How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
wat mij opvalt is dat veel mensen hem op het onderste deel van de ketting doen, maar waarom niet op het bovenste deel?

lijkt mij - monteertechnisch gezien - makkelijker om hem bovenop te doen. maar ik kan me dan ook voorstellen dat hij meer richting je motor spettert of op je band. maar is dit ook echt zo?

Yep.
Onder komt de olie meteen in contact met het kettingwiel en verdeelt het over de ketting.
Boven verdwijnt een groot gedeelte achter de kap.
 
Arme student: Ik dank je voor dit lumineuze idee. Ik heb het systeem met wat aanpassingen op mijn Honda VFR750 gemonteerd en het werkt voortreffelijk. Ik kan het pompje met mijn linkerduim bedienen tijdens het rijden. De verdeling van de olie over het kettingwiel en de ketting verloopt zeer goed. Vandaag een kleine 100 km ermee gereden. Met 1x pompen bij wegrijden na 60 km ketting geïnspecteerd. Nog ruim voldoende gesmeerd. Werkt perfect en geen gedrup of gelek. PSik heb 3mm inwendig slang gebruikt. Warm maken in heet water en je kunt de slang op de verbindingsstukjes schuiven. Zit zonder lijmen dicht en vast, ik heb het stukje van het beschermkapje van de naald dat om de naaldhouder klemt gebruikt om de naald vast te klemmen in een 6mm gat. Hiertussen 1 secondenlijm. De ijzertjes voor het reservoirhoudertje heb ik zelf gemaakt van wat ik nog had(ophangijzers bloembak en schoenenrek). Van een geschrokken apothekerassistente kreeg ik 2 naalden gratis mee(1 is gesneuveld tijdens experimenteren). 3 meter doorzichtige slang 3x5mm kostte me op het industrieterrein 1,80 euro. 1 secondenlijm 3 euro, pompje 55 cent. Totale kosten: 5,35 euro. Er zit nu kettinzaagolie in het 110ml flesje. 3,25 euro voor een halve liter. Daar kan ik 25.000 km mee vooruit bij een verbruik van 1cc:50km. Met het flesje moet ik met dat verbruik 5500 km kunnen rijden.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dank je wel!

Hoe jij het nu in elkaar gezet, en op je motor gemonteerd heb, ziet het er echt professioneel uit! :} Inderdaad, dat doet niet onder voor een osco-oiler. Verder heb ik echt het idee: hoe meer tijd en aandacht je besteedt aan het goed monteren van de naald, hoe beter het systeem werkt.

wat mij opvalt is dat veel mensen hem op het onderste deel van de ketting doen, maar waarom niet op het bovenste deel?

lijkt mij - monteertechnisch gezien - makkelijker om hem bovenop te doen. maar ik kan me dan ook voorstellen dat hij meer richting je motor spettert of op je band. maar is dit ook echt zo?

Dit heeft voornamelijk ook te maken met de draairichting van het tandwiel. Omdat de tandwiel van de naald afdraait, zogezegd, komt er geen vuil in de naald, en heb je minder kans dat de naald beschadigd wordt en erafgeslingerd wordt, dan wanneer je de naald op de bovenkant van het achtertandwiel monteert (want dan wijst de naald tegen de draairichting in). Ook slingert het olie inderdaad gelijk van het tandwiel op de ketting.
 
Dit heeft voornamelijk ook te maken met de draairichting van het tandwiel. Omdat de tandwiel van de naald afdraait, zogezegd, komt er geen vuil in de naald, en heb je minder kans dat de naald beschadigd wordt en erafgeslingerd wordt, dan wanneer je de naald op de bovenkant van het achtertandwiel monteert (want dan wijst de naald tegen de draairichting in). Ook slingert het olie inderdaad gelijk van het tandwiel op de ketting.
dat was het idee nog niet eens. ik had zelf het idee om de spuit door de kettingbeschermer te monteren (wel met de ketting mee zeg maar). het grote nadeel daarvan is dat de olie die van de ketting afgeslingerd wordt dan tegen je standaard/kapje van voortandwiel ed geslingerd wordt
 
dat was het idee nog niet eens. ik had zelf het idee om de spuit door de kettingbeschermer te monteren (wel met de ketting mee zeg maar). het grote nadeel daarvan is dat de olie die van de ketting afgeslingerd wordt dan tegen je standaard/kapje van voortandwiel ed geslingerd wordt

... en de kans dat de olie nog op de binnenkant van de ketting terecht komt is dan kleiner!
 
Jawel, ook fietskettingen bedruip je, draaiend hetzij via freewheel of voorwaarts met het achterwiel van de grond, het best op de onderste kettinghelft vlak bij een tandwiel .... direct minder druppels op grond en frame.
 
Ik heb een 'systeem'aangeschaft van Smiling Pitbull.
Hij leverde mij een mooi setje spullen.
Keurige beschrijving er bij.

Hieronder resultaat.

Flesje bij de HEMA vandaan......handzeep dacht ik....
009.jpg

...wat atributen uit een hobbyzaak....
008.jpg

010.jpg

...aangesloten/ingepakt/etc......
De '+' v/d klep zit vast aan het achterlicht.
De klep zit net onder het laag-niveau v/h flesje.
Flesje in het s[patscherm geplaatst(boren/zagen/popnagelen)
De olie-slangetjes zitten in een andere slang.
OverzichtkettingsmeersysSP.jpg


Fles in het spatscherm, ...ver genoeg weg om niet geraakt te worden.
Verstelling is makkelijk te bedienen.
012.jpg


aansluiting bij splitter/tandwiel...
In de slangetjes naar het tandwiel zit dubbel-metaaldraad om de stand te bepalen.
013.jpg

O-) ..is nu wel wat vies...
schoon...
OverzichtkettingsmeersysSP5.jpg

OverzichtkettingsmeersysSP4.jpg


OverzichtkettingsmeersysSP3.jpg


8-) ...flesje-inhoud gaat wel een 1600/1800 3000km mee nu,.. eer dat ik bij hoef te vullen.
Het is een soepele verstelling, lekker makkelijk en nu het kouder wordt, zal ik het wel een ietsie verder moeten opendraaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 'systeem' aangeschaft van Smiling Pitbull.

Blijkbaar zijn er al andere mensen aan het verdienen aan mijn uitvinding... :/

Maar vooruit... Als mensen er maar blij mee zijn. *O*
Ziet er wel een stuk professioneler uit, maar toch had ik als ik jou was liever een aluminium flesje gebruikt...staat nog iets mooier...
(er is trouwens niets mis met deze zeepflesjes van de hema, die heb ik namelijk ook een tijdje gebruikt...
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar zijn er al andere mensen aan het verdienen aan mijn uitvinding... :/

Maar vooruit... Als mensen er maar blij mee zijn. *O*
Ziet er wel een stuk professioneler uit, maar toch had ik als ik jou was liever een aluminium flesje gebruikt...staat nog iets mooier...
(er is trouwens niets mis met deze zeepflesjes van de hema, die heb ik namelijk ook een tijdje gebruikt...

Dat alu. zal ik zeker overwegen, maar voorlopig gaat het uitstekend zo! :Y

mbt systeem...
Hangt er vanaf of je dit al eerder gepost hebt of hebt laten zien aan een ander.
Het setje wat ik heb overgenomen, is van ruim 1½ jaar geleden.
Toevallig las ik het in een ander topic, toen het ter sprake kwam, en heb hem meteen gecontacteerd. Hoe lang hij daarvóór hier al mee bezig was weet ik niet.

Maar iig,...ik heb geen moeite hoeven doen om dit bouwpakket bij mekaar te zoeken.
etc..etc...
Ik zou er nu nog ook nog niet eens mee bezig geweest zijn. O-)
 
Laatst bewerkt:
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Levensmiddelenslangen_c_4001013

/edit

Enfin ik heb best moeite gedaan om nette naaldjes te vinden, netjes aan de bovenkant in de kettingbeschermer gelijmd, netjes krimpkousje eromheen, het viel me een beetje op dat hij niet echt het midden oliede, dus ik pak een punt tangetje, humm, lastig, dan toch maar met de vingertjes, (sleutels op zak natuurlijk) hum... niet te vinden meer.... ketting smering werkt perfect, maar het metalen deel van de naald is weg....

enfin, werkt nog steeds goed. Ik kan trouwens prima bij langzaam rijden nog bij mijn flesje om in te drukken. Hoewel ik ook smeer als hij op de bok in de schuur staat :)

mvg

db
 
Laatst bewerkt:
Bij mij loopt toch het slangetje leeg... Ik zag al druppels olie aan mijn tandwiel en op de grond liggen, maar laatst zag ik ook een luchtbel langzaam door de slang omhoog gaan.
Volgens mij kan die alleen maar door de naald komen. Het is wel zo dat de olie die ik nu gebruik iets te dun is: 75W80 ipv 80W90EP.
Voordeel is dat mijn ketting goed gesmeerd en schoon blijft!
 
Bij mij loopt toch het slangetje leeg... Ik zag al druppels olie aan mijn tandwiel en op de grond liggen, maar laatst zag ik ook een luchtbel langzaam door de slang omhoog gaan.
Volgens mij kan die alleen maar door de naald komen. Het is wel zo dat de olie die ik nu gebruik iets te dun is: 75W80 ipv 80W90EP.
Voordeel is dat mijn ketting goed gesmeerd en schoon blijft!

Dan kan je 2 dingen doen:
1: dikkere olie gebruiken, zoals kettingzaagolie
2: een dunnere naald gebruiken.
 
@kawaidioot: Is 1600 km met 125 cc olie niet VEEL te weinig (kilometers)? Dan stroomt de olie over je ketting/band!

Het was idd te veel!
O-) maar dat kan geen kwaad toch...
Had alleen af en toe een paar druppie's olie onder de ketting liggen als de motor ergens geparkeerd stond.
Ik was eigenlijk nog steeds aan het instellen. Afgelopen zomer weinig met de TDM gereden.
Ik rij dan veel liever met het brik...
Maar ik schat dat ik nu wel aan de dubbele aantal km's zit..... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan