Het grote K100 topic

Met de rode garagezeep van de action krijg je de resten wel weg; Insmeren, bakkie doen en dan wegvegen.
 
Hallo beste BMW rijders,

ik ben Guido en ben al langer aktief op dit forum.
woon in Sneek en ga met O.V. naar Sassenheim
om een BMW K100RS uit 1990 op te halen.
Nog nooit op gereden en ben ontzettend benieuwd..
heb al heel wat gelezen over deze motoren en ben redelijk voorbereid.

Staat al 4 jaar ongeroerd stil..dus ik neem een verse accu en een jerrycan verse benzine mee.

!! Spannend !!

morgen zal ik een foto plaatsen(als ik hem thuis krijg) :-D
 
Na 4 jaar stilstand rijdend mee nemen? :?

Ja dat is zeker spannend :X
Ik benijd je niet en ik zou het zeker niet doen.
O nog even een tip neem even iets als een bandenpomp mee want die zullen ook wel behoorlijk leeg zijn en check de werking van de remmen van tevoren.
 
Zo,

dat ging goed!
niet geheel zonder probleempjes.
zo trof ik haar aan in de schuur.
full


Andere accu geplaatst die ik had meegenomen met de trein.
Oude benzine eruit gehaald.
Verse erin..
1x starten niks. 2e x choke aan...bijna. 3e x.. lopen!
Mooi werk, alleen spuit er benzine onder de tank vandaan.. o_0
balen..ik kan er niet helemaal bij en dus moet ik die zwarte binnenfairing los halen
en daar breekt mijn eerste schroefje af.
De rest met kruipolie en alles blijft heel.
full


Na een tijdje klungelen en zoeken naar lekke brandstofslang..blijkt dat een van de slangklemmen onder de tank stuk is.
Dáár spuit die brandstof dus uit.
Tank maar eraf gehaald om er goed bij te kunnen..
stukje van de slangklem afgezaagd zodat ie verder wilde schoeven dan dat de bedoeling is en dicht!
Gauw alles in elkaar zetten(in de hete zon..zweten..).
Toch nog anderhalf uur bezig geweest.
Handen wassen..motorkleding aan..en karren maar.
Bandjes bij de pomp opgepomt en tank volgegooit.

Het ABS-waarschuwingslampje heeft de hele weg geknippert en ook de rode driehoek.
En er is GEEN achterrem. tenminste, wel een fysieke rem aanwezing, maar geen werking.
De achterrem doet niets..

187 kilometer naar huis gereden..eerste keer op een BMW K.
Nu staat ze thuis..
full

full
 
Goed hè, zo'n ouwe K :) Hij ziet er trouwens mooi uit, zo op de foto. Voordat je van alles gaat slopen - check het slangetje tussen het rvs reservoir van de achterrem en de cilinder. Als dat verstopt zit (komt nog wel eens voor) krijg je geen remdruk.
 
Oke, morgen even naar kijken,

maar daar gaat olie doorheen, dus als ik die losmaak dan moet het ontlucht worden denk ik?

het rempedaal voelt aan als een loze slag..
 
Ow en nog een vraagje..

de motor is erg 'rauw'

hoort dat zo..? kom van een Africa Twin af en dat is natuurlijk een naaimachientje.
Maar dat rauwe was niet zo heel fijn eigenlijk...
 
Mooi dat het gelukt is! En hij ziet er zeker netjes uit vind ik.
En of je motor loopt zoals die hoort te lopen is niet te zeggen vanachter een toetsenboord :P Moet zeggen dat ik soms ook wel twijfel of mijn blok 100% goed loopt. Misschien dat het er gewoon bijhoort.

Ohja en het is volgens mij al eerder genoemd maar controleer de cardan aandrijving ook, goede kans dat die niet goed gevet is en dan ga je later spijt krijgen als je het nu niet doet...
 
ondertussen:

ben ik naar Motozorg gereden in Leeuwarden en heel vriendelijk geholpen.
wat bleek..het potje remolie van de achterrem was helemaal leeg..
bijgevuld en ontlucht..hij remt weer.
Ze hebben gelijk de voorremolie ook ververst en ontlucht.

Gistermiddag even naar de BMW dealer geweest en een monteur heeft een proefritje gemaakt
op mijn K.
Hij vond hem goed lopen.
Toch gaat er even:

1) nieuwe 20W50 in
2) sychroniseren
3) even injectie reiniger door de brandstof
4) nieuwe voorband
5) ABS resetten

daarna eens kijken of ie mag blijven :-)
 
Heren (en dames?)

Ik heb met de K100LT erg veel moeite met snelle bochten. Snel is ong. 140 en harder. Bij knooppunten of andere bochten op snelwegen moet ik best wel oppassen, anders gaat de motor heel erg heen en weer bij een paar hobbeltjes. Mij lijkt de (achter)demping de boosdoener, had dit namelijk ook toen ik de BMW had afgestoft na 8 jaar en de achterdemper als een vergiet was.

Is investeren in betere demping de oplossing? Of is de motor gewoon te groot voor dat soort fratsen?
 
we moeten maar even zien, maar tot nu toe is er nog geen olie uit de achterrem gelopen.
ik heb laatst 313km gereden tot het 4L lampje aanging..redelijk dacht ik.
ik had er vanaf leeg 21 liter ingegooid.
Vandaag een half flesje Wynns injector+plus+cleaner in een volle tank erbij gegooit.
wellicht helpt dit de injectors schoner te maken.Binnenkant tank lijkt wel nieuw btw.

en hij houdt een beetje in als ik 3000 toeren maak en ik gooi het gas erop.
ik zal me even inlezen wat betreft synchroniseren, want ik weet er niets van..wat en waarom en zo
misschien wordt ie daar wat rauw van en houd ie een beetje in.
Zal ook nieuwe bougies halen. iemand een goede tip voor NGK's ?
 
Haha die is duidelijk. Dat de demping weg is zal wel niet, (ik weet hoet het is om met een lekke demper te rijden :X ) maar ik heb denk wel de fout gemaakt te bezuinigen op vering '(
Zit nu iets meer dan een jaar deze (denk ik) op.
 
Ik heb dat wel eens met Hagon besproken. De J is een ouder ontwerp dat het op een K75 of K100 naked nog wel redelijk doet. Voor een LT zou Rita Morren hem niet aanbevolen hebben. Dan kwam je op de N terecht. Zo ook bij YSS, omdat dit itt Hagon maatwerk ik kan een 302 nog net, maar bij voorkeur adviseer ik daar de 366 met dikkere spindel en grotere zuiger. Geeft toch meer reserves, zeker als je lekker door wilt kachelen met de LT.
 
Ik heb dat wel eens met Hagon besproken. De J is een ouder ontwerp dat het op een K75 of K100 naked nog wel redelijk doet. Voor een LT zou Rita Morren hem niet aanbevolen hebben. Dan kwam je op de N terecht. Zo ook bij YSS, omdat dit itt Hagon maatwerk ik kan een 302 nog net, maar bij voorkeur adviseer ik daar de 366 met dikkere spindel en grotere zuiger. Geeft toch meer reserves, zeker als je lekker door wilt kachelen met de LT.
Dank voor de toelichting. Heb de shock uit Engeland laten komen, kwam daarna pas achter Morren imports. Zodoende ook niet goed genoeg op de geschiktheid gelet. Leer elke dag O-)
Het is wat je zegt, bij het doorkachelen merk ik de limieten.
Rij voorlopig door met huidige vering, rijdt met normaal gebruik prima. Vering upgrade hou ik in m'n achterhoofd.
 
Dank voor de toelichting. Heb de shock uit Engeland laten komen, kwam daarna pas achter Morren imports. Zodoende ook niet goed genoeg op de geschiktheid gelet. Leer elke dag O-)
Het is wat je zegt, bij het doorkachelen merk ik de limieten.
Rij voorlopig door met huidige vering, rijdt met normaal gebruik prima. Vering upgrade hou ik in m'n achterhoofd.

Ik heb zelf de yss 366 op mij k rs en deze doet zijn werk aardig goed , enige vind ik de hi-speed demping een beetje te traag , maar dan ben ik met ohlinns ook erg verwend op mijn andere motor (Rsv1000r factory) . Maar voor dat geld zeker niet slecht !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan