[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je wachten tot ze weer bij de Action of de Gamma liggen. Ik heb de laatste keer dat ik ze bij de Action tegenkwam er gelijk 3 aangeschaft.
Past prima om het zijspan zitje heen. Lekker warm voor de kids.
 
Erg leuk!
Ik vraag me af of zo ook iets met handschoenen te smurfen is.
Ik snap alleen 1 ding nog niet;
Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.

Maar dat laat zich vanzelf wel wijzen denk ik.
Verder begrijp ik dat alleen de zitting van de stoeldinges verwarmt is en je dit deel in de rugzijde van een vest naait?
Verwarmde voorzijde zou idd. beter zijn, maar dan heb je bij voorkeur een rits nodig aan de zijkant, zoals bij een schermvest, of het stuk voor de helft innaaien en dat je dan als een flap over je torso legt voordat je de rits dichttrekt?

Verder vraag ik me idd. af of een motor met een 150W dynamo niet overbelast wortdt.
Nu heb ik waar mogelijk lampjes voor LED's vervangen maar dat scheelt max(remlicht doet niet constant, achterlicht en stadslicht bij elkaar 15W)
 
Mijn is ook klaar! ben benieuwd hoe hij werkt



Ik heb hem echter zo gemaakt dat ik hem op mijn buik/borst kan hangen. Daardoor minder last van rijwind. Daarbij; belangrijkste organen zitten daar (hart/longen) ervanuitgaande dat als mijn "core temperature" hoger is, mijn extremiteiten het ook niet koud krijgen. :?
Ook heb ik verwarmingsmat dubbel (op bestaande vouw, met schuim ertussen)) met termostaat in het midden. En schuimrolletjes in de knik(zodat draad niet kan knikken) In de veronderstelling dat hij minder aan/uit springt(thermostaat) en daardoor minder verbruikt.
 
Laatst bewerkt:
Alleen zitten ze gelijmd in de hoes, als je ze er uit haalt loop je kans de boel stuk te trekken.

Daarbij, een x aantal meters weerstanddraad is goedkoper dan verwamde stoelhoezen kopen voor enkel het weerstandsdraad wat er in zit.


Het zit hier en daar vast met een druppeltje hotglue, ik zou er ook geen hoes speciaal voor kopen. Ik heb zo,n hoes uit elkaar gehaald na een seizoen gebruik in de auto. Het zit in een soort van vezel(vlies)doek vast bij die van mij.
Kant en klare verwarmde handschoenen zijn er al voor 89 euro,..
 
Ja idd, maar dan zonder 7 euro verzendkosten voor een rolletje van 2 euro..
Ik heb hier zo'n 1000 meter Manganin staan (8.98 ohm per meter), 0,25 mm diameter. Ooit gekocht via Marktplaats, en ooit iemand in het Diversion-topic een paar meter opgestuurd met het doel er verwarmde handschoenen van te maken. Volgens mij is dat er alleen nooit van gekomen.
Ik heb het zelf wel overwogen, maar dan moet ik eerst ruimere handschoenen kopen.
 
Mijn homemade vest het weekend geprobeerd. (Altes elefantentreffen nurnberg)
Werkt perfect, stand 2 is niet nodig. 1 is warm zat. Ik denk zelfs dat de on/off/standen kastje er tussenuit ga halen> Zodat hij alleen in stand 1 staat. En daardoor niet bang hoef te zijn om in een bui terecht te komen.
 
Laatst bewerkt:
met 12V gebeurt er zowieso niet veel als wat draden onder water komen te staan. Op de lange termijn is het niet goed omdat de zaak dan oxideert maar kortsluiting door water zul je op 12V niet gauw hebben.
 
Oké versie 2.1 is klaar!

Verwarmings element in hesje






bedrading aangepast. Schakelaar ertussenuit. dmv stekkers wel veranderbaar (HI/LO) en nu redelijk waterproof. p.s orgineel stekkerdoosje past er gewoon omheen. Alleen schuifschakelaar opening dichtgemaakt.



 
Terug
Bovenaan Onderaan