Het grote K100 topic

Heeft iemand toevallig een kleurenschema van het contactslot van een K100 uit 1986 . Wil een alarm aansluiten . Of dat je weet welke kleur draden waar heen gaan .
 
Volgens mij was er bij de eerste serie tot 1986 een probleem met een tussenas die met te weinig klinknagels vast zat en deze kregen dan speling waardoor het blok ging klapperen en dan moest deze as vervangen worden.
Stel anders deze vraag even op het forum van http://bmwk.nl Daar is veel meer kennis aanwezig.
 
Volgens mij was er bij de eerste serie tot 1986 een probleem met een tussenas die met te weinig klinknagels vast zat en deze kregen dan speling waardoor het blok ging klapperen en dan moest deze as vervangen worden.
Stel anders deze vraag even op het forum van http://bmwk.nl Daar is veel meer kennis aanwezig.
dank , had het forum al gevonden maar wou mij nog niet aanmelden voor ik een K in mijn bezit had daarom dat ik het hier even neerpen *D
 
Het forum is gewoon voor iedereen leesbaar en daar kun je dan zelf ook wel de benodigde info uit filteren.
Ik rijd nu ook een K100 en het is een betrouwbare reis genoot alleen vind ik het autorijden op 2 wielen want alles gaat vanzelf, gezapig en gemoedelijk.
Doordat de K serie probleemloos veel kilometers kan rijden worden ze veel ingezet voor woonwerk verkeer inclusief het doorrijden in de winter en dat is wat minder goed voor alle elektra aansluitingen.
Dat lijkt dan een zwak punt maar is het feitelijk niet.
Onderdelen voorziening is goed en gemakkelijk te verkrijgen alleen liggen de prijzen over het algemeen wat hoger als bij de japanners.
Groot voordeel is op mijn bmw de grote kuip want ik heb een RT uitvoering en ik blijf zelfs in de regen rijdend vrijwel helemaal droog.
Nog een voordeel voor mij is dat de bmw mij niet zo uitdaagt om te hard te rijden en dat is goed voor mijn rijbewijs hahahaha
 
Het forum is gewoon voor iedereen leesbaar en daar kun je dan zelf ook wel de benodigde info uit filteren.
Ik rijd nu ook een K100 en het is een betrouwbare reis genoot alleen vind ik het autorijden op 2 wielen want alles gaat vanzelf, gezapig en gemoedelijk.
Doordat de K serie probleemloos veel kilometers kan rijden worden ze veel ingezet voor woonwerk verkeer inclusief het doorrijden in de winter en dat is wat minder goed voor alle elektra aansluitingen.
Dat lijkt dan een zwak punt maar is het feitelijk niet.
Onderdelen voorziening is goed en gemakkelijk te verkrijgen alleen liggen de prijzen over het algemeen wat hoger als bij de japanners.
Groot voordeel is op mijn bmw de grote kuip want ik heb een RT uitvoering en ik blijf zelfs in de regen rijdend vrijwel helemaal droog.
Nog een voordeel voor mij is dat de bmw mij niet zo uitdaagt om te hard te rijden en dat is goed voor mijn rijbewijs hahahaha

voor soms werk verkeer zou het ook moeten dienen , ik heb daarnaast nog een zijspan ook dat voor de zondagsritten en verloven moet dienen ........

heb in de tijd al een k75 S en een k1 met zijspan , een k 1200 gt met span en enkele dagen een k 1200S gehad (door inruil ) maar zoek nu iets goedkoop en goed *D *D
 
Goedkoop zijn ze want tot 1500 euro heb je voldoende keuze. Goed zijn ze ook wel want ze draaien zonder grote problemen 250.000 tot 300.000km zonder revisie.
Alleen wel regelmatig de splines invetten van de cardanas. Verder is het met zoals elke 2ehands motor dat je er een beetje geluk mee moet hebben.
Normaal gesproken is het verder een kwestie van benzine in de tank en gaan met de banaan. hahaha
Hoewel ik met mijn bmw ook eerst met een valse start ben begonnen maar dat lag meer aan het goedbedoelde gepruts van iemand die dacht te kunnen sleutelen aan een motorfiets.
Nu ik hem zelf goed voor elkaar heb gekregen is het een prima woon/werk fiets.
Stond laatst alleen wel stil met een defekte spanningregelaar en dat tydens een toerritje van het werk. -O-
Heb ik mooi mijn koffie met gebak gemist en een heerlijke middaglunch. -O- Dat vond ik nog het ergste. _O- _O-
 
Zit al een tijd op motorforum maar nog niet hier bij de K100 . Nu ik een K100 heb dus wel . Het is nooit mijn soort motor geweest maar nu ik hem heb bevalt het toch prima . Heb er ook een radio op gezet en een beetje muziek erbij is ook wel lekker . Versnellings aanduiding werkt niet en de kilometerteller laat mij ook wel eens in de steek , en het neutraallampje brand ook in de tweede en hoogste versnelling maar verder heb ik nog geen problemen , ik heb hem ook nog niet zolang . Ga er dus van de winter ook mee rijden tenminste als het niet glad is en er geen pekel is gestrooid . Volgend jaar maar even een grote beurt geven en lid worden van de K100 club hier in Eelde . Oh ja heb al een kleurenschema gevonden op internet .
 
ik wist niet dat er een k100 topic was :D

ik ben bezig om mijn k100rs om te bouwen tot een scrambler
zo is die nu
IMG_1877.jpg

en even een snelle shop gemaakt pas geleeden om te kijken hoe hij word :)
bmw-4.jpg



even 1 vraagje, hij houd in als je van stationair gas geeft!
iemand die dit ptobleem ooit heeft gehad?


greets, wallie
 
Met of zonder luchtfilter box aan de luchtmassameter gemonteerd?
Of is dit een motronic uitvoering zonder lmm?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit hele forum doorgenomen en ben zeer onder de indruk van alle kennis en tips. Al een tijd ben ik zeer geïnteresseerd in het aanschaffen van een K100. Ik rij nu ruim 4 jaar motor en ben begonnen op een Kawasaki GPZ 550 uit '86. Tegenwoordig rij ik op een Yamaha Genesis uit '87. Ik ben het een beetje zat om constant geflitst te worden omdat ik te hard rij en wil wat comfortabeler door het leven gaan en heb geen zin om constant kettingen te smeren.

Ik ben zeer te spreken over de K100 vanwege zijn betrouwbaarheid en het feit dat je er zelf redelijk makkelijk aan kan sleutelen (al heb ik daar weinig ervaring mee...) Toevallig liep ik afgelopen week binnen bij een dealer die een oude K100 RT uit '86 had staan met ong 80000 km op de teller. Niet goed meer in de lak, maar alles deed het nog en hij startte meteen. Ik ga er komende zaterdag een proefritje op maken. De vraagprijs is 800 euro, wat dus heel weinig is. Op dit moment kan ik helaas ook niet meer missen...

Hebben jullie tips voor mij waar ik op moet letten tijdens de testrit en het bekijken van de motor? Alvast heel erg bedankt voor de tip.
 
Of de snelheids meter werkt.
Niet teveel speling op de aandrijflijn. Kun je controleren door hem op de middenbok te zetten en in de eerste versnelling en dan kijken hoever je het achterwiel kan verdraaien. Wel motor uit he.
Verder alle elektra op werking controleren.
Ook de motor net zo lang stationair laten lopen totdat de koelfin aan springt want deze gaan nog wel eens vast zitten.
Verder de banden controleren op ouderdom en droogtescheurtjes en profieldiepte.
De achterschokbreker wil ook nog wel eens lek wezen/gaan.
Verder moet hij regelmatig stationair lopen en als je gas geeft goed oppakken zonder te stotteren of in te houden.
Trek hem ook eens helemaal door tot aan het rode toerengebied om te kijken of hij dat wel wil doen en ook soepel er naar toe loopt.
De kilometerstand van 80.000 valt voor een bmw heel erg mee. Even ervan uitgaand dat de teller het wel doet he.
Ik heb trouwens mijn RT gekocht voor 400 euro en het is nu winter dus zijn de prijzen meestal wel wat lager. Dus ruimte voor onderhandelingen denk ik over de prijs hahahahha

Je hebt trouwens bijna dezelfde redenen waarom ik voor een bmw heb gekozen. Alleen dat flitsen viel wel mee maar dat komt denkelijk doordat ik in het noorden van nederland woon en daar is alles wat overzichtelijker.
 
Laatst bewerkt:
Met of zonder luchtfilter box aan de luchtmassameter gemonteerd?
Of is dit een motronic uitvoering zonder lmm?
met box en lmm :)
was voor ik hem uit elkaar had, heb nu alles schoongemaakt maar nog niet de kans gehad om het te starten ( nog kleine dingen doen )

zal hem met de 1e tank soieso zo'n flesje met injector reiniger erin doen!

maar het leuk mij meer een probleem met te veel of te weinig benzine?
miss moet die gewoon even aan de laptop oid?
 
Jammer voor jou maar hij kan niet aan de laptop.
Misschien eerst benzine filter vervangen?
blijft hij stotteren maar gaat al stotterend wel het toerental omhoog of slaat hij af?
Hoe oud zijn de bougies? Staat de electrode afstand wel goed?
Slaan de bougiekabels niet door? Dit kun je controleren door als de motor loopt er met een plantenspuit water over te nevelen. Als de kabels slecht zijn dan zie je vanzelf blauwe vonkjes verschijnen of hij gaat op 3 of minder cilinders lopen.
Anders wordt het echt zoeken en dat vertel je niet in een paar regels hier op MF
 
Jammer voor jou maar hij kan niet aan de laptop.
Misschien eerst benzine filter vervangen?
blijft hij stotteren maar gaat al stotterend wel het toerental omhoog of slaat hij af?
Hoe oud zijn de bougies? Staat de electrode afstand wel goed?
Slaan de bougiekabels niet door? Dit kun je controleren door als de motor loopt er met een plantenspuit water over te nevelen. Als de kabels slecht zijn dan zie je vanzelf blauwe vonkjes verschijnen of hij gaat op 3 of minder cilinders lopen.
Anders wordt het echt zoeken en dat vertel je niet in een paar regels hier op MF
oke das jammer :P laptop zou makelijker zijn haha

nee het is als ik gas geef valt die even bijna dood en dan gaat die gewoon normaal :S
daarom dacht ik even te veel benzine, maar weet zo snel even niet hoe dat kan

en de rest moet ik even gaan bekijken
 
Klinkt alsof je de TPS moet afstellen. Kun je gemakkelijk zelf zonder speciaal gereedschap. Staat op bmwk.nl duidelijk omschreven.
 
De achterschokbreker wil ook nog wel eens lek wezen/gaan.

Ik heb trouwens mijn RT gekocht voor 400 euro en het is nu winter dus zijn de prijzen meestal wel wat lager. Dus ruimte voor onderhandelingen denk ik over de prijs hahahahha

Je hebt trouwens bijna dezelfde redenen waarom ik voor een bmw heb gekozen. Alleen dat flitsen viel wel mee maar dat komt denkelijk doordat ik in het noorden van nederland woon en daar is alles wat overzichtelijker.

Bedankt voor de tips. Hier heb ik zeker wat aan! Hoe zie ik of de achter schok breker lek is? Zie je dan vloeistof?

Hier in Amsterdam is het erg moeilijk om te zien waar ze staan te controleren op snelheid, ze zijn er behoorlijk handig in.

Ik dacht dat 800 euro al wel heel erg laag was voor een K100, op Marktplaats zijn ze een stuk duurder. Maar als ik hoor dat jij hem voor 400 gekocht hebt, betekent dat inderdaad dat ik nog wat moet kunnen onderhandelen.

Hopelijk bevalt mijn proefrit morgen en ben ik er zo van ondersteboven dat ik dan ook eigenaar ben van een K100!
 
Zit al een tijd op motorforum maar nog niet hier bij de K100 . Nu ik een K100 heb dus wel . Het is nooit mijn soort motor geweest maar nu ik hem heb bevalt het toch prima . Heb er ook een radio op gezet en een beetje muziek erbij is ook wel lekker . Versnellings aanduiding werkt niet en de kilometerteller laat mij ook wel eens in de steek , en het neutraallampje brand ook in de tweede en hoogste versnelling maar verder heb ik nog geen problemen , ik heb hem ook nog niet zolang . Ga er dus van de winter ook mee rijden tenminste als het niet glad is en er geen pekel is gestrooid . Volgend jaar maar even een grote beurt geven en lid worden van de K100 club hier in Eelde . Oh ja heb al een kleurenschema gevonden op internet .

Klinkt als voornamelijke elektraproblemen. Check de stekkers/contacten op corrosie en spuit er een beetje contactspray in.
Probleem met een uit vallende kilometerteller heb ik ook weleens gehad. Kan zijn dat de kabelboom die je tellerset ingaat gecorrodeerd is. Geef tijdens het rijden en wegvallen van de snelheidsmeter eens een paar tikken tegen de tellers aan. Mocht dat niet helpen, schroef dan even de snelheidssensor los die op de cardanklok zit. Zit vast met een kleine inbus in een plastic hulsje. Maak dat een beetje schoon met een pluisvrije doek en voorkom dat er vuil in de cardanklok valt. Vastschroeven en testen.

Succes!
 
@gibbeman ja als de schokbreker lek is kun je dat zien omdat er dan vettigheid op de achterbrug zit.
De schokbreker is op zijn kop gemonteerd en daarom zie je het heel snel dat hij lek is.

@bert 111 mooie uitvoering en voor een bmw weinig kilometers.
Wel checken of alles werkt en hoe de algehele staat van de motor is.
 
@bert 111 mooie uitvoering en voor een bmw weinig kilometers.
Wel checken of alles werkt en hoe de algehele staat van de motor is.

Tja , wat kan ik er van zeggen , is belange niet nieuw , zoals gezecht 97000 km , uitgaande as is vervangen , van 8 naar 16 klinknagels ( dacht dat het origineel vanaf 1986 zo was ?? ) versnellingsbak vervangen ( 3de was kapot ) geen lekken , start goed ( ben onaangekondigd toegekomen , 2 uur te vroeg *D ) hij moest de baterij nog aansluiten , vond hem wel langdurig roken ,remschijven niet te veel ingevreten , bij koude motor op de middenbok niet al te goed schakelen niet omdat hij kraakt maar moeilijk naar zijn 2 , geen proefrit mee kunnen doen , ..... nog maar eens goed nadenken
 
Bmw bakken zijn sowieso geen schakel wonders en zeker niet als ze koud zijn. Die van mij schakelt als hij koud is ook stug en hakerig en moet dan ook met beleid en wat aandrang geschakeld worden.
Wat voor kleur had de rook?
Stond hij toen hij gestart werd op de zijstandaard of op de middenbok? Als hij op de zijstandaard stond dan is het logisch dat hij wat langer een beetje blauw rookt want dat is eigenlijk een productie fout van bmw. De olie in het carter loopt op de zijstandaard naar links zo rechtstreeks de cilinders in en dan langs de zuigerveren de verbrandingsruimte in en dat wil dan wel roken als die olie verbrandt.
Waarom kon je geen testritje maken dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan