Cursus Sleutelen

letterlijk

MF veteraan
31 okt 2008
1.025
3
Den Haag
Mannen, ik heb contact opgenomen met Madracing. De voorwaarde is als volgt:

Er dienen minimaal 12, maximaal 16 mensen mee te doen aan de cursus. De cursus is €30,- p.p en duurt van 11:00 t/m 17:00. Het kan alleen op zondag. Materialen die worden gebruikt worden mogen alleen bij Madracing worden gekocht/besteld.
En ik (de aanvrager) is verantwoordelijk voor als er minder mensen komen dan opgegeven, dus ook in kosten.

De cursus bestaat uit het volgende:

  • Voorvorkolie vervangen
  • Olie (filter) vervangen
  • Luchtfilter vervangen
  • Koelvloeistof vervangen
  • Bougies vervangen
  • Remblokken/remvloeistof vervangen + ontluchten
  • Ketting stellen/smeren/vervangen

Als jullie hier wat voor voelen, wil ik graag dat je een email stuurt naar r.enze@hotmail.......com
Omdat ik verantwoordelijk ben voor de kosten die erbij komt als mensen niet komen opdagen wil ik wel graag dat er vooraf wordt betaald, maar dat kunnen we in een later stadium wel regelen. Eerst even kijken of er genoeg animo is

Aangezien ik geen reactie krijg van de "mentors" heb ik de beginpost volledig aangepast aan bovenstaande aanpak.
De poll is dus niet meer geldig. Zodra er genoeg kandidaten zijn start ik een nieuwe thread met daarin de poll voor de datum.

Iedereen is o.v.b. tenzij je een email stuurt naar r.enze@hotmail.........com

12 deelnemers..We zijn er!!! Er kunnen evt nog maximaal 4/5 kandidaten bij:

Jelmer Blom Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
Ruidasilva Mail gestuurd n.n.b. ov datum
Vincent Mail gestuurd n.n.b. ov datum
Letterlijk
Freakie_1 Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
Stanneman Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
~Ploffert Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
TheCount Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
colindemo Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
Victoria2 Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
Antoine Mail gestuurd n.n.b. ovb datum
Tim Buffing Mail gestuurd n.n.b. ovb datum

Falierke
KoffieJunk
Adi Moto
Megaladon
antoinedoppenberg
Djeepert
Longneck
jan9015

Alvast een voorproefje:

http://www.connexx-preview.nl/powerup/zelfstudiepakketten_motorfietstech.html#go
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een tijdje gezocht op het forum, maar kan alleen maar oude topics vinden die verwijzen naar bijv. motorextra (is gesloten) en KNMV.

Weet er iemand een cursus sleutelen voor de motor. Dus alle basistechnieken; zoals remblokken vervangen ,luchtfilters vervangen, carb synchroniseren, banden vervangen etc. etc.
Ik ben namelijk de prijzen van de gemiddelde dealer helemaal zat en wil graag zelf sleutelen.
Heb er over na zitten denken om "gratis" bij een motorzaak te gaan werken, om zodoende de techniek te leren. Ik vraag mij af of ze daar op zitten te wachten (loop je waarschijnlijk alleen maar in de weg)...

KNMV heeft ze nog steeds..(alleen niet hier in het Noorden dit jaar. Almere was het minst ver rijden voor mij '( )
 
koop een WPHB en goed gereedschap en begin zelf.

als je alles doet volgens WBHB kun je het meeste zelf

Goed gereedschap heb ik al. En veel handelingen in het wphb zijn niet echt helder uitgelegd. En een professional kan mij wijzen op evt. fouten die ik maak een wphb niet. Heb geen zin mijn rem te ontluchten en bij een bocht erachter komen dat ik 'm niet goed ontlucht heb...Dus een cursusje zou het meest ideaal zijn *D
 
yep, ik doe het ook met een WBHB...(ik heb zelf eentje van haynes, wel in het engels maar je krijgt er ook een woordenboekje bij voor de technische termen)
daar staat alles in hoe je stap voor stap alles moet doen..en met welke gereedschap..

goed te doen dus...

ik doe het simpele onderhoud zelf.(beurten, slijtage onderdelen vervangen e.d)

kleppen stellen oid laat ik liever door de vakman doen :9
 
Laatst bewerkt:
yep, ik doe het ook met een WBHB...(ik heb zelf eentje van haynes, wel in het engels maar je krijgt er ook een woordenboekje bij voor de technische termen)
daar staat alles in hoe je stap voor stap alles moet doen..en met welke gereedschap..

goed te doen dus...

ik doe het simpele onderhoud zelf.(beurten, slijtage onderdelen vervangen e.d

Dat wil ik ook. Alleen zou ik het fijn vinden dat er iemand bij de eerste keren over de schouder mee kijkt, omdat -zoals ik al eerder aangaf- geen zin heb om tegen een boom te knallen omdat ik (per ongeluk) een foutje heb maak bij het ontluchten van m'n remmen.
 
Dat wil ik ook. Alleen zou ik het fijn vinden dat er iemand bij de eerste keren over de schouder mee kijkt, omdat -zoals ik al eerder aangaf- geen zin heb om tegen een boom te knallen omdat ik (per ongeluk) een foutje heb maak bij het ontluchten van m'n remmen.


tja, remmerij is idd een van de dingen waar je geen fouten mee wilt maken.
maar je zou zoiets ook samen kunnen doen met iemand die ervaring heeft.

wat je ook kunt doen is 1x bij een zaak stalen remleidingen erop zetten en meekijken.
de eerste 10 jaar hoef je niks te doen aan de olie en leidingen en je weet meteen hoe het moet.
remblokken vervangen is iig peanuts
 
1 of ander brik kopen om het sleutelen op te leren?
Het princiepe is bij oudere motoren vaak min of meer hetzelfde als modernere...

Nog één in de schuur...Ik denk dat ik dan ruzie met iemand krijg :Y

Ik heb i.i.g. de haynes besteld op motorcorner. Hoop dat ik daar een beetje mee uit de voeten kan. Maar niemand weet of er een sleutelcursus is buiten de KNMV?
 
tja, remmerij is idd een van de dingen waar je geen fouten mee wilt maken.
maar je zou zoiets ook samen kunnen doen met iemand die ervaring heeft.

wat je ook kunt doen is 1x bij een zaak stalen remleidingen erop zetten en meekijken.
de eerste 10 jaar hoef je niks te doen aan de olie en leidingen en je weet meteen hoe het moet.
remblokken vervangen is iig peanuts

Heb al stalen remleidingen ;)
 
Is er geen vereniging voor jouw soort motor? Het klinkt een beetje stoffig met ledenvergaderingen en statuten enzo, maar zij organiseren wel vaak dat soort technische dagen. En dan blijken die 40+ers nog heel aardige mensen te zijn ook :')
 
Laatst bewerkt:
tja, remmerij is idd een van de dingen waar je geen fouten mee wilt maken.
maar je zou zoiets ook samen kunnen doen met iemand die ervaring heeft.

wat je ook kunt doen is 1x bij een zaak stalen remleidingen erop zetten en meekijken.
de eerste 10 jaar hoef je niks te doen aan de olie en leidingen en je weet meteen hoe het moet.
remblokken vervangen is iig peanuts
als jij een keer in de 10 jaar de remvloeistof vervangt stap ik niet achterop bij jou :)
 
Ik heb een sleuteldag bij mijn rijschool gevolgd.
Het waren niet echt gevorderde onderwerpen, maar wel lampjes vervangen, ketting spannen, lekke band repareren met een plugje, dat soort dingen.

Misschien dat een rijschool bij jou in de buurt dat ook wel aanbiedt?
 
Is er geen vereniging voor jouw soort motor? Het klinkt een beetje stoffig met ledenvergaderingen en statuten enzo, maar zij organiseren wel vaak dat soort technische dagen. En dan blijken die 40+ers nog heel aardige mensen te zijn ook :')
Yep. Al heel vaak een aankondiging 'sleutel-dag' die uiteindelijk steeds niet doorging..
40+ers aardig ?!? Tuurlek, ik ben er zelf ook 1 *O*
 
Zoals enkelen al zeiden;

Gewoon handboek en beginnen.
In het begin is het ideaal als je je werk kunt laten controleren door een gevorderde figuur...

Extra tip; gebruik een digicam. Maak van iedere stap een fotootje. Dan weet je ook weer hoe iets in elkaar terugmoet.

Aan een motor kun je relatief weinig verklooien. Als je begint met sleutelen leer je vrij snel hoe je daarna draad moet tappen en helicoils gebruiken })

(als je lomp bent tenminste)

En 40=ers zijn cool hoor! Egt wel! Heel erg! EN ook best sexy! *O* *O* *O*
 
Zoals enkelen al zeiden;

Gewoon handboek en beginnen.
In het begin is het ideaal als je je werk kunt laten controleren door een gevorderde figuur...

Extra tip; gebruik een digicam. Maak van iedere stap een fotootje. Dan weet je ook weer hoe iets in elkaar terugmoet.

Aan een motor kun je relatief weinig verklooien. Als je begint met sleutelen leer je vrij snel hoe je daarna draad moet tappen en helicoils gebruiken })

(als je lomp bent tenminste)

En 40=ers zijn cool hoor! Egt wel! Heel erg! EN ook best sexy! *O* *O* *O*

wat nu foto's maken.

gewoon alles losschroeven en alle schroefjes in een bakje flikkeren.

ben 4 uur bezig geweest om met het wphb de schroeven op de juiste plek te krijgen.
en toen ik hem in elkaar had toch maar ff de schroeven nagelopen en erachter komen dat ik mijn voorvork nog niet had vast gezet :')

das dus een belangrijke tip.
als je alles in elkaar hebt de essentiele delen/schroeven nog 1x extra controleren :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan