VTR SP Cultbike topic 18

Status
Niet open voor verdere reacties.
antwoordt voor abbeyrules: over je vraag in vorige topic:
mijn normale settings:
achter: veerspanning stand 4
compres (boven) 10 klicks zachter dan hardtse stand
rebound (onder) 1 hele draai terug vanuit hardste stand.

voor:
voorspanning: gelijk aan 4de groef
compres (onder) 12 klicks terug vanuit hard
rebound(boven) 7 klicks terug vanuit hard.

zelf vindt ik dit erg lekker rijden
als ik op vakantie ga en vol bepak(met passasier erbij) doe ik alleen de veerspanning achter verhogen naar bovenste stand.

Gisteren een stuk gereden met deze settings en voelde al een heel stuk beter aan :). Alleen nog erg instabiel wanneer er in de bocht ineens een hobbel ligt, lijkt of het voorwiel na de hobbel niet op tijd weer op de grond komt. Dus nog iets verder verfijnen, iemand suggesties? :+
 
Problemen en mogelijke oplossing
Achterkant
Feedback van de band Geen goede feedback van de voorband wordt veroorzaakt door een te zachte voorvork. Je moet een zekere mate van slip kunnen voelen van de voorband. Is dit niet het geval: meer compressie demping.

Glijden van het achterwiel Als tijdens het uitaccelereren de achterkant van de motor gaat glijden: minder compressie demping. Ook als de motorfiets glijdt in de bocht: minder compressie demping.

Uitstappen’ van het achterwiel bij uitaccelereren bocht Compressie demping verhogen. Gaat veelal gepaard met weinig feedback hebben van de achterband.
Het niet absorberen van oneffenheden In eerste instantie minder rebound demping geven. Veelal lost dit het probleem op. Als dit niet het geval is kan nog worden geprobeerd de compressie demping lager/zachter te maken maar pas hiermee op dat dit vervolgens niet tot andere problemen leidt.

Stuiteren bij aanremmen Veelal een gevolg van te hard terug schakelen en/of een (te) lage voorkant. Ook kan geprobeerd worden de rebound demping wat te verlagen.
Achtervering slaat door/blokt Wordt veelal veroorzaakt door een gat in de weg of het rijden over de curbstones. Veelal niet nodig hier wat aan te doen. Indien wel noodzakelijk kan de compressie demping verhoogd worden. Maar dit veroorzaakt veelal dan andere problemen. Kan eventueel proberen om de veervoorspanning wat te vergroten. Ook kan er een zwaardere veer worden gemonteerd.

Motor voelt deinerig bij accelereren De motor komt achteraan te snel uit de veren en acceleert niet vlot uit. De motor voelt deinerig aan en wipt bij het rijden over putten. Bij hard remmen verliest de achterband het contact met de weg. Verhoog de uitgaande demping achteraan

Voorkant

Feedback van de band Meer compressie demping

Glijden van het voorwiel Minder compressie demping. Glijden kan ook veroorzaakt worden door oneffenheden in de weg. In dat geval de rebound demping wat minder maken.

Het niet absorberen van oneffenheden In eerste instantie minder rebound demping geven. Veelal lost dit het probleem op. Als dit niet het geval is kan nog worden geprobeerd de compressie demping lager/zachter te maken maar pas hiermee op dat dit vervolgens niet tot andere problemen leidt.

Stuiteren/doorslaan bij aanremmen Doorgaans is de veer te hard of te zacht (meestal te zacht). Kijk naar de slagindicator wat er aan de hand is. Indien te zacht kan de luchtkamer verkleind worden (begin met 10mm) dus meer olie. Als dit niet voldoende is zal er waarschijnlijk een zwaardere veer gemonteerd moeten worden. Ook kan nog worden geprobeerd de compressiedemping wat te verhogen of de voorveerspanning iets te verhogen

Slingeren bij accelereren Veelal de achterkant te laag omdat deze te laag is afgesteld of omdat deze te zacht is. Indien een compromis noodzakelijk is kan een stuurdemper het slingeren onderdrukken.

Slingeren bij aanremmen Veelal omdat de voorkant te laag staat of de veer te zacht is (zie ook stuiteren/doorslaan bij aanremmen)

Overstuur Te veel rebound demping waardoor de voorkant te langzaam omhoog komt en er overstuur ontstaat. Een te zachte veer kan ook een oorzaak zijn maar dan zouden er ook andere problemen (bv met remmen moeten zijn)

Onderstuur Te weinig rebound demping. Hierdoor komt de voorkant te snel naar boven waardoor onderstuur ontstaat. Een te harde veer kan ook een oorzaak zijn. Echter zijn er veelal dan ook andere problemen.


Overig
• Een goede conditie van de vering is essentieel. Het is daarom aan te raden minimaal 1 maal per jaar de vork van binnen schoon te maken en te voorzien van verse olie. De achterschokbreker verdient na al het zware werk eigenlijk jaarlijks een revisiebeurtje (en dan kun je net zo goed ook je vorkpoten even laten doen). Naar mate de schokbreker ouder wordt, zal deze vuiler worden slijten etc. Dit kan tot gevolg hebben dat deze tijdens gebruik warm wordt wat weer tot gevolg heeft dat de dempingskracht enorm af neemt.
• Schroom niet om advies in te winnen. Let echter wel op. Veel mensen zeggen verstand van zaken te hebben maar blijken dit niet altijd daadwerkelijk te hebben. Leg maar eens aan 3 verschillende ‘experts’ een probleem voor. Grote kans dat je 3 verschillende antwoorden krijgt. Belangrijker is om zelf te gaan experimenteren met de veer-afstelling zodat je weet wat het effect bij een bepaalde handeling is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat een prima prijs .... maar als andere aanbieders ze voor ~1000 eu minder te koop zetten ... :(


2e hands markt ligt aardig op z'n gat volgens mij ...
 
Guys,




6500 all in is toch geen gekke prijs voor mijn sp :?
Als je dat wil vangen....hmmmm tsja...ik weet het niet. Je zit wel helemaal bovenin de particuliere markt...
Persoonlijk schrikt het mij altijd af als ik een motor zie met niet origineel kuip- en spuitwerk. Wellicht is het daarom wijs hem terug te bouwen naar de originele kleurstelling?

Ik zeg maar wat. :?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de complete voorkant van een 954 in mijn hornet 900 deze heeft een 3 spaaks velg(net als mijn hornet). vtr sp heeft 6 spaaks velgen deze heb ik in een xr 600 gebouwd
Goeie kans lijkt mij.

En als we dan ff kijken of zo'n blade ook 50mm clipons heeft, dan kan misschien de hele fork er wel in en heb je ook meteen echte radiale remmen... (ik heb 50mm clipons van een blade, maar weet niet precies van welke).

En de 954 blade, die had volgens mij exact dezelfde velgen als een SP1 en de vork ook. Ik heb daar een voorspatbord van, die is iets langer aan de achterkant dan die van de SP, maar past er zo op.

Ben nu trouwens benieuwd hoe het gaat met kawagressie zijn project, die heeft er poten in van zo'n groene.
 
ik heb de complete voorkant van een 954 in mijn hornet 900 deze heeft een 3 spaaks velg(net als mijn hornet). vtr sp heeft 6 spaaks velgen deze heb ik in een xr 600 gebouwd

Goed bezig (foto?) *O*

En zo zien we maar, alles past overal op. Zij het soms met een "beetje" gefreubel.

Ben nu zelf weer bezig met versie III van de 1000RR seatpipe op de SP, gaat ook weer helemaal goed komen, uiteindelijk. En dit keer verlas ik hem niet, kwak ik hem er onder zoals ie is en ga ik door de knik langs de SP2 achterbrug. Da's vermogen technisch beter als mijn vorige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Guys,




6500 all in is toch geen gekke prijs voor mijn sp :?
Ik vind het zelfs weinig... |(

ik ben er dankzij de huidige markt wel steeds meer zeker van dat de SP de komende jaren niet de deur uit gaat... :N
Ik had er even aan gedacht ivm allerlei plannen op het gebied van huis bouwen en dus een hoge financiele druk de SP de deur uit te doen en wat goedkopers terug te halen... maar als ik er toch nagenoeg niks voor terug krijg :X

Ik ben het overigens wel met Jeroen eens Don, ik zou de originele kappen erop zetten en dat als verkoop gebruiken, dat je er naast nog een kappenset voor hebt, compleet... die zou ik zelfs los gaan verkopen... brengt het denk ik meer op... *O*
 
Guys,




6500 all in is toch geen gekke prijs voor mijn sp :?
Ik denk dat het geen gekke prijs is gezien de staat. Maar je moet idd een liefhebber treffen die het er ook voor over heeft. De markt ligt nog helemaal op zijn gat. Ik zou m echt niet gaan weggeven iig. Trouwens zo'n extra kuipset lijkt mij ook wel wat ;)
 
Hallo Don,

Ik heb voor ca. 4 weken terug een SP1 gekocht. Had de jouwe ook op het oog maar de prijs is qua aanbod gewoon iets te hoog. Vat het niet verkeerd op want ik ga niet beweren dat de motor het niet waard is, het is puur de marktwerking die zijn invloed uitoefend en er staan nogal wat SP-tjes te koop.
Ik denk dat je er idd. goed aan doet de originele kappen erop te zetten en iets te zakken in prijs. Verkoop de extra's los, zo kom je wellicht toch in de buurt van het beoogde bedrag!

Heb nu een SP1 uit 2001, originele Nederlandse motor, 1e eigenaar met maar 20.500 km. Wel moest ik meteen de vierkante BT010's eraf halen, heb BMC filters erop gezet, stalen Hel remledingen en nieuwe remblokken, NGK irridium bougie's en nieuwe olie en we zijn er helemaal klaar voor. En ben toch echt nog een stukkie goedkoper uit.

Maar nogmaals, je motor valt wel op, dus origineel maken en de losse extra's zo verkopen. Ik wil de Rapid Bike wel..... ;)

P.s. ik heb nog 2 nieuwe irridium bougies van NGK voor de SP2 over. Iemand hier interesse. Kosten 17.50/stuk

Guys,




6500 all in is toch geen gekke prijs voor mijn sp :?
 
Laatst bewerkt:
ja don ik denk idd dat het slim is om hem om te bouwen. en dan mij die kappe te verkopen hahah. of past dat niet op een sp2. trouwens heb jij ook twee tanks??

verder is het gewoon een top motor met een hele bizondere kleur.

p.s. weet iemand ergens een tweede hands kappen set?? en tank. ik zou ook graag twee appen hebben om zo eens om te wisselen.

groeten
 
Nou dan heb ik al 3 evt. kopers voor de acc.

Timmerstyle/Nithwith voor de tank+kappenset
Vince voor de stuurdemper
Ridley voor de R-B + kabelboom

Stuurt me maar even een p.m. met een voorstel
 
Laatst bewerkt:
Gister SP2 voorzien van nieuwe ketting en tandwielen. Heb nu weer 16 42. Dit had ik op de SP1 ook al en rijdt een stuk beter. Nu weer power wheelie's mogelijk in 2!!
Ook eerste knee down van het seizoen is een feit.
Makkelijke fietsen die SP1 en 2. Geven altijd volop vertrouwen en rijden erg makkelijk.
 
Hallo Don,

Ik heb voor ca. 4 weken terug een SP1 gekocht. Had de jouwe ook op het oog maar de prijs is qua aanbod gewoon iets te hoog. Vat het niet verkeerd op want ik ga niet beweren dat de motor het niet waard is, het is puur de marktwerking die zijn invloed uitoefend en er staan nogal wat SP-tjes te koop.
Ik denk dat je er idd. goed aan doet de originele kappen erop te zetten en iets te zakken in prijs. Verkoop de extra's los, zo kom je wellicht toch in de buurt van het beoogde bedrag!

Heb nu een SP1 uit 2001, originele Nederlandse motor, 1e eigenaar met maar 20.500 km. Wel moest ik meteen de vierkante BT010's eraf halen, heb BMC filters erop gezet, stalen Hel remledingen en nieuwe remblokken, NGK irridium bougie's en nieuwe olie en we zijn er helemaal klaar voor. En ben toch echt nog een stukkie goedkoper uit.

Maar nogmaals, je motor valt wel op, dus origineel maken en de losse extra's zo verkopen. Ik wil de Rapid Bike wel..... ;)

P.s. ik heb nog 2 nieuwe irridium bougies van NGK voor de SP2 over. Iemand hier interesse. Kosten 17.50/stuk
We want pictures, fotos, images, beelden....
 
Nou dan heb ik al 3 evt. kopers voor de acc.

Timmerstyle/Nithwith voor de tank+kappenset
Vince voor de stuurdemper
Ridley voor de R-B + kabelboom

Stuurt me maar even een p.m. met een voorstel
Dat bedoel ik. Zo heb ik het ook gedaan.
De fiets zo origineel als mogelijk maken, en de losse onderdelen hier aanbieden.
Valt de schade nog enigzins mee.
 
Dat bedoel ik. Zo heb ik het ook gedaan.
De fiets zo origineel als mogelijk maken, en de losse onderdelen hier aanbieden.
Valt de schade nog enigzins mee.
Precies, zo maak je publiek gegadigden ook wat groter, aangezien je de prijs iets kan laten zakken....

Duim voor je dat je eruit gaat komen!
 
antwoordt voor abbeyrules: over je vraag in vorige topic:
mijn normale settings:
achter: veerspanning stand 4
compres (boven) 10 klicks zachter dan hardtse stand
rebound (onder) 1 hele draai terug vanuit hardste stand.

voor:
voorspanning: gelijk aan 4de groef
compres (onder) 12 klicks terug vanuit hard
rebound(boven) 7 klicks terug vanuit hard.
Dit is de stock instelling van de sp1
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan