VTR SP Cultbike topic 18

Status
Niet open voor verdere reacties.
==============================================================
Als je de SP vaker op het circuit gaat gebruiken is het goed om naar de vering/demping te (laten) kijken. De juiste voorvorkveren erin, en een (gebruikte) Ohlins of Wilbers shock achter maakt best verschil. Een stuurdemper heeft de SP eigenlijk niet nodig.

Probeer gebruikte spullen te scoren, er zwerft best wat rond op Ebay.

Vering en demping opgelost hou je een boel gewicht over. De SP heeft eigenlijk zo'n 15 kg overgewicht. Maakt niet uit, je krijgt er een hoop stabiliteit op het circuit voor terug. Als je het geld hebt, koop dan een SP2, die is zo'n 5 kg lichter en wat sterker (bovenin de toeren).

Aan de remmen hoef je eigenlijk niks te doen, ding remt als de beste. Wat je wel kan doen is stalen leidingen monteren, maar da's eigenlijk universeel.

Schakel/remset is ook goed om te doen, niet dat je meteen aan de grond zit met de stepjes, maar wat meer reserve is goed. Moriwaki is een aanrader in deze.
===============================================================

De motor zal alleen op `t circuit gebruikt worden, ik heb een KTM SMT voor op straat. Ik ben van plan een motor in `t buitenland te kopen en dan `t kenteken niet invoeren. Als ik een motor heb laat ik sowieso de vering servicen en afstellen.

Een SP2 is ook leuk maar meteen weer een stukje duurder, het moet wel allemaal een beetje betaalbaar blijven. Die 15 kg overgewicht kunnen denk ik een heel eind weggewerkt worden door polyester kuipen, titanium uitlaatje en alle onnodige onderdelen te verwijderen.
 
Welke bandenmaat werkt `t beste op een SP1, 190/50 is meestal nie ideaal wat betreft stuurgedrag, kan je dan beter een 180/55 of een 190/55 gebruiken. Een 180 zal wel fijner sturen maar heeft deze genoeg grip bij grote hellingshoeken?
 
Even een vraagje over ketting spannen, kan dat gewoon als de motor op de zij-stander staat.

En de speling moet dan ongeveer 2 cm. zijn? en is dat dan de speling naar boven toe.

alvast bedankt.
 
Welke bandenmaat werkt `t beste op een SP1, 190/50 is meestal nie ideaal wat betreft stuurgedrag, kan je dan beter een 180/55 of een 190/55 gebruiken. Een 180 zal wel fijner sturen maar heeft deze genoeg grip bij grote hellingshoeken?

Voor 't circuit heb ik 190/55 diablo's SC2. Let wel op als er een hugger op zit, past ie misschien niet onder. 180 kan ook, ietsje minder rubber op de baan en je moet altijd letten op je vertanding. 16/40 is standaard, 16/42 en 15/42 worden veel gebruikt, afhankelijk van je schakelmomenten. 190/55 en 16/42 bevallen mij goed op Assen = snel circuit. Maar da's wel een SP2 met Akra's, open filters en PCII, dus meer vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over ketting spannen, kan dat gewoon als de motor op de zij-stander staat.

En de speling moet dan ongeveer 2 cm. zijn? en is dat dan de speling naar boven toe.

alvast bedankt.

Koop gewoon een bokje! Is ook fijn met kettingsmeren. 2,5 cm uitslag totaal (naar boven en beneden) wordt aanbevolen.
 
Mijn SP2 heeft stalen rem leidingen voor en achter. Merk onbekend (eropgezet door de vorige eigenaar. Nu is het zo dat ik denk dat deze leidingen niet op een SP2 horen omdat ze te lang zijn. Als ik hard rem komt de halve krul die in de leiding zit vol op mijn voor spatbord die hierdoor al flink beschadigdt is. Achter is eigenlijk hetzelfde verhaal. Te lang en daardoor een halve krul >>>>> beschadiging???
Hoe hoort dit eigenlijk te zitten en hoe zit dit bij jullie motoren?[afbeelding]


De remleidingen is meer ruimte naar boven geven kan helpen.
Of fixeren op de vorkpoot.
Kun je het makkelijkst, en het mooiste, doen met een dun stukje slang, bijv. ontluchtings-slangetje.
Afknippen op iets minder dan een cm.
Tie-wrap erdoor, om de remleiding, en weer terug door het slangetje.
Dan het geheel aan de vorkpoot vast trekken.
Voor het vast trekken nog ff controleren of de leiding het spatbord niet meer raakt.
 
Een SP2 is ook leuk maar meteen weer een stukje duurder, het moet wel allemaal een beetje betaalbaar blijven. Die 15 kg overgewicht kunnen denk ik een heel eind weggewerkt worden door polyester kuipen, titanium uitlaatje en alle onnodige onderdelen te verwijderen.

Hou je een boel meuk over....dit is niet eens de helft....

pics006.jpg


Het ligt voornamelijk aan het budget, hoe licht je hem krijgt.
Het "standaard" spul eraf is goed te doen, vering is gewoon een must.
Wil je een serieus goed sturende machine, moet je ff wat meer uitgeven, en een paar avonden meer in de schuur doorbrengen.
Dan praat ik over: aangepast subframe, race airbox, kabelboom aanpassen, accu onder het blok en gedeelte electronica verplaatsen, PCIII of rapid, verspanningstandwielen uit het blok, enz...
Maar dan heppie ook wat! *D
 
Mijn SP2 heeft stalen rem leidingen voor en achter. Merk onbekend (eropgezet door de vorige eigenaar. Nu is het zo dat ik denk dat deze leidingen niet op een SP2 horen omdat ze te lang zijn. Als ik hard rem komt de halve krul die in de leiding zit vol op mijn voor spatbord die hierdoor al flink beschadigdt is. Achter is eigenlijk hetzelfde verhaal. Te lang en daardoor een halve krul >>>>> beschadiging???
Hoe hoort dit eigenlijk te zitten en hoe zit dit bij jullie motoren?[afbeelding]

Zo te zien gaan de slangen achter de vorkpoten langs naar de klauw.
Tegenwoordig gaat men toch wel meestal de andere kant om en dan langs de buitenkant naar achteren. Je kunt het proberen...

En die tywrap, zit lager dan de tripleclamp, denk dat je moet zorgen dat de leidingen boven die lijn al verder uit elkaar liggen.
 
Een SP2 is ook leuk maar meteen weer een stukje duurder, het moet wel allemaal een beetje betaalbaar blijven. Die 15 kg overgewicht kunnen denk ik een heel eind weggewerkt worden door polyester kuipen, titanium uitlaatje en alle onnodige onderdelen te verwijderen.

Er zit afgezien van de verlichting weinig onnodigs op een SP. Zijstandaard?

Wat voor rondetijden ben je van plan te gaan rijden? 2:10 kun je op Assen met een standaard SP halen. (ik deed er zelf iets langer over :+ ).
(Heb twee jaar met mijn Speen gereden en daar had ik best wel flink in geinvesteerd, maar reed met een standaard CBR600RR eigenlijk al meteen dezelfde tijden (en daar had ik dus alleen benzine in gepleurd verder niks) (speaking of no budget))).
Als het beslist een dikke twin moet zijn, uit Japan, dan koop je een SP.

Anyways...
2:00 met wat upgrades...

De vering heb je genoemd. Ik zou hem dan in de 3e plaats voorzien van een andere tandwielverhouding. 2e is plaksloffen er onder. Valblokken...
Verder zou ik er niet veel aan doen, de meeste winst is in het generaal toch bij de bestuurder te halen. En dat kost in directe zin, verder weinig...

reverse shiften, misschien nog, da's prettig.
 
Welke bandenmaat werkt `t beste op een SP1, 190/50 is meestal nie ideaal wat betreft stuurgedrag, kan je dan beter een 180/55 of een 190/55 gebruiken. Een 180 zal wel fijner sturen maar heeft deze genoeg grip bij grote hellingshoeken?

Ligt er aan wie je het vraagt. Ik ben zelf voorstander van de orginele maat.
 
Even een vraagje over ketting spannen, kan dat gewoon als de motor op de zij-stander staat.

En de speling moet dan ongeveer 2 cm. zijn? en is dat dan de speling naar boven toe.

alvast bedankt.

Nee, dat wil niet, want je moet het wiel draaien en het strakste punt op zoeken. Dan daarop stellen. Speling naar beneden is er doorgaans niet, ivm de zwaartekracht.
 
Hallo, ik ben wat rond aan `t kijken voor een 2 cilinder circuitbike en m`n oog is ook gevallen op de SP1. Ik heb ook naar een RSV Mille en een TL1000R gekeken, de zithouding van de mille past met niet zo, de SP voelt wat compacter aan. Een TLR is minder circuit gericht als een SP1 maar wel goedkoper te vinden.
Zijn er hier mensen die een SP1 gebruiken voor op het circuit? Zo ja wat heb je aangepast. Wat zijn de betaalbare / noodzakelijke upgrades voor circuitgebruik? Zijn er onderdelen van modernere motoren die passen of redelijk eenvoudig passend gemaakt kunnen worden Bijv. een Ohlins vork met radiale remklauwen, of een achterveer van een ander model motor?

Ik hoor graag wat tips van de doorgewinterde SP rijder, b.v.d. Jules.
Ik ben 'door de winter' een SP rider geworden, dát wel ;)

Ik heb de circuit SP van H@nsie begin dit jaar gekocht, dus die is eigenlijk al klaar :+

Maar vering is de meest gewilde aanpassing, dan een PCIII en de rest volgt dan later m.i. :)

Maar een TLR voor op het circuit :N lijkt mij geen goed idee....

Greetz
Gerben :W
 
Ligt er aan wie je het vraagt. Ik ben zelf voorstander van de orginele maat.

Bridgestone bt 002 racing pro erop gehad. Was ook 190/55. Door de hogere band ben je zeker wel een kleiner voortandwiel nodig. (15 tands voor en 42 achter) Verder perfecte band. Wel snel glad..... })
 
Bridgestone bt 002 racing pro erop gehad. Was ook 190/55. Door de hogere band ben je zeker wel een kleiner voortandwiel nodig. (15 tands voor en 42 achter) Verder perfecte band. Wel snel glad..... })

Misschien beetje onnozele vraag, maar waarom zou je een kleiner voortandwiel moeten nemen als je een /55 achterband hebt?
 
Het ligt voornamelijk aan het budget, hoe licht je hem krijgt.
Het "standaard" spul eraf is goed te doen, vering is gewoon een must.
Wil je een serieus goed sturende machine, moet je ff wat meer uitgeven, en een paar avonden meer in de schuur doorbrengen.
Dan praat ik over: aangepast subframe, race airbox, kabelboom aanpassen, accu onder het blok en gedeelte electronica verplaatsen, PCIII of rapid, verspanningstandwielen uit het blok, enz

Avondjes in de garage is ook een deel van de hobby. Ik heb gelukkig een paar vrienden die erg goed zijn met alu en toegang hebben tot draai / frees machines en een vader die toegang heeft toch een cnc gestuurde laser snijder dus dat zelf knutselen moet wel goed komen. Ik wil eerst gewoon een goede basis hebben en kijken hoe dat bevalt, kunnen we daarna aan `t knutselen gaan. (subframe e.d.)

(Heb twee jaar met mijn Speen gereden en daar had ik best wel flink in geinvesteerd, maar reed met een standaard CBR600RR eigenlijk al meteen dezelfde tijden (en daar had ik dus alleen benzine in gepleurd verder niks) (speaking of no budget))).
Als het beslist een dikke twin moet zijn, uit Japan, dan koop je een SP.

Het gaat mij ook niet zo om de ronde tijden, ik snap wel dat ik op een moderne 600 sneller rond kan gaan. Ik heb gewoon een voorliefde voor 2 cilinders en een deel van de lol zit voor mij in `t proberen te temmen van zo`n bruut ding.

Maar een TLR voor op het circuit lijkt mij geen goed idee....

Verklaar je nader, ik heb nog nooit een op een TLR gereden maar `t lijkt me idd een lomp log bakbeest, een mille/SP1 is wat circuit gerichter.
 
Even een vraagje over ketting spannen, kan dat gewoon als de motor op de zij-stander staat.

En de speling moet dan ongeveer 2 cm. zijn? en is dat dan de speling naar boven toe.

alvast bedankt.
Op een paddock stand is makkelijker, maar als je op vakantie bent en je moet hem stellen op de zijstandaard stellen, no problem :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan