Suzuki GS750 '77 Caféracer

Hey
Ik studeer ook aan de KAHO in gent!(en ben daar praeses van de KILA) en ook bezig aan jap ombouwen tot caferacer! :D
wist niet dat er zoveel mannen van de kaho hier op het forum zaten.
 
Genoeg offtopic, vandaag weer gesleuteld.
Bandjes rond de wielen gelegd (Dunlop Arrowmax) en de wielen gemonteerd. (Voorwiel moet er wel nog eens uit later om de remschijven erop te plaatsen). Let wel dat de originele vering er nu tijdelijk op staat, Öhlins is namelijk nog altijd niet binnen :r wordt pas midden November verwacht....
DSC01111.jpg

Kettingspanners achteraan waren niet zo fris meer, dus rvs exemplaren gemaakt
DSC01112.jpg


En ben dan ook maar eens begonnen aan het motorblok, ben (positief) verrast, alle onderdelen zien er nog fris uit. Kleppendeksel eraf:
DSC01110.jpg

Nokkenassen eruit:
DSC01113.jpg

Verder heb ik dan de cilinderkop eraf gehaald, foto is niet zo duidelijk maar cilinders zien er ook nog goed uit.
DSC01116.jpg

Maar dan begon het ongein... cilinders zelf zijn er niet af te krijgen, daar zoek ik morgen een oplossing voor...
 
Hahaha die cilinders! Ja ik heb er zelf ook een eeuwig heid op zitten klooien om ze eraf te krijgen :P
Uiteindelijk heb ik met behulp van een rubbere hamer met beleid tikken uitgedeeld op de cilinderwand. Gewoon overal rondom en ondertussen eraan trekken. Als hij eenmaal ergens loslaat hem je hem er zo af :)
 
Mmm zou niets voor mij zijn. De uitdrukking "met beleid" ken ik namelijk niet. Een rubberen hamer heb ik ook al niet, dus het zou al snel een grote schroevendraaier en een "vuistje" worden. (een vuistje is een hamer van 2½ kilo) Ik zit wat dat betreft nog steeds in de Puch Maxi fase, een hamer, een schroevendraaier en een steeksleutel 10... _O-

Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Succes!
 
Heb je geen rubberen of nylon hamer, een stuk hout en een stalen hamer voldoen ook.
Wel in het verlengde vd ribben slaan, ivm afbreken ribben.
 
Na nog enkele pogingen geen succes, ik zal een soort gigantische poelietrekker bouwen om deze jongen er af te krijgen...
 
Opzouten oma!
Eindelijk weer eens een update, heb nog wat verder gedaan aan het blok, vering, remmen, etc.
Wel zijn de foto's weer niet je van het...

Om te beginnen, mijn Öhlins zijn eindelijk binnen en ben er super blij mee *O* erg gaaf spul
DSC01118.jpg

DSC01120.jpg

DSC01130.jpg


Ook heb ik na eindeloos schuren al de oude lak van de remschijven gekregen, met resultaat *D

DSC01123.jpg


De achterrem is ook volledig gereviseerd en gemonteerd (sorry voor het missen van foto's tijdens het proces)

DSC01121.jpg


En de motor.... de cilinders krijg ik nog altijd niet los |( Geen idee hoe het komt dat deze zooo vast zitten... -O- Wel heb ik het onderblok al gesplit en de oorzaak van het metaalvijlsel in het carter gevonden

DSC01131.jpg


Een geleider van de nokkenasketting is gebroken (nummer 3) waarschijnlijk door een breuk van de nokkenasketting in het verleden?

topic1.jpg


Anders ziet het blok er volledig goed uit, en staat er nu zo bij:

DSC01129.jpg

DSC01128.jpg


Nu nog de cilinders zien vrij te maken, het blok volledig schoon maken, nieuwe pakkingen etc...
 
Die cilinders krijg je er niet af, want die zit naar mijn idee vast door de verroeste draadeinden.
Kruipolie gebruiken en warm maken in de oven, afkoelen en weer warm maken. En vaak tegen het blok kloppen.
Wat me opvalt: de gouden kleur vd Ohlins kun je wel goed vastleggen en van het frame niet?
Kettinggeleiderhouder is waarschijnlijk gebroken bij het laten zakken vd ketting in de houder en dan proberen de krukas te verdraaien. Op de krukas zit een tandwiel die dan probeerd de op elkaar liggende ketting te verplaatsen.
Ziet er allemaal mooi uit! Ga je de blokdelen stralen?
Komt er een andere houder of wordt de kapotte gelast?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, ik denk dat je gelijk zal hebben, het kan ook bijna niets anders meer zijn...
Over de kleur, het frame is inderdaad wat donker dan de Ohlins zelf, maar mijn camerawerk is altijd barslecht. Je hebt nog een mooie reeks foto's van me te goed bij de eerste mooie zonneschijn. Dan probeer ik de kleuren mooi vast te leggen.
Breken kan inderdaad zijn door de krukas te verdraaien, maar dan nog zie je dat de binnenkant van de houder in ingelopen door een ronddraaiende ketting, en dat kan niet door mijzelf zijn denk ik. Maandag maar eens naar de Suzuki verdeler gaan en navragen of ik nog een nieuwe in NOS kan krijgen.
Blokdelen weet ik nog niet, weet eigenlijk erg weinig af van hoe ik deze terug netjes kan krijgen? Suggesties zijn welkom :)
 
Laatst bewerkt:
Gaaf hoor die Ohlins! :D
En over dat blok ben ik ook wel benieuwd want daar kom ik ook nog aan toe :P
 
Ik kan helaas niet zien dat de houder aan de binnenzijde is uitgesleten.
Je zat te dicht op je te fotograveren object denk ik.
Is het wel uitgesleten, dan zou bepaalde bewegende delen eens goed bekijken.
Kettingspanner heeft niet goed gewerkt, of er zijn onderdelen flink versleten (of beide...)
In iedergeval heb je kans dat de kleppentiming niet meer goed stond, met mogelijk schade tot gevolg.
Blokdelen krijg je weer als nieuw door te glasparelstralen. Kijk maar op mn GS550E topic.
Dan alleen blanke lak erover of eerst aluzinkspray en dan blanke lak.
Resultaat:

full


Blokdelen goed reinigen met bv oude benzine, diesel en dan donders goed afplakken met versterkte tape (hobby- of ducktape).
Pm me maar over dat stralen.
Vervang dan meteen ook de keerringen aan de schakelas kant.
Heb ik helaas verzuimd...mijn blok lekt iets, wanneer ie echt heet is. Met dit weer dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk aan een breuk van de nokkenasketting in het verleden of een volledig versleten ketting... Als het een versleten ketting betreft (waarschijnlijk deze die nog in het blok zit) dan kan het zijn dat de kettingspanner al op maximum stond maar nog niet genoeg was... Kleppentiming stond overigens wel nog goed.
Jouw blok ziet er wel zeer erg mooi uit! Glasparelen lijkt me een goede optie, of polijsten (heb daar al een voorstel voor gekregen, zag er erg netjes uit)
 
hallo dieter,


gaat echt prachtig worden deze gs.
heb een tijdje geleden er zelf ook een aangeschaft met het idee een caferacer te maken.
maar zie er nu van af, dus ik doe hem een dezer dagen in de verkoop.
had al een prachtig zitje voor er op en er zitten van die geweldige marzocchi veren op.
veel succes met de weder opbouw van deze prachtige motor in wording.
 
Bedankt voor uw reactie, jammer dat je de jouwe verkoopt. Het zijn echt prachtige machines om aan te sleutelen :Y
 
Hoe begin je eigenlijk aan het polijsten van je motorblok, met al die ribben op je cylinder? Daar geraak je bijna niet tussen...grtz


Ik denk aan een breuk van de nokkenasketting in het verleden of een volledig versleten ketting... Als het een versleten ketting betreft (waarschijnlijk deze die nog in het blok zit) dan kan het zijn dat de kettingspanner al op maximum stond maar nog niet genoeg was... Kleppentiming stond overigens wel nog goed.
Jouw blok ziet er wel zeer erg mooi uit! Glasparelen lijkt me een goede optie, of polijsten (heb daar al een voorstel voor gekregen, zag er erg netjes uit)
 
Het ging om een chemisch proces ;)
Ik heb ontstopper gemengd met water (1 op 5 denk ik) en daar mn carbu huizen in gelegd gedurende een tiental minuutjes. Het geheel begint dan lekker te bruisen en al het vuil is weg. Daarna spoelen met benzine en water. Dan alles afblazen met perslucht.

Resultaat:
9fn12q.jpg

20pv8tt.jpg


Qua kleur valt het me wel een beetje tegen dat het aluminium donkerder wordt... Het is ook erg mat. Maar ik heb al eens een stukje gedaan met staalwol + polishcrème en het zag er weer goed uit.
Stralen is natuurlijk een stuk makkelijker... :Y (Maar dat vind ik vaak te bleek)
 
Ziet er goed uit Renaat, maar is ultrasoon reinigen niet beter voor een carburator? Carbs zien er wel schoon uit maar te dof naar mijn smaak :)

Bedankt voor de reactie EvoX, eindresultaat is nog niet voor meteen, maar als je over een half jaartje nog eens terug komt zouden we er bijna moeten zijn :Y
 
Zo wordt het na ultrasonen:

carbsbrandschoon.jpg

Deze zijn van mijn RF900>GSR900.

Ontstopperbadje geeft niet het gewenste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Die zijn pas brandschoon :}
O ja HAPO, mijn vader zou vandaag navragen voor de slang, ik hou je op de hoogte
 
Terug
Bovenaan Onderaan