Yamaha r6 - Troubles

wwessie

Rookie
23 jun 2010
3
0
Spijkenisse
Hoi allemaal,

ik heb een probleem met mijn yamaha r6 uit 2001.
Na het doorspitten van et forum en wat informatie te hebben gevonden over de problemen met en yamaha ben ik bang dat ik ook het probleem heb met mijn cilinderwand.

Enige tijd geleden had ik namelijk problemen dat bij het stoplicht mijn motor uitviel, ik moest gas blijven geven anders viel ie uit.

Ben naar motorzaak geweest en die hebben een slangetje gemaakt die verschillende gassen uit mijn caberatuer laat lopen zodat ie niet uit valt ( ik ben zelf niet heel technies maar dit is me verteld ;) )

Dit is tot nu toe goed gegaan, als had ik wel soms dat als ik ree de motor bleef hangen bij 60km en daarna weer doorschoot.

Echter enkele dagen geleden hoorde ik iets tikken en nu staat heel de straat blank als ik mijn motor start omdat er gigantisch veel rook uit dat slangetje komt.

Ik ben er al bang voor maar heb ik nu het bekende cilinderwand probleem ?
1500 euro om het te laten maken heb ik effe niet, wat zou je terug kunnen krijgen voor de motor, of zou ik uhm kunnen inruilen voor een nieuwer model.
 
Eerst moet je natuurlijk weten wat er is. Anders weet je niet de kosten van reparatie of inruil.

Ik weet niet precies wat die garage gedaan heeft met extra slangetjes die iets bij de carbs doen waar nu rook uit komt, maar het is sowieso niet goed :/

Kijken met een endoscoop in de cilinder via bougiegat is goedkoop, snel en doeltreffend.
 
Eerst moet je natuurlijk weten wat er is. Anders weet je niet de kosten van reparatie of inruil.

Ik weet niet precies wat die garage gedaan heeft met extra slangetjes die iets bij de carbs doen waar nu rook uit komt, maar het is sowieso niet goed :/

Kijken met een endoscoop in de cilinder via bougiegat is goedkoop, snel en doeltreffend.

met dat slangetje stel je het probleem alleen maar uit omdat je dan de overdruk voorkomt..
nu verbrand die gewoon door de cilinder wand waarschijnlijk te veel olie waardoor het blauw staat in je straat..

als ik jou was zou ik inderdaad erachter proberen te komen wat PRECIES het probleem is zodat je het zeker weet :P
en dan sparen jongen.... anders kan je hem voor een prikkie weg doen :N en dat is denk ik zonde ! :P
 
meet even de compressie.
als de cilinderwand stuk is, moet te zien zijn met een compressie test.


:^

Rook komt uit het carter,dat is dat slangetje wat ze er op gezet hebben.

Ik heb vorig jaar m'n blok kunnen vervangen. :')


Tip als je voor een ander blok gaat kijken,meet de compressie voor de koop !!!

Ook al is het een los blok dan kan je nog compressie meten als je een starthulp/booster hebt.
 
Ik heb vorige week mn motor (R6 uit 99) een grote beurt gegeven, waarbij ik heb gevraagd of ze de compressie wilden meten: gewoon uit voorzorg, hij liep al als een trein. Alle waarde lagen tussen de 11 en 11.5 bar. Dus toen was ik wel even blij:)

Dus gewoon even een compressi test laten doen: Tank eraf, Luchtfilter eraf, Plastic kapje weghalen, en dan kan je er zo bij.
 
Bedankt voor de reacties,

ben ondertussen naar de garage geweest, compressie laten meten.

Cilinder1 had totaal niks meer, nul komma nul bar

Andere cilinders waren ook anders als normaal.

:X G8%&^&8#$# :X

Garage gaat opzoek naar goed motorblok voor me, die hij voor het kopen test.
Wordt allemaal duur grapje.

Mjah als ik uhm nu weg breng krijg je er niks meer voor, ken uhm dus beter laten maken nog tijdje oprijden en daarna upgrade naar een nieuwere.

Stijgt de motor in waarde door aanschaf van een ander blok, of ligt dat helemaal aan motorblok ect.
 
Toen ik je motor zag staan bij Ton wist ik al gelijk wat het probleem was.

Toen ik dit probleem vorig jaar had heb ik ook de carterontluchting losgekoppeld van het luchtfilter.
Ik wist toen ook wel dat dit alleen maar uitstel van executie was. :')

Ben er wel nog een week mee door de Eifel geweest samen met een R6 2009 en een R6 2000.
Ik kon wel merken dat hij niet goed meer was want waar de 2000 R6 makkelijk in 3e versnelling naar boven ging moest ik terug naar 2 en soms zelfs nog met koppeling spelen.
Ook benzineverbruik was natuurlijk hoger dan bij hem.

Na dit weekje heb ik maar gewoon het blok er onderuit gehaald en open gemaakt.
Dit is wat er ook bij jouw blok is.

11092009357.jpg


Ook eerste cilinder en een scheur in de derde.
Het is in 99% van de gevallen de eerste cilinder en niemand weet waarom.......
Yamaha zegt nog nooit van dit probleem gehoord te hebben. B|
 
je zou er hooguit meer voor terug kunnen krijgen als het blok minder km heeft gelopen dan het blok dat je nu hebt, maar je weet nooit hoeveel km een blok heeft gelopen helaas :(

Wel kun je natuurlijk de onderdelen van je oude blok verkopen die nog goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
je zou er hooguit meer voor terug kunnen krijgen als het blok minder km heeft gelopen dan het blok dat je nu hebt, maar je weet nooit hoeveel km een blok heeft gelopen helaas :(


Dan blijft de km stand van je eigen blok nog steeds op de teller staan,zal je dus de teller moeten laten aanpassen. ;)
Je moet er maar op vertrouwen als er gezegd word dat er xxxxx km op het blok staat,of verkoper moet het echt kunnen bewijzen natuurlijk. :)
 
Wel kun je natuurlijk de onderdelen van je oude blok verkopen die nog goed zijn.


Ik heb ook onderdelen te koop aangeboden (had zelfs 2 blokken) maar enige wat je evt kwijt raakt zijn dynamodeksel en ontstekingdeksel,de rest is niet echt veel gezocht.

Mocht je een ander blok hebben en de motor voorlopig houden dan is het wel slim om de versnellingsbak van je oude blok als reserve te houden,deze willen ook nog wel eens sneuvelen (2e versnelling).
 
Terug
Bovenaan Onderaan