Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Morgen AVB examen. Ik had enorme moeite met halve draai. Krijg die motor gewoon niet fatsoenlijk afgeschuind. Nu gaat het wel redelijk.. Hopelijk is het genoeg..

Iemand nog tips?
 
Morgen AVB examen. Ik had enorme moeite met halve draai. Krijg die motor gewoon niet fatsoenlijk afgeschuind. Nu gaat het wel redelijk.. Hopelijk is het genoeg..

Iemand nog tips?
Als je het achtje kunt dan zou de halve draai appeltje eitje moeten zijn.
Maar als je de draai inzet proberen naar de pylon te kijken waar je begon, zodra je voorbij de pylon bent aan de rechterkant die je als eerste tegenkomt recht door kijken. Dus langs de rechterkant (gezien van waar je begint :+ )

Ben ik beetje duidelijk :$ anders maak ik wel een paint :)

Edit: wat dat afschuinen betreft. Daar word toch niet zo nauw op gelet? enkel een halve draai goed kunnen maken is toch voldoende, wel binnen de pylonnen en de motor voldoende onder controle kunnen houden?
 
Laatst bewerkt:
Als je het achtje kunt dan zou de halve draai appeltje eitje moeten zijn.
Maar als je de draai inzet proberen naar de pylon te kijken waar je begon, zodra je voorbij de pylon bent aan de rechterkant die je als eerste tegenkomt recht door kijken. Dus langs de rechterkant (gezien van waar je begint :+ )

Ben ik beetje duidelijk :$ anders maak ik wel een paint :)

Edit: wat dat afschuinen betreft. Daar word toch niet zo nauw op gelet? enkel een halve draai goed kunnen maken is toch voldoende, wel binnen de pylonnen en de motor voldoende onder controle kunnen houden?

Achtje gaat soms wel soms niet..

Ook vaak niet voldoende afschuining..

kom maar op met die paint :D
 
Erop letten dat je je binnen arm goed gestrekt houd, in de verte blijven kijken zodat je goed kan zien dat je rechtopzit en je balans goed kan peilen.
 
Achtje gaat soms wel soms niet..

Ook vaak niet voldoende afschuining..

kom maar op met die paint :D
1444.jpg

Als je de witte pijl volgt, dan vanaf daar de gele lijn volgen met kijken :)
 
Ik heb vandaag de 8 ook voor het eerst gedaan en had hetzelfde probleem. Mijn instructeur gaf me de tip om mijn pols 'op slot' te doen. Dus de hele stuurbeweging maken met mijn elleboog en mijn schouder.
Het was even oefenen maar na een paar keer proberen draaide ik heel nette achtjes.
 
bij mij was het helemaal een grap, ik heb nu wat minder moeite met de 8 en de halve draai maar eerst was t egt 3 keer niks, dus nu het wat beter gaat dacht hij de langzame slalom proberen (heb gehoord mensen veel moeite ermee hebbe). maar die kon ik wel in 1 keer goed doen, begrijp t nie allemaal joh haha, lag wel aan de dag!
 
bij mij was het helemaal een grap, ik heb nu wat minder moeite met de 8 en de halve draai maar eerst was t egt 3 keer niks, dus nu het wat beter gaat dacht hij de langzame slalom proberen (heb gehoord mensen veel moeite ermee hebbe). maar die kon ik wel in 1 keer goed doen, begrijp t nie allemaal joh haha, lag wel aan de dag!
De eerste keer dat ik m deed lukte t ook voor geen meter. De les erna toen we op de parkeerplaats stonden zei me instructeur meteen van 'We verlaten de parkeerplaats niet voor je de langzame slalom kent!' na de 3e keer lukte het. Hij had ineens tijd over en moest even bedenken wat de volgende oefening werd _O-

Maar het is gewoon de toeren gelijk proberen te houden (ik houd we het einde van me stuur vast omdat het enkel bij deze oefening dan wel beter gaat) en dan met de koppeling gas doseren en na de 3e pylon pak ik de voetrem erbij.
Enkel waar ik nu nog rekening mee moet houden is dat ik me niet zo bezig hou met het aantal toeren. Ik probeer het rond de 2000 te houden maar het gaat altijd richting de 3000-4000. Schrik er weer van en draai t gas dicht, en dus een vergrote kans om te vallen.

Me laatste les was ook een giller trouwens.
Ik moest de precisiestop doen en kwam steeds niet uit. Moest maar harder remmen en deed dat ook maar kwam weer niet uit, vervolgens zegt hij dat ik de voetrem veel meer moest gebruiken, 'Ga er maar op staan'
instructeur dacht dat de remmetjes een beetje op waren.
Zo gezegt, zo gedaan. Rondje gereden, weer bij het poortje, zet de precisiestop in werking en gebruik de voetrem heel erg. Resultaat, achterwiel blokkeert, kont begin te slippen en op en neer te stuiteren, ik schrik, laat rem los en geef gas.
Was er echt van geschrokken maar was niet gevallen gelukkig, ook niet over het eerdere zandstukje waar ik een bocht wilde maken en het achterwiel voelde wegglijden.
Niet meer doen dus :+

Ohja, wat nu het isseu was, ik begon de precisiestop 3 meter voorbij het poortje, dus vandaar dat ik t niet haalde :+ de remmen waren nog wel goed :Y
 
Laatst bewerkt:
oke, ik zit effe met een theorievraag. In mijn boekje staat: 'Bij het verlaten van een erf/inrit of het binnenrijden hiervan, dient u al het overige verkeer voor te laten gaan.'

Nu doe ik net zo'n proefexamen en zie ik dit:

2hwfo2.png

behsgg.png


mijn antwoord/goeie antwoord staan rechts in het plaatje.


Je verlaat hier het erf en je komt toch ook een erf binnenrijden? Wat is er dan fout aan 2 keer voorrang verlenen aan de voetganger? Ik had er zoiezo 1 fout maar dat geeft nu even niet.
 
Laatst bewerkt:
Het is een strikvraag, je moet de voetganger weliswaar voor laten gaan, maar dat betekent niet automatisch dat je moet stoppen, als je kunt voor laten gaan door snelheid te verminderen is het immers ook goed.
 
Jullie zijn beiden buiten/binnen het erf. Voetganger heeft dus geen voorrang. niet goed gekeken
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hoef je de voetganger in beide gevallen alleen voor te laten als er een inrit-situatie is. Hier is dat niet het geval en daardoor geldt de regel van verkeer voorlaten niet. Iemand die dit kan beamen?
 
@Rem-co

Je verlaat op plaatje 1 een woonerf ( in-uit-rit constructie ) en hier moet je dus al het verkeer voor laten gaan. Het antwoord op vraag 1 is dus ja.

Bij plaatje 2 zie ik nergens reden om te stoppen voor de voetganger. Dat je em voor moet laten gaan is duidelijk maar stoppen hoeft dan weer niet. Tenzij hier natuurlijk borden/tekens/aanwijzingen voor zijn.
 
Nee, volgens mij heeft alleen het woonerf bord (G6 einde-erf) geen voorrangs-consequenties. Het gaat er om dat in de meeste gevallen een in-uitrit situatie is gecreëerd en die zorgt voor de voorrangsregel. Bij het weglaten van de in-uitrit constructie dus geen voorrang.

linkje naar infopolitie forum: link
 
Pffff het duizelt al weer bij mij. Kan je nagaan als je dit op straat moet toepassen. Ik zou gewoon stoppen en de voetganger uit veiligheid voor laten gaan. Of het zou moeten of niet.
Even terug naar de theorie:

Wat je feitelijk zegt is dat het antwoord bij plaatje 1 ( Juist: "Ja" ) niet correct is en dat je de voetganger niet voor HOEFT te laten gaan?

Bij 2 hoef je niet te stoppen dat kan ik wel met zekerheid zeggen?

EDIT: Je link geeft aan dat er sprake is van voor laten gaan en niet van voorang verlenen. ( Heb ik het toch goed onthouden )
 
Laatst bewerkt:
Het bord geeft aan dat je het woonerf verlaat. Dat betekent dus dat je je vanuit dit gezichtspunt OP een woonerf bevindt, en dus voetgangers moet voor laten gaan. Antwoord op vraag 1 is dus JA. De tweede vraag is of je moet stoppen. Antwoord is dus NEE. Je moet de voetganger voor laten gaan, maar daarvoor is het niet noodzakelijk te stoppen. Deze vraag is wel een beetje verneukeratief, want gezien de snelheid en de afstand (die je dus niet weet) zou het wel degelijk mogelijk zijn om te moeten stoppen teneinde de voetganger voor te laten gaan. Maar dat is weer te ver gedacht, houd het simpel.
 
Bij 1 rij je in de woonerf dus moet je de voetganger voor laten gaan.

Bij 2 rij je nog niet in de woonerf dus hoef je de voetganger geen voorrang te verlenen.

Precies!M7H
 
Laatst bewerkt:
Precies.
Op foto 1 rij je op een woonerf, dus moet je de voetganger voorlaten.
Op foto 2 rij je niet op een woonerf, en hebben alleen bestuurders van rechts voorrang, dus niet een voetganger.
 
Het bord geeft aan dat je het woonerf verlaat. Dat betekent dus dat je je vanuit dit gezichtspunt OP een woonerf bevindt, en dus voetgangers moet voor laten gaan. Antwoord op vraag 1 is dus JA. De tweede vraag is of je moet stoppen. Antwoord is dus NEE. Je moet de voetganger voor laten gaan, maar daarvoor is het niet noodzakelijk te stoppen. Deze vraag is wel een beetje verneukeratief, want gezien de snelheid en de afstand (die je dus niet weet) zou het wel degelijk mogelijk zijn om te moeten stoppen teneinde de voetganger voor te laten gaan. Maar dat is weer te ver gedacht, houd het simpel.

Laat je ook niet teveel afleiden door de verkeersborden. Kijk naar de wegindeling, bestrating. Als een voetganger over een in/uitrit overloopt heeft die sowieso voorrang. Dit kun je zien aan de trotoir bedekking die de normale rijweg bestrating doorkruist, meestal ook in combi met een drempel. :) En ja verder goed opletten met de vraagstelling idd. Moet zeggen dat die van het CBR gelukkig niet zo vaag zijn als de oefen examens:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan