Het Kawasaki Z1000SX topic deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, met een reden :+ , zwarte motoren zien er het snelst niet meer uit :X
Die ervaring heb ik niet. Ik heb 14 jaar een zwarte zx9r gehad en bleef er als nieuw uitzien.
Ik denk dat het aan het onderhoud ligt. Met het matte zwart heb ik geen ervaring mee dus dat zou misschien kunnen dat het wat krasgevoeliger is. Het voordeel van zwart is wel dat het tijdloos is.
Over 10 jaar is de kleur zwart nog steeds actueel.
 
De zithouding van de Tracer is inderdaad echt heel erg raar, dat was voor mij ook een van de grootste afknappers. Praktisch geen tank tussen je benen, het leek net of je benen zowat tegen elkaar aan zaten, heel onnatuurlijk voor op een motor vond ik :N

Mooi dat jij dat ook zo ervaren hebt.
 
Wat mij wel opvalt is,
dat ik de Z1000sx maar weinig zie rijden. Wel zie ik ze veel te koop staan met weinig km.
Hebben jullie die ervaring ook?
-Ligt dit aan de steeds weer opnieuw uitbrengen van een nieuwere versie?
-Ligt dit aan het niet voldoen aan de verwachtingen?
Zijn er bezitters van een Z1000sx die langere tijd deze motor hebben, die de voor- en nadelen kunnen benoemen van deze motor?
 
Wat mij wel opvalt is,
dat ik de Z1000sx maar weinig zie rijden. Wel zie ik ze veel te koop staan met weinig km.
Hebben jullie die ervaring ook?
-Ligt dit aan de steeds weer opnieuw uitbrengen van een nieuwere versie?
-Ligt dit aan het niet voldoen aan de verwachtingen?
Zijn er bezitters van een Z1000sx die langere tijd deze motor hebben, die de voor- en nadelen kunnen benoemen van deze motor?

Ik heb em ondertussen al 5 jaar, +60K km.
Ik zag ze in't begin amper rijden, maar de laatste jaren toch meer en meer in Luxemburg / Ardennen / Eifel.
Met het 2fast4u forum, als we met 30 groepsreizen doen, zijn er 3 SX'en bij, bij de andere grote ritten steeds +3.

Persoonlijke nadelen
Nadelen = verbruikt nogal veel bij sportief gebruik.
De tank is wat klein bij sportief gebruik.

T'is ook geen echte touring motor (moest je dat verwachten)
Als je een echte tourer verwacht met echt touring comfort etc ... dan kan je misschien niet aan je trekken komen.
Als je een sportieve bike wilt waar je lange afstanden en reizen mee kan doen, dan wel.

Ik heb er een "twisties only" Europa tripje van 8000km mee gedaan, en buiten de vele bandenwissels, vond ik het er echt de perfecte motor voor. Steeds belachelijk volgepakt zoals de eerste foto, maar toch steeds ferm kunnen gas geven op onbekend terrein met al die bagage.

1397458_10151997562265127_693620787_o.jpg


10506902_10152634363415127_5671601245248245950_o.jpg


1397132_10151991619245127_1052487000_o.jpg


10454499_10152607880680127_8929396524915906311_o.jpg



Te fixen nadelen out of the box:
- zadel niet comfortabel (is verbeterd)
- voorste remblokken ondermaats (rap gefixt HG--> HH)
- achter rem amper feeling en houterig (grotendeels te fixen door de veer eruit te halen en degelijke remblokken)
- stuurt wat traag in (veel verschil als je er een 190/55 achterband op zet).
- echt scherpe bochten (hairpins etc ...) daar is em wat trager in

Voordelen:
- mits wat aanpassingen (ook OEM) leuke comfortabele speelfiets
- betrouwbaar tot nu toe
- veel bagage mogelijkheden
- leuk op low rpms, verslavend op hoge rpm's.
- stabiel op bochten in hogere snelheden en toch wel tight twisties.
- prijs / kwaliteit

De meeste eigenaars die ik ken zijn er alvast zeer tevreden van, en rijden er ook wat km's mee.
De meeste zijn afgestapt van een sportbike en zochten iets comfortabeler om in de bochten te gaan spelen, en ook om naar't werk te bollen.
 
Laatst bewerkt:
Die ervaring heb ik niet. Ik heb 14 jaar een zwarte zx9r gehad en bleef er als nieuw uitzien.
Ik denk dat het aan het onderhoud ligt. Met het matte zwart heb ik geen ervaring mee dus dat zou misschien kunnen dat het wat krasgevoeliger is. Het voordeel van zwart is wel dat het tijdloos is.
Over 10 jaar is de kleur zwart nog steeds actueel.

Bij een Kawasaki is lime green altijd actueel. ;)
 
Ik kan niets meer toevoegen aan wat E.M. daarnet zei over de z1000sx.

Ik heb het '14 model en het is de ideale overgangsmotor van sport naar touring. :Y

Het feestnummer is natuurlijk het motorblok dat eerder zacht op het gas reageert , maar wel altijd en overal in de toeren veel kracht geeft.
Haarspeldbochten in z'n 3 en dan volgas ervandoorgaan : piece of cake *O*
verbruik , tja , à la carte hé. bij vlot toeren in een groep is 350 km met 1 tank zeker haalbaar.

1 "negatief" punt : de draaicultuur van een 4cyl lijn is , tja , ... saai :?
m'n vorige motorfiets , een aprilia RSV4 , dat geluid deed je haren rechtstaan !
ook een yamaha crossplane blok heeft ook zoiets magisch.

misschien zal kawa investeren in een Z800sx met compressor zoals de H2.

Dat zou wel iets voor binnenkort kunnen zijn ?
 
Ik heb em ondertussen al 5 jaar, +60K km.
Ik zag ze in't begin amper rijden, maar de laatste jaren toch meer en meer in Luxemburg / Ardennen / Eifel.
Met het 2fast4u forum, als we met 30 groepsreizen doen, zijn er 3 SX'en bij, bij de andere grote ritten steeds +3.

Persoonlijke nadelen
Nadelen = verbruikt nogal veel bij sportief gebruik.
De tank is wat klein bij sportief gebruik.

T'is ook geen echte touring motor (moest je dat verwachten)
Als je een echte tourer verwacht met echt touring comfort etc ... dan kan je misschien niet aan je trekken komen.
Als je een sportieve bike wilt waar je lange afstanden en reizen mee kan doen, dan wel.

Ik heb er een "twisties only" Europa tripje van 8000km mee gedaan, en buiten de vele bandenwissels, vond ik het er echt de perfecte motor voor. Steeds belachelijk volgepakt zoals de eerste foto, maar toch steeds ferm kunnen gas geven op onbekend terrein met al die bagage.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


Te fixen nadelen out of the box:
- zadel niet comfortabel (is verbeterd)
- voorste remblokken ondermaats (rap gefixt HG--> HH)
- achter rem amper feeling en houterig (grotendeels te fixen door de veer eruit te halen en degelijke remblokken)
- stuurt wat traag in (veel verschil als je er een 190/55 achterband op zet).
- echt scherpe bochten (hairpins etc ...) daar is em wat trager in

Voordelen:
- mits wat aanpassingen (ook OEM) leuke comfortabele speelfiets
- betrouwbaar tot nu toe
- veel bagage mogelijkheden
- leuk op low rpms, verslavend op hoge rpm's.
- stabiel op bochten in hogere snelheden en toch wel tight twisties.
- prijs / kwaliteit

De meeste eigenaars die ik ken zijn er alvast zeer tevreden van, en rijden er ook wat km's mee.
De meeste zijn afgestapt van een sportbike en zochten iets comfortabeler om in de bochten te gaan spelen, en ook om naar't werk te bollen.

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Overigens ook een mooie motor.
Kun je mij zeggen wat voor merk en type tanktas dat is? Deze staat wel erg mooi op deze motor.
 
Wat mij wel opvalt is,
dat ik de Z1000sx maar weinig zie rijden. Wel zie ik ze veel te koop staan met weinig km.
Hebben jullie die ervaring ook?
-Ligt dit aan de steeds weer opnieuw uitbrengen van een nieuwere versie?
-Ligt dit aan het niet voldoen aan de verwachtingen?
Zijn er bezitters van een Z1000sx die langere tijd deze motor hebben, die de voor- en nadelen kunnen benoemen van deze motor?

Heb model 2013 (1e type dus), rij 90% van de kilometers met duo. Overgestapt van een ZZR1400 naar een Z1000SX. Kan alleen maar melden dat de Kawa ons prima bevalt, wendbaar, snel, makkelijk stuurgedrag. Motorisch geen problemen gehad!
 
Hier nog een tevreden SX rijder.
Ook 2013 model nu 3 seizoenen en 39000 km verder nog steeds tevreden.

Ook vrijwel allemaal met duo.
de originele achter is zeker met duo en bagage wat te zacht.
deze dus vervangen voor wilbers.

Het valt mij wel op dat de banden keuze een grote rol speelt in het stuurgedrag.
Een band met wat minder bolling stuurt wat zwaarder.

Verder tot nu toe geen technische problemen gehad (Afkloppen ;) )
 
Idd. banden doen zeker veel. En het is zeker geen toering model nee. Al proberen ze hem wel zo neer te zetten door bij elke tests en fotoshoots de koffers er op te zetten. Persoonlijk vindi k hem daar te sportief voor.

Wil je heb wat lichter laten sturen, dan kan je hem ook gewoon een cm of 2 door de poten laten zakken.
 
Idd. banden doen zeker veel. En het is zeker geen toering model nee. Al proberen ze hem wel zo neer te zetten door bij elke tests en fotoshoots de koffers er op te zetten. Persoonlijk vindi k hem daar te sportief voor.

Wil je heb wat lichter laten sturen, dan kan je hem ook gewoon een cm of 2 door de poten laten zakken.

190/55 + 8mm meer vering achteraan deed het bij mij. (bitubo veer)
Vorkpoten ook wat laten zakken als test, maar was iets te veel van't goeie. Staan terug.
2cm lijkt me wel veel.
 
IK heb ze zelf +- 2 cm laten zakken en stuurt nu prima. Niet zenuwachtig maar wel iets scherper. ik heb trouwens nog wel gewoon een 50 achterband. Ik ben ook niet zo groot, dus in de poten laten zakken had ook nog als voordeel dat ik beter bij de grond kan met mijn voeten. Ook passen mijn clipons er nu helemaal op ( lagere after market)
 
netjes gedaan! leuk bewerkt ook. geluid van je akra is wel een heel stuk beter dan stock
 
Leuk filmpje! Lekker vlot.

Ik vind de z1000sx een fantastische fiets. Heb er nu meerdere malen een gehuurd en het voelt steeds als thuiskomen

Uiteindelijk nu een BMW K1200S gekocht, ook omdat de z1000sx mij nog te duur was. De K12s komt dan ook dicht bij mijn wensen wat ik zoek in een motor. Een berg koppel, sportief, soepel en stabiel sturen en comfort. En ook die fiets bevalt mij erg goed.
 
Haha, true. En dan tweedehands ineens niet meer. Lekker waardevast zijn ze niet. Afzetterij! Conclusies, koop Akra's en wees geen dief van je eigen portemonnee :+
 
Laatst bewerkt:
Na veel gelezen te hebben in dit topic (thanks to El Pollo Diablo, TimP en Experience_Matters) is de kogel door de kerk en heb ik het 2106 model aangeschaft (groen, zoals het hoort :Y ), ik kan m morgen halen. Met een prachtig weekend voor de boeg worden dat een hoop plezierige kilometers...

full
 
Vraagje aan de mede sx rijders, wie van jullie heeft er allemaal een korte kentekenplaathouder en welke hebben jullie?
Rij zelf nog met de originele maar die gaat er dit jaar af tezamen met de kofferdragers.
Wellicht ook de website of naam van zaak waar jullie hem hebben gehaald?

Tevens nog een andere vraag, wat vinden jullie van een prijs van 350 voor een set Akrapovic Megaphone dempers? Jaartje oud geen schade. Wil ze misschien aanschaffen en onder de sx leggen. Ben nog een beetje in dubio over deze of toch een carbon set van Akrapovic. Iemand ervaring bij toeval met beide? Doel is puur iets beter geluidje en de looks natuurlijk.
 
@Tessiro
Gefeliciteerd, strakke fiets!

@xionix, ik heb een setje aangeschaft via Ebay voor 3 tientjes, vind ze perfect. Wt dempers betreft, als je dikke looks wilt gewoon de zwarte stock erop zetten. Wil je een beter geluid, kom je niet zo ver. Demping zit m in de kat, midpipe en commander veranderd m in een beest



 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de mede sx rijders, wie van jullie heeft er allemaal een korte kentekenplaathouder en welke hebben jullie?
Rij zelf nog met de originele maar die gaat er dit jaar af tezamen met de kofferdragers.
Wellicht ook de website of naam van zaak waar jullie hem hebben gehaald?
Ik heb een korte kentekenplaathouder, deze: Kentekenplaathouder Kawasaki Z1000SX 2010-2018 | mPartz.nl

Maar let wel op, met de meeste korte kentekenplaathouders passen je koffers niet meer. Ik heb hem zelf iets verlengd, zodat 'ie verder naar achteren komt.

282etz8.jpg


Tevens nog een andere vraag, wat vinden jullie van een prijs van 350 voor een set Akrapovic Megaphone dempers? Jaartje oud geen schade. Wil ze misschien aanschaffen en onder de sx leggen. Ben nog een beetje in dubio over deze of toch een carbon set van Akrapovic. Iemand ervaring bij toeval met beide? Doel is puur iets beter geluidje en de looks natuurlijk.
Dempers zijn persoonlijk natuurlijk, ik vind zelf de Megaphone dempers niet bij de SX passen. Voor het geluid hoef je het niet te doen, want zelfs met open dempers klinkt de SX nog nergens naar, door de katalysator onder de motor. Heb zelf carbon Akra's (hexagonals) met Akra uitlaatbochten, waardoor de kat vervalt. En ja, dát klinkt heel goed *D Heb verder de ECU compleet laten afstellen.

ot16qs.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Tessiro
Gefeliciteerd, strakke fiets!

@xionix, ik heb een setje aangeschaft via Ebay voor 3 tientjes, vind ze perfect. Wt dempers betreft, als je dikke looks wilt gewoon de zwarte stock erop zetten. Wil je een beter geluid, kom je niet zo ver. Demping zit m in de kat, midpipe en commander veranderd m in

Heb nu inderdaad de standaard zwarte stock dempers erop zitten.
Dus zou eigenlijk die dempers met kat vervanger moeten pakken wil ik het verschil echt horen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan