HELP!! Ik krijg mijn remmen niet ontlucht!?

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Mede sleutelaars,

Ik zit met een probleem... Heb een setje Hel staalomvlochten remleiding op mijn motor gezet maar nu krijg ik mijn beide voorremmen niet ontlucht... -O-

Ik heb het geprobeerd volgens de pompen - opendraaien - dichtdraaien - loslaten - pompen enz. enz. Er komt alleen nog maar vloeistof uit en geen lucht maar ik heb totaal geen druk. De remblokjes staan nog los van de schijf, de zuigertjes zijn er nog helemaal niet uitgekomen! Ik heb er inmiddels 150 ml remvloeistof doorheen gepompt. Dat moet toch genoeg zijn lijkt me zo!? Hoeveel remvloeistof gaat er in het systeem?? Dus de klauwen + leidingen + reservoir??

Ik had ook een Mityvac ontluchter aangeschaft maar wat een onding... Zucht valse lucht aan bij de nippel en er onstaat geen vacuum! Miskoop!!

Maar goed... Ik heb nu mijn remhendel tegen de gashendel vastgezet om zo even een nachtje te laten staan.

Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan verhelpen??
 
Er zit niet echt een klepje in.
Als je de hendel niet bediend dan kan de vloeistof voor de remzuiger (van de pomp) komen.
Trek je de hendel in dan sluit de zuiger het gaatje naar het reservoir af en de druk komt dus alleen op de remleiding.
Zat in ieder geval goed met mijn redenatie! ;)

Weet je trouwens hoe ik kan controleren of mijn rempomp kapot is? Zou dat nog zo kunnen zijn?
 
Er werd al eerder in dit topic gezegd dat ik de remzuigers een handje moet helpen omdat ik ze heb ingedrukt om de remblokken te vervangen. Maar er staat gewoon helemaal geen druk op het systeem. Als de zuigers zouden blijven hangen zou er toch gewoon druk moeten zijn?? Dan zou je hooguit je remhendel maar een klein stukje in kunnen knijpen omdat de zuigers blijven hangen. Toch?
 
Zit toch een terugslagklepje in?
Wat is het nummer van dat klepje ?
full
 
Dit probleem (pje) is op zich niet vreemd. Eigenlijk allemaal goede tips en zo, niets mis mee. Maar de rempomp is leeg geweest door het verwisselen van de remleidingen.
Heb zelf zo iets ook gehad en lang aan het "pielen" geweest en alles volgens het boekje gedaan, alle tips opgevolgd, maar -O-

Uiteindelijk heb ik de pomp uit elkaar gehaald en er remmenvet ingedaan/gesmeerd.
Het zelfde vet als je gebruikt voor de zuigers in de remklauwen. Wordt ook niet aangetast door de remvloeistof en daarna was het een "fluitje van een cent" om snel voldoende druk op te bouwen *O*

Als het systeem eenmaal op druk is inderdaad de remhandel een naggie op druk houden
met een ty-wrap en daarna ff tikken op de remleidingen om de laatste belletjes om hoog te krijgen...............werkte bij mij perfect/super :Y
 
hey tis maar een tip, ik heb ooit een aprilia pegaso proberen te ontluchten maar dat was ook geen suc6. totdat ik het stuur naar links bewoog waardoor t remvloeistof reservoir op t hoogste punt kwam. en toen ....... belletjes en daarna niks meer:D

Groeten
 
Dit probleem (pje) is op zich niet vreemd. Eigenlijk allemaal goede tips en zo, niets mis mee. Maar de rempomp is leeg geweest door het verwisselen van de remleidingen.
Heb zelf zo iets ook gehad en lang aan het "pielen" geweest en alles volgens het boekje gedaan, alle tips opgevolgd, maar -O-

Uiteindelijk heb ik de pomp uit elkaar gehaald en er remmenvet ingedaan/gesmeerd.
Het zelfde vet als je gebruikt voor de zuigers in de remklauwen. Wordt ook niet aangetast door de remvloeistof en daarna was het een "fluitje van een cent" om snel voldoende druk op te bouwen *O*

Als het systeem eenmaal op druk is inderdaad de remhandel een naggie op druk houden
met een ty-wrap en daarna ff tikken op de remleidingen om de laatste belletjes om hoog te krijgen...............werkte bij mij perfect/super :Y
Ik waardeer je tip maar ik snap het moraal van het verhaal niet... :? Bleek je rempomp kapot te zijn oid?
 
Heb met veel interesse het hele topic gelezen in de hoop de gouden tip te horen, want ik heb PRECIES hetzelfde probleem, alleen dan met mijn achterrem.

Het hele systeem is vrij van remvloeistof geweest, maar ik ben niet aan de klauw gekomen; de remblokken zitten dus al tegen de schijf aan. Maar ook ik heb helemaal geen druk, totaal geen weerstand als ik het pedaal naar beneden duw.

Ik heb van alles geprobeerd, heb zelfs een speciale banjo-bout met ontluchtingsnippel gekocht zodat ik ook bij de pomp zelf kan ontluchten en niet alleen bij de klauw. Ik heb de schroefdraden van de ontluchtingsnippels ingesmeerd met dat rode remmenvet, zodat daar geen valse lucht langs kan stromen als je de nippels opendraait. Ik heb met een injectiespuit de remvloeistof langzaam van onderaf (vanaf de klauw) naar binnen gedrukt. Toen dit niet hielp heb ik met die spuit vanaf de klauw remvloeistof naar beneden getrokken, steeds vloeistof bijvullend in het reservoir. Als ik het pedaal naar beneden druk en een van de ontluchtingsnippels opendraai, komt er alleen vloeistof uit, geen luchtbelletjes. Ik heb wel een paar honderd keer gepompt, maar nog steeds geen druk.

Dacht op een gegeven moment ook dat mijn rempomp kapot was, maar dat ding kan natuurlijk niet van het ene op het andere moment stuk gaan. Voor ik zonodig mijn remvloeistof moest verversen werkte mijn rem namelijk perfect.

Zo ziet mijn systeem er uit:

full


full


full


Hoop dat iemand een idee heeft om ons probleem op te lossen...
 
Heb met veel interesse het hele topic gelezen in de hoop de gouden tip te horen, want ik heb PRECIES hetzelfde probleem, alleen dan met mijn achterrem.

Het hele systeem is vrij van remvloeistof geweest, maar ik ben niet aan de klauw gekomen; de remblokken zitten dus al tegen de schijf aan. Maar ook ik heb helemaal geen druk, totaal geen weerstand als ik het pedaal naar beneden duw.

Ik heb van alles geprobeerd, heb zelfs een speciale banjo-bout met ontluchtingsnippel gekocht zodat ik ook bij de pomp zelf kan ontluchten en niet alleen bij de klauw. Ik heb de schroefdraden van de ontluchtingsnippels ingesmeerd met dat rode remmenvet, zodat daar geen valse lucht langs kan stromen als je de nippels opendraait. Ik heb met een injectiespuit de remvloeistof langzaam van onderaf (vanaf de klauw) naar binnen gedrukt. Toen dit niet hielp heb ik met die spuit vanaf de klauw remvloeistof naar beneden getrokken, steeds vloeistof bijvullend in het reservoir. Als ik het pedaal naar beneden druk en een van de ontluchtingsnippels opendraai, komt er alleen vloeistof uit, geen luchtbelletjes. Ik heb wel een paar honderd keer gepompt, maar nog steeds geen druk.

Dacht op een gegeven moment ook dat mijn rempomp kapot was, maar dat ding kan natuurlijk niet van het ene op het andere moment stuk gaan. Voor ik zonodig mijn remvloeistof moest verversen werkte mijn rem namelijk perfect.

Zo ziet mijn systeem er uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoop dat iemand een idee heeft om ons probleem op te lossen...


Bij een achterrem is het nog gemakkelijker omdat het hele systeem nagenoeg horizontaal ligt. In jouw geval zou ik de klauw even losschroeven en even omhoog houden. De lucht die nu nog in de bocht van de slang zit kan dan naar de klauw trekken en via de nippel ontsnappen. Als je wilt weten hoe traag of snel lucht zich in remolie verplaatst moet je eens een doorzichtige slang van ongeveer een meter lang vullen met remvloeistof. Als je die over een halve meter horizontaal houd zul je zien dat je de luchtbel op die plaats ook niet weg krijgt. Je remvloeistof stroom dan gewoon onder je luchtbel door.
 
Heb met veel interesse het hele topic gelezen in de hoop de gouden tip te horen, want ik heb PRECIES hetzelfde probleem, alleen dan met mijn achterrem.

Het hele systeem is vrij van remvloeistof geweest, maar ik ben niet aan de klauw gekomen; de remblokken zitten dus al tegen de schijf aan. Maar ook ik heb helemaal geen druk, totaal geen weerstand als ik het pedaal naar beneden duw.

Ik heb van alles geprobeerd, heb zelfs een speciale banjo-bout met ontluchtingsnippel gekocht zodat ik ook bij de pomp zelf kan ontluchten en niet alleen bij de klauw. Ik heb de schroefdraden van de ontluchtingsnippels ingesmeerd met dat rode remmenvet, zodat daar geen valse lucht langs kan stromen als je de nippels opendraait. Ik heb met een injectiespuit de remvloeistof langzaam van onderaf (vanaf de klauw) naar binnen gedrukt. Toen dit niet hielp heb ik met die spuit vanaf de klauw remvloeistof naar beneden getrokken, steeds vloeistof bijvullend in het reservoir. Als ik het pedaal naar beneden druk en een van de ontluchtingsnippels opendraai, komt er alleen vloeistof uit, geen luchtbelletjes. Ik heb wel een paar honderd keer gepompt, maar nog steeds geen druk.

Dacht op een gegeven moment ook dat mijn rempomp kapot was, maar dat ding kan natuurlijk niet van het ene op het andere moment stuk gaan. Voor ik zonodig mijn remvloeistof moest verversen werkte mijn rem namelijk perfect.

Zo ziet mijn systeem er uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoop dat iemand een idee heeft om ons probleem op te lossen...
Lijkt me duidelijk, jouw ontluchtingsnippel zit niet aan de bovenkant van de klauw! Er zal daar een grote bel zitten die je er nooit door de zuigkracht van een injectiespuit uit krijgt. Even klauw demonteren en omdraaien, dan nogmaals ontluchten. Is deze klauw origineel op jouw motor?
 
hey tis maar een tip, ik heb ooit een aprilia pegaso proberen te ontluchten maar dat was ook geen suc6. totdat ik het stuur naar links bewoog waardoor t remvloeistof reservoir op t hoogste punt kwam. en toen ....... belletjes en daarna niks meer:D

Groeten

:Y ja TS, heb je de motor nou al schuin gehouden ? en dan pompen :9
Ik heb `t al een paar x gehad met verschillende merken en vaak is het gewoon
een beetje lucht achter/bij de banjo
 
Lijkt me duidelijk, jouw ontluchtingsnippel zit niet aan de bovenkant van de klauw! Er zal daar een grote bel zitten die je er nooit door de zuigkracht van een injectiespuit uit krijgt. Even klauw demonteren en omdraaien, dan nogmaals ontluchten. Is deze klauw origineel op jouw motor?

Bedankt voor de tip (ook Bol d'or Albert). Ga het van het weekend uitproberen.

P.S. Deze Brembo-klauw is standaard op de Aprilia Falco. Nu je het zegt, inderdaad gek dat de nippel onderaan zit. Bij sommige motorfietsen zal hij wel boven de swingarm gemonteerd zitten, dan zit 'ie wel goed.
 
*O* :Y *O* :Y *O* :Y *O* HET IS GELUKT!! *O* :Y *O* :Y *O* :Y *O*

Het is uiteindelijk gelukt door de motor opzij te laten hangen naar beiden zijden en even te schudden. :+ Vervolgens heb ik stuur naar links gedraaid om zo het reservoir het hoogste punt te laten zijn. Vervolgens gaan pompen waarna er kleine luchtbelletjes boven kwamen bij de remciliner vandaan! Ik was ERRUG blij die belletjes te zien! :Y

Kleine kanttekening: bij normaal pompen (tot aan het handvat) kwamen er geen belletjes maar door héél zachtjes de remhendel steeds een heel klein beetje in te knijpen kwamen er minuscule luchtbelletjes vrij.

Uiteindelijk nog een half uurtje aan het pompen-vasthouden-openzetten-dichtzetten-loslaten geweest en ik ben weer voorzien van een keihard systeem!

Bedankt voor het aanhoren van mijn '( en voor het geven van tips en adviezen! Met name svsJan en joep900!! :}
 
Laatst bewerkt:
http://www.messybeast.com/dragonqueen/real-haynes.htm

Haynes: Five spanner rating (expert).
Translation: OK - but don't expect us to ride it afterwards!!!
Translation #2: Don't ever carry your loved ones in it again and don't mention it to your insurance company.
 
Terug
Bovenaan Onderaan