Het merk Harley Davidson

Spot- en bijnamen voor Harley-Davidson zijn er legio. Soms worden ze zelfs door het merk in stand gehouden:

Harley-Davidson (fabriek): The Company, American Iron, Hog heaven, Milwaukee Iron

Harley-Davidson raceteam dat in 1921 werd opgeheven: The wrecking crew

Harley-Davidson (motorfietsen): American Iron, Milwaukee Iron, Hog, Help Douwen (HD), Milwaukee Vibrator

Harley-Davidson 350 cc model A, AA, B en BA 1926: Peashooter (naar het geluid)

Harley-Davidson C-serie (500 cc, ca. 1927): Baby Harley-Davidson

Harley-Davidson C-Serie (500 cc, ca. 1934)

Harley-Davidson Evolution-blok: Blockhead, Evo-head

Harley-Davidson F-head v-twin 1909: Silent Grey Fellow (deze eerste Harley v-twin was stiller dan de eencilinder en grijs gespoten).

Harley-Davidson Heritage Softail Nostalgia: Cow Glide, Moo Glide (naar de Cowhide-cover van de buddyseat)

Harley-Davidson kopkleppers vanaf 1966: Shovelhead, Shovel (de kleppendeksels deden aan een kolenschop denken)

Harley-Davidson kopkleppers vanaf het Model E (1936): Knucklehead (de cilinderkoppen zaten vast met grote moeren die aan de knokkels van een vuist deden denken)

Harley-Davidson kopkleppers vanaf het model F (1948): Panhead (naar de panvormige kleppendeksels)

Harley-Davidson modellen met silent blocks: Rubber Glide

Harley-Davidson Screamin'Eagle opvoerkit: Screamin' illegal

Harley-Davidson Sportster 1970: Boatback

Harley-Davidson Sportsters met Shovelhead-blok: Ironhead

Harley-Davidson VRSC-blok dat samen met Porsche werd ontwikkeld: Revolution Engine

Harley-Davidson Wide Glides: Duck Tail

Harley-Davidson XR 750 (1970): The waffle iron (de cilinderkoppen werden zo heet dat de zuigers smolten)

Harley-Davidson XR 750 (1972): Alloy head (aluminium cilinderkoppen om de problemen met the waffle iron op te lossen)

Harley-Davidson zijkleppers: Flathead (de cilinderkoppen waren plat omdat er geen kleppen in zaten)
 
Harley Davidson is volgens mij meer een "begrip" onder mensen die zelf niet thuis zijn in het motorwereldje. Zo denken volgens mij de meeste niet-motorrijders dat iedere motor met een beetje chroom en "klassieke" look een Harley Davidson is.
Zoiets ja. Daarnaast trillen je je vullingen uit je tanden als je er op zit als hij stationair draait. Ze hebben hun charmes in de zin dat ze rauw en industrieel aanvoelen, en daarnaast en hoge blingbling factor hebben. Sommige mensen zijn daar gevoelig voor. Anderen niet.
 
Harley-Davidson is een Amerikaanse producent van motorfietsen uit de staat Wisconsin. Het merk brak door toen tijdens de Tweede Wereldoorlog grote aantallen motorfietsen werden geleverd aan het Amerikaanse leger, o.......

Twee jonge engineers, William Harley en Arthur Davidson, vrienden sinds hun jeugd, werkten in hun vrije tijd aan hun eerste motorfiets. Twee broers van Arthur, Walther en William, voegden zich al snel bij dit duo, maar een onbekend gebleven Duitse immigrant, die de Franse "De Dion" motor kende, ....

Types V-twin-blokken: Flathead (Liberator), Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Blockhead. Deze namen verwijzen naar de vorm van het kleppendeksel en zijn in feite bijnamen. HD z....


Thnx voor alle verhalen! Harley is natuurlik duidelijk een merk met een verhaal, een best stoer verhaal zelfs, zouden ze hierdoor zo groot geworden zijn?
 
Dus dan zou je kunnen zeggen dat als men een Harley koopt, je naast een motor ook een stukje uitstraling voor jezelf koopt?

Hoe zien jullie een Harley rijder?

Ieder koopt een motor die hij of zij aanspreekt.


Gewoon als een motor rijder.
 
Ieder koopt een motor die hij of zij aanspreekt.


....
Wat spreekt er zo aan bij Harley Davidson (of andere merken)? Gaat het dan over de punten waar een merk voor 'staat'? Hoe andere mensen je zien met z'on motor? etc?
 
Zoiets ja. Daarnaast trillen je je vullingen uit je tanden als je er op zit als hij stationair draait. Ze hebben hun charmes in de zin dat ze rauw en industrieel aanvoelen, en daarnaast en hoge blingbling factor hebben. Sommige mensen zijn daar gevoelig voor. Anderen niet.

Al die eigenschappen maken blijkbaar een Harley een Harley, ze zouden wel betekenis hebben? Maar welke betekenis weet ik nog niet.... Ik kan me vooral bij het verliezen van je vullingen geen waardige betekenis verzinnen ;)
 
Ik ben wel benieuwd naar je cijfer bij vakken als Onderzoeksmethoden :P


Haha die zijn vrij aardig hor, geloof dat dit niet in de boeken vermeld wordt, maar t geeft wel een goed beeld, hiernaast heb ik nog ander onderzoeken lopen hor (literatuur enz... dat is wat saaier ;))
 
je hebt echter niet veel meegekregen over de voorwaarden voor een enquete, als je dit echt wilt gebruiken zal het je geen enkele kwantitatieve informatie bieden. daarbij komt ook nog eens dat de empirische waarde zo hoog ligt, dat de betrouwbaarheid zo goed als nihil is.
 
Wat spreekt er zo aan bij Harley Davidson (of andere merken)? Gaat het dan over de punten waar een merk voor 'staat'? Hoe andere mensen je zien met z'on motor? etc?

Goeie vraag. Ik denk dat aan een HD een bepaald imago vast zit, waar sommige kopers gevoelig voor zijn.
Een buitenstaander ziet een Harley vaak als "de" motor. Je moet volgens de gemiddelde buitenstaander toch heel wat in je mars hebben wil je zo'n "pk-monster" kunnen besturen.
Ik denk dat de meeste motorrijders daar heel anders tegenaan kijken. Maar voor een koper kan/zal dat "stoere" imago best meespelen.

In Amerika is het imago vooral de vrijheid die slimme reclamemakers er aan hebben gekoppeld en misschien ook wel het "bad boy" imago dat er aan vast zit. Speelt volgens mij in Nederland veel minder, zijn we toch wat nuchterder in.
 
Laatst bewerkt:
Wat spreekt er zo aan bij Harley Davidson (of andere merken)? Gaat het dan over de punten waar een merk voor 'staat'? Hoe andere mensen je zien met z'on motor? etc?
Echte motorrijders malen totaal niet om het merk dat ze rijden, ALS het maar rijdt en (enigszins) remt.
 
je hebt echter niet veel meegekregen over de voorwaarden voor een enquete, als je dit echt wilt gebruiken zal het je geen enkele kwantitatieve informatie bieden. daarbij komt ook nog eens dat de empirische waarde zo hoog ligt, dat de betrouwbaarheid zo goed als nihil is.

Ik wil deze info niet direct gebruiken, ik wil hier van leren, zodat ik bijvoorbeeld een goede enquête kan opstellen. In een enquête is niet echt ruimte voor discussie. Deze wil ik graag wel opzoeken om het effect van het merk goed te zien, het taal gebruik van voor en tegenstanders zegt voor mij veel meer dan een cijfertje.

Uiteraard heb je wel gelijk, maar hiervan was ik wel van op de hoogte. Echter waardeer ik het meedenken!
 
Echte motorrijders malen totaal niet om het merk dat ze rijden, ALS het maar rijdt en (enigszins) remt.

Zijn Harley Davidson rijders, die merk trouw zijn(??), dan geen 'echte' motor rijder? En wat zijn het dan wel?
 
Zijn Harley Davidson rijders, die merk trouw zijn(??), dan geen 'echte' motor rijder? En wat zijn het dan wel?
Of ze moeten harley rijden omdat ze anders niet mogen meespelen met de andere clubleden, of het zijn huisvaders met een midlife crisis.
 
Of ze moeten harley rijden omdat ze anders niet mogen meespelen met de andere clubleden, of het zijn huisvaders met een midlife crisis.

Zouden er daar veel van zijn? Dat zou wel interessant zijn omdat dan 'de motor', het product ondergeschikt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan