel heeft en hard trekt. (aanzienlijk beter dan me zx6r uit 98 :+ en een stukkie minder dan me zx10r )
Het topvermogen in de hogere toeren vindt ik weer een beetje tegenvallen en heb ook gewoon moeite om 600tje normaal voorbij te komen op het rechte stuk.
(kan ook zijn dat me blok al beetje gaar is of ik gewoon niet kan rijden :+ )

De power is er wel voor het (uit)acceleren maar het gaat niet aggressief en snel.
Voor mijn gevoel heeft tot zijn strot doortrekken weinig nut zegmaar.
 
mijn ervaring.

De blade is inderdaad vrij zwaar, de tailriser heb wel gezorgd dat die wat makkelijker de bocht invalt.
Opvallend voor mij was dat hij onderin redelijk koppel heeft en hard trekt. (aanzienlijk beter dan me zx6r uit 98 :+ en een stukkie minder dan me zx10r )
Het topvermogen in de hogere toeren vindt ik weer een beetje tegenvallen en heb ook gewoon moeite om 600tje normaal voorbij te komen op het rechte stuk.
(kan ook zijn dat me blok al beetje gaar is of ik gewoon niet kan rijden :+ )

De power is er wel voor het (uit)acceleren maar het gaat niet aggressief en snel.
Voor mijn gevoel heeft tot zijn strot doortrekken weinig nut zegmaar.

klopt..

en vergeet niet dat het een zware machine is met beperkte pk's... een beetje moderne 600 heeft evenveel pk's met veeel lager gewicht..

voor een beetje echte waarden moet je wat nieuwer gaan zoeken of een ander merk... mn R1 weegt standaard 175kg... gok dat ie nu rond de 165 weegt ofzo... met 152 pk op het achterwiel...

dat merk je wel ;)
 
Qua gewicht was de Blade zijn tijd ver vooruit anders. Rijklaar weegt hij 201.5 kg, terwijl de R1 uit datzelfde jaar maar liefst een halve kilo meer weegt :P Heb daar nog een artikel van de Moto73 van waar ze hem hebben gewogen. Slechts een enkele moderne 1000cc-er zit daar onder (power is ook minder, maar dan nog)..
 
Laatst bewerkt:
Qua gewicht was de Blade zijn tijd ver vooruit anders. Rijklaar weegt hij iets van 201.5 kg, terwijl de R1 uit datzelfde jaar maar liefst een halve kilo meer weegt :P Heb daar nog een artikel van de Moto73 van waar ze hem hebben gewogen. Slechts een enkele moderne 1000cc-er zit daar onder (power is ook minder, maar dan nog)..

wel ietsje meer maar inderdaad redelijk licht voor die tijd maar rond 98 kwamen de andere superbikes en is de Blade een beetje blijven hangen..
 
Qua gewicht was de Blade zijn tijd ver vooruit anders. Rijklaar weegt hij 201.5 kg, terwijl de R1 uit datzelfde jaar maar liefst een halve kilo meer weegt :P Heb daar nog een artikel van de Moto73 van waar ze hem hebben gewogen. Slechts een enkele moderne 1000cc-er zit daar onder (power is ook minder, maar dan nog)..

@je edit: de oer-R1 weegt standaard 175 kilo... een Blade is echt niet lichter ;)
 
volgens mij overschat jij de Fireblade een beetje ;)

de reden dat je zo'n ouwe Blade makkelijk opentrekt is door het mindere vermogen en het hoge gewicht..

echt niet dat jij een 09 1000RR zo eff tot de stuit opentrekt in de bocht :N

Ik bedoelde ook die 900RR tot de stuit. Met die 1000RR zou ik het ook niet doen. :)

Was misschien niet helemaal duidelijk uit mijn verhaaltje... :P

Wat ik eigenlijk in het kort bedoelde is dat de Blade 900RR met z'n 130pk eigenlijk net genoeg (of misschien *net* niet :)) vermogen heeft om te kunnen raggen met de gashendel. Met meer pk's wordt het al gauw lastig.

180pk is eigenlijk gewoon te veel. Maar het is natuurlijk altijd wel lekker als je wat over hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan