Den Bosch en omgeving Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Strengere eisen motorrijbewijs

Jonge motorrijders moeten vanaf 2013 drie keer praktijkexamen doen voor ze op een zware motor mogen rijden. Pas als je ouder dan 24 bent, kun je in een keer op voor het zware motorexamen. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.

De veranderingen zijn het gevolg van een nieuwe Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze nieuwe regelgeving is bedoeld om de nationale rijbewijzen meer met elkaar in overeenstemming te brengen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en fraude van rijbewijzen tegen te gaan. De rijbewijzen zijn vanaf 2013 in de EU volledig inwisselbaar. Voor jonge motorrijders hebben de nieuwe regels een negatieve uitwerking. Vanaf 2013 komen er drie categorieën motorrijbewijzen, van lichte naar zware motoren. Om van de ene naar de andere categorie te komen, moet je steeds een examen afleggen. Nu kun je na twee jaar praktijkervaring automatisch doorstromen naar een zware categorie motor.

Discriminatie
Secretaris Eugène Daams van de afdeling gemotoriseerde tweewielers van de RAI Vereniging vindt de regels pure discriminatie. "Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen."

Daams zegt dat onder de regel niet valt uit te komen. Hij vindt echter dat de overheid geen examen zou moeten afnemen, maar moet volstaan met een kleine opleiding of training. Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.

Bron: Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl
 
Hoe vaak gaat het fout waarbij het met een 25kw motor goed was gegaan? Ik denk maximaal 1 verkeersdode per jaar. Om daar nou iedereen voor te laten boeten...
 
Rare eisen weer.
Linker is het met 16 al een 125 cc brommer, zie je ze al op de snelweg !!!!!!!!!!!!!!
 
Rare eisen weer.
Linker is het met 16 al een 125 cc brommer, zie je ze al op de snelweg !!!!!!!!!!!!!!
De meeste 125cc motoren halen amper de 100km.
Ik heb veel collega's die meteen hun opgevoerde brommers de deur uit doen om dan meteen een 125cc' tje halen :Y
Er zijn er een stel die wat harder gaan zoals de Gagiva Mito goed voor 190km
full
 
Laatst bewerkt:
Heb even de OP wat geordend en er een paar routes ingezet die Maurits gepost had, als er nog mooie routes zijn, maar die ff in google maps, dan zet ik ze er ook in.
 
Littleloony ik kan vanmiddag wwel rijden :) ben nog wel aan het werk. uurtje of 2 rijden? kon furygan ook niet vanmiddag? :P
 
@harinkje moest je me nu wakker schreeuwen :P

Ik ga eerder train en en verwacht dat ik rond 2 uur klaar ben dan wil ik wel mee maurits.
 
misschien dat ik ook wel mee ga dan, heb nog een camera gevonden in de kast die ik ook ff uit wil proberen.
En als het zo'n mooi weer blijft ook wel leuk om in Nijmegen op de Waalkade ff te gaan zitten?
 
Laatst bewerkt:
Net de kleine op zijn brommer gezet en wat is dat mooi om te zien zeg.

Ze hebben het idd snel onder de knie.Eerste half uurtje ff onwennig op dat ding maar daarna VROEMMM daar ging hij.
Die dikke 2takt knetter/rookwolk erachter hahaha.

Straks ff andere benzineslangetjes halen.Merk wel dat deze wat hard zijn en hij drupt een beetje.Uit voorzorg maar ff vervangen.


50cc brommertje en gaat toch best hard.Had ik niet verwacht.Optrekken dacht ik ook dat dat wel mee zou vallen,maar dat doet ie ook nog best snel.

Moet alleen iets op de gashendel vinden dat Jamie die niet zo ver hoeft om te draaien wil hij harder kunnen.Nu moet hij hem erg ver omdraaien.


Met de route straks ga ik niet mee.Ben bang dat dat te hard gaat voor me en wil jullie plezier niet ontnemen.Dus mannen veel plezier!!
 
Laatst bewerkt:
Heb maurits net gesproken hij is rond 1 uur thuis en zal die op de MF verschijnen. Volgens hem is het kut op de mobiele telefoon.

Ik ben trainen nu tot half 2 ongeveer tot straks!
 
Ik zit nu ook via de telefoon en heb nergens last meer van.gewoon inloggen via het normale forum.dan springt hij automatisch op de mobiele versie.

Eerst waren er inlogproblemen ,maar ook daar heb ik geen last meer van.
 
Net terug, megen/grave via de dijk. (een heel gedeelte heeft een aparte fietsbaan, daar heb je mooi geen last van.
Eerste helft was mooi schoon, andere helft nog wat nat, en de eerste blaadjes alweer....
Alleen vanaf grave terug, nog eens een route zoeken.
Best druk op de weg.....
Gelijk net maar weer eens de ketting flink ingevet...

En nu eerst de inwendige mens maar eens vullen....
 
Niks aan doen Peer.
Hij heeft zo door hoe hij het gas moet vastpakken, zodat deze verder open gaat.

Ik heb het ritje vanmorgen gefilmt.
Helaas erg bewogen, eens kijken of ik dat software matig kan oplossen.

Voor wie nog weg gaat, snel gaan, want in de verte komt toch weer een vuile lucht aanzetten, Bah......
 
Niet zo zeer de telefoon Peter, maar ik was aan het werk wat continu door moet gaan dus het gaat niet zo goed via m'n telefoon dan. Maar goed, met wat meer mensen ben ik ook wel voor in. Afspreekpunt om 02;00 op Treurenburg? Kunnen we wat drinken op de Waalkade, maar dan ga ik wel op eigen gelegenheid terug over de dijk als dat niet erg is (gezien het tempo :P )


Hahaha! Jullie wildenduidelijk voor het donker thuis zijn. Goeiendag zeg, denk je ook lekker aan het sturen te zijn :-x. Wel gaaf!
@Littleloony: ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan