Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Ik heb van m'n reserveblok (zie jawa topic) de zuigers er af gehaald, en de inhammen in de zuigerrok waren (verleden tijd..) een stuk smaller (3-7mm) dan de inhammen in de cylinder..
Morgen een digitaal keukenweegschaaltje halen om de zuigers en pistonpennen te wegen...

maw de spoelpoorten worden dus gedeeltelijk afgesloten?

Ik heb zelf de zuigers laten zitten en de cilinder ernaast gehouden en het bekeken maar zo op het oog leek het allemaal precies te passen.
Het kan natuurlijk zijn dat de zuiger inderdaad een stukje spoelpoort afsluit en ik niet goed heb gekeken. Maar het kan ook dat ik andere cilinders/zuigers heb.
De vorige eigenaar heeft een keer nieuwe cilinders en zuigers geplaatst namelijk :Y
 
maw de spoelpoorten worden dus gedeeltelijk afgesloten?

Ik heb zelf de zuigers laten zitten en de cilinder ernaast gehouden en het bekeken maar zo op het oog leek het allemaal precies te passen.
Het kan natuurlijk zijn dat de zuiger inderdaad een stukje spoelpoort afsluit en ik niet goed heb gekeken. Maar het kan ook dat ik andere cilinders/zuigers heb.
De vorige eigenaar heeft een keer nieuwe cilinders en zuigers geplaatst namelijk :Y

Je kunt toch heel makkelijk controleren of de zuiger de spoelpoort afsluit, door het inlaatspruitstuk te verwijderen en de krukas te draaien. Dan zou je toch de zuigers in de cilinder moeten zien bewegen en dus kunnen zien of die deels de spoelpoorten afsluiten?? Of zeg ik nu iets geks? :X
 
wel een beetje eigenlijk :+

bij een tweetakt heb je een inlaatpoort (waar je carb op zit) een uitlaatpoort (waar je uitlaat op zit) en je hebt nog spoelpoorten aan de zijkant van je cilinder, daardoor komt het mengsel je cilinder binnen als het door je carter geweest is.

Even een plaatje erbij (niet van een jawa):
boven = uitlaatpoort, onder is inlaat, zijkanten zijn spoelpoorten ;)
24ytpj8.jpg
 
wel een beetje eigenlijk :+

bij een tweetakt heb je een inlaatpoort (waar je carb op zit) een uitlaatpoort (waar je uitlaat op zit) en je hebt nog spoelpoorten aan de zijkant van je cilinder, daardoor komt het mengsel je cilinder binnen als het door je carter geweest is.

Even een plaatje erbij (niet van een jawa):
boven = uitlaatpoort, onder is inlaat, zijkanten zijn spoelpoorten ;)
[http://i52.tinypic.com/24ytpj8.jpg (afbeelding)]

Kijk, dat is nog eens leerzaam. Dank. :}

Nu kan ik de discussies die Sammie voert op een ander topic over timing en het mogelijk aanpassen van zijn cilinderbussen ook beter volgen...
 
Nou, dit onderwerp heb ik hier al op diverse forums gegooid, maar zo weinig reacties dat ik het hier ook maar eens probeer.

Het gaat over een GILERA MXR 125 begin jaren 90 in nieuwstaat. Ik heb er wel belangstelling voor maar zoek meer info van 'insiders'.

Zal de onderdelenvoorziening een probleem geven, of hangt het blok ook in andere
machines (Piaggio?).
Beter voor onderhoud naar de brommerhandel, omdat daar meer 2-takt kennis zit?

Alle (nuttige) info is welkom!
 
Nou, dit onderwerp heb ik hier al op diverse forums gegooid, maar zo weinig reacties dat ik het hier ook maar eens probeer.

Het gaat over een GILERA MXR 125 begin jaren 90 in nieuwstaat. Ik heb er wel belangstelling voor maar zoek meer info van 'insiders'.

Zal de onderdelenvoorziening een probleem geven, of hangt het blok ook in andere
machines (Piaggio?).
Beter voor onderhoud naar de brommerhandel, omdat daar meer 2-takt kennis zit?

Alle (nuttige) info is welkom!
Ik denk dat onderdelen niet zo,n probleem zijn,op het internet zijn altijd wel onderdelen te vinden
en misschien dat een Gilera of Piaggio dealer ook aan onderdelen kan komen,2takt kennis kan je ook zelf aanleren,zo moeilijk is dat niet,en anders inderdaad brommer zaken,of crossmotoren
zaken.
 
Nou het antwoord heb je dus al:)

Apart ding, t heeft wel wat weg van het 1e type mito. Hangt er een blok in van gilera zelf? of is het blok ook in andere types gebruikt?
 
Dat was dus ook mijn vraag...

Daar kom je redelijk makkelijk op een redelijk zekere manier achter.. Als die een 7 versnellingsbak heeft dan is het waarschijnlijk hetzelfde blok :)
Als t niet zo is maakt het ook niet uit want ik geloof dat de onderdelen nog te krijgen zijn zoals iemand met een eerder bedrijf postte?
 
Inderdaad een apart model,maar daar is Gilera goed in,deze is ook zo,n apart
model
gileracx09070701.jpg

er heeft ooit op marktplaats zo,n model te koop gestaan,zeer apart. :Y
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk m'n uitlaatspruitstukkies gelast :) Helaas nog niet met m'n nieuwe mig apparaat (omdat ik nog een gasfles moet kopen) maar met elektrodes. Het resultaat is er niet minder om :)

Boel in elkaar geschroeft, pakking ertussen en nu laten uitharden.
Morgen m'n 1e ritje maken met de bewerkte cilinders 8-)
 
vandaag gereden met m'n jawa :) hij leek wel soepeler te lopen en uit beide uitlaten kwam evenveel rook. Ik heb nog rustig gereden om de boel wat in te laten slijten maar het volgende ritje gaat het gas er meer op, even kijken of hij ook merkbaar meer vermogen heeft 8-)

dsc07662s.jpg


dsc07669g.jpg


Next: Achterwiel vd gt380 knap maken en tijdens een paar flinke ritten constateren of hij vernellingsbak olie verbruikt. daarna: beginnen aan de waterkokert 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de GT380 weer uit z'n winterslaap gehaald, achtervelgje opgepoetst. Voelde wat speling op de as dus daar ga ik binnenkort even nieuwe lagertjes voor regelen :) net als de steunbeugeltjes van het voorspatbord.

Na z'n winterslaap was het 3x kicken en hij liep weer als een naaimachientje, meteen een km of 60 gereden en geen slag verkeerd. Wel houd ik de komende 100den km's het oliepijl vd bak in de gaten, vind hem als hij warm is toch nog wat roken.

Nu de jawa en 380 eigenlijk zo goed als klaar zijn wil ik met een paar weken de GT750 uit z'n coma ontwaken.
Ik wil beginnen met de basics om te kijken wat hij wel en niet doet:
-Carbs schoonmaken
-Verse peut erin
-Vloeistoffen controleren op niveau
-Nieuwe accu erin
-Compressie testje
-Ontsteking op tijd zetten
-Nieuwe bougietjes
-Bandenspanning (ja je weet maar nooit ;) )
-Verder alles controleren wat los en vast zit

Kijken wat voor geluiden en signalen hij wil afgeven. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor het eigenlijk altijd probleemloos gedaan (welke niet :+ ) maar de laaste 1000den km's begon de ontsteking constant te verlopen ondanks dat deze electronisch was, contactpuntjes terug erin mocht niet baten.
In mijn ogen kan het ergste geval een losse kruktap ofwel nieuwe/ruil krukas zijn.

Het blok zou in 98 gereviceerd zijn en toen is een ruilkrukas geplaatst, 1000den km's hierna zijn de 'problemen' begonnen.

Owja, nog een plaatje van vandaag :)
 
Mijn GT 750 rookt ook nog aardig als ie warm is,dat is normaal bij die ouwe Suzuki,s :Y ,koud zet ie de hele buurt in een mistbank. })
Als ie bakolie slurpt dan ruik je dat ook aan de uitlaatgassen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan