"De Winter

Rijden in den koude(herfst/winter/lente) maanden

  • JA, Ik rij lekker de winter door!

    Stemmen: 331 67,8%
  • NEE, Mijn motor gaat de schuur in! koekblik voor mij nu.

    Stemmen: 157 32,2%

  • Totaal aantal stemmers
    488
Temperatuur doet me niet zoveel doe ik en extra laag aan. Maar bij neerslag etc houd het op bij mij moet wel leuk blijven
 
Ik sta voor mijn werk (scheepvaart) al dag en nacht in elke weersomstandigheid , kom dus bij mij niet aan met "watje" ofzo...
Mijn fietsie gaat schoon/gewaxed op zijn paddockstands aan de tecmate4 in de verwarmde garage en ik ga lekker met het blikkie... ;)


WATJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE


O-) O-) O-)
 
Nou, ik hoop dat het een betere winter wordt dan afgelopen jaar. Wat heb ik vaak overdwars gestaan en vaak door de berm moeten rijden.

En wat duurde de pekelperiode lang! Volgens mij heeft de hele winter er pekel gelegen. Elke keer als het net leek dat het niet meer nodig was, viel er weer een klein laagje sneeuw.
 
Ik kon geen ander (recent) wintertopic vinden dus doe het maar hier.

Als jullie de motor in de winterstalling zetten voor langere tijd. Wat voor 'onderhoud' en voorzieningen treffen jullie voordat hij veilig en droog voor een paar maanden in een hoekje gezet word?
 
Meteo geeft aan:

"een winter met zeer veel neerslag" "2 mogelijkheden, een zachte winter met meer regen dan dat we gewend zijn, of een koude winter met meer sneeuw dan dat Nederland voor een lange tijd gezien heeft"


Ik vind kou niet erg maar sneeuw maakt het allemaal zo lastig!
 
Ja idd. Ik vond doorrijden niet zo erg vorig jaar, tot ik op mn plaat ging door sneeuw. Weet niet hoe ik het dit jaar aan ga pakken..
 
Ik heb sinds juli mijn motor (nieuw gekocht) en was er tot een paar dagen geleden volledig van overtuigd dat ik zou doorrijden. Maar ik begin toch te twijfelen. Mijn kleding is warm genoeg maar de pekel is funest. En ik ben niet zo'n klussen dus heb geen idee hoe ik moet sprayen en wat ik moet doen om de pekel buiten te houden.

Ik denk dus dat het de trein wordt met winterweer. En als het droog is kan ik alsnog besluiten om op de brommert te gaan :).
 
Lekker doorrijden zolang er geen sneeuw of ijzel ligt.

Funritjes worden wel minder denk ik. Maar zolang het niet rond het vriespunt is, is het goed te doen met een goed pak en goede handschoenen.

Zodra deze kou beginnen door te laten is het over met de funritjes.
 
Ik zou zo op mijn knietjes gaan en bidden voor een kortere en minder strenge winter. De vorige heb ik ook doorgereden en dat was mij toch net iets te bar en boos :X
 
Tegen pekel helpt niks, je kan het hooguit wat vertragen oid met middeltjes maar vroeg of laat ga je het zien. Dus vaak schoonmaken is de boodschap (te lui voor). Je kan ook kiezen om een goedkope oude motor te kopen, als pekelfiets. Hoeft alleen mechanisch goed te wezen, 't uiterlijk maakt geen bal uit, dat zie je na 1 winter toch niet meer ...
 
Doorrijden :] , tenzij je kan langlaufen en/of schaatsen op straat, lopen zonder spikes al neigt naar zelfmoord etc...

Doorrrijden dus, daar zijn die motoren voor gemaakt en hoe moet je anders testen of je een bikkel of een eikel bent, that's the question.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer over een maand mijn rijbewijs, dus ik ga lekker meteen de winter doorrijden ;)

Edit: Over die voorspelling trouwens dit (bron KNMI)

Het winterweer is ons deel van Europa is slecht te voorspellen. Er zijn een paar voorspelbare invloeden gevonden, maar die zijn te zwak om voor voorspellingen te gebruiken.

* Eén van die verbanden is dat er tijdens La Niña een iets hogere kans op een westelijke circulatie is in West-Europa, met als gevolg een zachte winter met veel regen. De kans dat deze voorspelling uitkomt is echter nauwelijks groter dan 50%.
* De trend naar meer westenwind in de winter die we de afgelopen 60 jaar hebben waargenomen is statistisch een betere voorspeller met zo'n 65% kans dat de winter warmer en natter is dan modaal over de afgelopen eeuw. De laatste twee winters lieten echter duidelijk zien dat ook dit verband niet sterk genoeg is om een winterverwachting op te baseren.
* Tenslotte is er nog een zeer zwak verband met de zonneactiviteit gesuggereerd. Bij een lage zonneactiviteit zijn de winters gemiddeld juist iets droger en kouder. Als de huidige lage zonneactiviteit zou aanhouden geeft dit effect alleen een kans van ongeveer 52% op een drogere koudere winter dan modaal.

De conclusie is dat de winter in West-Europa praktisch gezien niet voorspelbaar is.
 
Laatst bewerkt:
ik ben een echte mooi weer rijder maar het liefst achterop
met de winter gaat de motor ook in winterslaap
maar nu met het droge weer rijden we nog wel
 
Ik rij ook de winter door, simpelweg omdat ik niet anders kan, en sneeuw....tja....voooooorzichtigaan dan maar, ov is ook geen optie, die komt niet waar ik werk....

afgelopen winter ook gewoon doorgereden dus, ook met sneeuw/laag ijs op straat.
:^ ik rijd hiervoor een licht tweeënhalfje all-road, in de zomer pure weg-bandjes, in de winter grover profiel voor NET dat beetje extra grip wanneer je het nodig hebt.
Ook afgelopen winter geen problemen gehad, wel verschillende keren behoorlijk voorzichtig moeten rijden.
 
Ik heb sinds juli mijn motor (nieuw gekocht) en was er tot een paar dagen geleden volledig van overtuigd dat ik zou doorrijden. Maar ik begin toch te twijfelen. Mijn kleding is warm genoeg maar de pekel is funest. En ik ben niet zo'n klussen dus heb geen idee hoe ik moet sprayen en wat ik moet doen om de pekel buiten te houden.
Ik denk dus dat het de trein wordt met winterweer. En als het droog is kan ik alsnog besluiten om op de brommert te gaan :).

Motor voor de pekelperiode goed schoonmaken. Dan op alle delen die niet warm worden ruimschoots S100 roestbeschermer spuiten. Verder laat je alles lekker zitten tot de winter voorbij is. Het ziet er niet uit omdat alles aan die S100 gaat plakken, maar dat kan niet boeien. Let vooral op de alu-delen.
Als de pekel weg is komt er weer een keurige fiets tevoorschijn.... Ik doe dit al een jaar of 8 bij m'n huidige fiets en die ziet er nog keurig uit.

Overigens: met sneeuw of andere nattigheid in combinatie met (mogelijke) vorst rijd ik niet.
 
73 % zegt de hele winter door te rijden....
Waar dan?
Niet in Limburg in ieder geval, daar zie ik 's winters gemiddeld 1 motorrijder per week.....
Doei!
 
In principe rij ik niet door, maar als het een mooie dag is of er een pak sneeuw ligt trek ik de motor zeker wel uit de schuur! En ik hoop op net zon winter als afgelopen jaar, veeeeeel sneeuw.
 
In de zomer rijden is helemaal niks aan.

25C+ in de fellen zon bij een stoplicht staan met je lederen outfit, en je donkere integraal helm.
Nee, geef mij maar de herfst/ winter.

De kleur maakt niet uit in dit opzicht, er is nauwelijks conductie. Je hoofd wordt door de binnenschaal ook tegen warmte beschermd. Je pak is een ander verhaal: ik heb het zwarte Dainese pak van mijn broer prematuur georven omdat die er zowat in bleef.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer sneeuw hoe beter:

dsc03463_small.jpg
 
Motor voor de pekelperiode goed schoonmaken. Dan op alle delen die niet warm worden ruimschoots S100 roestbeschermer spuiten. Verder laat je alles lekker zitten tot de winter voorbij is. Het ziet er niet uit omdat alles aan die S100 gaat plakken, maar dat kan niet boeien. Let vooral op de alu-delen.
Als de pekel weg is komt er weer een keurige fiets tevoorschijn.... Ik doe dit al een jaar of 8 bij m'n huidige fiets en die ziet er nog keurig uit.

:^

Behalve dat ik witte tectyl gebruik in plaats van S100 maar pekelschade heeft mijn motor zeker niet. Alleen ben ik dit jaar nogal lui geweest en heb de tectyl niet echt zorgvuldig verwijderd dus die sporen zie je wel zitten. Ach, had het maar geen GS moeten worden.
 
Oke, hartstikke leuk, maar als ik mijn magnesium carterdeksels onbehandeld laat kan het maar zo zijn dat er aan het eind van de winter een gat in zit, waarmee behandel ik deze tegen pekel? Aangezien je zegt dat het er niet op mag omdat t warm word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan