Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Mooi he de simpele werking van Oostblokkers *O* las ergens nog dattie Jawa Tramps op speciaal verzoek handmatig werden geassembleerd..
Succes met verbouwen,MZlllsss,Rob.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, volgensmij is het frame, blok, voorvork, electra en uitlaten gelijk aan andere jawa's er zit alleen een groter voorwiel, andere achterbrug en wat extra plastic op. Die laatste dingen is de jawa lopende band natuurlijk niet op aangepast
 
Zo ff een accutje scoren en opzoek naar wat plastic :)

Hopelijk kan ik nog wat hulp krijgen bij het klussen
 
Vd week m'n expansie uitlaten binnen gekregen en m'n kawa voorvork met 21" wiel.
Even kijken hoe ik uitkom met die laatste, of ik alleen het wiel overzet of de complete vork.

Dan moeten er ook nog 2 beugeltjes voor de schokbrekers op de achterbrug worden gelast waardoor de veer een cm of 3/4 hoger komt, de originele tramp heeft een koker achterbrug met de ophanging voor de veren bovenop waardoor die automatisch al hoger staat.
Een andere achterbrug scoren word de volgende stap want tzt wil ik toch ook wel een kokerbrug ipv een buisbrug :)
 
Jawa tramp achterbrug word ook geregeld :)
Zo'n achterbrug is langer, stugger en heeft de veer bevestigingspunten hoger zitten :)
 
Vorige week weer even bezig geweest aan de jawa.
Kawa kmx voorvork was binnengekomen + wiel en de uitlaatjes had ik al eerder ontvangen :)

dsc01896n.jpg


Ik kon het 21" voorwiel op 2 manieren in de jawa zetten:
1 Voorwiel in de huidige voorvork zetten
2 complete kmx voorvork overzetten in de jawa.

Ik heb voor optie 2 gekozen, de kawa voorvork is langer waardoor ik meer grondspeling heb, en op deze manier kan ik ook de kmx remmerij overzetten zonder gekloot met adapters enzo.

Oude voorvork dus eruit, voorkant kaalhalen, spatbordje eraf, koplamp en tellers eraf.
dsc01895lk.jpg



De kmx voorvork heb ik goed passend kunnen maken :) Nieuwere foto's heb ik nog niet maar momenteel zit het voorwiel er ook al in.
dsc01897d.jpg


Momenteel heb ik de achtervering los om de hoogte van de kont omhoog te krijgen, ik wil adapters op de achterbrug lassen zodat de ophanging 5cm hoger komt te zitten :) Dit is een 'tijdelijke' oplossing want een tramp achterbrug staat in bestelling
 
Sebas even een tip,zon cross voorvork heeft vaak al een erg zwaar leven gehad,vervang de olie meteen!!En spoel de poten na ! En controleer dan ook de speling tussen binnen en buitenpoot,deze slijten snel door vervuilde vorkolie!

Ben erg benieuwd naar het verschil met de jawa vork,waarschijnlijk te zacht[meer voorspanning geven]maar verder veeeeel beter,en remt ook nog eens beter ook. Sucses
 
Voorvork passend kunnen maken....
Ben benieuwd wat je dan aan hebt moeten passen.

:)

Beetje goochelen met de balhoofdlagers vooral. Het t stuk van de kmx voorvork heeft een dunnere en langere pen. Uiteindelijk heb ik 2 lagerschalen op elkaar gelast, om op die manier het originele jawa lager aan de bovenkant te kunnen gebruiken, de ruimte op te vullen tot de balhoofdmoer en geen speling te hebben tussen het lager en de balhoofdpen.
 
Sebas even een tip,zon cross voorvork heeft vaak al een erg zwaar leven gehad,vervang de olie meteen!!En spoel de poten na ! En controleer dan ook de speling tussen binnen en buitenpoot,deze slijten snel door vervuilde vorkolie!

Ben erg benieuwd naar het verschil met de jawa vork,waarschijnlijk te zacht[meer voorspanning geven]maar verder veeeeel beter,en remt ook nog eens beter ook. Sucses

Bedankt voor de tip :)
Was sowieso al van plan om de vorkolie te vervangen omdat dat door de meeste mensen niet gedaan word en dit vorkje ook al 12jaar oud is.
 
Beetje goochelen met de balhoofdlagers vooral. Het t stuk van de kmx voorvork heeft een dunnere en langere pen. Uiteindelijk heb ik 2 lagerschalen op elkaar gelast, om op die manier het originele jawa lager aan de bovenkant te kunnen gebruiken, de ruimte op te vullen tot de balhoofdmoer en geen speling te hebben tussen het lager en de balhoofdpen.


Klinkt ingewikkelder dan het waarschijnlijk is.
Maarùhhh als je aan lagers gaat lassen blijven deze dan nog wel goed?
Kan me voorstellen dat de hitte de lagers beschadigd... :$

Suc6 met het sleutelen, ik blijf dit volgen omdat ik het allemaal interessant vind!


Groet, Han.
 
Klinkt ingewikkelder dan het waarschijnlijk is.
Maarùhhh als je aan lagers gaat lassen blijven deze dan nog wel goed?
Kan me voorstellen dat de hitte de lagers beschadigd... :$

Suc6 met het sleutelen, ik blijf dit volgen omdat ik het allemaal interessant vind!


Groet, Han.

Hier een plaatje van hoe ik het opgelost heb :)
Mocht het niet houden of toch niet helemaal lekker werken kan ik altijd nog lagers op maat halen.


069qf.jpg



Vanmiddag de vorkolie ververs, voorvorkpoten en wiel er weer in :)
Spatbordje geplaatst, nu alleen de achterkant nog een cm of 5 omhoog.
070td.jpg
 
achterkantje staat nu op 1 achterveer dus staat al een cm of 3 lager op deze foto, in totaal vanaf deze foto dus een cm of 8 omhoog lijkt me een goede hoogte voor het kontje :)
 
En dan nog een sticker maken in dezelfde letters als 'style' maar dan met de letters 'doggy' *O*
 
Haha die Sammie...maar wordt een leuk ding Sebas..beetje hogere veren moet zeker te vinden zijn wie weet van ouder XT/XL ofzo?
Succes ,MZlllss,Rob.
 
Hier een plaatje van hoe ik het opgelost heb :)
Mocht het niet houden of toch niet helemaal lekker werken kan ik altijd nog lagers op maat halen.
misschien overbodige tip: agrivor mechanisatie te zwaagdijk. ik slaagde daar altijd voor 'aparte' lagers :)
 
Haha die Sammie...maar wordt een leuk ding Sebas..beetje hogere veren moet zeker te vinden zijn wie weet van ouder XT/XL ofzo?
Succes ,MZlllss,Rob.

Zat er eerst over te denken om de ophangpunten te verhogen op de brug, maar langere veren is natuurlijk nog makkelijker |(
37cm veertjes besteld 8-)
 
Ga je ook nog een breder stuur monteren? Handkapjes erop, dan lijkt het nog meer enduro 8-)

Jep breder cross stuur is besteld, handkapjes heb ik ook al liggen :)
Als die straks rijdbaar is ga ik eerst wat km's rijden en vervolgens komen dr ook enduro bandjes onder 8-)
 
misschien overbodige tip: agrivor mechanisatie te zwaagdijk. ik slaagde daar altijd voor 'aparte' lagers :)

Bedankt voor de tip :)

Ik kijk eerst hoe deze constructie het houd anders kan ik altijd nog een setje lagers halen icm een vulring bovenop het lager, de balhoofdpen is namelijk ook langer dan de originele jawa pen
 
Terug
Bovenaan Onderaan