Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk wel'n béétje uit met die voetrem. Door die te hard in te duwen heb ik twee keer m'n motor laten afslaan waardoor ik ompleurde tijdens de halve draai :+ Je moet niet de motor helemáál gaan afknijpen.

Dan moet je meer gas geven. In principe moet je zo goed als stil kunnen staan op deze manier.
 
Nou, ik krijg nu al zenuwen voor volgende week donderdag als ik eraan denk. Toen ik heeeel lang geleden voor mijn B examen had, was ik zo zenuwachtig dat ik bij het bochtje achteruit zo de stoep oproste omdat mijn been op de koppeling begon te trillen van de zenuwen. Ben toen overigens wel geslaagd omdat de rest gelukkig wel goed ging. Stel je voor dat ik straks op mijn achterwiel de slalom doorga om dat mijn hand hetzelfde doet met de koppeling :P

Misschien nog een tipje; mijn broer had dat ook namelijk, erge zenuwen. Mijn moeder kocht toen homeopatische pilletjes tegen zenuwen en examenstress e.d. Volgens mij van A.Vogel, (edit - gewoon drogist) maar dat weet ik niet meer zeker, kost geen ruk, moet je ff 2 a 3 daagjes van te voren mee beginnen.

Mijn broer haalde het en was minder zenuwachtig, of het nou echt werkt of dat het het psychologische effect was weet ik niet, maar dat maakt niet uit. Je hebt er weinig mee te verliezen iig.

En gewoon voor je gaat rustig met een muziekje even een koffie drinken (NIET teveel, van cafeine krijg je een zenuwachtig gevoel), en lekker even wat suikers naar binnen werken, banaantje ofzo.

Ikzelf schreef alle acties voor alle situaties nog even voor mezelf uit. (bocht naar links, bocht naar rechts, rotonde, enz.) En fouten mag je op je examen nog steeds maken, als je daarna netjes de controle over de situatie weer oppakt dan kan je best slagen met een aantal foutjes. (Zelf een paar keer heel laat richting aangegeven bij het stoplicht toen ik al stilstond enzo, en keer verkeerd gereden, en een keer geen idee of het nou een 60 of 80 weg was, dus had 70 gereden. Kijktechniek en controle over motor perfect -> alsnog geslaagd.)

En het examen is echt niets meer dan een les met een andere instructeur he, dat moet je vooral onthouden! En mocht je zakken, doe je het gewoon nog een keer, niet het einde van de wereld. Maak van het examen geen big deal, je gaat gewoon een lekker ritje maken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik deed met het 8tje (beetje laten reactie misschien), verdomd goed kijken naar waar je heen gaat/wilt, dan rij je er automatisch heen.
En goed met je voetrem werken, deze moet je gewoon echt induwen hard.

Nog een reden waarom je uit moet kijken, wat ik tijdens mijn lessen heb gehad. Was een halfuur lang alleen maar langzame slalom, halve draai en achtjes aan het oefenen. Op een gegeven moment viel in één keer alle druk op de achterrem weg. Dat is wel even schrikken ;) instructeur zei dat ik even moest wachten en maar wat rondjes moest rijden ofzo. Daarna kwam de druk weer terug. Was overhitting dacht ik dat hij zei..
 
Zie trouwens nu dat jij het hebt over slalom, en dus moet je nog voor AVB, geld hetzelfde voor, gewoon een lesje, je doet even al je kunstjes, en binnen 5 minuten ben je weer weg. Denk eens: je krijgt maar 7 oefeningen ofzo?, voor allemaal 2 pogingen, en dan mag je alsnog voor 2 zakken als ze niet in dezelfde categorie zitten.

Gaat je wel lukken hoor. :P Kick ass!
 
Nog een reden waarom je uit moet kijken, wat ik tijdens mijn lessen heb gehad. Was een halfuur lang alleen maar langzame slalom, halve draai en achtjes aan het oefenen. Op een gegeven moment viel in één keer alle druk op de achterrem weg. Dat is wel even schrikken ;) instructeur zei dat ik even moest wachten en maar wat rondjes moest rijden ofzo. Daarna kwam de druk weer terug. Was overhitting dacht ik dat hij zei..
Dan heb je'm góed warmgestookt. In één keer alle druk weg klinkt als remvloeistof die begint te koken. Remvloeistof is'n vloeistof, en dus niet (nauwelijks) samendrukbaar. Als dat begint te koken, dan wordt't gas, en dat is juist príma samendrukbaar. Vandaar dat ineens je druk wegvalt.
 
Nog een reden waarom je uit moet kijken, wat ik tijdens mijn lessen heb gehad. Was een halfuur lang alleen maar langzame slalom, halve draai en achtjes aan het oefenen. Op een gegeven moment viel in één keer alle druk op de achterrem weg. Dat is wel even schrikken ;) instructeur zei dat ik even moest wachten en maar wat rondjes moest rijden ofzo. Daarna kwam de druk weer terug. Was overhitting dacht ik dat hij zei..

Lijkt me vaag, ik ken wel gevallen waar je pinnetjes terugschieten en dat je dan een aantal keer moet pompen voor de druk terug komt. (keer of 10). Gebeurd het, pompen voor je leven dus mensen. ;)

D8 zelf aan vuil waardoor je pinnetjes bleef hangen, maar wormaap heeft een andere verklaring. Technisch ben ik niet heel bekwaam, dus aannemen maar. O-)
 
Laatst bewerkt:
Nog een reden waarom je uit moet kijken, wat ik tijdens mijn lessen heb gehad. Was een halfuur lang alleen maar langzame slalom, halve draai en achtjes aan het oefenen. Op een gegeven moment viel in één keer alle druk op de achterrem weg. Dat is wel even schrikken ;) instructeur zei dat ik even moest wachten en maar wat rondjes moest rijden ofzo. Daarna kwam de druk weer terug. Was overhitting dacht ik dat hij zei..

Slecht onderhoud zal hij bedoelen. Dat gebeurt omdat er vocht in de remvloeistof zit. Door het remmen wordt de vloeistof warm, het vocht verdampt en opeens zit er gas (waterdamp) in de remleiding wat veel meer kan worden samengeperst dan vloeistof. En dan ben je je remdruk kwijt.
 
Dan heb je'm góed warmgestookt. In één keer alle druk weg klinkt als remvloeistof die begint te koken. Remvloeistof is'n vloeistof, en dus niet (nauwelijks) samendrukbaar. Als dat begint te koken, dan wordt't gas, en dat is juist príma samendrukbaar. Vandaar dat ineens je druk wegvalt.

Zou maar zo kunnen, ik weet het ook niet. Was in ieder geval wel erg intensief gebruik. Heb het later die les nog zo'n twee keer gehad.
Maar het kan dus wel gebeuren!


Nog een reden waarom je uit moet kijken, wat ik tijdens mijn lessen heb gehad. Was een halfuur lang alleen maar langzame slalom, halve draai en achtjes aan het oefenen. Op een gegeven moment viel in één keer alle druk op de achterrem weg. Dat is wel even schrikken ;) instructeur zei dat ik even moest wachten en maar wat rondjes moest rijden ofzo. Daarna kwam de druk weer terug. Was overhitting dacht ik dat hij zei..

Lijkt me vaag, ik ken wel gevallen waar je pinnetjes terugschieten en dat je dan een aantal keer moet pompen voor de druk terug komt. (keer of 10). Gebeurd het, pompen voor je leven dus mensen. ;)

D8 zelf aan vuil waardoor je pinnetjes bleef hangen, maar wormaap heeft een andere verklaring. Technisch ben ik niet heel bekwaam, dus aannemen maar. O-)

Ik weet ook niet wat het nu precies was, maar was ook alleen die betreffende les dus het zal wel aan het intensieve gebruik gelegen hebben, heb verder vrijwel altijd op die lesmotor gereden en verder nooit problemen mee gehad. :)
 
Slecht onderhoud zal hij bedoelen. Dat gebeurt omdat er vocht in de remvloeistof zit. Door het remmen wordt de vloeistof warm, het vocht verdampt en opeens zit er gas (waterdamp) in de remleiding wat veel meer kan worden samengeperst dan vloeistof. En dan ben je je remdruk kwijt.
Het kan inderdaad ook waterdamp zijn, en da's aannemelijker dan dat de daadwerkelijke remvloeistof gaat koken, maar't kan zeker gebeuren dat je remvloeistof gaat koken, als je maar lang genoeg remt.
 
Je kan prima zonder koppeling rijden in de eerste versnelling. Ontkoppelen doe je alleen om het verschil in toerental van de motor en de draaisnelheid van je achterwiel langzaam gelijk te trekken. Oftewel, versnellen tot ze overeen komen en je rijdt prima zonder koppeling rond. Dat je je langzame AVB oefeningen met slippende koppeling moet is omdat je te langzaam rijdt en de motor toch trekkend moet houden.

En wat bedoel je met "gelijk koppeling loslaten" in de tweede versnelling?
Overigens heb ik de halve draai en het achtje nooit met de koppeling gedaan. Op de les CB500 ging dat prima rond de 1800 toeren met alleen een beetje achterrem om de motor trekkend en de ketting strak te houden.
 
Nou maar es oefenen op me halve draai :+ maar wheelies oefenen is zoveel leuker :/

Kijk wel'n béétje uit met die voetrem. Door die te hard in te duwen heb ik twee keer m'n motor laten afslaan waardoor ik ompleurde tijdens de halve draai :+ Je moet niet de motor helemáál gaan afknijpen.
beetje gas mij mss? dat was toch de truk?
 
Laatst bewerkt:
beetje gas mij mss? dat was toch de truk?
Yes, maar het wordt ook zo doelloos om veel gas te geven terwijl je flink hard remt. Mijn instructeur vertelde mij altijd dat ik op ongeveer 2500 toeren moest rijden in de één, en dan met de rem de snelheid regelen, zonder het gas te veranderen. Die 2500 toeren is uiteraard als je nog niet aan het remmen bent.
 
Yes, maar het wordt ook zo doelloos om veel gas te geven terwijl je flink hard remt. Mijn instructeur vertelde mij altijd dat ik op ongeveer 2500 toeren moest rijden in de één, en dan met de rem de snelheid regelen, zonder het gas te veranderen. Die 2500 toeren is uiteraard als je nog niet aan het remmen bent.

Da's een goeie tip, 2500 toeren bij het aanrijden voor het remmen. Die ga ik vanavond met 33+ graden :( ook eens proberen 8-)
 
Het kan inderdaad ook waterdamp zijn, en da's aannemelijker dan dat de daadwerkelijke remvloeistof gaat koken, maar't kan zeker gebeuren dat je remvloeistof gaat koken, als je maar lang genoeg remt.

In een lange Alpenafdaling wellicht, maar bij een beetje je verrichtingen oefenen gebeurt dat niet zomaar, dan moet de remvloeistof gewoon vrij oud zijn en veel water bevatten.
 
Overigens heb ik de halve draai en het achtje nooit met de koppeling gedaan. Op de les CB500 ging dat prima rond de 1800 toeren met alleen een beetje achterrem om de motor trekkend en de ketting strak te houden.

Naar mijn weten mag je bij halve draai en achtje je koppeling niet eens aanraken. ;)
 
In een lange Alpenafdaling wellicht, maar bij een beetje je verrichtingen oefenen gebeurt dat niet zomaar, dan moet de remvloeistof gewoon vrij oud zijn en veel water bevatten.
Mja, da's ook weer waar. Kokende remvloeistof is iets dat alleen in extreme omstandigheden (lange afdalingen, heftig circuitrijden) gebeurt.
Van de andere kant, als je een half uur lang vrijwel constant met je achterrem bent aan het slepen, kan ik me best voorstellen dat die flink op temperatuur komt.
Maar dan nog klinkt jouw uitleg aannemelijker :+
 
Ik las ergens nog wat over de langzame slalom. Hier nog ff wat tips over.
Als ik naar mede lessers kijk zie ik ze echt heel vaak naar de pionnen kijken. Gewoon niet doen, zoek 1 punt in de verte en concentreer je daarop.

Wat mijn instructeur ook nog een keer deed is een heel parcour uitzetten. allerlei pionnen, tot grote plastic blokken en toen dat op was had hij er nog maar wat tuin stoelen bij gezet. En maar rondjes blijven maken. Dit voor toch een langere tijd achter elkaar. Daarna had iedereen de slag toch wel te pakken.
Heb het een beetje geprobeerd uit te tekeken, geen idee of het er duidelijker op word.

En euh, wat betreft zenuwen en examen, ik heb eigenlijk nooit last van zenuwen gehad behalve bij mijn avb. Ik heb hem dan ook pas gehaald toen ik voor de derde keer op ging. En dat komt echt wel door de examinator, stiekem mocht ik één oefening nog voro de derde keer doen. Maar ook die keer had ik eigenlijk bijna alles verprutst en zat ik te trillen op de motor. Terwijl die morgen alles helemaal goed ging. Maak je dus maar niet te druk, als mij het gelukt is lukt jou het ook!

full


edit: eerst je tekts nog een keer lezen op stomme typ fouten :X
 
Laatst bewerkt:
Ik wil wat toevoegen aan Lady Aafje. Kijk bij de langzame slalom 2 pionnen vooruit. Je gaat namelijk waar je kijkt, ook in bochten zo. Dat wil zeggen kijk naar de pion waar je langs moet en je raakt hem. 2 pionnen verder dus.
 
Naar mijn weten mag je bij halve draai en achtje je koppeling niet eens aanraken. ;)


Volgens mij is dat ook weer verschillend per rijschool, want hoor iedereen er anders over.
Ik mocht mijn koppeling ook niet gebruiken, net zoals bij de langzame slalom. Nu hoorde ik in het rijlesserstopic dat mensen hem mét koppeling leren?
 
Da's een goeie tip, 2500 toeren bij het aanrijden voor het remmen. Die ga ik vanavond met 33+ graden :( ook eens proberen 8-)
De 1e keer dat ik 8tjes ging maken stelde mijn instructeur de motor zo af dat hij op 2000 toeren liep. Hij verzekerde me dat de motor zo niet kon vallen en ik alleen maar moest sturen. De les daarna moest ik het zelf doen met rem erbij. Dit werkte goed voor mijn zelfvertrouwen omdat ik immers die les daarvoor het al goed gedaan had en idd niet was gevallen.
 
Volgens mij is dat ook weer verschillend per rijschool, want hoor iedereen er anders over.
Ik mocht mijn koppeling ook niet gebruiken, net zoals bij de langzame slalom. Nu hoorde ik in het rijlesserstopic dat mensen hem mét koppeling leren?

Ik leer het zo:
Langzame slalom: wel koppeling - zelfs verplicht volgens CBR
8 - geen koppeling
halve draai - geen koppeling
 
Ik leer het zo:
Langzame slalom: wel koppeling - zelfs verplicht volgens CBR
8 - geen koppeling
halve draai - geen koppeling


Ahu, pardon ..
Heb denk ik last van een zonnesteek :+

Ik bedoelde de achterrem met de langzame slalom. Die mocht ik niet gebruiken, terwijl anderen dit wel moeten doen?
 
Ahu, pardon ..
Heb denk ik last van een zonnesteek :+

Ik bedoelde de achterrem met de langzame slalom. Die mocht ik niet gebruiken, terwijl anderen dit wel moeten doen?
Bij de langzame slalom moest ik'm ook gebruiken. Volgens mijn instructeur was dat zelfs verplicht? Het zal dan wel optioneel zijn :P
 
Ahu, pardon ..
Heb denk ik last van een zonnesteek :+

Ik bedoelde de achterrem met de langzame slalom. Die mocht ik niet gebruiken, terwijl anderen dit wel moeten doen?

haha..ja het is ook niet te hachelen buiten hoor ;)
Ook de rem moet ik gebruiken om de balans te bewaren. Weet niet zeker of deze ook verplicht is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan