Het merk Harley Davidson

TimmyS

MF'er
5 mrt 2010
45
0
Hallo motor liefthebbers,

Voor mijn scriptie van mijn opleidng 'communicatie en media design' ben ik een onderzoek aan het doen naar Harley gebruikers. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Mijn scriptie gaat over merken als Harley Davidson. Hierbij wil ik te weten kommen wat z'on merk betekent buiten het product om, dus buiten de motoren zelf om. Het merk vind ik bijzonder mooi en de mensen die het gebruiken zijn levensgenieters, dit maakt het voor mij erg bijzonder!

Hieronder heb ik een paar vragen die ik jullie wil stellen. Mocht je niet willen antwoorden in het forum kun je ook een prive bericht sturen of mailen naar tim@walkalong.nl. Mocht Harley Davidson een bijzondere betekenis voor jou hebben die buiten de vragen valt en die je wel wil delen, ben ik daar uiteraard erg benieuwd naar!


Waarvoor gebruikt u de Harley motor? Of waarvoor zou u deze gebruiken?
Waarom zou u Harley Davidson aanraden bij anderen?
Is er spraken van een sub-cultuur binnen Harley Davidson? Zo ja, hoe ziet deze er uit?
Als u het logo van het merk ziet staan, waar denkt u dan aan?
Wat voor soort mensen spreek Harley Davidson volgens u aan?
Wat is volgens u typisch iets voor Harley Davidson?

Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen over het merk en de vrijheid die het geeft!

Alvast bedankt.

marisa-miller-troop-support.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je wanneer 10.000 Harley Davidson motorfietsen op de bodem van de oceaan liggen















Een goed begin :P
 
Laatst bewerkt:
Tim, voor iemand die communicatie studeert zitten er teveel typo's en schrijffouten in je post. Doe ff aanpassen. Succes verder!
 
Misschien is het slimmer een echte enquête te maken? Er staan genoeg gratis tools voor online. Overigens moest ik wel even lachen na die zin over levensgenieters _O-
 
Waarom zit er zoveel chroom op een Harley ?


















Zo kan je makkelijk de onderdelen weer terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Tim, voor iemand die communicatie studeert zitten er teveel typo's en schrijffouten in je post. Doe ff aanpassen. Succes verder!


Gelukkig ben ik geen typmiep maar een ontwerper (tussen communicatie medewerker en communicatie ontwerpen zit een wereld van verschil!), overigens weet ik dat ik erg slecht ben ik Nederlands, maar bedankt voor het melden, ga er nog is naar kijken!
 
Ach, sommige mensen zijn al snel tevreden hè :+ _O-


Zo, ik begrijp dat jullie geen Harley Davidson fan zijn?

Het lijkt dat hier niemand een Harley fan is, zijn de motoren zo slecht of komt dit ergens anders vandaan?
 
Zo, ik begrijp dat jullie geen Harley Davidson fan zijn?

Het lijkt dat hier niemand een Harley fan is, zijn de motoren zo slecht of komt dit ergens anders vandaan?



Tim,

Het is een mooie motor om te zien en om te horen.

Alleen de Harley staat er bekend om dat ze veel onderhoud nodig hebben.
 
Harley-Davidson is een Amerikaanse producent van motorfietsen uit de staat Wisconsin. Het merk brak door toen tijdens de Tweede Wereldoorlog grote aantallen motorfietsen werden geleverd aan het Amerikaanse leger, onder de naam Liberator.

Harley-Davidson kent een schare van fanatieke fans - onder wie Hells Angels - die van geen kritiek op hun merk willen weten. Volgens niet-fans zijn Harley-Davidsons matig ontwikkeld, schieten ze vermogen tekort, laten de prestaties te wensen over en is de wendbaarheid matig. Toch ziet het bedrijf al twintig jaar op rij zijn omzet en winst stijgen. Harley-Davidson is de enige overgebleven grote Amerikaanse motorfietsenfabrikant. De grootste concurrent is het Japanse Kawasaki dat twee keer zo groot is.

Pogingen om het specifieke geluid van de Harley-Davidson als merk te registreren, zijn mislukt.
 
Harley Davidson is volgens mij meer een "begrip" onder mensen die zelf niet thuis zijn in het motorwereldje. Zo denken volgens mij de meeste niet-motorrijders dat iedere motor met een beetje chroom en "klassieke" look een Harley Davidson is.
 
Twee jonge engineers, William Harley en Arthur Davidson, vrienden sinds hun jeugd, werkten in hun vrije tijd aan hun eerste motorfiets. Twee broers van Arthur, Walther en William, voegden zich al snel bij dit duo, maar een onbekend gebleven Duitse immigrant, die de Franse "De Dion" motor kende, gaf de doorslag aan de totstandkoming van hun bedrijf. In 1903 verscheen een eencilinder motorfiets met een vermogen van 3 paardenkrachten. Op 30 augustus van dat jaar werd de Harley-Davidson Motor Company opgericht. Bill (William) Harley, de ontwerper van de groep, ging verder studeren op zuigermotoren, en in 1909 verscheen de eerste "V-twin", een zuigermotor met twee cilinders onder een hoek van 45 graden. Deze "V-twin" werd al snel een succes.

In de jaren twintig stonden de HD's bekend als bijzonder robuust en betrouwbaar op de toen tamelijk ruwe racecircuits. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog stond er een stenen Harley-Davidson fabriek in Milwaukee. In de Tweede Wereldoorlog werd de Harley-Davidson internationaal bekend als motorfiets van de bevrijders. Ze werden per schip via Moermansk in groten getale naar Rusland verscheept als oorlogshulp, en reden zodoende ook aan het oostelijk front. Menig verzamelaar heeft later zijn "Liberator" ergens uit een boerenschuur in het Oostblok gehaald en gerenoveerd.

Beroemde types zijn de genoemde "Liberator", de "Knucklehead" (1936), de "Duo Glide" (het eerste model met voor- én achtervering) en de majestueuze "Electra Glide" (1965) (het eerste model met elektrische startmotor). Na een periode van samengaan met andere firma's binnen de AMF-groep (American Machine & Foundry), waarbij ook andere motoren werden voorzien van het HD-merk (Aermacchi-HD en HD-Cagiva), kocht een groepje gefortuneerde liefhebbers in 1981 de Harley-Davidson naam terug voor 75 miljoen dollar ("The Buyback"). Ze kwamen in 1983 met een nieuwe lijn HD-motorfietsen met het zogeheten Evolution-blok, bijgenaamd Blockhead, op de markt waaronder de 833 cc Sportster, een goedkoper maar kwalitatief goed instapmodel dat was bedoeld als concurrent van de vele Japanse motorfietsen. Velen kochten daarna de grotere 1340 cc V-twins. Er zijn vele modificaties bedacht en men ziet HD's zowel in de meest kale -, als in bijzonder opgesmukte versies rondrijden.

In de cultfilm Easy Rider speelden HD-motoren van het type "custom", ook wel chopper genoemd, een hoofdrol. Customs met hun vele chroom en extreem hoge sturen, zijn in de zestiger jaren (en lang daarna) een hype geweest. Veel merken hebben een vergelijkbaar model uitgebracht.
 
Harley Davidson is volgens mij meer een "begrip" onder mensen die zelf niet thuis zijn in het motorwereldje. Zo denken volgens mij de meeste niet-motorrijders dat iedere motor met een beetje chroom en "klassieke" look een Harley Davidson is.

Dat is (voor mij;)) wel erg interessant en was mij ook al een beetje opgevallen door gesprekken op Harley forums.

Toch knap dat ze dat 'begrip' hebben weten te creëren, wat zou jij/zouden jullie onder dat begrip verstaan?
 
Types V-twin-blokken: Flathead (Liberator), Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Blockhead. Deze namen verwijzen naar de vorm van het kleppendeksel en zijn in feite bijnamen. HD zelf heeft steeds een andere typeaanduiding (bijvoorbeeld: model J, F, ..., Evolution²)

Liefhebbers blijven de oudere modellen onderhouden en berijden. Er zijn veel HD-clubs van enthousiaste mannen en vrouwen.

Enige bekende HD-modellen van de laatste jaren: de "Softail" waarbij de achtervering onderaan het frame is verborgen zodat de motorfiets eruit ziet als een hardtail, zoals in de jaren voor de invoering van de achtervering; de "Fat Boy" die feitelijk een apart model is in de softail-familie; en de "Heritage", een softail in retro-uitvoering; de Sportster-familie; en de Touring familie waartoe onder meer de "Electra Glide" en de "Road King" behoren.

Meest recent is de ontwikkeling van het "Revolution" blok in 2001. Dit is een vloeistof gekoeld 60 graden V-twin motorblok dat wordt toegepast in de VRSC familie. Het bekendste model uit deze familie is de "V Rod". Dit hoog toerige motorblok is nogal een trendbreuk met de luchtgekoelde V twins, iets waar de overwegend traditionele Harley fans vaak aan moeten wennen.
 
Typisch iets voor Harley Davidson... mag het ook Buell zijn?
Iets wat blijkbaar bij een Buell moet is het volgende;

Mijn buurman heeft een Buell en die moet elke keer als er gereden wordt minimaal 10 a 15 minuten stationair draaien in de tuin met koude motor. Daarna moet de motor worden afgezet, en na 5 minuten moet deze nog even stationair lopen en dan is ondertussen ook de motorkleding aan en dan kan er gereden worden.

Dit ritueel schijnt trouwens ook te moeten in de winterperiode als er niet gereden wordt, maar de motor wel aan moet, anders overleeft hij de winter niet. Minimaal 15 minuten stationair in de vrieskou en dan uitzetten en de schuurdeur weer dicht.

Voor mij dus nooit Buell of HD, omdat je minimaal 20 minuten bezig bent voor je weg kunt rijden!
Bij mijn Yamaha is het de motor starten, eventjes een paar seconden wachten om de olie overal in het blok te krijgen en dan rustig aan wegrijden. Dit alles kan al binnen 20 seconden. Dus nee.. voor mij geen Amerikaanse motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan