How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Mijn oude (1972) Norton Commando Combat 750 had een nog simpeler systeem.
Vanaf de olie was een messing leiding (hard) met een doorlaat van ca 3mm gesoldeerd.
Op deze leiding zat een doorzichtige slang (dik soort bensine slang) van ca 8 cm lengte met daarin een viltstaafje van precies dezelfde binnendiameter als de slang. Daarna ging deze benzineslang weer over in een messing leiding. Het open eind van deze leiding kwam precies uit aan de binnenkant van de ketting vlak voor het tandiel (ketting)wiel achter.
Bij koude olie (geen gebruik van de motor) liep de olie niet door het vilt, als de olie warm was wel en druppelde af en toe op de ketting. Door de lengte van het viltstaafje te varieren kon je de hoeveelheid olie nauwkeurig afstellen. Resultaat, met een normale ketting zonder O-ring (waren er toen nog niet) haalde ik ruim 30.000 km. zonder een vette smeerboel.
 
Inderdaad, als je af en toe rijdt is kettingsmeren geen probleem, maar als je ongeveer 400 km per week rijdt en daardoor elke week weer je ketting moet smeren, dan wordt je het wel zat...Ja, maar die blijft nalekken...

@kapiteitkoek, tuurlijk, loobman is voor het geld een leuk systeem en zeker als alternatief als mensen zelf niet een systeem in elkaar willen klussen. Maar het knijpmechanisme ervan blijft een doorn in het oog van veel mensen: je kan moeilijk doseren en het blijft ook lekken nadat je stilstaat.
Dat ligt er toch maar net aan wanneer en hoe hard je knijpt? :?
Ofwel: niet pas knijpen als je je eigen straat in rijdt, maar als je bijvoorbeeld 10min van huis bent ofzo? Ik neem aan dat hij dan toch niet meer door blijft lekken?

Ja, alleen bij het pompen komt er olie uit het systeem, omdat de rest luchtdicht afgesloten is. En omdat het hele slangetje vol met olie zit, komt er direct, wanneer je pompt, olie op je achtertandwiel en dus op je ketting en daarna niet meer.Ja, inderdaad, gewoon rustig het pompje naar beneden drukken en dan ben je klaar voor 30 kilometer. terwijl je het pompje rustig indrukt draait bij bijvoorbeeld 25 kilometer per uur je achtertandwiel al verschillende keren rond, waardoor heel je ketting van smering is voorzien, zonder al te veel te morsen op je achterwiel.

Maar inderdaad, als je even gewend bent aan de loobman kan het zeer zeker ook een goed systeem zijn voor dat geld.
Als ik 1x heen en weer naar mijn werk ga ben ik 150km verder. Zou dan de capaciteit van zo'n pompje niet een beetje laag zijn? Dat zou betekenen dat ik dus meerdere keren moet pompen op 1 ritje. Enig idee of er andere pompjes zijn met misschien meer capaciteit, die wat meer olie afgeven? Of geldt: meer olie = meer rotzooi i.p.v. meer olie = betere (langere) smering?
Zou het geen zin hebben om er meer olie op te laten druppelen?
 
Dat ligt er toch maar net aan wanneer en hoe hard je knijpt? :?
Ofwel: niet pas knijpen als je je eigen straat in rijdt, maar als je bijvoorbeeld 10min van huis bent ofzo? Ik neem aan dat hij dan toch niet meer door blijft lekken?Als ik 1x heen en weer naar mijn werk ga ben ik 150km verder. Zou dan de capaciteit van zo'n pompje niet een beetje laag zijn? Dat zou betekenen dat ik dus meerdere keren moet pompen op 1 ritje. Enig idee of er andere pompjes zijn met misschien meer capaciteit, die wat meer olie afgeven? Of geldt: meer olie = meer rotzooi i.p.v. meer olie = betere (langere) smering?
Zou het geen zin hebben om er meer olie op te laten druppelen?

O-)
 
Dat ligt er toch maar net aan wanneer en hoe hard je knijpt? :?
Ofwel: niet pas knijpen als je je eigen straat in rijdt, maar als je bijvoorbeeld 10min van huis bent ofzo? Ik neem aan dat hij dan toch niet meer door blijft lekken?
Inderdaad, je wil eigenlijk niet knijpen net voordat je bij je eindbestemming aankomt. 1x zachtjes het pompje naar beneden drukken wanneer je de wijk uitrijdt is genoeg voor zeg 30 tot 50 kilometer.

Als ik 1x heen en weer naar mijn werk ga ben ik 150km verder. Zou dan de capaciteit van zo'n pompje niet een beetje laag zijn? Dat zou betekenen dat ik dus meerdere keren moet pompen op 1 ritje. Enig idee of er andere pompjes zijn met misschien meer capaciteit, die wat meer olie afgeven? Of geldt: meer olie = meer rotzooi i.p.v. meer olie = betere (langere) smering?
Zou het geen zin hebben om er meer olie op te laten druppelen?


Tijdens langere ritten pomp ik inderdaad vaker dan 1x. dus zo ongeveer om de 30 a 40 kilometer. Wanneer je pompje op een goed bereikbare plaats zit kan dat ook op de snelweg en hoeft dat geen extra gevaar op te leveren. Doe ik ook zo vaak en werkt perfect.

Een pompje met meer capaciteit heeft een averechts effect: je spuit per keer meer olie op je ketting, wat meestal te veel is, waardoor het er eerder afslaat en op je achterband terecht komt. Daarbij blijft die olie ook maar 40 kilometer je ketting smeren, en is daarna je ketting ook droog. Dus meer olie per keer is meer rotzooi!...Tussendoor wat vaker pompen gaat wel, maar inderdaad, daarom moet je hem op zo een plaats monteren, dat hij gemakkelijk bereikbaar en bedienbaar is wanneer je zelf op de motor zit.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, je wil eigenlijk niet knijpen net voordat je bij je eindbestemming aankomt. 1x zachtjes het pompje naar beneden drukken wanneer je de wijk uitrijdt is genoeg voor zeg 30 tot 50 kilometer.

Dat lijkt me rijkelijk veel. Mijn OSCO gebruik ik elke 200-250 km, elke keer als ik ga tanken en de handleiding stelt ook dat je zeker niet vaker dan elke 150 km moet smeren. Daarnaast heeft smeren tijdens het rijden ook niet echt veel zin, het wordt er gewoon vanaf gegooid. Dan moet je eigenlijk naar een continu druppelend systeem als Pro-Oiler of Scottoiler gaan.

Zo'n handmatig systeem als dit heeft alleen echt zin als je na een rit smeert vlak voordat je stopt, dus tijdens stapvoets rijden.
 
Dat lijkt me rijkelijk veel. Mijn OSCO gebruik ik elke 200-250 km, elke keer als ik ga tanken en de handleiding stelt ook dat je zeker niet vaker dan elke 150 km moet smeren. Daarnaast heeft smeren tijdens het rijden ook niet echt veel zin, het wordt er gewoon vanaf gegooid. Dan moet je eigenlijk naar een continu druppelend systeem als Pro-Oiler of Scottoiler gaan.

Zo'n handmatig systeem als dit heeft alleen echt zin als je na een rit smeert vlak voordat je stopt, dus tijdens stapvoets rijden.

Ten eerste, dit is geen Osco-oiler! Dit smeersysteem levert iets minder olie, namelijk ongeveer 1 cc i.p.v. 2 cc... ten tweede, ook bij Osco Oiler hameren ze erop:
Rijstijl, weersomstandigheden en andere factoren kunnen de tijdsduur tussen twee smeerbeurten echter verkleinen of vergroten. Daarom bepaalt u zelf wanneer uw ketting aan een smeerbeurt toe is.


En inderdaad, kun je het beste aan het eind van de rit ook nog een keertje pompen tijdens het langszaam rijden, zodat je ketting gesmeerd de stalling in gaat.

Maar: Alles is relatief, en inderdaad, ik spreek voornamelijk voor mijzelf en mijn eigen rijstijl. Iedereen zou voor zichzelf moeten bepalen wanneer hij en hoeveel hij zijn kettingsmeersysteem gebruikt. de redenen waarom ik inderdaad misschien wat meer mijn ketting smeer dan anderen zijn:

1. ik rij door elk weertypen. Dus ook door regen en sneeuw en pekel.
2. Ik rij vaak op zandwegen. Zand gaat tussen je ketting zitten en dan heb ik liever dat ik wat meer smeer, waardoor het meeste zand direct van je ketting afslaat, dan dat de ketting sneller slijt door al het zand.
3. Ik heb bijna altijd iemand achterop zitten, dus een tijdje minder olie op mijn ketting zal mijn ketting des te harder verslijten.

Ben je een mooi weer rijder, die voornamelijk op mooie wegen rijdt, dan kan je zeker met minder keren per rit...Ook zou ik dit aanraden voor mensen die hun band schoon willen houden, en schuin door de bochten willen rijden...
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook lekker aan het prutsen.
3 flesjes gehaald bij de kampeerspullenwinkel voor 10 euro.:o
Geeft niet, het idee om de oiler zelf te maken is gewoon zo leuk.:)

wel heb ik nog een vraag:

wat is nu het (belangrijkste) te smeren deel:

de tanden van het achtertandwiel,
de rollers van de ketting of
de o-ringen aan beide kanten van de ketting?
 
wat je eigenlijk wil, is dat alle bewegende delen gesmeerd worden...

Het idee van dit kettingsmeersysteem is dat de olie op het achterste tandwiel, door de centrifugaal-krachten naar buiten worden geslingerd en zo op de gehele ketting terecht komt. Daarbij verspreidt een klein beetje olie zich al als een dunne laag op de gehele ketting.

Maar als je werkelijk kijkt waar dan de olie terecht komt, zal blijken dat d.m.v. dit smeersysteem het meeste olie terecht zal komen tussen het achtertandwiel en de rollers van de ketting.
Dit zorgt ervoor dat de tandwielen zeer goed blijven, maar kan ervoor zorgen dat de ketting stroef wordt in zijn scharnieren (tussen de o-ringen)

Dus blijft het noodzakelijk af en toe de ketting goed schoon te maken en te smeren om een goede werking van de ketting te blijven garanderen.

Misschien dat we in de toekomst een systeem kunnen verzinnen dat beide delen van de ketting, namelijk tussen 1. de tandwiel en de rollers en 2. tussen de o-ringen smeert.

PS: het probleem dat meestal alleen gesmeerd wordt tussen de achtertandwiel en de ketting, en dus niet tussen de o ringen, komt bijna bij elk smeersysteem voor, zowel de goedkope als de dure...
 
Laatst bewerkt:
Als de o/w/x-ringen goed zijn, komt er niets tussen. Je smeert alleen tussen bushing en roller (zie plaatje) en de raakvlakken met het tandwiel.

full
 
Laatst bewerkt:
Na de afbeelding gezien te hebben van Bitacticus-marginales

full


Heb ik zelf ook maar even opnieuw mijn bevestiging gemaakt (van iets dikker ijzerdraad) voor de naald van mijn kettingolier, omdat ik een tocht ging maken van 600 kilometers naar zeeland deze week.

En de kettingolier gaf geen krimp...en alles bleef (zoals verwacht) goed op zijn plek! Mijn motor is weer klaar voor de winter...Lekker onbezorgd rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
waarom moet het smeren gebeuren bij het achtertandwiel?
en niet bij het voortandwiel of ergens in het midden?

Op mijn voortandwiel is een beschermkap geplaatst...zodat ik daar niet makkelijk bij kan...
Ook is er minder plaats op het voortandwiel en kan ik niet direct zien of de naald goed blijft zitten.

Op het achtertandwiel is gewoon practischer...
Je kunt ook druppels laten vallen op de ketting zelf, maar dan moet je veel meer smeren om heel de ketting met olie te bedekken omdat druppels niet op elke schakel terecht komen tenzij je heeeel veel druppels laat vallen. Door op het achtertandwiel te smeren, verdeelt de olie zich gelijkmatiger over heel je ketting.
 
PS: wanneer iemand toch zijn kleine voortandwiel wil gebruiken, plaatst altijd de naald met de draairichting van het tandwiel mee...

Oh ja, en hier even wat foto's van mijn ijzerdraad creatie:
(de zwarte en grijze tyraps waren op)

full


full
 
Laatst bewerkt:
ik ben vorige week ook even aan het knutselen geweest .... mooi systeem en werkt uitstekend. Het zoeken van de materialen kostte even wat moeite (geen Kruitvat of Xenos in de buurt) maar uiteindelijk toch alles gevonden.
Ik heb de naald wel op het voortandwiel gezet, want ik wilde niet zo'n lelijke olieslang naar m'n achtertandwiel en ik gebruik regelmatig een hefbok onder m'n achterbrug. Het werkt allemaal uitstekend. Ik smeer de ketting na het rijden en deze blijft netjes.
De injectienaald heb ik door de beschermkap heen gestoken. Een boortje van 1,2mm en een Dremel voor het inkorten van de naald doen wonderen.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
als je alleen rijdt bij +20 graden zal het wel leuk zijn,a ls je het hele jaar doorrijdt wordt het echt wat minder hoor.
Ik rijd het hele jaar door :)
Heb net een nieuwe ketting, en een nieuwe spuitbus (huismerk van Louis), en het smeer zat aan m'n bok i.p.v. aan m'n ketting. Oftewel het plakt aanzienlijk minder dan m'n vorige spuitbus, oftewel ik ga maar eens verder met het maken van een oiler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan