Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Wie weet heeft dat kastje wel sluiting gemaakt door die soldeer verbinding.voor die
krukaskeerringen is wel een methode maar die is erg omslagtig,dan moeten de in en
uitlaatpoort dichtgemaakt worden en dan een lektester aansluiten.maar om die poorten
100% dicht te krijgen is bijna niet te doen,als hij bakolie verstookt moet je dat ook aan
je oliepijl kunnen zien,ook ruikt de bougie dan naar bakolie,misschien zit het probleem wel bij de zuiger , je kan zuigerschade krijgen als je een tijdje heb gereden
zonder onsteking .

Ik zal vd week eens naar de lokale electronicaboer gaan met het losse onderdeeltje van die printplaat, misschien is die wel doorgebrand ofzo aangezien 1 vd 3 pootjes/verbindingen gesneuveld was. Ook maar even de multimeter op alle mogelijke aansluitingen hangen om de boel door te meten.

Ik heb zo'n vermoeden dat het wel in de electronica/ontsteking zit want de bougie was gewoon nat en een compressiemeting geeft op alle cilinders dezelfde waarde..

Desnoods kan ik ook nog de electronische ontsteking van mn gt750 overschroeven op de 380 maar dat is ook weer omslachtig en vraagt afstelwerk terwijl ik die ontsteking liever op de 750 houd :j
 
En....weet je al wat meer??

:W

Heb zo'n nieuw electronisch dingetje erop gezet, gestart en hij liep weer, maar toch niet zoals het hoort... Misschien is dr meer kapot van die transistor ontsteking...

Wat is een normale stuurspanning voor de bobine? Met contact aan en de krukas ronddraaiend met de kickstarter meet ik zo'n 7,2 volt op elke stuurdraad.

Ik haal vd week ook nog even de carbs eraf, die heb ik gereinigd en afgesteld maar misschien staan ze niet 100% synchroon.
Als de motor loopt en ik geef gas hoor ik afentoe de linker cilinder beter meekomen uit de uitlaat, als ik het gas weer wat loslaat blijft de demper stil... Dan zou je toch denken aan een stationairsproeier (die schoon is) of de ontsteking?
 
Heb zo'n nieuw electronisch dingetje erop gezet, gestart en hij liep weer, maar toch niet zoals het hoort... Misschien is dr meer kapot van die transistor ontsteking...

Wat is een normale stuurspanning voor de bobine? Met contact aan en de krukas ronddraaiend met de kickstarter meet ik zo'n 7,2 volt op elke stuurdraad.

Ik haal vd week ook nog even de carbs eraf, die heb ik gereinigd en afgesteld maar misschien staan ze niet 100% synchroon.
Als de motor loopt en ik geef gas hoor ik afentoe de linker cilinder beter meekomen uit de uitlaat, als ik het gas weer wat loslaat blijft de demper stil... Dan zou je toch denken aan een stationairsproeier (die schoon is) of de ontsteking?

Volgens mij staat op de + naar de bobine 12v,de stationair sproeier kan wel schoon zijn,
maar is het kanaal daarvan in de carburateur ook goed schoon?,ik heb met m,n GT750
ook gehad dat er 1 cylinder niet goed meeliep,ik heb toen de onsteking goed afgesteld
en alles goed synchroon gezet,en de bougiekappen en bougie,s vervangen,toen
liep hij weer goed.
Daarvoor heb ik ook problemen gehad met m,n electronische ontsteking,1 cyl deed het af en toe wel en dan weer niet,er bleek een pulsgever kapot te zijn,ik heb toen m,n
oude contactpunten ontsteking weer gemonteerd,toen liep hij weer op 3cylinders.

PS: ik zag dat je geen orgineel luchtfilter heb,dat kan ook nog een oorzaak zijn dat
de motor niet goed loopt,mijn GT is super gevoelig op veranderingen aan de benzine
luchtverhouding,vooral op de cylinder met de kleinste sproeier,een paar maten maakt
al een berg verschil,dus als je al geen orgineel filter heb,kan dat ook het niet goed
lopen verklaren,zeker als je nog de standaard sproeiers heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gister nog even de bobines doorgemeten, ik heb 3 setjes (ongetwijfeld meer maar dan moet ik even m'n 'voorraad' doorspitten)
En ik meet allerlij verschillende waardes op de secundaire spoel (kabel naar de bougie).

1 set zat op de 380, 1set heb ik van zolder afgevist en komt van een 750, en 1 set heb ik doorgemeten die nu op m'n 750 zit.
Volgens het boekje zou de weerstand tussen de 19 en 25 k Ohm moeten zijn.

Als ik de set doormeet die erop zat (waar dus ook de linker cilinder niet lekker meeliep) meet ik:

L: 155 kOhm / M en R 9,2 kOhm Het zou dus logisch zijn dat hij dan met de linker cilinder niet lekker loopt.

Als ik de set meet die er nu op zit meet ik:

L en M: 18,7 kOhm / R: 67,7 Dat is opzich wel raar want de middelste en rechter cilinder draaien wel goed mee, terwijl de rechter juist een afwijkende waarde heeft.

Het setje wat nu op m'n 750 zit meet ik overgens ook 3 verschillende waardes.
Weet iemand of het veel last kan? het lijkt me toch wel dat ze ergens in de buurt van de 19 tot 25 k Ohm moeten zitten....


@ RG-Gamma, toen ik de motor kocht zat er geen luchtfilterelement in de box, die heb ik er nu wel ingezet. De carburateurs heb ik schoongemaakt maar omdat de linker cilinder toen ook niet erg lekker liep heb ik ze weer gedemonteerd en met perslucht doorgeblazen, denk dat ze nu dus wel goed schoon zijn...

Ik zit erover te denken om de newtronic ontsteking van m'n 750 op de 380 te bouwen om te kijken wat het effect is, maar eerst maar eens opzoek naar een setje bobines met allemaal dezelfde waarde..
 
Ik heb gister nog even de bobines doorgemeten, ik heb 3 setjes (ongetwijfeld meer maar dan moet ik even m'n 'voorraad' doorspitten)
En ik meet allerlij verschillende waardes op de secundaire spoel (kabel naar de bougie).

1 set zat op de 380, 1set heb ik van zolder afgevist en komt van een 750, en 1 set heb ik doorgemeten die nu op m'n 750 zit.
Volgens het boekje zou de weerstand tussen de 19 en 25 k Ohm moeten zijn.

Als ik de set doormeet die erop zat (waar dus ook de linker cilinder niet lekker meeliep) meet ik:

L: 155 kOhm / M en R 9,2 kOhm Het zou dus logisch zijn dat hij dan met de linker cilinder niet lekker loopt.

Als ik de set meet die er nu op zit meet ik:

L en M: 18,7 kOhm / R: 67,7 Dat is opzich wel raar want de middelste en rechter cilinder draaien wel goed mee, terwijl de rechter juist een afwijkende waarde heeft.

Het setje wat nu op m'n 750 zit meet ik overgens ook 3 verschillende waardes.
Weet iemand of het veel last kan? het lijkt me toch wel dat ze ergens in de buurt van de 19 tot 25 k Ohm moeten zitten....


@ RG-Gamma, toen ik de motor kocht zat er geen luchtfilterelement in de box, die heb ik er nu wel ingezet. De carburateurs heb ik schoongemaakt maar omdat de linker cilinder toen ook niet erg lekker liep heb ik ze weer gedemonteerd en met perslucht doorgeblazen, denk dat ze nu dus wel goed schoon zijn...

Ik zit erover te denken om de newtronic ontsteking van m'n 750 op de 380 te bouwen om te kijken wat het effect is, maar eerst maar eens opzoek naar een setje bobines met allemaal dezelfde waarde..

Word er geen waarde opgegeven door de fabriek?,bij gebruikt spul meet je vaak
veschillende waarden,ik neem aan dat je 750 wel goed loopt ,volgens mij kan je een
bobine ook alleen maar testen met een speciale tester,dus al die waarden zeggen dan
niet veel.
Wat wil je zeggen met ,er zat geen filter in?,dat wil nog niet zeggen dat die er nu
inzit wel goed is,zolang het geen orginele is heb je een afwijking in het mengsel zoals
het hoort te zijn met de standaard uitlaten,sproeiers en luchtfilter,dus wie zegt dat
het nu goed staat,ook kan bv een afwijking van je vlotterniveau al voor problemen
zorgen,om er zeker van te zijn dat alles goed staat,zou je dus terug moeten naar de basis(fabrieks afstelling),alle eventuele afwijkingen kan je alleen maar goed afstellen
op een dynobank,zeker de 3cylinders zijn gevoelig voor een juiste afstelling,daarom
zijn er vroeger zoveel gesneuveld,mensen dachten ff een setje expansiepijpen ,ander
luchtfilter enzzzz te monteren en dan zonder verdere afstelling te kunnen rijden,dat
heeft heel wat zuigers en dergelijke gekost. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik gelukkig ook niet meer *O*

Net nog even over de Duitse snelweg naar Aken gereden even de 200 aangetikt.... het verbaasd me echt wat een verschil er is met een elektronische ontsteking, de 5 versnelling is nu ECHT een versnelling!! :}

Foto0538.jpg
 
De 200 gaat die van mij niet halen ,1x op de 185 gehad,vond ik al erg eng op
een motor met antieke remmen :Y ,rij liever 300 met m,n 1000. *O*
 
Laatst bewerkt:
Word er geen waarde opgegeven door de fabriek?,bij gebruikt spul meet je vaak
veschillende waarden,ik neem aan dat je 750 wel goed loopt ,volgens mij kan je een
bobine ook alleen maar testen met een speciale tester,dus al die waarden zeggen dan
niet veel.
Wat wil je zeggen met ,er zat geen filter in?,dat wil nog niet zeggen dat die er nu
inzit wel goed is,zolang het geen orginele is heb je een afwijking in het mengsel zoals
het hoort te zijn met de standaard uitlaten,sproeiers en luchtfilter,dus wie zegt dat
het nu goed staat,ook kan bv een afwijking van je vlotterniveau al voor problemen
zorgen,om er zeker van te zijn dat alles goed staat,zou je dus terug moeten naar de basis(fabrieks afstelling),alle eventuele afwijkingen kan je alleen maar goed afstellen
op een dynobank,zeker de 3cylinders zijn gevoelig voor een juiste afstelling,daarom
zijn er vroeger zoveel gesneuveld,mensen dachten ff een setje expansiepijpen ,ander
luchtfilter enzzzz te monteren en dan zonder verdere afstelling te kunnen rijden,dat
heeft heel wat zuigers en dergelijke gekost. :)

Ik heb geen suzuki filters erin zitten maar wel vervangingsfilters van een nederlans merk (ff kwijt) besteld bij marcel van vlaandere dus dat zal wel goed zitten, anders zou het ook invloed moeten hebben op alle 3 de cilinders lijkt me?
De luchtschroeven heb ik allemaal naar de fabriekswaarde afgesteld dus dat zou ook niet voor die grote verschillen moeten zorgen..
Van de 750 weet ik niet of hij goed loopt met de bobines die erop zitten, dat 'project' start ik pas als alles (jawa en 380) goed rijden...

Wat betreft de snelheid, ik ben echt benieuwd hoe m'n 750 straks loopt 8-) op m'n jawa heb ik toen ook een electronische ontsteking gezet en dat was echt een heel verschil 8-) 120 op de jawa geeft de zelfde senstatie als 250+ op een moderne fiets :Y _O-
 
Heb ik ook met m,n RV90,80km lijkt dan ook enorm hard :] ,heb je ook nog de standaard
sproeiers in de 380 carbs zitten?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook met m,n RV90,80km lijkt dan ook enorm hard :] ,heb je ook nog de standaard
sproeiers in de 380 carbs zitten?

ja alles is origineel aan de motor, sproeiers ook. Wel heeft de motor CV carb's (als enige model/jaar vd hele 380 reeks) omdat het een 74'er is, ik weet niet of dat nog speciale afsteleisen vraagt?
 
CV carburateurs?,die carbs op jou foto zijn geen cv carburateurs,cv carbs hebben een
membraam net zoals op de GT750.
 
meteen weer geleerd dat constant velocity carbs niet voor cv staat, maar dat cv carbs gewone vacuumcarburateurs zijn ;)

1974 Suzuki year code: L

The 1974-year's GT380L had different carbs than all the other models. The carburettors were changed to constant velocity type along with a change to the air filter box whick meant that the 380 lost one norsepower.
 
meteen weer geleerd dat constant velocity carbs niet voor cv staat, maar dat cv carbs gewone vacuumcarburateurs zijn ;)

1974 Suzuki year code: L

The 1974-year's GT380L had different carbs than all the other models. The carburettors were changed to constant velocity type along with a change to the air filter box whick meant that the 380 lost one norsepower.

Cv staat wel voor constant velocity ,alleen heb jij die niet op de motor,zoals eerder
gezegt heb je er gewone carbs opzitten,dus of het verhaal klopt niet,of je heb een
ander model of ze zijn in het verleden een keer gewisseld. :)
 
Laatst bewerkt:
Net nog even over de Duitse snelweg naar Aken gereden even de 200 aangetikt.... het verbaasd me echt wat een verschil er is met een elektronische ontsteking, de 5 versnelling is nu ECHT een versnelling!! :}

[afbeelding]

Sow Ron.............das lekker opschieten :9~
Komt ook door je uitlaten hoor, dat ' ie beter doortrekt :Y

Bij m'n X7 is de 6-de ook een versnelling geworden. Voor een oud twee en halfje......
heb ik 175 op de tellert aangetikt })
 
Gister weer even de schuur in gedoken en de carburateurs eraf gehaald, ik had ze nog niet helemaal gesynchroniseerd en ondanks dat ik ze heb doorgespoten met perslucht twijfelde ik toch nog een beetje aan de linker carburateur.

Toen ik het luchtfilter eraf had bleek er een beetje peut/olie aan de luchtfilterkant van de carburatuer te liggen, is dit normaal of duid het iets aan? De rechter en midden carb hadden dit niet en ben het verder eigenlijk ook nog nooit tegengekomen




Ik denk dat ik de linker carburateur maar uitwissel met een andere van een setje dat ik nog heb liggen, dan valt dat helemaal uit te sluiten als hij er wel of niet mee loopt en zal ik verder in de ontsteking moeten zoeken
 
gister even bij de enige rocker die ik ken een setje gitaarsnaren opgehaald :) binnenkort maar even de carburateurtjes doorhalen
 
Dat er brandstof aan de luchtfilterkant zit kan komen door een vlotternaald die niet
goed afdicht,of een probleem met je ontsteking,bij een onvolledige verbranding gooit
de motor de onverbrande brandstof weer naar buiten.ik had dat ook toen mijn motor
maar op 2cylinders liep omdat de electronische ontsteking kapot gegaan was.
Je kan de carburateurs aansluiten op een benzine tank en dan een tijdje laten staan,
en dan kijken of er 1 overloopt,dan weet je zeker of dat wel of niet de oorzaak is.
 
ik heb vandaag de vlotternaald en z'n zitting goed bekeken, volgensmij sluit hij 100% af maar voor de zekerheid zet ik een complete carburateur van een ander setje erop om dat uit te sluiten.

Vanavond ook even uitgevogeld hoe de newtronic ontsteking van de 750 op de 380 geïnstalleerd moet worden dat is echt een eitje dus die zet ik vd week over. Mocht hij dan nog niet lekker draaien kan dr nog een ander setje bobines op en als die het dan nog niet doet rijd ik hem de sloot in :+
 
aangezien hier de kennes en liefhebbers zitten, stel ik hier even mijn vraag:

Ik heb een MZ TS250 staan in best wel goede staat nog, maar aangezien ik binnen korte termijn ga verhuizen en ik minder plek over zal hebben moet hij eigenlijk weg.

Zijn er hier misschien geinteresseerden of mensen die me een goede richtprijs kunnen adviseren wat het waard is?

motor loopt gewoon prima, is voorzien van elektronische ontsteking trouwens.

hier gaat het om:
edit: heb geen foto op deze comp, zal ik nog plaatsen.
 
aangezien hier de kennes en liefhebbers zitten, stel ik hier even mijn vraag:

Ik heb een MZ TS250 staan in best wel goede staat nog, maar aangezien ik binnen korte termijn ga verhuizen en ik minder plek over zal hebben moet hij eigenlijk weg.

Zijn er hier misschien geinteresseerden of mensen die me een goede richtprijs kunnen adviseren wat het waard is?

motor loopt gewoon prima, is voorzien van elektronische ontsteking trouwens.

hier gaat het om:
edit: heb geen foto op deze comp, zal ik nog plaatsen.
Misschien ook ff hier melden: http://www.mzforum.nl/ ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan