MegaMeeting 12 september - foto's en video

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn zoontje (Luca) is het wel zo dat als hij en woord éénmaal goed opgeschreven had het wel veel moeite kostte om het hem nog een keer te laten doen.
Ik denk dat het bij hem dan zo veel moeite heeft gekost om dat te doen dat hij dan niet meer de fut heeft het nog een keer te doen.
Maar gezien jou verhaal zal ik dat toch ook eens bij Luca in de gaten gaan houden.
eenmaal goed geschreven, is geen garantie voor een tweede keer ook goed!
ik presteer het, in een zin een woord meermalen geschreven, ook net zoveel keer fout te schrijven.
blijf positief en elk woord geschreven ook fout is een woord en een prestatie.
ik zeg altijd tegen leerkrachten, gooi die rode pen weg.
niets is frustrerend dan een rode waas over je werk. ;(
is besmettelijk krijg een rode waas over de ogen dan. O-)

later. :W :W :W :W
 
eenmaal goed geschreven, is geen garantie voor een tweede keer ook goed!
ik presteer het, in een zin een woord meermalen geschreven, ook net zoveel keer fout te schrijven.
blijf positief en elk woord geschreven ook fout is een woord en een prestatie.
ik zeg altijd tegen leerkrachten, gooi die rode pen weg.
niets is frustrerend dan een rode waas over je werk. ;(
is besmettelijk krijg een rode waas over de ogen dan. O-)

later. :W :W :W :W

Wel goed te horen die tips / ervaringen die je verteld.
Hier kan ik wat mee !
Later :W
 
Wel goed te horen die tips / ervaringen die je verteld.
Hier kan ik wat mee !
Later :W
maar goed met mijn is het ook goed gekomen.
als hij niets iets snap of moeilijk vindt om dingen op te schrijven, dan moet je vragen of hij in zijn eigen woorden wil op schrijven dan kan hij zien en horen dat het niet goed is als er iets verkeer gespeld heeft,
 
Met de tegenwoordige hulpmiddelen zoals een PC (woordspelling) is er beter met dyslectie om te gaan dan vroeger. Nu kunnen mensen zich verbeteren. Het is alleen erg jammer dat op het voortgezet onderwijs bij lange na niet meer op de nederlandse taal wordt gelet. Ik merk dat bij mijn eigen kids, alle drie hebben zij het voortgezet onderwijs gedaan (VMBO, dus ik weet niet hoe het op de Havo of hoger is), maar zij krijgen dus als toets een sollicitatiebrief te schrijven, taalfouten wordt niet naar gekeken. Persoonlijk vind ik dit dus erg triest. Ik heb mijn kids aangeleerd dat zij normale teksten sms'en of mailen, anders reageer ik niet. ZIj vonden het onzin, totdat ze er achterkwamen dat ik het serieus meende. Dyslectie is een probleem, maar een overkombaar probleem en met een beetje hulp van de spellingscontrole en een beetje coulance van medeforumleden is er mijn inziens prima mee te leven, op een forum.
 
Even een andere vraag
Ben praktijkbegeleider op mijn werk en heb momenteel twee collega's onder mijn hoede die zwaar dyslectisch zijn. Dat is uiteraard vervelend voor hen, in verband met verslagen en schriftelijke toetsen, maar ook voor mij, want hoe moet ik met hen omgaan. Echt steeds maar weer verbeteren? Met als gevold dat ze dichtslaan? Ze laten gaan en het accepteren? Lijkt mij ook niet helemaal correct, toch. Hoe moet ik deze jongens behandelen, en dan graag reactie van de mensen hier die dyslectisch zijn. Hoe worden die bij voorkeur het liefst behandeld, elke keer verbeterd worden?
 
gewoon normaal behandelen als gewone mensen en niet elke keer verbeteren, heb ik ook zelf een hekel aan,maar soms is zeker niet erg
 
Mijn collega's zijn zeker niet normaal, maar dat heeft niets te maken met hun dyslexie ;) ;)
 
in een rustig gesprek, mag je denk ik wel eens vragen.
hoe zij er zelf over denken, hoe zij dit euvel denken te verhelpen.
hoe dan ook, een verslag moet leesbaar zijn.
daarbij bedoel ik, dat je niet maar moet raden, wat er staat voor woord.
dat was leuk in de tijd, dat de leerkracht nog belazerd moest worden, in je jeugdige verzet tegen de autoriteit.
maar nu is het de bedoeling dat anderen, met dat verslag iets kunnen doen,behalve als wc papier gebruiken.
als het de bedoeling is dat jou collega's zelf de schriftelijke toetsen na kijken,en daar door hun eigen dislectie niet toe in staat zijn.
is het als het op correctie van de Nederlandse taal op aankomt, beter daar een ander voor in te schakelen.

mijn echtgenote heeft jaren lang mijn brieven geschreven.(belangrijke zakelijke)
heeft zes/zeven maal de lagere school doorlopen en 6x vmbo,5x hbo en is nu voor de 2e x bezig met een psychologie opleiding, en de 7e vmbo opleiding. 8-)
 
dudepower.
voor de leesbaarheid is het zeker niet erg als een familielid jou verslagen corrigeer.
(5 woord fouten in de vorige zin) 8-)
autocorrectie haalt er al veel uit, de rest, grammaticaal en de dt combinaties of woorden die ook anders geschreven zouden kunnen worden.
kan je door een familielid laten doen.
voor de rest is ook voor ons dislekten zo, hoe meer je schrijft met de bedoeling foutloos, hoe meer je je eigen fouten gaat herkennen. :Y
en ik blijf zeggen de computer blijf een heerlijk hulpmiddel. O-)

;) ;) ;)
 
Even een andere vraag
Ben praktijkbegeleider op mijn werk en heb momenteel twee collega's onder mijn hoede die zwaar dyslectisch zijn. Dat is uiteraard vervelend voor hen, in verband met verslagen en schriftelijke toetsen, maar ook voor mij, want hoe moet ik met hen omgaan. Echt steeds maar weer verbeteren? Met als gevold dat ze dichtslaan? Ze laten gaan en het accepteren? Lijkt mij ook niet helemaal correct, toch. Hoe moet ik deze jongens behandelen, en dan graag reactie van de mensen hier die dyslectisch zijn. Hoe worden die bij voorkeur het liefst behandeld, elke keer verbeterd worden?
hangt er ook van af hoe oud zijn de collega's?
zijn ze nog in opleiding?
wat is het vak waar in ze lesgeven?
vaktechnische goede collega's zou ik zeker niet wegjagen.
als hoofduitvoerder burger/utiliteit-bouw krijg ik steeds meer "vak"mensen op mijn werken die bij wijzen van spreken nog geen spijker recht in het hout kunnen slaan, maar wel drie talen beheersen.
heb ik absoluut niets aan!
dat zelfde geld ook voor dudepouwer.
fuk of tie kan schrijven maar als hij mijn auto een servicebeurt heeft gegeven in de helft van de tijd en voor 110% goed.
dan mag hij in vervolg mijn monteur zijn.
duidelijk toch!
 
Mijn collega's zijn operators in een voedingsmiddelenbedrijf, alleen 20 jaar geleden was een afvulmachine iets met 3 knoppen, nu zijn het complete computers die ze moeten bedienen, daarbij wordt van onze operators verwacht dat zij toch minimaal een MBO2 niveau hebben, zowel in geschrift als in denkvermogen en handelen. Bij hun werk behoort ook een rapportage welke per dienst uitgevoerd dient te worden. Je heb gelijk met je voorbeeld over je monteur, maar zodra hij dus je auto moet gaan uitlezen of een diagnostiek moet opstellen, kan hij problemen krijgen. Mijn collega's zijn absoluut vakmensen van rond de 35 jaar, beheersen hun werk aan de machine prima, maar gezien het opleidingstraject wat de grote baas heeft uitgezet, kunnen zij dat minder goed aan om het operatorniveau te behalen (men verwacht minimaal vapro C van beide) Ik mats ze nog wel eens door de toetsen in de PC ietwat te corrigeren (zij weten hiervan), maar ik kan ze niet 100% matsen, dat zou ook onterecht zijn tegenover de andere collega's
 
maar goed met mijn is het ook goed gekomen.
als hij niets iets snap of moeilijk vindt om dingen op te schrijven, dan moet je vragen of hij in zijn eigen woorden wil op schrijven dan kan hij zien en horen dat het niet goed is als er iets verkeer gespeld heeft,

Ja, dat kan ik ook wel eens proberen.
Kijken hoe dat gaat.
:W
 
Mijn collega's zijn operators in een voedingsmiddelenbedrijf, alleen 20 jaar geleden was een afvulmachine iets met 3 knoppen, nu zijn het complete computers die ze moeten bedienen, daarbij wordt van onze operators verwacht dat zij toch minimaal een MBO2 niveau hebben, zowel in geschrift als in denkvermogen en handelen. Bij hun werk behoort ook een rapportage welke per dienst uitgevoerd dient te worden. Je heb gelijk met je voorbeeld over je monteur, maar zodra hij dus je auto moet gaan uitlezen of een diagnostiek moet opstellen, kan hij problemen krijgen. Mijn collega's zijn absoluut vakmensen van rond de 35 jaar, beheersen hun werk aan de machine prima, maar gezien het opleidingstraject wat de grote baas heeft uitgezet, kunnen zij dat minder goed aan om het operatorniveau te behalen (men verwacht minimaal vapro C van beide) Ik mats ze nog wel eens door de toetsen in de PC ietwat te corrigeren (zij weten hiervan), maar ik kan ze niet 100% matsen, dat zou ook onterecht zijn tegenover de andere collega's

Dat zijn altijd van die moeilijke beslissingen, want als je ze te veel helpt dan gaan ze later misschien onder uit.
Je kunt ze namelijk niet altijd blijven ondersteunen.
Succes met je beslissing.
 
Mijn collega's zijn operators in een voedingsmiddelenbedrijf, alleen 20 jaar geleden was een afvulmachine iets met 3 knoppen, nu zijn het complete computers die ze moeten bedienen, daarbij wordt van onze operators verwacht dat zij toch minimaal een MBO2 niveau hebben, zowel in geschrift als in denkvermogen en handelen. Bij hun werk behoort ook een rapportage welke per dienst uitgevoerd dient te worden. Je heb gelijk met je voorbeeld over je monteur, maar zodra hij dus je auto moet gaan uitlezen of een diagnostiek moet opstellen, kan hij problemen krijgen. Mijn collega's zijn absoluut vakmensen van rond de 35 jaar, beheersen hun werk aan de machine prima, maar gezien het opleidingstraject wat de grote baas heeft uitgezet, kunnen zij dat minder goed aan om het operatorniveau te behalen (men verwacht minimaal vapro C van beide) Ik mats ze nog wel eens door de toetsen in de PC ietwat te corrigeren (zij weten hiervan), maar ik kan ze niet 100% matsen, dat zou ook onterecht zijn tegenover de andere collega's
operators aah, ik dacht aan een iets schoolser setting. |(
in dit geval is dus de afweging, of de handicap gevaar kan opleveren voor het verloop van het productie proces, de kwaliteit,en de collega's in de andere schift's.
indien wel,dan toch met de personen en de directe leidinggevende, een oplossing zoeken dat geen gevaar oplevert.

zoals mn zoon zegt, (ook een eerste monteur) voor een diagnose stelling van een auto.
daar hoeft geen inhoudelijke tekst voor worden gelezen.
je leert een soort kunstje ;) , en als dat er eenmaal inzit is er geen man meer overboord. :Y

:) :)
 
maar ik kan ze niet 100% matsen, dat zou ook onterecht zijn tegenover de andere collega's
correctie op taalfouten is geen onterecht "matsen".
het gaat er om is het inhoudelijk correct?
en, in hoeverre zijn ze ermee begaan, dat het met uitzondering van taalfouten,het rapport leesbaar is?
komt de boodschap over, al is het niet gecorrigeerd!
als ze al schrijven op de pc, eis dan op zn minst (met een duidelijke motivatie)dat ze er zelf eerst de spelling controle over halen.
 
Dat zijn altijd van die moeilijke beslissingen, want als je ze te veel helpt dan gaan ze later misschien onder uit.
Je kunt ze namelijk niet altijd blijven ondersteunen.
Succes met je beslissing.
[[hoe dan ook dislektie gaat nooid over.
er zal altijd een vorm van ondersteuning nodig zijn.
deze "handikap"blijf je tot aan je dood houden.]](geen correctie) :+


hoe dan ook dyslexie gaat nooit over.
er zal altijd een vorm van ondersteuning nodig zijn.
deze "handicap"blijf je tot aan je dood houden.(gecorrigeerd) O-)

8-) 8-)
 
[[hoe dan ook dislektie gaat nooid over.
er zal altijd een vorm van ondersteuning nodig zijn.
deze "handikap"blijf je tot aan je dood houden.]](geen correctie) :+


hoe dan ook dyslexie gaat nooit over.
er zal altijd een vorm van ondersteuning nodig zijn.
deze "handicap"blijf je tot aan je dood houden.(gecorrigeerd) O-)

8-) 8-)

Ik vint de eersde tekt deudelijker !
:+
 
Inhoudelijk klopt het vaak wel, maar het lezen van de foutmeldingen op het scherm worden soms "foutief" gelezen. Ik ben begonnen, samen met hen, aan een soort symbolentaal die we willen gaan toepassen in de software. Tot nu toe krijgen wel wat tegenwerking van de leiding, maar och, ik ben al 23 jaar daar een soort stoorzender, dus ga gewoon door. We doen dit onder het mom van een praktijkopdracht.

Taalfouten vindt ik geen probleem, maak ze zelf ook wel eens, (te snel typen met 2 vingers werkt niet altijd goed) maar soms geven ze dan een antwoord die op meerdere mogelijkheden uitlegbaar is
 
Inhoudelijk klopt het vaak wel, maar het lezen van de foutmeldingen op het scherm worden soms "foutief" gelezen. Ik ben begonnen, samen met hen, aan een soort symbolentaal die we willen gaan toepassen in de software. Tot nu toe krijgen wel wat tegenwerking van de leiding, maar och, ik ben al 23 jaar daar een soort stoorzender, dus ga gewoon door. We doen dit onder het mom van een praktijkopdracht.

Taalfouten vindt ik geen probleem, maak ze zelf ook wel eens, (te snel typen met 2 vingers werkt niet altijd goed) maar soms geven ze dan een antwoord die op meerdere mogelijkheden uitlegbaar is
eigelijk moet je dus constateren dat het ontwerp niet deugt.
als een machine door een (laat me even overdrijven)dr. bediend moet worden dan ga je als ontwerper de fout in.
zeker voor een machine in een productiebedrijf met niet explosieve stoffen.(petrochemie)
voor al het andere zou een machine zelf corrigerend moeten zijn.
of , wat je zelf al als oplossing aandraagt symbolen, zeker als je die ook nog algemeen/internationaal kan gebruiken.
 
~[/quote]
maar soms geven ze dan een antwoord die op meerdere mogelijkheden uitlegbaar is
~
dit zie ik niet als een dyslexie probleem maar als een fout.
ook met dyslexie moet je een goed antwoord kunnen geven op een vraag.
alleen nu komt het volgende om de hoek kijken!
in hoe verre is men leesblind?

als je een normale tekst niet foutloos kan lezen, op die leeftijd, heb je een serieus probleem.
moeizaam lezen is bij heel veel dyslectici, aan de orde van de dag.
dat mag in de regel niet zo erg moeten zijn.
maar als begrijpend lezen stokt!
????
 
Ik vint de eersde tekt deudelijker !
:+
lol
mun autste zoon heeft dus ook dislextie.
trek ik als lot voor hem, om een kado te kopen voor 5 Dec.
we schrijven altijd een gedicht, om elkaar eens in het jaar af te zijken of in de maling te nemen.
goed peit is een autochtoon, toch?
dus ik schrijf het opsettelijk zo slecht mogelijk.
mn vruo zecht daar kan ik geen pepernoot van maken.
ik gniffelen, wacht maar.
mn zoon maakt het open en leest foutloos voor.
zonder taalfouten of versprekingen.
nm vruow, hoe doe je dat?
hij, staat er toch duidelijk!!

lol :+
mijn oudste zoon heeft dus ook dyslexie.
trek ik als lot voor hem, om een cadeau te kopen voor 5 Dec.
we schrijven altijd een gedicht, om elkaar eens in het jaar af te zeiken of in de maling te nemen.
goed piet is een autochtoon, toch?
dus ik schrijf het opzettelijk zo slecht mogelijk.
mijn Vrouw zegt, daar kan ik geen pepernoot van maken.
ik gniffelen, wacht maar.
mijn zoon maakt het open en leest foutloos voor.
zonder taalfouten of versprekingen.
nm vrouw, hoe doe je dat?
hij, staat er toch duidelijk!! :+

O-) O-)

later.
 
Laatst bewerkt:
Leesblindheid, ik weet niet in hoeverre dat in samenhang staat tot dyslextie, maar als zij een antwoord geven is dat soms zo beroerd geschreven dat ik (en niet alleen ik) er meerdere antwoorden uit kan halen. Mijn methode is dan dat ik het vraag om mij mondelijk antwoord te geven op dezelfde vraag zo kort mogelijk en dan gaat het wel goed. DUs mss is het meer dan dislextie, maar het zijn nederlanders (geen discriminatie argumenten) en die hebben gewoon leren lezen en schrijven op school, dus geen analfabetisme of iets dergelijks. Het is heel moeilijk om een goede middenweg te vinden en heb met die twee meer werk dan met de rest vand e groep

Qua machinebediening, ja klopt, soms is het niveau wel te hoog en binnen ons bedrijf heerst wel de opvatting dat bij aanschaf van een machine de bediening wordt bekeken door operators en niet alleen de hogere regionen zoals productieleiding en Technische managers. De stem van de operators is dus best belangrijk in het aanschaffen van nieuwe apparatuur
 
dan nog een vraag.
worden de toetsen met de hand geschreven of op de pc
denk al begrepen te hebben op de pc.
in wat voor een setting?
klassikaal met een tijdslimiet?of in de vrije tijd thuis?
beheersen ze ook een 2e taal en hoe is daarin hun dyslexie?

om een voorbeeld te noemen, bij mijn thuis zijn drie van mijn zoons dyslectie's.
maar, met de Engelse taal hebben ze geen enkele moeite.
de eerste heeft zelfs een jaar pabo Engels gedaan.
maar straalde op zijn Nederlands, doet nu MCITP
~[/quote]
Microsoft Certified IT Professional (MCITP)
Instituut / certificeringsorganisatie: Microsoft
Omschrijving

De Microsoft Certified IT Professional (MCITP) certificeringen zijn gericht op IT professionals die zich, met diepgaande kennis, richten op een specifieke rol. Bijvoorbeeld een Database Administrator of een Enterprise Desktop Administrator. De MCITP certificeringen gaan verder dan het kunnen toepassen van een technologie en/of platform. Ze richten zich ook op zaken als het ontwerpen van de juiste architectuur of het maken van de juiste technologie keuzes.

Tijdens het doorlopen van het pad om tot een MCITP certificaat te komen haalt u ook één of meerdere MCTS certificaten die onderdeel uitmaken van uw MCITP traject.
~
dit is een volledig in het Engels(usa)gegeven cursus/opleiding van 2,5 jaar.
met lesmateriaal met beeld en spraak,en een minimaal aan geschreven tekst.
de examens zijn schriftelijk met een multiplechoicetest
zo ook mijn 2e zoon,en de resultaten, de oudste 9en 10e de tweede 8 en 8,5.
de derde is naar afgelopen jaar geslaagd te zijn voor de opleiding ict, MBO.
begonnen met een schriftelijke opleiding psychologie.

later.


even de verjaardag van de jongste vieren 17 geworden. *O* *O* *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag, ten tweede laten je zoons en jij zien dat dyslextie geen belemmering hoeft te zijn voor een carriere of goede baan.

Hoe de vreemde talenkennis bij mijn collega's weet ik eigenlijk niet. Soms moeten zij opd e PC werken, maar soms wordt er ook op papier gewerkt, vaak met bepaalde praktijktoetsen waarbij dinen getekend moeten worden. Maar goed, met wat hulp van mijn kant (ik ben ook toegewezen aan deze collega's om een of andere reden) gaan die jongens het redden, dat staat buiten kijf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan