Het grote K100 topic

Heeft er toevallig iemand een windscherm? Het plastic is flink dof geworden, er zou eigenlijk een nieuwe opmoeten. Ik kijk er niet doorheen, dus het stoort niet, maar het zou misschien fijn zijn.


Fraaie motor en mooi kleurtje ;)

Probeer het scherm eerst eens schoon te maken met tandpasta bijvoorbeeld.

Op deze site + forum is daar een en ander over te vinden: BMW K1 K75 K75C K75RT K75S K100 K100LT K100RS K100RT K1100 K1100LT K1100RS K1200 K1200GT K1200LT K1200R K1200RS K1200S K1300 K1300GT K1300R K1300S K1600 K1600GT K1600GTL Bert Meijerink
Bespaard je mogelijk een hoop geld

En idd dat 'slecht' schakelen is bekend bij deze motoren, hoort er gewoon bij.
Net als een rokende uitlaat bij koude start
- wit van condens of
- blauw van motorolie die in de cylinders is gelopen.

Ik zie dat ie op de foto op de jiffy geparkeerd staat. Zo loopt de motorolie in de cylinders! Deze motoren kun je beter op de bok parkeren. Beter voor het blok. Ik gebruik de jiffy alleen om af te stappen en 'm daarna op de bok te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip! Zal hem in het vervolg op de bok zetten, ik vind de jiffy lekker makkelijk. :P

Tandpasta zal ik ook eens proberen. :)
 
De K is idd gevoelig voor olie wat in de cilinder loopt als die op de jiffy staat. Kwaad kan het niet. Na dat de K 2x was omgewaaid van de bok af liet ik m maar lekker schuinstaan. dat beetje rook is snel weg.
Hakerig schakelen is ook iets wat er bij hoort. al hoewel de soort olie ook erg belangrijk is. Ik deed er een additief in. Geen enkel probleem meer.

de ruit kan je polijsten met speciaal spul en een polijst schijf. nieuwe kopen kan altijd nog
 
M8...en die zijn lastig te vinden :-)
Het gat in het stuur waar het schroefdraad doorheen gaat heeft zelf geen schroefdraad, maar M10 past er net niet doorheen.

Inmiddels ben ik bezig met de ombouw maar krijg de stuurschakelaars, koppelingshendel, etc met geen mogelijkheid op het nieuwe stuur :? Het is toch echt een 22mm stuur..
Inmiddels is de houder van de koppelingshendel zelfs al doormidden.. shit, dat wordt fietsen morgen.. -O-
 
Hoi allemaal,

Ik zit er over te denken een k100lt uit '88 te kopen.
Ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor woon/werk, zo'n 120-140 km per dag.

BMW kennende gaat deze motor lang mee maar wat vinden jullie een hoge kilometerstand voor dit type?

Alvast bedankt!
 
Hoi, volgens mij is het een prima motor voor dat doel. Je leest vaak dat de K-motoren 'tonnen' kunnen rijden....mits goed onderhouden. Bij mij (K100 RT uit 1988) staat er bijna 120.000km op de teller en hij rijdt nog prima.

Veel plezier!
 
Bedankt voor de reactie!
Ik heb er inmiddels 1 gekocht, een k100lt uit '91. Prima ding en superfijn voor woon-werk.
Heb m'n telefoonhouder die ik nog van m'n auto had erop geschroefd, voor de navigatie wel te verstaan. Heb 'm voor woon-werk gekocht maar zit nu al aan Engeland te denken! :)
 
Waarom raad je Halfsynthetische olie aan als ik vragen mag? Net volledig synthetische Motorex olie ingegooid. Na de oude olie uiteraard eruit te hebben gelaten en het filter vervangen.

Trouwens, dat klapperen uit de voorkant klinkt bekent. Ik heb het eigenlijk alleen wanneer ik wegrijd en onder de 1500 toeren blijf. Maar is dat klinknagelprobleem niet alleen zo met de oudere K modellen waarna BMW later naar een verbeterde bevestiging zijn gegaan? Of is dit weer wat anders...?

Beetje erg late reactie, had er overheen gelezen. Maar onder het motto "beter laat dan nooit" een antwoord:
Volsyntheet heeft een andere samenstelling die het rubber in de afdichtingen kan aantasten (klepseals bv). Bovendien is het te dun (5w40 en 0w30 e.d. die bij motorzaken te koop zijn) omdat de motor een soort automotor is die van lage toeren houdt.

Uiteindelijk is een normale of halfsyntheet motorolie nog goedkoper en maakt hij met dikkere olie (20w50) veel minder herrie.

Nog een leuk kwaaltje ontdekt: De fan van de koeler. Van de zomer op de stelvio achter een bus gehangen (erbij komen kan daar echt niet, de bus kan er zelf net rijden) en weer het lampje van de motortemperatuur aan. gelukkig ging de bus net even aan de kant waardoor er door hogere snelheid weer frisse wind ingeademd kon worden, maar de fan was weer vastgelopen. (zat al een goede 2e handse op).

Do motor wordt normaliter nauwelijks warm. Enkel in de bergen en in een file op een zomerse dag kom je erachter dat de fan niet werkt. Omdat die dus nauwelijks iets doet, gaat de fan zwaar lopen en verbrandt de motor ALS hij dan een keer wat moet doen.

ik wil er een schakelaartje bij bouwen zodat ik de fan zelf ook aan kan zetten en zo kan voorkomen dat-ie vast gaat zitten. Is een klusje voor de winter..
Verder niet zo enorm belangrijk, want onder enigzinds normale omstandigheden heb je dat ding gewoon nooit nodig.

Verder van de zomer met de bijna belastingvrije "salamander" met 145000 op de klok zonder 1 plof verkeerd 3000km door de alpen gereden :]
 
Hoi, volgens mij is het een prima motor voor dat doel. Je leest vaak dat de K-motoren 'tonnen' kunnen rijden....mits goed onderhouden. Bij mij (K100 RT uit 1988) staat er bijna 120.000km op de teller en hij rijdt nog prima.

Veel plezier!


Tijd terug artikel onder ogen gehad over een K100 die het klokje rond was: 1 miljoen km dus :}

Hadden ze uit elkaar gehaald om te kijken hoe het met de slijtage was, kon zo weer inelkaar gezet worden voor de volgende miljoen was de conclusie...
Het geheim: goed onderhouden en eerst stationair warm laten lopen bij koude start
 
huh stationair warm laten lopen?
gewoon rustig rijden het eerste stuk en daarna pas het gas erop is toch voldoende lijkt mij.

voor die fan is het het mooiste als je hem na het starten automatisch even laat draaien met een schakelingetje dan zal hij nooit vast komen te staan (moet vast wel wat voor te maken zijn door de electronica mannen) maar de schakelaar vind ik wel een goede tip en ga ik zeker ook uitvoeren. Hij doet het nu nog wel maar ja voor hoe lang. en gezien ik de dikke radiator heb wordt de motor niet snel warm
 
of je hangt er een tijdje een stuk plastig of karton voor (voor de radiator) met wat ducktape..

zo doe ik het in ieder geval..
dan weet je snel genoeg of hij aanslaat..
 
goed onderhouden en eerst stationair warm laten lopen bij koude start


huh??
ik start hem pas als ik m'n jas aanheb, dan kan ie even lopen tot ik helm op heb en handschoenen aan..
dan rustig de wijk uit (800M) daarna gelijk een drukke 80km weg op.
nog niks last hoor *O*

ventilator heeft bij mij nog nooit gewerkt, lampje van temp ook nog nooit aan geweest.
 
niet zo moeilijk doen, gewoon gassen. politie doet wel gekkere dingen met zon k100 en dat gaat ook allemaal goed ;)
 
Dat het zo stil is, betekent volgens mij dat het gewoon goede motoren zijn waar nooit problemen mee zijn!
Toch? :P

Nieuwe K100 rijder meldt zich! Gekocht van Vliegende Baksteen. Ik heb gisteren een proefrit gemaakt, en volgende week ga ik de motor halen! Wooohoooo!

*O*
 
Klopt, probreemloze motoren!
die rijden KM na KM....de mijne al bijna 200dkm.

veel plezier van je K100
 
Thanks :) De teller staat netjes op de 150k, ik hoop dat ik er nog heel wat bij kan zetten :)
Het was in ieder geval heerlijk om weer sinds lange tijd (zo'n beetje sinds mijn vakantie in Japan) op de motor te zitten :D
Ik kijk uit naar volgende week, de eerste echte rit :)
 
Klopt, probreemloze motoren!
die rijden KM na KM....de mijne al bijna 200dkm.

veel plezier van je K100


naaaaaaah B| probleemloos wil ik niet zeggen :N

na 350.000km heb ik toch echt het blok moeten vervangen hoor B|
en hij is pas van 1985 :$

nu het blok van een 89er d'r onder met wel 60.000 op de teller *O*
 
Wat was er loos me je blok?


uitgaande as waren de klinknagels aan het losgaan.
en hij trilde zo erg dat de tank meer herrie maakte dan de uitlaat (trillen)
nieuwe 12 klinker was 125 euri
kreeg aanbod om blok te kopen met maar 60.000 op de teller voor 140 euri

keus was zo gemaakt :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan